Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junamyyjä, 32 paikkaa, VR-konserni, Helsinki  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #50 : Syyskuu 30, 2011, 13:05:38 »

Jotenkin tuo nimitys vaan tökkii. Tulee mieleen jonkinlainen junassa kaikenlaista tavaraa myyvä henkilö.

Minun ensimmäinen mielleyhtymäni "junamyyjästä" on se Avecran ihminen, joka lykkii syötävänjuotavankärryjään pitkin junaa. Ehkä nimitys vielä joskus korvautuu paremmalla?
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #51 : Syyskuu 30, 2011, 13:13:02 »

Lentoemännän pääasiallinen työ on toimia tarjoilijana, vaikka toimenkuvaan kuuluu mm. matkustajaturvallisuudesta yms. huolehtiminen.

Lentoliikenteen erään toimijan 840-sivuisen Cabin Crew Manual'in ja 430-sivuisen Cabin Service Manual'in opiskeltuani (talvella 2009-2010) voisin todeta, että suhde turvallisuusasioihin ja palveluasioihin ("tarjoilijana" toimimiseen) menevän suurinpiirtein samassa suhteessa. Toki niin lentokoneessa kuin junassakin näkyvin tehtävä on ammattilaisilla asiakaspalvelullisesti näkyvä rooli, mutta taustalla on paljon asioita ilman näkyvyyttä.

Kun tässä nyt on vapaapäivänä aikaa, niin avataan hieman taas verhoja kulisseihin:

Asiakas näkee konduktöörin saapuvan osastoon, toteavan "hyvää huomenta, matkaliput olkaa hyvä" ja aloittavan niiden tarkistamisen.

Konduktööri näkee mahdollisesti ensisilmäyksen matkustajista ja havainnoi mahdollisia häiriötekijöitä. Lippuja tarkastaessa tietenkin tarkistetaan niiden kelpoisuus, mutta samalla laitetaan mieleen asiakkaiden vaihtoyhteyksiä eli tarvittaessa säilytettäviä jatkoyhteyksiä myöhästymistilanteissa. Samalla myös tarkistetaan, että mitään laitonta (omat alkoholijuomat yms) ei ole esillä. Tekniikan toimivuutta seurataan samalla eli kuunnellaan onko vaunussa lovipyöriä, toimivatko laitteet (wc:t, infomonitorit, pc-pistokkeet) ja tässä vaiheessa onkin asiakkailla tärkeä rooli. Mikäli joku matkustusmukavuutta vaikuttava tekijä ei ole kunnossa, niin siitä on hyvä mainita lipuntarkastuksen yhteydessä. Esimerkiksi toimimattomat pc-pistokkeet tarvitsevat vain yhden painikkeen kuittauksen ja todennäköisesti ne toimivat jälleen. Sen on voinut aiheuttaa ylikuormitus, kun useita läppäreitä on latauksessa samaan aikaan. Lisäksi tietenkin opastetaan asiakkaita junan palveluista jne, vaikka niistä olisi vain hetkeä aiemmin annettu opastus jo kuulutuksella (tästä pienenä toiveena, että niitä olisi varmasti syytä kuunnella - säästyisi monelta "turhalta" kysymykseltä eikös joo).  Virnistää

Kaikki tämä tapahtuu siinä muutamassa hetkessä, jotka osastossa vietetään.

Lentoliikenteen puolella on aivan samanlaisia proseduureja. Tarkkailu aloitetaan matkustamohenkilökunnan toimesta siinä vaiheessa, kun astut koneeseen ja sanot ensimmäisen sanasi tai luot ensimmäisen silmäyksen cabin crew'n kanssa.

Voin kertoa, että molemmissa liikennemuodoissa työskennelleenä 99,9% asiakkaista on erittäin mukavia ja eivät aiheuta mitään ongelmia matkoilla. Se pienen pieni loppu, on sitten hieman haasteellisempaa - ehkä heilläkin on siihen syynsä ja tähän asti hyvin on toimeen tultu. Toivottavasti sama meno jatkuu...

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #52 : Syyskuu 30, 2011, 15:39:47 »

Jos kerran juna-asemastakaan ei saa puhua, niin tittelin on oltava rautatiemyyjä.

Rautatiemyyjä työskentee pienoismallikaupassa ja on erikoistunut pienoisrautateihin  Hymyilee leveästi (Vaunumyyjä olisikin varmaan varsinainen ekspertti, joka ei samassa puodissa myy lainkaan vetureita eikä raidemateriaalia   Virnistää )

Tai sitten hän edustaa suurehkoa metallialan yritystä, jolla on runsas valikoima huokeita rautatietarvikkeita juuri asiakkaan tarpeisiin.

Erään kaverinkaverin tuossa tapasin juuri junassa ja juttelin tästäkin aiheesta kanssaan. Hän esitti huomion, että eihän puhelinmyyjäkään myy puhelimia, joten aiemmassakin kielenkäytössä on osa -myyjä-loppuisista sanoista viitannut nimenomaan siihen, missä myydään sen sijaan, että se viittaisi siihen, mitä myydään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #53 : Syyskuu 30, 2011, 16:31:11 »

Lari leikkasi kommenttiani liian tiukasti. Tarkoitin nimen omaan sitä, että lentoemännän toiminnasta näkyy matkustajalle etupäässä vain tuo tarjoilupuoli, vaikka toimenkuva edellyttää paljon muuta. Samoin on junien konnareidenkin kanssa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #54 : Marraskuu 30, 2011, 12:47:14 »

Työelämää rautateillä taas tarjolla...

Tehtävä                                Haku päättyy Yhtiö                Paikkakunta  Työsuhteen laatu
Junamyyjä (osa-aikainen)    20.12.2011    VR-Yhtymä Oy    Helsinki         Vakinainen
Junamyyjä (osa-aikainen)    11.12.2011    VR-Yhtymä Oy    Turku            Vakinainen
Junamyyjä (osa-aikainen)    11.12.2011    VR-Yhtymä Oy    Tampere        Vakinainen

Lähde ja lisätietoja:
http://careers.fi/vr/careers.cgi?unit=vr_yhtyma
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #55 : Maaliskuu 11, 2012, 16:04:27 »

Onpas pitkä hakuaika....

Junamyyjä, Helsinki (osa-aikainen)    01.08.2012    VR-Yhtymä Oy    Helsinki    Vakinainen
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junamyyjä, 32 paikkaa, VR-konserni, Helsinki  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina