Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Suomen eteläisin kapearaiteinen?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Heinäkuu 22, 2011, 00:05:00 »

Kävin tiistaina patikoimassa Örön linnakkeella Kemiön lounaispuolella, linnakesaarella on ollut 750 mm rata vuodesta 1915 vuoteen 197?, mukana ollut -72 varusmies kertoi rataa olleen silloin jäljellä, mutta kiskoja purettiin piikkilankaesteiden tolpiksi ja muuhun fiksuun sotavaltion käyttöön. Valitettavasti kamerani nikotteli reissulla, mutta saaren karttapaikalla näkyvä tiestö myötäilee kapearaiteisen linjausta, joten rataverkon laajuus on nähtävissä. Länsipuolisen 120 mm patterin ratapenger ei päätynyt tieksi, joten sitä ei näy kartalla.

Radalla on tiettävästi liikennöinyt myös Suomen eteläisin pikajuna, Örö Express, joka päihitti vieressä kulkevan maantieliikenteen nopeudellaan, veturina oli 1 hv suomenhevonen ja viereinen maantie oli mukulakiveä...

Saarella palveli pitkään höyryveturi, eli kalusto oli ihan oikeaa ja raskasta sekä linnoitustöiden laajuudesta päätellen rautatie on ollut lujilla, onhan sitä pitkin kuljetettu 12" putketkin, vajaa 16 m pitkä poikanen. Ammusten kuljetus noille isoille Obuhoveille on varmaan ollut myös haastavaa, porsas painaa puolisen tonnia.

Venäjän vallan aikaan saaressa oli 12 kpl yli 120 mm tykkiä miehistöineen, myöhemmin 6-8 ja nyttemmin radan hävittyä uudempaa tykkikalustoa oli siellä täällä, tosin osa vaikutti kulisseilta ja eteläkärkeen ei turisti pääsekään, siellä on jotain jänskää.


* CIMG2761a.jpg (65.25 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 1187 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #1 : Heinäkuu 22, 2011, 10:15:14 »

Kiitos havainnoista. Örön 30-luvun kartta on täällä (+vähän keskustelua) http://vaunut.org/kuva/45398  Öröstä on julkaistu myös historiakirja, missä on kuvia radasta, sen rakentamisesta, höyryveturista, matkustajavaunusta ym. Jotain taisi olla myös toisessa kirjassa, joka käsitteli Lounais-Suomen linnoitussaaria. Saarella on tainnut olla kolme veturia: venäläisten sinne jättämä Borsig 5273/1903, sen korvannut uudempi höyryveturi ja moottoriveturi, joka tuli mahdollisesti Sandfallin tiilitehtaalta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #2 : Heinäkuu 23, 2011, 12:21:04 »

Örö ei muuten ole ollut Suomen eteläisin rata, vaikka kärkisijoilla onkin. Eteläisin taitaa olla ollut Bengtskärin majakalla. Eteläisin paikka, jossa on ollut veturi, taitaa olla Russarö. Myös Jussarö on etelämpänä kuin Örö (ja samoin Hankoniemen kärki, mutta siellä on ollut vain normaaliraiteista- ja leveäraiteista rataa). Hangon kaupungissa olleista kapearaiteisista vain kivilouhoksen rata taisi olla hieman etelämpänä kuin Örö.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #3 : Heinäkuu 27, 2011, 14:15:26 »

Telkkarista tuli dokumentti Jussarön kaivoksesta muutama päivää sitten.

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=65&t=482&a=4205
tallennettu
Arttu Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #4 : Heinäkuu 27, 2011, 21:53:07 »

Mitenkäs muuten pohjoisin? Kaamasen lentokentän pusikoissa oli Henschel-höyryveturin palasia 1980-luvulla. Saksalaiset olivat käyttäneet luultavasti 600mm:n kapearaiderataa kentän rakentamisessa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2011, 02:55:10 »

Pohjoisin rata oli Petsamon Liinahamarin satamassa ja pohjoisin veturirata oli Petsamon Nikkelikaivos ja sen rakennustyömaa. Kasamasen pohjoispuoleinen entinen lentokenttä taitaa olla pohjoisin nyky-Suomen alueella. Ainakaan minä en tiedä pohjoisempaa.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #6 : Heinäkuu 28, 2011, 08:34:14 »

Suomen eteläisin rautatie, Örö ?
Luulen, että yksi vetureista oli entinen VR:n kapearaide höyry, Bagnall 0-4-2ST 1512 / 1897
Suomen Veturit II perusteella oletan veturin menneen puolustusvoimille 1926. Veturiin vaihdettiin myöhemmin Tampellan normaali kattila + puupoltolle sopiva savutorvi. Alunperin veturissa oli nk lokomobiilityyppinen (tulitorvi-tuliputki) -kattila, joka ei hyvin soveltunut puupoltolle, oli suunniteltu hiilikäyttöön. Veturi oli eräs harvoista suomalaisista vetureista, joilla oli alkujaan nimi "Knorring" suomalaisen agentuurin mukaan. Vetureita oli Tie- ja Vesirakennusten Ylihallituksella kaikkiaan 3 kpl. Muut olivat viimeksi töissä, Vuoksenniskan Rautatehtaalla Imatralla (1538/1898)  ja VR Rautatienrakennusosastolla (1539/1898). Korjauksia ja lisätietoja otetaan vastaan, mielellään.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #7 : Heinäkuu 28, 2011, 15:52:39 »

Resiinassa 2/91 n e äkyy Bagnall 1512/1897 Russarön saarella.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #8 : Heinäkuu 28, 2011, 22:20:27 »

Resiinassa 2/91 n e äkyy Bagnall 1512/1897 Russarön saarella.
Ai, ai hankalaa. Eräässä lehdessä (Rottir tai Rottis vuodelta 2006) on maininta, Örö expressenistä. Kuva on Bagnallista ja tekstissä mainitaan, että veturi olisi viety pois ja korvattu hevosella.
Olen muistavinani, että Russarössä oli myös veturi, ilmeisesti yx ja sama.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #9 : Heinäkuu 29, 2011, 11:05:43 »

Örön historiikissä on kuvia kahdesta eri höyryveturista ja kumpikaan ei ole Bagnall. Venäläisiltä jäänyttä veturia piti korjata 1927 ja silloin sen ilmoitettiin olevavan Borsig 5273/1903. Kaksi vuotta myöhemmin se oli vielä saarella, mutta ilmoitettiin huonokuntoiseksi. 30-luvulle saarelle tuotiin "uudempi veturi", joka kuvan mukaan on saksalaista valmistetta ja 2-akselinen. Rataa saarella oli 4200m vuonna 1926. Höyryveturit vetivät tavarajunia. Örö Express oli hevosvetoinen ja kuvien mukaan siinä on käytetty (ainakin) kahta erilaista matkustajavaunua, joista toisen numero oli 24. Mainitussa historiikissä on lisäksi tavaravaunuista piirroskuvia mittoineen, vaihteiden piirroksia ym. rautatieharrastajaa kiinnostavaa tietoa. Minulla on kanssa muistinvarainen käsitys, että puolustusvoimien Bagnall olisi työskennellyt Russarössä. Edellisessä viestissäni on kirjoitusvirhe: pitää olla ...Kaamasen pohjoispuoleinen...
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #10 : Elokuu 01, 2011, 21:52:36 »

Asia ilmeisesti selvä. Voin tehdä päätelmän, että Örön artikkelin junaosuudessa oleva kuva on sekoitettu Russarön Bagnalliin. Olen kerran nähnyt jokin kurssikuvan, josssa Bagnall kököttää taustalla. Pitänee
kysyä sitä ja missä se on otettu. (Onhan jossakin Porkkalaa koskevassa kirjassa, jota selailin kirjakaupassa, kuva RLR:n kalustosta.) Kuvatekstissä maininta, että oli otettu Porkkalassa.
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #11 : Elokuu 22, 2016, 21:05:07 »

Örön linnakesaaren kartta vuodelta 1944. Pohjois-eteläsuuntainen tie on nimeltään Pitkä Ikävä ja siitä kaakkoon johtava Lyhyt Ikävä. Ruotsiksi nimet ovat Pitkä Ikävä vägen ja Lyhyt Ikävä vägen. Todennäköisesti varusmiehet ovat antaneet nimet näille kivetyille teille, joiden reunassa kapearaiteinen rautatie on kulkenut.

Toisessa kuvassa on kuuluisa Örö-express. Örö oli linnakesaarena 99 vuotta ja vuonna 2015 se avattiin matkailijoille ja se kuuluu osana Saaristomeren kansallispuistoon. Lisätietoja http://www.örö.fi


* Örö-kartta.jpg (152.24 kilotavua, 452x900 - tarkasteltu 451 kertaa.)

* Örö-express.jpg (217.93 kilotavua, 1200x675 - tarkasteltu 520 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2016, 20:33:14 kirjoittanut Hannu Siitari » tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #12 : Elokuu 29, 2016, 22:13:22 »

1948 - 1976 kattilarekisterissä on maininta: " Bagnall no 1512 (katsastettu), omistaja 1. Erillinen Rannikkotykistöpatteristo. Romutettu 1961" Puolustusvoimien tyypilliseen tapaan ilman paikkakuntaa ja päivämäärää.
Kävin läpi "konseptitkin", ei mitään muuta. Ilkan historiaselvitys veturista taitaa olla pätevä. Kuva tästä vanhimmasta rakennustyöveturista on sivuilla Kurtin lataamana. Tuo sivuikkunallinen:   http://vaunut.org/kuva/103940?t=Bagnall
Russarö sijaintina tulee kuvasta, jonka Pekka mainitsi. On se minullakin, jossakin. SA-kuva muistaakseni. Niiden etsiminen "manuaalisesti" 70-luvulla vei melkein yhtä paljon aikaa , kuin nykyään. Kuvatekstissä mainittiin ehdottomasti Russarö, mutta onko se oikein?
Russaröllä oli rata, kuten muillakin "Pietari suuren merilinnoituksen" tykistösaarilla. Netistä löytyy kuvia. Russarön putket olivat pienempiä kuin Örön, mutta painoivat silti kolmisen tonnia (kuvateksti netissä). Ei silloin ollut muuta kuljetustapaa näin raskaille esineille. Kenttäratakiskojen kysyntä oli silloin kova.  Standardi raideleveys  Venäjän armeijan kenttäradoilla oli 750 mm.
Ovatko veturittomatkin pätkät mukana? Kartassani Russarö on etelämpänä (!) , kuin Örö, ja siihen väliin mahtuu myös Utö.  Jopa nykyisissä  kartoissa erottuvat yleensä suojan puolen laitureilta lähtevät radat. 1. erillinen rannikkotykistöpataljoona ? Sen joudun jättämään asiantuntijoille.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #13 : Elokuu 29, 2016, 22:47:00 »

Hahaa Reino oikaisit, et lukenut koko ketjua. Bengskär on eteläisin, jollei joku löydä eteläisempää. Russarö lienee eteläisin veturirata.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #14 : Elokuu 30, 2016, 13:47:09 »

Tietääkö kukaan onko Suursaarella ollut mitään rataa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Elokuu 30, 2016, 14:03:16 »

Minkähänlainen rata on Bengtskärissä ollut? Ehkä on kiviä siirrelty kiskoja pitkin. Ei maasto kovin rautatieystävällistä ole! Tiettävästi majakan pintamateriaali on louhittu paikallisesta kivestä ja muu on tiiltä tms. varmaan ollut melkoinen projekti aikanaan, kun paikan saavutettavuus nykyäänkin on  säistä riippuen vähän "korkeemmas käres" jos ei satu helikopteria omistamaan.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #16 : Elokuu 30, 2016, 14:07:03 »

Tietääkö kukaan onko Suursaarella ollut mitään rataa?
Pohjoisersta etelään: Suursaari, Lavansaari ja Tytärsaari. En ole koskaan löytänyt merkkejä radoista sen enempää kartoista (1:20'000 ja 1:40'000) kuin valokuvistakaan, vaikka olen kyllä yrittänyt. Olisipa löytynyt  laiturirata tai edes veneiden maallevetorata, mutta ei mitään. Jos jollain on ollut parempi tuuri, niin olisi kiva kuulla.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #17 : Elokuu 30, 2016, 14:09:47 »

Minkähänlainen rata on Bengtskärissä ollut? Ehkä on kiviä siirrelty kiskoja pitkin. Ei maasto kovin rautatieystävällistä ole! Tiettävästi majakan pintamateriaali on louhittu paikallisesta kivestä ja muu on tiiltä tms. varmaan ollut melkoinen projekti aikanaan, kun paikan saavutettavuus nykyäänkin on  säistä riippuen vähän "korkeemmas käres" jos ei satu helikopteria omistamaan.
Vorgissa on kolme kuvaa Bengtskärin radasta. Tässä yksi niistä  http://vaunut.org/kuva/83821
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #18 : Elokuu 30, 2016, 14:29:51 »

Tietääkö kukaan onko Suursaarella ollut mitään rataa?
Pohjoisersta etelään: Suursaari, Lavansaari ja Tytärsaari. En ole koskaan löytänyt merkkejä radoista sen enempää kartoista (1:20'000 ja 1:40'000) kuin valokuvistakaan, vaikka olen kyllä yrittänyt. Olisipa löytynyt  laiturirata tai edes veneiden maallevetorata, mutta ei mitään. Jos jollain on ollut parempi tuuri, niin olisi kiva kuulla.
Hyvä kun mainitsit, siellä on nimenomaan ollut!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tyt%C3%A4rsaaren_rautatie,
mutta koordinaattien mukaan Tytärsaari olisi Hankoa, Örötä ja Russarötä pohjoisempana.

t. Rainer


t. Rainer
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Elokuu 30, 2016, 14:32:31 »

Mielenkiintoinen kuva. Kohtalaisen tuore, mutta ratarakennelmat liittynevät tosiaan majakan rakennusaikoihin. Kävin luodolla seuraavana päivänä kun oli ollut tuo Norjan verilöyly. Lippu puolitangossa. Saariston kännykkäasemat pimeinä huonon sään vuoksi. Oli salama iskenyt tukiasemaan. Rantautumista yritimme kolme kertaa ennen kuin onnistui. Osa matkaseurasta oksensi, joten on muista olisinko tuon radan havainnut. Ehkä se ei olerkaan ihan siinä mihin nykyisen matkailuyrittäjän vesibussi rantautuu.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #20 : Elokuu 30, 2016, 14:36:07 »

Kiitos Rainer! Noin pitkä rata ja vieläpä Wikissä mainittu. Kumma kun olen onnistunut välttämään sen havaitsemisen.
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #21 : Elokuu 30, 2016, 17:18:07 »

Tuo Bengtskärin rata näkyy hyvin myös Google Mapsin ilmakuvassa. Laskee majakan pääsisäänkäynniltä itäpuolen rantaviivaan. Siinä vieressä on yleisemmin käytetty rantautumispaikka saarelle, kuten kuvastakin näkyy. Jos on stormia itäpuolella, niin vaihtoehtona on eteläpuolen ranta.
https://www.google.com/...!3d59.71778!4d22.50028?hl=fi

// linkki korjattu
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2016, 07:30:00 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #22 : Elokuu 31, 2016, 02:03:10 »

Auts! Ilmeisesti Eljas on taas oikeassa! Mutta kuvan löysin, ja toinen SA-kuva on Russarösta. Se, missä Bagnall näkyy, on nyt tekstillä : "Rannikkotykistön sotilaita", päiväyksettä. Russarö on jäänyt pois! Kuva on siis Ilkan ja Pekan mainitsema kuva. Toinen näyttää tilannetta 22081942.


* RT-sotilaita.jpg (254.74 kilotavua, 1200x839 - tarkasteltu 2170 kertaa.)

* Russarö-22081942.jpg (445.08 kilotavua, 1675x1181 - tarkasteltu 864 kertaa.)
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #23 : Lokakuu 19, 2016, 05:45:36 »

Ohessa pari Örön linnakesaaren rakentamisen aikaista työmaakuvaa.


* ORO_2.jpg (342.83 kilotavua, 1125x763 - tarkasteltu 760 kertaa.)

* ORO_1.jpg (241.39 kilotavua, 1103x565 - tarkasteltu 730 kertaa.)
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #24 : Lokakuu 19, 2016, 17:03:33 »

Auts! Ilmeisesti Eljas on taas oikeassa! Mutta kuvan löysin, ja toinen SA-kuva on Russarösta. Se, missä Bagnall näkyy, on nyt tekstillä : "Rannikkotykistön sotilaita", päiväyksettä. Russarö on jäänyt pois! Kuva on siis Ilkan ja Pekan mainitsema kuva. Toinen näyttää tilannetta 22081942.
Kun lainasin tuota kuvaa, annettiin ajankohdaksi syksy 1939.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Suomen eteläisin kapearaiteinen?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina