SJ lopettaa lipunmyynnin junissa 15.11.2012. Sen jälkeen liputta matkaava joutuu maksamaan tarkastusmaksun. SJ perustelee myynnin lopettamista sen hankaluudella ja aikaavievyydellä. Vain noin 1% lipuista myydään junassa.
Miksi noita uudistuksia ei vedetä kerralla pidemmälle eli lopetetaan rautateillä liikenne kokonaan ja tietysti perustellen kannattamattomuussyillä, joka tuntuu olevan nykyisin mantra vähän joka asiassa ?! Miettikää sitä säästöä, mikä tästä syntyisi.
Samaan aikaan tosin yhdellä jos toisella firmalla on varaa palkata kaikenlaisia hyväpalkkaisia kynänpyörittäjiä, jotka eivät välttämättä tule koskaan loppuasiakasta ja käytännön asiakaspalvelua edes näkemään.
Toinen ihmetystä herättävä asia on täysin sokea ja kritiikitön suhtautuminen sähköiseen maksamiseen ja internetin palveluita kohtaan, jossa asiakas palvelee itse itseään ja maksaa vielä tästä hyvästä. Kuitenkaan, ei tarvitse tulla kummoinenkaan katkos yhteyksissä tai vähän isompi kallistuma palvelussa, silloin mikään ei toimi. Hyvänä esimerkkinä lipunmyynti netissä tai vaikkapa pelkkien aikataulujen selailu.
Samalla myös potentiaaliset asiakkaat asetetaan epätasa-arvoiseen asemaan, jos lähdetään siitä oletuksesta, että kaikilla pitää olla tietokoneet, printterit ja älyluurit, jotta saa asiansa hoidettua. Jotenkin vain tuntuu siltä, että näitä "uudistuksia" ovat suunnittelemassa ihmiset, jotka olettavat liikaa ja jotka eivät osaa asettua erilaisten käyttäjäryhmien ja ihmisten asemaan. Toinen juttu on siinä, kun yksinkertaisista asioita tehdään epäkäytännöllisiä ja suotta turhan monimutkaisia. Se, että konnari joutuu myymään lipun joskus ja jouluna on yhtiön kannalta mitätön juttu, mutta asiakkaan kannalta se voi tilanne huomioiden olla hyvinkin merkittävä. Luulisi, että mille tahansa yritykselle prosentinkin osuus maksavia asiakkaita olisi tärkeää. Tosin nykysuuntaus kiskoilla(kin) näyttää olevan se, että matkat pitää suunnitella vanhaan neuvostotyyliin aidon viisivuotissuunnitelman hengessä
, jotta saa ostettua lippunsa edes hieman halvemmalla.