Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n lippu-uudistus 2011  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 25 | Siirry alas Tulostusversio
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #175 : Syyskuu 15, 2011, 08:44:03 »

Nyt tajusin vasta testata tuota paikkavarainta... Ja ei kyllä senkään käytettävyys ole kovin kummoinen. Onkohan VR edes ajatellut käytettävyysasiantuntijan hyödyntämistä? Masentavaa.

Vaunujen litteratkin näyttävät olevan pelkillä kapseilla.


* lolol.jpg (56.19 kilotavua, 297x458 - tarkasteltu 470 kertaa.)
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #176 : Syyskuu 15, 2011, 09:03:29 »

Ensimmäinen "täysTeema-päivä" takana. Itselleni osui kohdalle Helsinki-Oulu-Helsinki työvuoro, jonka menomatka Pikajunalla 265 viimeisenä lipputoimistojen Opera-päivänä ja paluu ensimmäisenä lipputoimistojen Teema-päivänä InterCityllä 54 Vihannista Helsinkiin (Oulu-Vihanti ratatöistä johtuen suunnitellusti linja-autolla).

Lipputoimistojen ja verkkokaupan ruuhkautuminen tulivat päivän aikana hyvin tietoon. Oulussa herättyäni netistä sai tietoa, että haasteita on edessä - toisaalta olihan niistä jossain sentään ollut aavistuksia. Linja-autolla Vihantiin siirtymisen jälkeen lähes jokainen asiakas osasi informoida konduktööriä, että lipputoimistossa oli ollut ruuhkaa ja järjestelmät eivät olleet toimineet. Jokainen asiakas tietenkin piti pyrkiä palvelemaan niin, että itsellä ei tuota tietoa olisikaan ollut... Vaikka faktatietoa ei junaan asti tullut, niin kerroin syyksi palvelun ruuhkautumisen suuren käyttäjämäärän vuoksi. Asiakkaat tuntuivat olevan kovin ymmärtäväisiä, eikä kenenkään tarvinnut vapaata istumapaikkaa etsiä kauaa. Onnekseni syyskuun loppuun asti junissa ei peritä lipunmyynnistä 5€ maksua, mutta suositeltavaa on tietenkin pyrkiä ensin ostamaan lippu muista ostokanavista mm. paikkatietojen saamisen varmistamiseksi. Junasta niitä ei saa uudistuksen ensimmäisen vaiheen käyttöönoton jälkeenkään.

Sitten kysymyksiin ja kommentteihin...

TV1:n uutisissa (?) oli kuvapläjäys Tikkurilasta, jossa mainittiin monesta onnellisesta matkustajasta - konduktöörit eivät millään ehdi myymään lippuja kaikille. Toisaalta, kuinka suurta vaihtokassaa he nykyään kantavat mukanaan, riittivätkö vaihtorahat monelle käteisasiakkaalle? (esim. IC55). Kuka oli työssä tänään (Lari)?


InterCity 54 konduktöörit (1-4 matkan eri vaiheissa) ehtivät myydä liput asiakkaille noin 1-40 minuutin kuluessa junan lähtemisestä asiakkaan lähtöasemalta. Kiirettä piti, eikä kovin moni asiakas jäänyt ilman lippua.

Vaihtokassan suuruus ei todellakaan ole asioita, jotka kuuluvat internetissä kerrottavien tietojen joukkoon. Suurin osa asiakkaista maksaa matkan maksukorteilla eli debit (pankki), credit (luotto) tai Visa Electron-korteilla.

Lipunmyyntiä oli arviolta yli 200% verrattuna normaaliin Oulu-Helsinki vuoroon verrattuna, joten meininki oli kuin Helsingin lähiliikenteessä työskennellessäni. Kokemuksesta oli hyötyä ja onnekseni IC54 junaan sattui Kokkola-Helsinki välillä vain konduktöörejä, jotka olivat kaikki työskennelleet aiemmin myös Lähiliikenteessä.

Matkan aikana vain kerran maksukorttien varmennuksessa oli 10 minuutin käyttökatko. Lisäksi uuden järjestelmien myymien lippujen 2d-koodin tarkastamisessa oli huomattava viive (noin 30 sekuntia/lippu) verrattuna vanhan järjestelmän mukaisen lipun tarkastamiseen ja leimaamiseen verrattuna. Tämä todennäköisesti johtui järjestelmän ruuhkautumisesta. Muuten myyntitapahtumat sujuivat hyvin, lippuihin tulostuu lähtö- ja määräaseman nimien lisäksi myös aikataulutiedot.

Toisaalta alkuviikolla haastateltiin "VR:n HERRAA" paikallisradiossa (vai jossain lehdessä) ja hän oli erittäin luottavainen tapahtuvan muutoksen ongelmattomaan onnistumiseen. Uutta järjestelmää on testattu poikkeuksellisen runsaasti ja kaikki MAHDOLLISET (ja mahdottomat) ongelmat on otettu huomioon. Pahus, kun en muista tuon HERRAN nimeä, mutta HÄN itse voi varmaan antaa kommenttinsa luettuaan nämäkin viestit (kyllä!, VR:llä on henkilöitä, joilla on lupa selailla jopa näitä sivustoja työ-aikanaan).

VR Matkustajaliikennedivisioonan kaupallinen johtaja Lassi Rönkkösen lausuntoja saimme lukea ja seurata alkuviikosta. Valitettavasti verkkokaupan ruuhkautuminen yli 20-kertaisen käyttäjämäärän alla toteutui luottavaisuudesta huolimatta.

Katselin ihan piruuttani vapaita paikkoja parin kuukauden päästä lähteviin IC-juniin Helsingistä. Kuinka ollakaan, samat paikat on varattu päivästä ja viikosta toiseen. En jaksa uskoa, että nämä kaikki paikat olisivat kiintiöpaikkoja, joten mistä lie sitten kyse? Asiallahan ei sinänsä ole mitään merkitystä, mutta kunhan nyt vaan pisti silmään.

InterCity- ja Pendolino-junissa on varattu kausilippulaisille junakohtaisesti erilainen määrä kiintiöpaikkoja, jotka varmasti näkyvät järjestelmässä varattuina. Lisäksi junassa on kiintiössä konduktöörin varapaikkoja, jotka ovat tarkoitettu nimensä mukaisesti konduktöörien käytettävissä oleviksi esimerkiksi poikkeustilanteissa.

Kiintiöpaikat kausilippulaisille on tarkastettavissa VR:n kotisivulta osoitteesta:
http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/kaukoliikenteenliput/kausiliput.html#kiinti%C3%B6paikat.
Esimerkiksi Helsinki-Tampere-Helsinki välillä kiintiöpaikkoja on näiden tietojen mukaisesti:
http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/liput/lippu_30paivaa/kintiopaikat_helsinki-tampere.html.

Yksi syy järjestelmän kaatumiseen oli se, että VR unohti keskiviikkona nettikauppaan pyrkineiden rajoittimet. Kaupallinen johtaja Lassi Rönkkönen kertoi keskiviikkona Aamulehdelle, että rajoitin toimii viimeistään torstaina.

aamulehti
 


Suurissa muutoksissa tapahtuu aina jotain tällaista - valitettavasti Mr. Murphy elää edelleen... Parempaa toista päivää odotellessa...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2011, 09:21:41 kirjoittanut Lari Nylund » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #177 : Syyskuu 15, 2011, 09:19:17 »

Ilmeisesti rajoitin toimii. Ei ostaminen tuntunut onnistuvan, kun ei maksunappulat toiminut. Sivun päivittänen onneksi onnistui ilman kaikkien lipputietojen katoamista. Ostin junalipun ja sain maksamisen jälkeen esille sivun "Error 503" sen sijaan, jotta olisi lipun tulostussivu tullut. Onneksi sillä sivulla ei tee mitään, kun sähköpostiin tulleella koodilla lipun sai kuitenkin asemalta pienen tinkaamisen jälkeen... Lipussakin on nyt pieniä outouksia, mutta on siinä sentään junan numerot... Hymyilee
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #178 : Syyskuu 15, 2011, 09:22:19 »

Toisaalta, kuinka suurta vaihtokassaa he nykyään kantavat mukanaan, riittivätkö vaihtorahat monelle käteisasiakkaalle? (esim. IC55). Kuka oli työssä tänään (Lari)?


InterCity 54 konduktöörit (1-4 matkan eri vaiheissa) ehtivät myydä liput asiakkaille noin 1-40 minuutin kuluessa junan lähtemisestä asiakkaan lähtöasemalta. Kiirettä piti, eikä kovin moni asiakas jäänyt ilman lippua.

Vaihtokassan suuruus ei todellakaan ole asioita, jotka kuuluvat internetissä kerrottavien tietojen joukkoon. Suurin osa asiakkaista maksaa matkan maksukorteilla eli debit (pankki), credit (luotto) tai Visa Electron-korteilla.

Mitä ihmettä vaihtokassan suuruutta koskevalla tiedolla edes kukaan tekisi?

Kassan suuruus ja siellä olevien rahojen määrät nimellisarvoissa menevät sekaisin ensimmäisen asiakkaan kohdalla.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #179 : Syyskuu 15, 2011, 09:30:41 »

Katselin ihan piruuttani vapaita paikkoja parin kuukauden päästä lähteviin IC-juniin Helsingistä. Kuinka ollakaan, samat paikat on varattu päivästä ja viikosta toiseen. En jaksa uskoa, että nämä kaikki paikat olisivat kiintiöpaikkoja, joten mistä lie sitten kyse? Asiallahan ei sinänsä ole mitään merkitystä, mutta kunhan nyt vaan pisti silmään.

Tiedän ihmisiä, joilla on kuukausiksi eteenpäin sama paikka, samasta junasta. Näitä kutsutaan työmatkalaisiksi.
Kiintiöpaikatkin näkyy varattuna. Ja kaikki muut, joita ei haluta myyntiin.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #180 : Syyskuu 15, 2011, 10:18:26 »

Mitä ihmettä vaihtokassan suuruutta koskevalla tiedolla edes kukaan tekisi?
Asiasta on kiinnostunut esimerkiksi Karhukopla, Iso Paha Susi yms. tahot, jotka ovat luvattomasti käyttöönotetun käteisen tarpeessa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #181 : Syyskuu 15, 2011, 10:44:21 »

Mitä ihmettä vaihtokassan suuruutta koskevalla tiedolla edes kukaan tekisi?
Asiasta on kiinnostunut esimerkiksi Karhukopla, Iso Paha Susi yms. tahot, jotka ovat luvattomasti käyttöönotetun käteisen tarpeessa.

Kylläkyllä, mutta eikö silloin kannattaisi panostaa siihen lipunmyyntikierroksen loppupäähän? Silloin siellä voi olla massia ihan kohtuullisesti, kun taas pelkkä alkupään vaihtokassa lienee melko vaatimaton summa erilaista pikkurahaa.

Sen verran minäkin olen kauppaa tehnyt, ettei minkään kassan vaihtokassa jaksaisi innostaa, mutta päivän myynneillä kasvatettuna tarjolla voi olla aivan kelpo summakin. Siinä minunkin kassalla vaihtokassa oli alle satasen, mutta päivän aikana rahaa kertyi yleensä useita tuhansia euroja.

Menee ehkä hiusten halkomiseksi, mutta kun nimenomaan kysyttiin vaihtokassan suuruutta.

Edit: Jos joku pitkäkyntinen nyt välttämättä haluaa arvioida konduktöörin rahalaukun sisältöä, niin piankos sen seuraa esim. vaunuosaston matkalta paljonko myydään käteisellä. Sitten vaan kertoo keskimääräisen summan koko junan pituudella. Kannattaa myös huomata, että jos rahaa kertyy viljalti, konnari vienee osan rahoista omaan työkoppiinsa.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #182 : Syyskuu 15, 2011, 11:04:35 »

Sitä kai Lari tarkoitti, että ei ole turvallisuuden kannalta kovin järkevää kuulutella julkisilla keskustelupalstoilla, kuinka paljon työntekijäparalta on missäkin tilanteessa varastettavissa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #183 : Syyskuu 15, 2011, 11:05:29 »

Vaihtokassan suuruuden pohtimisessa ei varmaankaan ollut tarkoitus arvioida karhukoplan mahdollisia tuloa, vaan sitä miten tyrkytetyistä monista isoista seteleistä saa annetuksi vaihtorahaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #184 : Syyskuu 15, 2011, 11:11:35 »

VR:n nettisivuillahan on maininta, että junissa otetaan vastaan max. puolensadan euron seteleitä ja asemilla maks. kakssatasia. Mainittakoon, että HSL-aluella suurin busseissa kelpaava seteli on tjugolapp. Ymmärrän erittäin hyvin sen, miksei suurempi raha käy busseissa tai junissa, mutta joskus tämä aiheuttaa matkustajalle ongelman - ennen kaikkea HSL:n alueella, kun kortti ei käy maksuvälineeksi linjuriautoissa tai raitsikoissa. SMS-lipun kelpoisuusalueen laajentaminen koko HSL-alueelle ratkaisisi tämänkin ongelman.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #185 : Syyskuu 15, 2011, 11:12:24 »

Sitä kai Lari tarkoitti, että ei ole turvallisuuden kannalta kovin järkevää kuulutella julkisilla keskustelupalstoilla, kuinka paljon työntekijäparalta on missäkin tilanteessa varastettavissa.

TKL:n bussissa kuulee useinkin vaihtokassan suuruuksista, kenellä on mitenkin paljon mukanaan ja kellä on ylimääräistä mukana. Kuljettajat juttelee keskenään kaikkien kuullen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #186 : Syyskuu 15, 2011, 11:20:38 »

Törmäsin uuteen omituisuuteen tässä lippu-uudistuksessa.

Netistä ostettua e-lippua (peruslippu) ei voi perua e-lipun peruuttamislomakkeella netin kautta, vaan on mentävä fyysisesti lähimpään lipunmyyntipisteeseen täyttämään paperinen e-lipun peruuttamislomake. Sitten saa lipusta rahat takaisin kymmenellä (10) eurolla vähennettynä joskus jonkin ajan kuluttua. Iskee silmää
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #187 : Syyskuu 15, 2011, 11:27:00 »

Törmäsin uuteen omituisuuteen tässä lippu-uudistuksessa.

Netistä ostettua e-lippua (peruslippu) ei voi perua e-lipun peruuttamislomakkeella netin kautta, vaan on mentävä fyysisesti lähimpään lipunmyyntipisteeseen täyttämään paperinen e-lipun peruuttamislomake. Sitten saa lipusta rahat takaisin kymmenellä (10) eurolla vähennettynä joskus jonkin ajan kuluttua. Iskee silmää

Tuleeko tilille vai pitääkö nekin hakea lipunmyyntpisteestä jonottamalla?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #188 : Syyskuu 15, 2011, 12:17:23 »

Tuleeko tilille vai pitääkö nekin hakea lipunmyyntpisteestä jonottamalla?
Tulee tilille.
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #189 : Syyskuu 15, 2011, 12:47:42 »

VR:n lipunmyynnissä ilmenee edelleen ajoittaisia häiriöitä. Yhtiön mukaan lippujen suuri kysyntä on aika ajoin häirinnyt lippujen myyntiä verkkokaupassa, juna-asemilla ja lippuautomaateilla. VR on yön aikana parantanut verkkokaupan toimintaa, ja lippujen myynti on yhtiön mukaan toiminut eilistä paremmin.

aamulehti

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #190 : Syyskuu 15, 2011, 13:15:55 »

Ja itse tässä istun juuri junan kyydissä, taskussani konduktööriltä ostettu lippu. Seinäjoella lipunmyyntijonossa seistessäni huudettiin, että "junasta saa lippuja samaan hintaan kuin täältä, jos on kiire junaan, ostakaa lippu konduktööriltä!".

Lisäksi kahdesta lipunmyyntiautomaatista toinen oli epäkunnossa ja toinen jäi pariksi minuutiksi "haetaan tietoja" -silmukkaan jumittamaan, vailla mahdollisuutta palata aloitusruutuun.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #191 : Syyskuu 15, 2011, 13:20:15 »

VR:ltä ennakoidaan, että lippu-uudistus sotkee junalippujen myyntiä loppuviikon ajan. Tilannetta on yritetty korjata yön aikana.

- Asemia ja automaatteja on tuossa päivitelty viime yönä ja lisähenkilökuntaakin on varattu kertoo VR Matkustajaliikenteen liiketoimintaratkaisujen päällikkö Jani Jääskeläinen.

yle
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #192 : Syyskuu 15, 2011, 13:23:57 »

Siis ainakin loppuviikon ajan tämä on ainoa aihe tällä palstalla.

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #193 : Syyskuu 15, 2011, 13:33:24 »

Ja itse tässä istun juuri junan kyydissä, taskussani konduktööriltä ostettu lippu. Seinäjoella lipunmyyntijonossa seistessäni huudettiin, että "junasta saa lippuja samaan hintaan kuin täältä, jos on kiire junaan, ostakaa lippu konduktööriltä!".

Seinäjoen korkeuksilla paikkatiedottomuus ei onneksi ole niin suuri ongelma, mitä nyt perjantaina ja sunnuntaina.

Etelässä haitta on sitäkin suurempi, vaikka tuskin valtaosa muistakaan matkustajista on paikkatietoja saanut ostettua.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #194 : Syyskuu 15, 2011, 15:45:40 »

VR:ltä ennakoidaan, että lippu-uudistus sotkee junalippujen myyntiä loppuviikon ajan. Tilannetta on yritetty korjata yön aikana.

- Asemia ja automaatteja on tuossa päivitelty viime yönä ja lisähenkilökuntaakin on varattu kertoo VR Matkustajaliikenteen liiketoimintaratkaisujen päällikkö Jani Jääskeläinen.

yle

Jos joku käy sattumalta tässä lähiaikoina Myrtsin asemalla, niin siinä on asemasillan alla yksi junamaatti, joka ei toimi. Tarina tosin ei kerro, johtuuko kyseisen automaatin toimimattomuus lippu-uudistuksesta...  Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #195 : Syyskuu 15, 2011, 15:50:54 »

Ja Lempäälän asemalla on yksi ainoa masiina laiturilla ilman mitään suojaa. Koneeseen sataa sisään ja paperit möhjääntyvät mössöksi ja juuttuvat sisään.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #196 : Syyskuu 15, 2011, 16:40:39 »

Joukkoliikenteen pitäisi olla aina kilpailukykyisin vaihtoehto ja tämän tulisi näkyä myös hinnoittelussa.

Nonniin pojat ja miksei tytötkin. Virnistää

Tällä kohtaa tekisi mieli sanoa, mitäs minä sanoin ! VR:n Suuri ja Mahtava lippu-uudistus vaikuttaa juuri siltä, mitä epäilin. Kaikissa niissä junavuoroissa, joita on tullut käytettyä säännöllisesti (ja olosuhteiden pakosta), lippujen hinnat ovat nousseet. Huvittavin esimerkki on se, kun eräällä välillä matkan ajankohta ei vaikuta hinnoitteluun lainkaan, vaan kaikki lähdöt ovat saman hintaisia, ja tietysti korotettuna.

Jätän sanomatta rumasti, kun tämä on perheohjelma...  Vihainen
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #197 : Syyskuu 15, 2011, 16:56:55 »

Ei tarvitse sanoa rumasti kun on hyviä manauksiakin, kuten Elina Karjalaisen luoman Uppo-Nallen "VOI VESSAN OVEN KAHVA!
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #198 : Syyskuu 15, 2011, 17:50:06 »

Anteeksi kaikille, muutama pvä sitten totesin ett nukkukaa rauhassa. Siis vituiksihan tää VR:n lippuhässäkkä meni sitten kuitenkin. Usko oli luja että nyt on kovat voimat takana tekee isoa JytkyÄ, no jytky jäi laimeaksi
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #199 : Syyskuu 15, 2011, 19:26:36 »

VR:n lippu-uudistus on takkuillut vielä torstainakin. Useat lipunmyyntipisteet suljettiin iltapäivällä ATK-ongelmien vuoksi. Näin ollen asemilta ei voinut ostaa lippuja. Asemien myyntipisteiden ikkunoihin kiinnitetyt ilmoitukset kertoivat lipun ostamisen onnistuvan junassa. Junissa konduktöörit eivät ehtineet leimata tai myydä kaikille matkustajille lippuja. Suuri osa matkustajista pääsi matkustamaan ilmaiseksi sekaannuksen vuoksi.

VR aikoo lisätä kapasiteettia muun muassa verkkopalveluunsa tulevan illan ja yön aikana. Yhtiö tutkii lipunmyynnin hitauden aiheuttaneita syitä

iltasanomat
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 25 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n lippu-uudistus 2011  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina