Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« : Joulukuu 01, 2012, 23:15:08 » |
|
Ruotsissa kokeillaan uutta talvitaktiikkaa. Lehtitietojen mukaan hallitus on luvannut rataverkon ylläpitäjälle, että poikkeuksellisesti talven budjetille ei aseteta ylärajaa. Verkon saa pitää kunnossa kuluista riippumatta. Tällä toivotaan, että verkon ylläpitäjän korvaukset operaattoreille lumiongelmista aiheutuneista myöhästymisistä olisivat vastaavasti pienemmät ja mahdollinen lisäkulu koituisi radan käyttäjien (matkustajat, posti, teollisuus) hyväksi ja olisi kokonaisuus katsoen edullista (ei myöhästytä töistä, junat saapuvat satamiin ajoissa yms). Keväällä nähdään miten kävi, olivatko ongelmat rahasta kiinni.
Trafikverket on myös julkistanut tietoja uuden aikataulun taustoista. Kaikkiaan 44 junaliikenteen säännöllistä harjoittajaa on anonut 7523 kulkutietä (aikataulua). Muutamat rataosat ovat selvästi ylikuormitettuja runsaasta junatarjonnasta johtuen, pahimmin Borlänge-Falun, Uppsala-Sala, Karlberg-Stockholm ja ennen kaikkea Göteborg C. Operaattorien kanssa sovitellen on kaikki junat vielä saatu mahdutettua, mutta Göteborgin keskusasemalle on todella vaikeaa saada sovitettua kulkuteitä satunnaisille käyttäjille, kuten museojunille ja turistijunille. Tähän suurin "syyllinen" on voimakkaasti kasvanut paikallisjunatarjonta (uutena "Alependeln i Göteborg").
Rataverkon konnossapitoon aiotaan kaudella 2014-2025 käyttää tuplasti se rahamäärä mitä käytettiin ja varattiin kaudelle 2004-2015.
Toisessa viestiketjussa pohdittiin syytettäisiinkö VR:ää ratojen lumiongelmista senkin jälkeen kun radoilla on useita operaattoreita. Mikäli Ruotsiin on verrattavissa, niin toisesta talvesta lähtien syyttely siirtyy oikeaan osoitteeseen. Siinä ovat apuna eri liikennöitsijät, jotka muistavat pahoitella juniensa myöhästymisiä jotenkin silleen, että (---ylläpitäjä---) ei ole tarjonnut kulkuteitä junille, vaan on odotuttanut niitä eri asemilla tai asemien väleillä.
Edelleen muussa ketjussa todettiin, ettei menneen myräkän aikana peruttu junia, vaan siirryttiin poikkeusaikatauluun. Se on oikea toimenpide. Kyse on lähinnä poikkeusjärjestelyn tiedottamisesta ja tiedottamisen onnistumisesta. Jos VR tarjoaa tiedotusta halukkaille tekstareilla omasta rataosasta, niin se on oma vika, jos ei ota vastaan (aika monella on kännykkä). Jos ei tarjoa, niin minusta pitäisi siirtyä nykyaikaan. Toinen juttu on, että ovatko poikkeusaikataulut (siis periaate) mukana esim lähiliikenteen aikatauluvihkossa. Esimerkiksi tyyliin, että poikkeustilanteissa (myräkkä, onnettomuus) siirrytään seuraavaan käytäntöön ... (esim junavuorot kuten nyt tehtiin). Eivät ihmiset ole vihaisia, jos tietävät mitä tapahtuu ja miksi.
|