Lähijunissa en muista koskaan, että kukaan olisi kiitellyt. Kirkkonummen suunnalla toisinaan joku matkustaja tervehtii, muualla ei sitäkään. Ei sillä, en minä kiitoksilla elä.
Kaukojunissa joskus on tullut kiittelevää palautetta matkustajilta konduktöörin välityksellä, jos on poikkeustilanteessa kuulutellut vähän kone-Eijaa värikkäämmin. Museojunissa sen sijaan kiittely ja ajotyylin kehuminen on jokapäiväistä, ja kyllähän siitä hyvä mieli tulee.
Mitä tulee ohjaamoon pääsyyn, niin en pidä todennäköisyyttä kovinkaan korkeana ilman erityistä syytä. Yleisin tällainen syy lienee toimittaja tai valokuvaaja tekemässä juttua.
Kuitenkin - aina kannattaa yrittää. Jos ei muutoin niin sitten veturinkuljettajakurssille aikanaan, käytännössä asevelvollisuuden tai vastaavan suoritettuasi. Ja jos ei rahkeet kuljettajaksi riitä, niin alalla on lukuisia muitakin varsin mukiinmeneviä ammatteja.
Varsinaisia kuljettajan työskentelyä kuvaavia ohjaamovideoita ei taida juurikaan internetissä olla jaossa, mutta tässä ohjelmassa on varsin paljon elävää kuvaa ohjaamosta:
http://www.youtube.com/watch?v=Q3nq3lh-JX0Ohjelma on 1990-luvun lopulta, mutta ei perusmeininki ole mihinkään muuttunut niistä ajoista... mitä nyt ohjelmassa mainittu JKV on kattavasti otettu käyttöön lähes koko rataverkolla.