VR-konserni on tehnyt paljon, jotta junat kulkisivat ensi talvena luotettavammin kuin kahtena edellistalvena. Kaluston kunnossapidossa on uusittu käytäntöjä. Helsingin ratapihan ruuhkaa helpotetaan uusilla liikennöintimalleilla. Kaukojunien aikatauluihin lisätään pelivaraa. Häiriötilanteiden varalta on tehty erilaisia valmiussuunnitelmia.
VR on uusinut kaluston kunnossapidon käytäntöjä niin, että junat kestävät teknisesti paremmin talven haastavat olosuhteet. Helsingin varikolla on käytössä junien jäänesto- ja sulatuslaitteisto, jota on paranneltu viime talven kokemusten pohjalta. Myös ratapihatyötä on suunniteltu uudelleen, jotta junat pääsevät lähtemään varikolta aikataulussaan.
Pendolino-juniin tehdään teknisiä muutostöitä vuosina 2012–2014 niiden talviluotettavuuden parantamiseksi. Ouluun on suunnitteilla uusi varikko kaluston kunnossapitoon.
Helsingin ratapihan ruuhkaa helpotetaanHelsingin ahtaan ratapihan ruuhkaa helpotetaan monin tavoin sekä lähi- että kaukoliikenteessä. Ongelmat Helsingin ratapihalla heijastuvat nopeasti koko Suomen junaliikenteeseen.
Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on otettu käyttöön junien vakiokokoonpanot, eli junista ei enää vähennetä vaunuja ruuhka-ajan ulkopuolella samassa määrin kuin ennen. Myös kaukoliikenteen IC2-junien eri vuoroja ajetaan jatkossa enemmän vakiokokoonpanoilla, ja joidenkin junien kääntymisaikoja asemilla pidennetään. Vakiokokoonpanoilla vähennetään vaihtotyötä ja vapautetaan tilaa ratapihalle. Raiteidenkäyttöä on suunniteltu uudella tavalla niin, että Helsingin ratapihalla on vararaiteita häiriötilanteiden varalta.
Lisäksi junavuoroja on vähennetty maltillisesti. Lähiliikennejunia lyhennetään joulun välipäivinä ja hiihtolomalla, kun matkustajamäärät ovat huomattavasti tavallista alhaisemmat. Näin vapautetaan kalustoa kunnossapitoa varten.
Kaukojunien aikatauluihin pelivaraaKaukojunien aikatauluja uusitaan 31. lokakuuta täsmällisyyden parantamiseksi. Eniten muutoksia on häiriöalttiilla Tampere−Jyväskylä−Pieksämäki-rataosalla, missä matka-ajat pitenevät keskimäärin kymmenellä minuutilla. Pendolinojen aikatauluihin lisätään liikkumavaraa kaikkialla Suomessa.
Lisäksi Helsingin varikolla ja Tampereen ratapihalla on talvella lähtövalmis varajuna.
VR hankkii lähivuosina runsaasti uutta junakalustoa, mikä osaltaan auttaa täsmällisyyden parantamisessa. Esimerkiksi vuonna 2013 liikenteeseen tulevat ohjausvaunut helpottavat ruuhkaa Helsingin ratapihalla, kun vaunun avulla junaa voidaan ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa.
Myös asiakasinformaatiota junissa on parannettu. VR:n nettisivuilla on uusi Junat kartalla -palvelu, josta asiakkaat voivat seurata junien kulkua reaaliaikaisesti.
Liikennevirasto vastaa rataverkon kunnossapidosta ja asiakasinformaatiosta asemilla.
Lähde:
http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110930111025.html