Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Lahti-Kouvola?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Toukokuu 05, 2009, 20:53:05 »

Johtuuko Lahti-Kouvola -välin ratatöistä vai mistä, että oikein aikataulujenkin mukaan 31.5. junat kulkevat 5-15 minuuttia tavallista hitaammin Helsingistä Kouvolaan?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2009, 09:47:44 »

Turvalaitteiden uusiminen rataosalla on käynnissä. Vanhat Siemens-releasetinlaitteet uusitaan johonkin tietokonepohjaiseen järjestelmään, ja suojastus muuttuu 2-suuntaiseksi molemmilla raiteilla.
Uusia opastinpyväitä on pystytetty radalle.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2009, 18:20:40 »

johonkin tietokonepohjaiseen järjestelmään

Kuulemani perusteella järjestelmä on samanlainen kuin oikoradalla.
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2009, 21:02:33 »

johonkin tietokonepohjaiseen järjestelmään

Kuulemani perusteella järjestelmä on samanlainen kuin oikoradalla.

...joka kuulemani perusteella on Siemensin tietokoneasetinlaite.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2009, 03:01:43 »

johonkin tietokonepohjaiseen järjestelmään

Kuulemani perusteella järjestelmä on samanlainen kuin oikoradalla.

...joka kuulemani perusteella on Siemensin tietokoneasetinlaite.

..joka on väärä tieto.
Oikoradalla on käytössä SEL Alcatel / Thales ESTW L90-5 ESTW - tietokoneasetinlaitteet, joita käytetään mm. Pieksämäki-Kouvola-välillä.
Ja tätä samaa asetinlaitetta siis tullaan Lahti-Luumäki-osuudella käyttämään. Nykyisellään rataosalla (Lh-Kv) käytössä on vielä Siemens DrS-releasetinlaitteita yhdensuuntaisine linjasuojastuksineen, sekä WSSB:n GsII-63-releryhmäasetinlaite. Lähde:
http://metrology.hut.fi/courses/S-108.4010/2008/jarvinen.pdf Sivu 26.

Samassa dokumentissä on juttua ETCS:n mahdollisesta käyttöönotosta suomessa. Sivulla 52 Kerava-Lahti-Kouvola-Vainikkala on merkitty aloitusverkoksi.

Pilottiratoja olisivat:
• Kehärata (esiasennus tai
kaksoiskalustus radalla)
• Helsinki-Tikkurila-Kerava
• Kouvola-Kotka-Hamina
• Parikkala-Joensuu
• Pieksämäki-Iisalmi
• Luumäki-Lappeenranta

Minusta noissa pilottiradoissa on liian isot riskit liikenteen sujuvuuden kannalta, ainakin jos ETCS taso 2:ta aletaan kokeilemaan. Nykyiset turvalaitejärjestelmät ovat toimivia ja käyttöikää jäljellä. Itse lähtisin kokeilemaan ETCS-varustusta jollekkin hiljaisemmalle rataosalle, jossa kokeiluvarustus ei häiritsisi liikennettä niin paljon mikäli siinä tulisi lastentauteja esille. Kuten uusissa järjestelmissä yleensä tuleekin. Esimerkiksi Kontiomäki-Ämmänsaari, tai Haapajärvi-Jyväskylä-väleillä voisi ETCS:ssää "pilotoida" sangen vähäisillä häiriöillä liikenteeseen mikäli laitteistossa on lastentauteja.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Lahti-Kouvola?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina