Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR valmistautuu talveen (2011-2012) monin keinoin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« : Syyskuu 30, 2011, 11:28:17 »

VR-konserni on tehnyt paljon, jotta junat kulkisivat ensi talvena luotettavammin kuin kahtena edellistalvena. Kaluston kunnossapidossa on uusittu käytäntöjä. Helsingin ratapihan ruuhkaa helpotetaan uusilla liikennöintimalleilla. Kaukojunien aikatauluihin lisätään pelivaraa. Häiriötilanteiden varalta on tehty erilaisia valmiussuunnitelmia.

VR on uusinut kaluston kunnossapidon käytäntöjä niin, että junat kestävät teknisesti paremmin talven haastavat olosuhteet. Helsingin varikolla on käytössä junien jäänesto- ja sulatuslaitteisto, jota on paranneltu viime talven kokemusten pohjalta. Myös ratapihatyötä on suunniteltu uudelleen, jotta junat pääsevät lähtemään varikolta aikataulussaan.

Pendolino-juniin tehdään teknisiä muutostöitä vuosina 2012–2014 niiden talviluotettavuuden parantamiseksi. Ouluun on suunnitteilla uusi varikko kaluston kunnossapitoon.

Helsingin ratapihan ruuhkaa helpotetaan

Helsingin ahtaan ratapihan ruuhkaa helpotetaan monin tavoin sekä lähi- että kaukoliikenteessä. Ongelmat Helsingin ratapihalla heijastuvat nopeasti koko Suomen junaliikenteeseen.

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on otettu käyttöön junien vakiokokoonpanot, eli junista ei enää vähennetä vaunuja ruuhka-ajan ulkopuolella samassa määrin kuin ennen. Myös kaukoliikenteen IC2-junien eri vuoroja ajetaan jatkossa enemmän vakiokokoonpanoilla, ja joidenkin junien kääntymisaikoja asemilla pidennetään. Vakiokokoonpanoilla vähennetään vaihtotyötä ja vapautetaan tilaa ratapihalle. Raiteidenkäyttöä on suunniteltu uudella tavalla niin, että Helsingin ratapihalla on vararaiteita häiriötilanteiden varalta.

Lisäksi junavuoroja on vähennetty maltillisesti. Lähiliikennejunia lyhennetään joulun välipäivinä ja hiihtolomalla, kun matkustajamäärät ovat huomattavasti tavallista alhaisemmat. Näin vapautetaan kalustoa kunnossapitoa varten.

Kaukojunien aikatauluihin pelivaraa
Kaukojunien aikatauluja uusitaan 31. lokakuuta täsmällisyyden parantamiseksi. Eniten muutoksia on häiriöalttiilla Tampere−Jyväskylä−Pieksämäki-rataosalla, missä matka-ajat pitenevät keskimäärin kymmenellä minuutilla. Pendolinojen aikatauluihin lisätään liikkumavaraa kaikkialla Suomessa.

Lisäksi Helsingin varikolla ja Tampereen ratapihalla on talvella lähtövalmis varajuna.

VR hankkii lähivuosina runsaasti uutta junakalustoa, mikä osaltaan auttaa täsmällisyyden parantamisessa. Esimerkiksi vuonna 2013 liikenteeseen tulevat ohjausvaunut helpottavat ruuhkaa Helsingin ratapihalla, kun vaunun avulla junaa voidaan ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa.

Myös asiakasinformaatiota junissa on parannettu. VR:n nettisivuilla on uusi Junat kartalla -palvelu, josta asiakkaat voivat seurata junien kulkua reaaliaikaisesti.

Liikennevirasto vastaa rataverkon kunnossapidosta ja asiakasinformaatiosta asemilla.

Lähde:
http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110930111025.html
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #1 : Syyskuu 30, 2011, 11:50:50 »

Onhan Tampereella jo nyt vararunko varalla. Tosin aika usein myös käytössä.  Virnistää
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #2 : Syyskuu 30, 2011, 12:07:40 »

Tärkein unohtui eli liikenneministeri on henk.koht. käytettävissä, jos harjamiehistä on pulaa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #3 : Syyskuu 30, 2011, 12:14:43 »

Onhan Tampereella jo nyt vararunko varalla. Tosin aika usein myös käytössä.  Virnistää

Vararunko siellä kyllä on, mutta ei välttämättä miehitystä. Nämä rungot Ilmalan ratapihalla ja Tampereella tulevat olemaan miehitettyinä eli lähtövalmiudessa nopealla valmiudella.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #4 : Syyskuu 30, 2011, 12:20:45 »

Uuden kaluston hankkiminen ei välttämättä paranna tilannetta - vrt. Pendolinojen ja sinisten vaunujen talvikelpoisuus.

Varalta vielä hymiö perään.

 Hymyilee
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2011, 09:42:08 »

Uutisjuttuja: Liikennevirasto lupaa, että lumi ja jää eivät tulevana talvena haittaa junaliikennettä

Tieliikenteessä talvea vastaan varustaudutaan entista tarkemmilla keliennusteilla. Virasto lupaa, että viime vuosien ankarista talvista on otettu opiksi.

http://areena.yle.fi/video/1317405665013
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2011, 22:38:20 »

Uutisjuttuja: Liikennevirasto lupaa, että lumi ja jää eivät tulevana talvena haittaa junaliikennettä
Aikamoinen lupaus, ja mielestäni tarpeeton. Se nyt vaan on sillä lailla, että talvi on talvi ja kesä on kesä. Vaikka maantieliikenteessä autoilijat onkin eteläisen Suomen osalta totutettu runsaalla auraamisella ja suolaamisella siihen, että talvikeli = kesäkeli, niin ei se joka paikassa niin mene.

Tottakai talvi yllättää tänäkin syksynä autoilijat, pyöräilijät, jalankulkijat, lentoliikenteen, junaliikenteen, pikkukoirat, citykanit ja siilit, mutta ei se kestä kuin muutaman kuukauden. Ja jos vaikka vuotta myöhemmin muistellaan sitä päivää, jolloin juna oli vartin tai neljä tuntia myöhässä, niin ei se enää tunnu missään.

Kannattaa muistaa, että mikään ei ole tärkeää, paitsi puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää. Paitsi ehkä eräälle turkulaispoliitikolle, mutta se onkin jo aivan toinen juttu.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #7 : Lokakuu 02, 2011, 07:34:44 »

Tottakai talvi yllättää tänäkin syksynä autoilijat, pyöräilijät, jalankulkijat, lentoliikenteen, junaliikenteen, pikkukoirat, citykanit ja siilit

Tuossa luettelossa taitaa olla yksi liikaa: siilejä talvi tuskin yllättää, vaan ne vetäytyvät horrokseen sitä mukaa kuin sää viilenee. Tänä aamuna täällä Ri:llä oli kaksi astetta pakkasta.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #8 : Lokakuu 03, 2011, 08:58:58 »

Tottakai talvi yllättää tänäkin syksynä autoilijat, pyöräilijät, jalankulkijat, lentoliikenteen, junaliikenteen, pikkukoirat, citykanit ja siilit

Tuossa luettelossa taitaa olla yksi liikaa: siilejä talvi tuskin yllättää, vaan ne vetäytyvät horrokseen sitä mukaa kuin sää viilenee.

Valitettavasti talvi pääsee yllättämään monen siilinkin.

Tein joskus nuoruudessani useamapana talvena "tutkimusta" kotipihan lehtikasoissa talvehtineista siileistä ja noin 1/3 näytti tulleen talven yllättämäksi eli jäätyivät kuoliaaksi. Eivät siis osanneet valita riittävästi eristettyä talvehtimispaikkaa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #9 : Lokakuu 03, 2011, 09:14:52 »

Anteeksi keskeytys "vorgin luontoiltaan", mutta valitettavasti näitä aiempia lupauksia on mahdollista löytää myös tulevaisuudessa käyttöön http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=121&t=974&a=3060.

Toivotaan parasta.
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #10 : Lokakuu 04, 2011, 11:25:44 »

Englanissa ihmettelin ratatyöhäeveliä joka ajeli syksyllä tyhjän oloisesti paanalla. Ilmeni kyseessä olevan lasertekniikalla toimiva lehtikelipuhdistin. Kiskoilta poltettiin pois liukkauta aiheuttava mömmöt. En tiedä oliko vain kokeilu, vai olisiko meneltämästä laajempaan käyttöön?
tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #11 : Lokakuu 08, 2011, 19:13:10 »

Britanniassa käytetään lasereita, hiekkageeliä ja vesisuihkuja. Painava juna puristaa lehdistä teflonmaisen pinnoitteen jota ei millään harjalla lakaista.

http://www.networkrailmediacentre.co.uk/Facts-and-Figures/Dealing-with-the-weather-74f/SearchCategoryID-ffffffff.aspx
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR valmistautuu talveen (2011-2012) monin keinoin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina