Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Onko se rahasta kiinni?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« : Joulukuu 01, 2012, 23:15:08 »

Ruotsissa kokeillaan uutta talvitaktiikkaa. Lehtitietojen mukaan hallitus on luvannut rataverkon ylläpitäjälle, että poikkeuksellisesti talven budjetille ei aseteta ylärajaa. Verkon saa pitää kunnossa kuluista riippumatta. Tällä toivotaan, että verkon ylläpitäjän korvaukset operaattoreille lumiongelmista aiheutuneista myöhästymisistä olisivat vastaavasti pienemmät ja mahdollinen lisäkulu koituisi radan käyttäjien (matkustajat, posti, teollisuus) hyväksi ja olisi kokonaisuus katsoen edullista (ei myöhästytä töistä, junat saapuvat satamiin ajoissa yms). Keväällä nähdään miten kävi, olivatko ongelmat rahasta kiinni.

Trafikverket on myös julkistanut tietoja uuden aikataulun taustoista. Kaikkiaan 44 junaliikenteen säännöllistä harjoittajaa on anonut 7523 kulkutietä (aikataulua). Muutamat rataosat ovat selvästi ylikuormitettuja runsaasta junatarjonnasta johtuen, pahimmin Borlänge-Falun, Uppsala-Sala, Karlberg-Stockholm ja ennen kaikkea Göteborg C. Operaattorien kanssa sovitellen on kaikki junat vielä saatu mahdutettua, mutta Göteborgin keskusasemalle on todella vaikeaa saada sovitettua kulkuteitä satunnaisille käyttäjille, kuten museojunille ja turistijunille. Tähän suurin "syyllinen" on voimakkaasti kasvanut paikallisjunatarjonta (uutena "Alependeln i Göteborg").

Rataverkon konnossapitoon aiotaan kaudella 2014-2025 käyttää tuplasti se rahamäärä mitä käytettiin ja varattiin kaudelle 2004-2015.

Toisessa viestiketjussa pohdittiin syytettäisiinkö VR:ää ratojen lumiongelmista senkin jälkeen kun radoilla on useita operaattoreita. Mikäli Ruotsiin on verrattavissa, niin toisesta talvesta lähtien syyttely siirtyy oikeaan osoitteeseen. Siinä ovat apuna eri liikennöitsijät, jotka muistavat pahoitella juniensa myöhästymisiä jotenkin silleen, että (---ylläpitäjä---) ei ole tarjonnut kulkuteitä junille, vaan on odotuttanut niitä eri asemilla tai asemien väleillä.

Edelleen muussa ketjussa todettiin, ettei menneen myräkän aikana peruttu junia, vaan siirryttiin poikkeusaikatauluun. Se on oikea toimenpide. Kyse on lähinnä poikkeusjärjestelyn tiedottamisesta ja tiedottamisen onnistumisesta. Jos VR tarjoaa tiedotusta halukkaille tekstareilla omasta rataosasta, niin se on oma vika, jos ei ota vastaan (aika monella on kännykkä). Jos ei tarjoa, niin minusta pitäisi siirtyä nykyaikaan. Toinen juttu on, että ovatko poikkeusaikataulut (siis periaate) mukana esim lähiliikenteen aikatauluvihkossa. Esimerkiksi tyyliin, että poikkeustilanteissa (myräkkä, onnettomuus) siirrytään seuraavaan käytäntöön ... (esim junavuorot kuten nyt tehtiin). Eivät ihmiset ole vihaisia, jos tietävät mitä tapahtuu ja miksi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #1 : Joulukuu 06, 2012, 00:44:26 »

Alku ei näytä kovin lupaavalta. Ensimmäinen lumimyrksy ja 40 junaa peruttu. Vaikka on uusi lumikeisarin virkakin olemassa. Uskoisivat vaan suosiolla, että lumiauroja ja -linkoja tarvitaan edelleen, vaikka ilmasto kuinka lämpiäisi. Saapa nähdä pääsenkö torstain iltajunalla kotiin.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #2 : Joulukuu 06, 2012, 01:13:50 »

Ehkäpä ruotsalaiset eivät sittenkään ole aivan "vasureita". Taitavat ymmärtää että valtio tasapainottaa menonsa tuloillaan. Eikä se viheriäinen joka aina omillaan toimeentulevia kadehtiva vastarannan kiiski saa sillä kesää saati talvea aikaan, vaikka olisi kuinka omillaan ideologioineen.

Se raha joka tuonnin ja menon välillä kiertää.. Sen hyötysuhteita ei paranneta säästämällä, saati tuhlailemalla ulkomaanostoihin heti halvan hinnan perässä.

Ruotsi ei tainut sekaantua Itämeri-veroihin. Siinä silläkin on kierrättää rahoja johonkin oman maansa asioihin, puhumattakaan kilpailukyvyistä  Itkee

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #3 : Joulukuu 07, 2012, 02:47:39 »

Jatkoa lumisateeseen: Torstaina aamulla 50 junaa peruttu. Enimmäkseen "Regionaltåg" Tukholman seudulta ja vain yksi kaukojuna kokonaan ja kaksi osittain (Hässleholm-Malmö-Hässleholm, mutta korvaava "alempitasoinen" juna ajoi ne osuudet). Iltapuolella ei enää ongelmia, siis lumen takia.

Oma junani, illan viimeinen snabbtåg Malmöstä Norrköpingiin (ja edelleen Tukholmaan) saapui Köpiksestä 20min myöhässä. Matkan puolivälissä Alvestassa (siis n. puolivälissä Norrköpingiin) juna hajosi ja kuljettaja sai korjata junaa 40min. Muutama extra hiljennennys ja saman vian uusiutuminen saivat junan lähes 2 tuntia myöhään Norrköpingiin.

Missasin viimeisen raitiovaunun ja kävelin kotiin (pihi ei ota taksia 1,5km:n matkalle, vaikka mukana kaksi kassillista ja selkäreppu täynnä kirjoja). Ensimmäiset 500m jalkakäytävällä oli liikaa lunta ja toisen kärryn pienet pyörät eivät pyörineet. Kotona hissi ei toiminut (asun ylimmässä kerroksessa). Onneksi talon toisen pään hissi toimi ja siitä pääsee läpi minunkin puolelleni. Huonolta näytti päivän saldo kulkuvälineiden osalta.

Mutta sitten SJ pelasti päiväni (tai nythän on yö). Myöhästymisestä johtuen minulla on jo harmin korvaava uusi ilmainen lippu Malmöstä Norrköpingiin tai toiseen suuntaan.

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2012, 02:12:21 »

Heh heh. Suuret puheet ja pienet teot. Nyt SJ ilmoitti, että seuraavan viikon aikana perutaan kaikkiaan 191 junaa (20-30 junaa päivässä), koska auraamaton lumi ja jää ovat vaurioittaneet kalustoa. Yksityiset operaattorit eivät vielä ole seuranneet esimerkkiä. Jos talvi jatkuu tähän malliin, niin kevään arvioinnin lopputulos alkaa olle selvä. Lisääntynyt rahallinen satsaus (puheissa siis, lehtien mukaan rahaa ei ole muuta kuin poliitikkojen puheissa) ei muuttanut junaliikenteen tilannetta paremmaksi eli voidaan vähentää rahoitusta. mot.

Oikeastaan minun ei pitäisi valittaa. Maanantain junani Norrköpingistä Malmööhön oli 65min myöhässä ja oikeutti sekin uuteen ilmaiseen lippuun. Tai oikeammin lahjakorttiin, jolla voin ostaa samanhintaisen lipun, millä matkustin. Entinen käytäntö, että sain halutessani vapaalipun mihin tahansa saman välin junaan, oli parempi (saatoin valita kalliimman lähdön), ennenkuin EU:n idiootit kielsivät SJ:ltä sen käytännön ja samalla epäsivät matkustajilta paremman vaihtoehdon.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2012, 16:39:16 »

ennenkuin EU:n idiootit kielsivät SJ:ltä sen käytännön ja samalla epäsivät matkustajilta paremman vaihtoehdon.

Kirjoita Rysseliin palautetta Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #6 : Joulukuu 15, 2012, 13:46:13 »

Viimeinen päivitys ennen joululomaa; Lauantaina aamulla lehdet kirjoittavat, ettei kaikkia moottoriteitä ole pystytty pitämään liikennöitävässä kunnossa lumisateesta johtuen. Junaliikenne sen sijaan toimii suht' hyvin. SJ:n lievästi harvennettu aikataulu pitää aika hyvin, paria poikkeusta lukuunottamatta junat enintään vartin myöhässä, suuri osa kulkee ajallaan. Veolialla näkyy yksi juna kulkevan 10 min myöhässä.

Paikallisemman liikennetarpeen operaattorien junat kulkevat miltei kaikki ajallaan. Niiden kulkua auttaa, että Ruotsissa eri operaattoreiden junat eivät odota toisten operaattoreiden myöhässä kulkevia junia. Siitä on vissi harmi esim. SJ:n asiakkaille, mutta toisaalta heille järjestetään korvaava kuljetus ja usein hyväksytty myöhästymisraja (30 min) rikkoutuu ja he saavat lahjakortin puolelle lipunhinnalle (60 minuutista koko lipunhinnalle).

Auttaakohan junien kulkua säätiedotus? Sen mukaan Norrköpingissä on kova vesisade. Kun katson ikkunasta ulos, niin minusta se näyttää enemmän lumimyräkältä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Onko se rahasta kiinni?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina