Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« : Elokuu 17, 2011, 10:18:09 » |
|
VR Matkahaku-palvelu tarjoaa jälleen rautatieharrastajille tutkittavaa, kun 31.10.2011 voimaan tulevien aikataulujen ennakkoversioita on tarkastettavissa palvelun kautta. http://service.vr.fi/ticket/index.jsp?setLanguage=FINTässä muutamia havaintoja: PENDOLINOSTA INTERCITY ja INTERCITYSTÄ PIKAJUNA HELSINKI-JOENSUU-HELSINKIPendolino-junapari 1/8 on muuttumassa InterCity-junaksi. Terveiset Heikille InterCity-junapari 5/12 on muuttumassa pikajuna-vuoroksi! PIKAJUNA VAASASTA SEINÄJOELLEPikajuna 448 liikennöi Vaasasta (14:53) Seinäjoelle (15:39) ilman yhtään välipysähdystä! Seinäjoki-Vaasa-Seinäjoki aikataulut muuttuvat 11.12.2011, jolloin sähköistys otetaan käyttöön. Joulukuussa voimaan tulevia aikatauluja ei ainakaan tänään vielä näytä löytävän palvelusta. Hox! ...kuten Lapissa on tapana Kyseessä on ennakkoaikataulut, joten muutokset ovat mahdollisia...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2011, 10:47:15 » |
|
PIKAJUNA VAASASTA SEINÄJOELLE Pikajuna 448 liikennöi Vaasasta (14:53) Seinäjoelle (15:39) ilman yhtään välipysähdystä!
Eikös tämä juna ole kulkenut jo pari vuotta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #2 : Elokuu 17, 2011, 11:12:39 » |
|
Eikös tämä juna ole kulkenut jo pari vuotta?
Oho, ei ole tullut itse liikuttua ko. rataosalla taas hetkeen niin näin on näköjään päässyt käymään. Kiitos huomautuksesta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2011, 15:41:15 » |
|
PENDOLINOSTA INTERCITY ja INTERCITYSTÄ PIKAJUNA HELSINKI-JOENSUU-HELSINKIPendolino-junapari 1/8 on muuttumassa InterCity-junaksi. Terveiset Heikille Mikäs idea näissä on?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 151
|
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2011, 16:02:21 » |
|
PENDOLINOSTA INTERCITY ja INTERCITYSTÄ PIKAJUNA HELSINKI-JOENSUU-HELSINKIPendolino-junapari 1/8 on muuttumassa InterCity-junaksi. Terveiset Heikille Mikäs idea näissä on? Jotta saadaan pendolino vaasaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2011, 18:27:43 » |
|
PENDOLINOSTA INTERCITY ja INTERCITYSTÄ PIKAJUNA HELSINKI-JOENSUU-HELSINKIPendolino-junapari 1/8 on muuttumassa InterCity-junaksi. Terveiset Heikille InterCity-junapari 5/12 on muuttumassa pikajuna-vuoroksi! IC-junaparista 1/8 löytyy edelleen neuvottelutila. Samoin pikajunaparissa 5/12 on mm. työskentelyhytit sekä lasten puuhavaunu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2011, 19:11:24 » |
|
Lisää havaintoja: - S 87 Helsinki-Jyväskylä muuttuu IC2-junaksi. - IC2 181 Helsinki-Tampere muuttuu IC-junaksi. - IC 93 Helsinki-Jyväskylä muuttuu IC2-junaksi. - S 40 Seinäjoki-Helsinki muuttuu IC-junaksi. - S 82 Pieksämäki-Tampere-Helsinki muuttuu IC-junaksi. - IC 86 Jyväskylä-Helsinki muuttuu IC2-junaksi. - S 90 Jyväskylä-Helsinki muuttuu IC2-junaksi. Yhtenä detaljina mainittakoon, että Pendolinoista IC-juniksi muuttuvat junat säilyttävät kuitenkin nykyisen aikataulunsa, myös oikoradalla. Onko yksikerroksisiakin IC-vaunuja muutettu 200 km/h:lle? Toisena detaljina mainittakoon, että S 87 jakautuu nykyisin Tampereella Jyväskylän ja Seinäjoen suuntiin meneviksi juniksi. Seinäjoelle juna kulkee numerolla S 61, kun S 87 jatkaa Jyväskylään. Junat kulkevat yhdessä osuuden Helsinki-Tampere myös 31.10.2011 jälkeen, joten maahamme saadaan ensimmäinen kahtia jaettava IC2-juna. Tavallinen IC-juna jaetaan jo kahtia Kouvolassa (IC 77/9). Mutta jos Matkahaulla hakee vain Tampereen ja Seinäjoen välisiä yhteyksiä, juna onkin sillä välillä edelleen S 61. Muuttuuko IC2 87:n alkupää Tampereella sittenkin lennosta Pendolinoksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2011, 19:28:17 » |
|
Jotta saadaan pendolino vaasaan?
Niinhän tuolla toesessa ketjussa kerrottiin, että vuasalaesten pittee piästä junarattoo pitkin pentoliinolla piäkaapuntiin...
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2011, 21:01:15 » |
|
Hox! ...kuten Lapissa on tapana Kyseessä on ennakkoaikataulut, joten muutokset ovat mahdollisia... Itse itseäni lainaten... Näyttäisi siltä, että joissain junatyypeissä palvelut on vielä päivittämättä ja aikatauluihinkin varmasti tulee vielä hienosäätöä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2011, 21:53:21 » |
|
Ehkä noissa junatyyppien näennäisissä muutoksissa onkin vain kyse siitä, että aikataulut on säästösyistä toimitettu varta vasten oikolukuun tänne harrastajafoorumille .....
Turku - Helsinki välin aamuun näemmä tarjotaan marraskuulle edelleen niitä kesäaikatauluja, jotka muuttui toisiksi jo tämän viikon alussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #10 : Elokuu 17, 2011, 22:02:49 » |
|
Pendolino-junapari 1/8 on muuttumassa InterCity-junaksi. Terveiset Heikille InterCity-junapari 5/12 on muuttumassa pikajuna-vuoroksi! Nykyäänhän S 1/8:n ajoaika on sama 4 h 28 min kuin useimmilla Helsingin ja Joensuun välisillä InterCityillä, ja IC 5/12:lla on muita InterCityjä hitaammat aikataulut (syynä ilmeisesti sinisten vaunujen siirrot ma–to, veturinakin useimmiten Sr1), joten näiden junien hinnoittelu muuttuu vastaamaan paremmin niiden ajoaikoja. (Ja kiitokset terveisistä, asia tullaan kyllä noteeraamaan eräässä maanantaiaamuisessa radio-ohjelmassa.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 05, 2011, 15:16:57 » |
|
Ennakkoaikatauluja on näköjään päivitetty.
Odottamattomana muutoksena voinee pitää Dm12-kiskobussien paluuta Jyväskylä–Seinäjoki-välille n. 4,5 vuoden tauon jälkeen.
Junat 443, 444, 451 ja 452 kulkevat jatkossa vain Sk–Vs-välillä. Jy–Sk-välillä ne korvataan junilla 481, 482, 485 ja 486. Junat 445 ja 450 ajetaan jatkossakin Dv12-vetoisena läpi viikon.
Seinäjoki–Vaasa-välillä pikajunien määrä nousee, kun junat 440 ja 449 "ylennetään" taajamajunista pikajuniksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 05, 2011, 16:10:18 » |
|
...... Odottamattomana muutoksena voinee pitää Dm12-kiskobussien paluuta Jyväskylä–Seinäjoki-välille n. 4,5 vuoden tauon jälkeen........ Onko tuo Dm12 jossain erikseen mainittu, vai perustuuko johtopäätös palveluihin - noissa junissa kun on vain palvelu "2". Joensuun ja Hangon kiskobusseissa palveluvarustuskuvaus on hieman laajempi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 05, 2011, 17:42:41 » |
|
...... Odottamattomana muutoksena voinee pitää Dm12-kiskobussien paluuta Jyväskylä–Seinäjoki-välille n. 4,5 vuoden tauon jälkeen........ Onko tuo Dm12 jossain erikseen mainittu, vai perustuuko johtopäätös palveluihin - noissa junissa kun on vain palvelu "2". Joensuun ja Hangon kiskobusseissa palveluvarustuskuvaus on hieman laajempi. Kyllä sinne Dm12:t tulee, ja Vaasan radan sähköistys siis huonontaa palveluita, aiheuttamalla pakollisen vaihdon Vaasasta Jyväskylään päin matkaaville.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 08, 2011, 11:33:29 » |
|
...... Odottamattomana muutoksena voinee pitää Dm12-kiskobussien paluuta Jyväskylä–Seinäjoki-välille n. 4,5 vuoden tauon jälkeen........ Onko tuo Dm12 jossain erikseen mainittu, vai perustuuko johtopäätös palveluihin - noissa junissa kun on vain palvelu "2". Joensuun ja Hangon kiskobusseissa palveluvarustuskuvaus on hieman laajempi. Kyllä sinne Dm12:t tulee, ja Vaasan radan sähköistys siis huonontaa palveluita, aiheuttamalla pakollisen vaihdon Vaasasta Jyväskylään päin matkaaville. Toisaalta suorien junayhteyksien myötä (tulevaisuudessa toivottavasti niitä on enemmän) Vaasasta etelän suuntaan jatkavien matkustajien matka helpottuu. Kun mietitään Vaasa-Jyväskylä-Vaasa suorien matkustajien lukumääriä, niin tuskin puhumme kovin suuresta väkimäärästä verrattuna siihen väkimäärään, joka on tähänkin mennessä onnistunut vaihtamaan Seinäjoelle junaa etelään/pohjoiseen. Vaihtaminen tapahtuu todennäköisesti raiteelta 3 raiteelle 4 tai päinvastoin eli samassa tasossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 12, 2011, 18:48:50 » |
|
Joulukuussa kulkunsa aloittava Vaasan pendo näkyy jo toiseen suuntaan matkahaussa. Pendolino 61 Asema Saapuu Lähtee Seinäjoki 12:30 Isokyrö 12:52 12:57 Vaasa 13:25
Imatran Ic2-juna näyttää muuttuvan pendolinoksi nyt lokakuun lopussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 12, 2011, 19:46:04 » |
|
Voisiko olla mahdollista, että Pendolino 45 ajettaisiin kahdella yksiköllä ja toinen tiputettaisiin Seinäjoelle, joka lähtee Vaasaan, Pendolinona 61? Näin ainakin aikataulut antaisivat ymmärtää eikä 61:n lähtöasema ole Helsinki vaan Seinäjoki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 12, 2011, 21:58:38 » |
|
InterCity-junapari 5/12 on muuttumassa pikajuna-vuoroksi! Matkahaku tietää vasta junan 12 muuttuvan pikajunaksi. Juna 5 on edelleen InterCity. Mielenkiintoista, että haettaessa esimerkiksi yhteyksiä Helsingistä Joensuuhun, matkahaku tarjoaa suorien junien lisäksi vaihdollisia yhteyksiä Pieksämäen kautta (IC 71 / H 781, IC 73 / H 783). No, onhan niinkin perillä ennen seuraavaa suoraa junaa. Pendolinot 2 ja 70 vaihdetaan taas päikseen neljän kuukauden jälkeen. 31.10. alkaen S 2 kulkee taas edellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 12, 2011, 22:13:23 » |
|
Mielenkiintoista, että haettaessa esimerkiksi yhteyksiä Helsingistä Joensuuhun, matkahaku tarjoaa suorien junien lisäksi vaihdollisia yhteyksiä Pieksämäen kautta (IC 71 / H 781, IC 73 / H 783). No, onhan niinkin perillä ennen seuraavaa suoraa junaa.
Mulla saattoi olla journey plannerin suunnitteluvaiheessa jonkun verran näppini pelissä. Kas, että toi bugi roikkuu tuolla vieläkin. Ihan silloin alkuun, eli joskus vuonna 1998, journey planner ehdotti Hy-Ri-välin matkustamista Pasilan kautta, mikäli vaihtoehtoinen yhteys lähti just Riksuun päin menneen R:n jälkeen. Se mun mielestä fiksattiin aika nopeasti kuosiin. Samoin se näytti osan grafiikoissa olleista pysähdys/kohtauspaikoista kaupallisiksi pysähdyksiksi: joku matkustaja pystyi mm. ostamaan itselleen lipun Urjalaan ja Koivuun, vaikka ne eivät olleetkaan enää tietyn junan kaupallisina pysähdyspaikkoina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 12, 2011, 22:32:54 » |
|
En pitäisi tuota bugina, koska jollekullehan voi tuo vaihdollinen yhteys olla ainoa sopiva. Aikaisempaan suoraan ei ehdi, ja myöhemmällä suoralla taas ei ehdi riittävän ajoissa perille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 12, 2011, 23:01:45 » |
|
Olihan se nyt nolo bugi, kun tarjottiin lippuja sellaisille liikennepaikoille, joille ei oikeasti voinut matkustaa. Mitä tohon journey plännerin ohjelmointiin tulee, siinä roikkuu vielä tänä päivänäkin Helsinki-Turku-yhteysvaihtoehtoja koukittuna Toijalan kautta, eikä se mitenkään päin laskien ole nopein yhteysvaihtoehto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Leppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 17, 2011, 20:30:49 » |
|
Hmm-mm! Jotakin muutoksia on kuulemma tulossa Joensuu-Pieksämäki-välillekin. Aikataulujen vaihteessa konkkavuorot ilmeisesti muuttuvat sinivaunujuniksi. Mutta yksi kaksi asiaa vähän siihen liittyen: a) Nyt kun Joensuun varikko ajettiin alemmas niin eräät Uimaharju-Niirala-välin alkuperäisvaaleat jäävät vaille huoltoa ynnä muuta hoivaa työmatkoillaan b) veeär on ekolookinen. Tämä tarkoittaa siis sitä että ikiaikain ensimmäinen vakinainen Dr16-vetoinen sähkölämmitteinen sinivaunutaajamajuna on tulossa todeksi syksyn vaihtuessa lähes alkutalveksi! Siis isokalpeavaaleat pääsisivät huoltoonsa Pieksämäelle tällä tavoin. Sähkölämmitys on mahdollista siksi koska VR on pure vihreää sähköä sekä siis niinkun tietysti kolme vaunua on just sopivasti isovaalealle että tehoa piisaa 1 500 V:n syöttöön vaunuille. Veturinkuljettajia tämä uudistus ei kuulemma hirveästi miellytä, koska generaattorin voima ei kuulemma riitä yhtäaikaiseen kiihdytykseen ja lämmitykseen joten syöttö olisi kytkettävä aina pois seisahduksen jälkeen. Imagohaitat häviävät, kun sinitaajamarungot voidaan tulevaisuudessa kuljettaa huoltoon pikajunan jatkeena vaikka joka päivä jos huoltotarvekilometrimäärä täyttyy lisääntyneen matkanteon vanavedessä. Mutta tämä on vain aika varma huhu jota voisi melkein tiedoksi väittää. Siispä pidätämme oikeudet muutoksiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #22 : Syyskuu 17, 2011, 22:39:14 » |
|
Olihan se nyt nolo bugi, kun tarjottiin lippuja sellaisille liikennepaikoille, joille ei oikeasti voinut matkustaa. Mitä tohon journey plännerin ohjelmointiin tulee, siinä roikkuu vielä tänä päivänäkin Helsinki-Turku-yhteysvaihtoehtoja koukittuna Toijalan kautta, eikä se mitenkään päin laskien ole nopein yhteysvaihtoehto.
Se ei ole nopein, mutta se voi olla järkevin. Olen itse nähnyt tilanteen, jossa järkevin tapa hankkiutua Helsingistä Turkuun oli juurikin Toijalassa vaihtaen. Edelliseen junaan ei aivan pystynyt ehtimään ja kun Turussa kuitenkin piti mahdollisimman pian olla, aikaisimmin perillä oleva sellainen yhteys, johon pystyi ehtimään, kulki Toijalan kautta. Myöskään tuota yhteyttä parempia bussiyhteyksiä ei muistini mukaan ollut tarjolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 02, 2011, 13:30:17 » |
|
Uudet aikataulut marraskuusta lukien tietävät kertoa sen, että Pendolinoille on varattu Tpe-Hki-välille ajoaikaa 1h 30min. Muistan lukeneeni jostain vuoden 1990 tai 1991 Resiinasta sen, että silloinen EP 50 (sn140) "taittoi Tampere-Helsinki-matkan ajassa 1h 31min".
Pendojen sn ko. rataosalla on 200 - myös ilman kallistusta. Tuntuu jotenkin hullunkuriselta, että 12.000.000 EUR kappaleelta maksavalla kalustolla toki ajetaan sen ja rataverkon sallimaa huippunopeutta, mutta sitä ei hyödynnetä aikatauluissa. IC-rungot ovat nekin tehty sn200:lle, mutta Suomen nykysysteemi ei salli niitä liikennöitävän niille optimoiduilla nopeuksilla. Miksi ei, sen tietää joku muu kuin minä...
Mainittakoon vielä tässä samassa kontekstissa, että alunperin Pendojen ajoajaksi Hki-Tpe-välillä määritettiin (suunnitteluvaiheessa) 1h 12min, sittemmin 1h 23min, sitten 1h 27min ja nyttemmin siis tuo tasan 1h 30min.
Prosentualisesti laskien matka-ajan pidennys alkuperäisestä (1h 23min) on huikea (1h 30min).
Kaikkea ei sentään voi laittaa Liikenneviraston tai rataverkon huonon kunnon piikkiin.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2011, 14:54:13 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 02, 2011, 14:28:28 » |
|
IC-rungot ovat nekin tehty sn200:lle, mutta Suomen nykysysteemi ei salli niitä liikennöitävän niille optimoiduilla nopeuksilla. Miksi ei, sen tietää joku muu kuin minä...
Kaluston sn ei välttämättä ole optimaalinen nopeus käyttö- ja kunnossapitokustannusten kannalta. Sekä Sr1 että Sr2 ovat eläviä esimerkkejä tästä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|