Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamisen vaikutuksia arvioitu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Joulukuu 05, 2012, 22:37:15 »

Liikenne- ja viestintäministeriön aiheeseen liittyvä uutinen:
http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/-/view/4134284

Tiedote:
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4134245

Julkaisu:
http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/-/view/4134217
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2012, 22:54:56 »

- Ministeriö ei ole tämän selvityksen perusteella tekemässä päätöstä henkilöliikenteen kilpailuttamisesta eikä selvitys ole ministeriön tai hallituksen kanta kilpailun avaamiseen.
siis aivan turha selvitys, mutta vasurityttö tykkää asettaa selvitysmiehiä...
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #2 : Joulukuu 07, 2012, 23:40:21 »

Suomi on selvitysten luvattu maa, joskaan ei toteuttamismielessä.....

Ministeriössä ilmeisesti herättiin tilanteeseen jossa selvitysmiehet ovat oikeassa hyötyjen suhteen, mutta ministeriön ja ministerin oma kanta on vielä edelleen monopolin pitämisen kannalla, eikä se siitä muutu ennen kuin politiikassa tulee muutoksia seuraavien eduskuntavaalien yhteydessä... Ministerin puoluepoliittisen taustan tuntien tässä tilanteessa ollaan vielä seuraavat kaksi vuotta, eikä asialle tapahdu mitään....

Raportissa tuotiin selkeästi ilmi se, että vapaa kilpailu kaukoliikenteessä vaatisi aikamoisia panostuksia infrastruktuuriin, kaksoisraiteita jne... Sitä ei tulla näkemään kyllä pitkään aikaan.

Lainaus
Kilpailuttaminen poistaisi kuitenkin nykyiseen velvoiteliikennejärjestelyyn
liittyvät läpinäkymättömyyden ja ristisubventioiden ongelman. Tällaisen liikenteen
kalustokynnys on mahdollisesti kannattavan liikenteen kalustoa matalampi, mutta
on hyvin mahdollista, että ostoliikenteen kilpailuttamisen yhteydessä jouduttaisiin
pohtimaan tarkemmin kaluston saatavuuskysymystä, jota Suomessa ei ole Ruotsin
tapaan vastuutettu alueellisille viranomaisille. Aiemmin on esitetty, että esimerkiksi
ELY-keskukset voisivat toimia tilaajina, jolloin olisi luontevaa, että ne
vastaisivat myös kalustosta omistamiensa kalustoyhtiöiden kautta. Ruotsin kokemuksen
perusteella kalustosta vastaaminen vaatisi kuitenkin lisävaroja, jotta kaluston
kehittäminen ja riittävyys turvattaisiin.

Nyt aletaan tuohon kalustoasiaan vasta todellisuudessa herätä tuollakin tasolla.
Jospa tästä kehitysmaa-ajattelutavasta päästäisiin vihdoinkin pois ja astuttaisiin harkittuja askelia eteenpäin rautatieliikenteen lisäämiseksi ja kehittämiseksi.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1185


« Vastaus #3 : Joulukuu 10, 2012, 14:05:33 »

Honkatukian tekemä selvitys on kyllä puhtaasti Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelman mukainen toimenpide. Seuraava pätkä on suora lainaus hallitusohjelmasta, jonka kaikki hallituspuolueet ovat allekirjoittaneet:

"Erityisen huomion kohteena on raideliikenteen lisääminen ja palvelutason parantaminen. VR Oy säilytetään valtio-omisteisena palvelutaso-ohjauksen piirissä. EU-kilpailusääntöihin pohjautuvasta kilpailusta henkilöliikenteen osalta voidaan päättää vasta kilpailun avaamisen hyödyistä ja haitoista tehdyn perusteellisen kokonaistaloudellisen arvion pohjalta. Tällöin on varmistettava kokonaistaloudellinen tehokkuus, raideturvallisuus, palveluiden saatavuus sekä henkilöstön aseman tasa-arvoinen turvaaminen."

Se on sitten kokonaan toinen juttu, johtaako selvitys mihinkään ja milloin. Veikkaukseni on, että kun ja jos jotain tapahtuu, tulee paine EU-komission taholta, ei kotimaasta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamisen vaikutuksia arvioitu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina