Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« : Syyskuu 09, 2012, 22:58:42 » |
|
Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2012, 23:09:32 » |
|
Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.
Joskus taisi olla uutisissa että Dv12:lla oli yritetty käynnistää ja ajaa, siinä onnistumatta.. Muistaakseni oli Dv12, mutta vähän tuolla muistin hämärissä tämä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2012, 23:22:39 » |
|
Useita eri kalustotyyppejä on historian aikana ulkopuoliset yrittäneet saada liikkeelle. Ymmärtääkseni kukaan ei ole onneksi vielä onnistunut moisessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2012, 23:41:29 » |
|
22.07.1972 eräs henkilö onnistui saamaan HKR 5:n liikkeelle mutta ei tiennyt että miten kyseinen veturi pysäytetään josta oli seurauksena törmäys Jr11:sta. Tämä tapahtui Forssan ratapihalla. Sekä HKR5 ja Jr 11 on yhä käytössä jokioisten museorautatiellä. Jr11:n eli jarruvaunusta vaurioitui Forssan pään ovi joka tuolloin korvattiin umpiseinällä, kyseinen ovi on palautettu myöhemmin takaisin museorautatien toimesta.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2012, 00:35:54 kirjoittanut Jyrki Längman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2012, 09:28:16 » |
|
Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.
Joskus taisi olla uutisissa että Dv12:lla oli yritetty käynnistää ja ajaa, siinä onnistumatta.. Muistaakseni oli Dv12, mutta vähän tuolla muistin hämärissä tämä. http://yle.fi/uutiset/varkaat_yrittivat_vieda_veturin_kemissa/5403374 ainakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2012, 10:17:27 » |
|
Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.
Joskus taisi olla uutisissa että Dv12:lla oli yritetty käynnistää ja ajaa, siinä onnistumatta.. Muistaakseni oli Dv12, mutta vähän tuolla muistin hämärissä tämä. Iltasanomat (12/8-2006) muistaa, että joku ajeli Jyväskylässä 130 metriä, kunnes rautatiematka tyssäsi raiteensulkuun. Muistelisin, että siellä olisi ollut vastaavia tapauksia parikin. En nyt kuitenkaan löydä googlesta vahvistusta kuin tuohon yhteen keissiin.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 10, 2012, 16:27:14 » |
|
11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2012, 18:34:49 kirjoittanut Eljas Pölhö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 10, 2012, 20:03:09 » |
|
Tarinat kertoo kuljettajaoppilaaksi esittäytyneestä harrastajasta, joka lähti jonkun veturin päälle ja taisi onnistua ajamaan aika kauas... Sillä hetkellä ei vaan tainnut olla kuljettajakurssia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 10, 2012, 20:17:22 » |
|
Tarinat kertoo kuljettajaoppilaaksi esittäytyneestä harrastajasta, joka lähti jonkun veturin päälle ja taisi onnistua ajamaan aika kauas... Sillä hetkellä ei vaan tainnut olla kuljettajakurssia.
"Ei kortill' ajeta."
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 10, 2012, 20:23:48 » |
|
11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
Mikäs juttu tässä on kyseessä?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 10, 2012, 21:04:39 » |
|
11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
Mikäs juttu tässä on kyseessä? Siis veturi karkasi yksin. En tiedä mitään muuta kuin mitä kopioin Kontiomäen tallin tapahtumapäiväkirjasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2012, 21:31:48 » |
|
11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
Mikäs juttu tässä on kyseessä? Siis veturi karkasi yksin. En tiedä mitään muuta kuin mitä kopioin Kontiomäen tallin tapahtumapäiväkirjasta. Vr11-vetureiden pakosallemenemisistä on juttua kuvan 47200 yhteydessä. Suora lainaus vek evp. A. Laajalahden kommentista: "Muutama Dv11 karkasi omille teilleen,tehonsäätökampi siirtyi huomaamatta pois jarru asennosta päämoottorin rynkytyksessä tyhjäkäynnillä,vuotavat jarrusylinterit ja ryömintämomentti huolehti lopusta.Kahvitauko voi päättyä ikävään ilmoitukseen:Tais olla teidän veturi joka menee yksin tuolla linjalla." Satuinpa katsomaan tänään "lakanapäivän" ratoksi aiheeseen liittyvän elokuvan Unstoppable - Pysäyttämätön, joka väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Tiedä sitten kuinka paljon tapahtunutta on venytelty ja väritelty.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 10, 2012, 21:50:49 » |
|
Satuinpa katsomaan tänään "lakanapäivän" ratoksi aiheeseen liittyvän elokuvan Unstoppable - Pysäyttämätön, joka väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Tiedä sitten kuinka paljon tapahtunutta on venytelty ja väritelty. En suosittele sellaiselle, joka pitää realistisesta tarinankerronnasta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 10, 2012, 23:03:19 » |
|
Luvattomia käyttöönottoja on näemmä tapahtunut melko montakin, mutta kaappauksia vain yksi. Hiekkaharjussa virolainen mies kaappasi 18.7.1998 Riihimäelle matkalla olleen H-junan vetämällä hätäjarrusta, jolloin juna pysähtyi hieman Hiekkaharjun aseman pohjoispuolelle. Kaappari linnoittautui ohjaamoon kuljettajan jäädessä ulkopuolelle ja vaati päästä junalla Pohjois-Norjaan. Poliisi pakotti kaapparin ulos kyynelkaasupanoksella, joka ammuttiin sivulasin läpi ohjaamoon. Kaapattu yksikkö oli muistaakseni Sm2 6100+6300. Mm. Korson asemalla kuulutettiin junaliikenteen olevan poikki Tikkurilan ja Keravan välillä ja syyksi tekninen vika.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 11, 2012, 06:20:04 » |
|
"tekninen vika".. Tätä olen monesti kummastellut kun miksi kuulutuksissa pitää vääristellä asioita monesti kun on ongelmia. No jonkinsortin maantapa kai kun esiintyy mm. julkisessa hallinnossa laajalti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 11, 2012, 06:30:11 » |
|
Satuinpa katsomaan tänään "lakanapäivän" ratoksi aiheeseen liittyvän elokuvan Unstoppable - Pysäyttämätön, joka väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Tiedä sitten kuinka paljon tapahtunutta on venytelty ja väritelty. Tässä on kuvaus alkuperäisistä tositapahtumista: http://en.wikipedia.org/wiki/CSX_8888_incidentHollywoodin tapaan kertomusta on dramatisoitu, mutta yllättävän paljon yhtäläisyyksiä siinä on!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 22, 2012, 01:27:34 » |
|
Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|