Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kääntöpöytäpohdintoja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« : Marraskuu 17, 2011, 15:57:21 »

Sattuipa eteeni vanha ilmakuva Lahdesta vuodelta 1960. Kuvassa näkyy Lahden Polttimo Oy:n tehdasaluetta, jonne tänä päiväkin on rautatieyhteys Mukkulan radalta. Kuvasta havaitsee selvästi, että teollisuuskompleksin keskellä on leveäraiteinen kääntöpöytä. Kuvasta päätellen kääntöpöydältä haarautuu tuloraiteen lisäksi 2 raidetta. Vaihteiden rakentaminen olisi vaatinut ahtaalla teollisuuspihalla ilmeisen epärealistisia kaarresäteitä.

Kysyisinkin, ovatko tällaiset yksityis- ja teollisuusraiteiden kääntöpöydät olleet kuinka yleisiä - ja onko jossain näitä mahdollisesti vielä käytössä? Jos jollain on lisätietoa tuosta Lahden Polttimon pöydästä, kertokoon senkin.
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2012, 21:32:32 »

Viipurissa ainakin on ollut. Kuva ja kommentteja aiheesta: http://vaunut.org/kuva/18789
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2012, 10:09:33 »

Eikös Sörkän muureille tuonut rata kääntöpöydältä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #3 : Toukokuu 28, 2012, 14:15:25 »

Noin 100 vuotta sitten kääntöpöydät olivat hyvin yleisiä tehdasalueilla sekä kapeilla että leveillä raiteilla. Kuvassa http://vaunut.org/kuva/59334 on Hämeenlinnassa, Vanajan voimalaitoksella edelleen oleva vaununkääntöpöytä. Tämä on tietääkseni ainoa, joka on edelleen olemassa, vaikka ei käytössä.
Siurossa tehtiin rata Siuron satamaan Oy Kyro Ab:n makasiinille vuonna 1897. Liikenne kulki veturitallin kääntöpöydän (halkaisija 6,13 m) kautta. 1920 tilalle tuli raideyhteys johon kuului kaarre jonka kaarresäde oli 100 m. Kartta on Resiinassa 3/1995. 
VR:n vanhalla konepajalla nykyisellä Elielinaukiolla (kartta http://vaunut.org/kuva/40500 ) näkyy kaksi kääntöpöytää.
Sörnäisten vankilan raiteelle vaunut siirrettiin venkipöydän kautta, kartta on täällä: http://vaunut.org/kuva/36703
Hietalahden telakalle pääsi satamaradalta alkuvaiheessa venkipöydän kautta, kartta v. 1912 oheisena. Kartta on teoksesta "Helsingfors skeppdocka, aktiebolaget Sandvikens skeppsdocka och mekaniska verkstad 1965-1935", painettu 1935. Seuraava kartta kirjassa on vuodelta 1922 ja siinä venkipöytä on jo poistettu. - Telakka on tunnettu myös rautatievaunujen valmistajana.


* telakka.png (49.38 kilotavua, 2073x1503 - tarkasteltu 456 kertaa.)
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 813


« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2012, 19:28:03 »

Tässä YH-vaunun vasemman akselin alla on myös tuollainen pikkupöytä. Kiskon epäjatkuvuuskohdista näkee hyvin sen olemattomuuden. Oikeasti pöytä ei ole vaunua varten, vaan 2-aks. veturia varten.
http://vaunut.org/kuva/73852
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #5 : Toukokuu 29, 2012, 14:27:18 »

Tampereella on ollut tullin alueella
http://vaunut.org/kuva/61506
tallennettu
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #6 : Heinäkuu 22, 2013, 07:17:43 »

Hietalahden telakalla oli lauantaina auki näyttely telakan alueen rakentamisesta.  Seinällä oli suuri valokuva telakasta vuonna 1926 ja kuvan nurkassa näkyi telakalle vienyt venkipöytä. Näyttelyn sivulta
http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2013-07-05/tervetuloa-nayttelyyn-15-207-helsingin-telakkaranta-historia-ja-tulevaisuus löytyy alueen pdf-esite jossa on koko kuva pienikokoisena.


* nurkka.jpg (296.41 kilotavua, 1000x1046 - tarkasteltu 308 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kääntöpöytäpohdintoja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina