Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #875 : Marraskuu 12, 2020, 12:49:03 » |
|
En tiiä onko tää nyt varsinainen havainto, mutta Lohja-Lohjanjärvi rataosuuden purkutyö tällä hetkellä puolessa välissä, eilen oli Tytyrin vartioimattomalla tasoristeyksellä kiskojen raja.
Kummasta päästä kiskojen poistaminen on siis aloitettu? Lohjanjärven liikennepaikan päästä eli Mondin ja Metsä woodin päästä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #876 : Marraskuu 13, 2020, 20:53:57 » |
|
9.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6079+6064+6084+6059. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6081+6067+6065. 10.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6094+6081+6067+6065. 11.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6073+6056+6079+6064. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6060+6077+6074. (Keskiviikko perustuu avoimeen dataan.) 12.11. R 9625, R 9628, D 9693 ja R 9710 ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6060+6077+6074. 13.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6060+6077+6074. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6094+6081+6067.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 183
|
« Vastaus #877 : Marraskuu 18, 2020, 19:56:15 » |
|
16.11. T4001 Kilpilahdesta Kouvolaan kulki alkumatkan hieman etuajassa ja joutui pysähtymään Porvoonkadun tasoristeystä edeltävälle Keravan tulo-opastimelle P641. Vaikka kyseessä ei ollut kovinkaan pitkä ja raskas juna, niin liikkeellelähtö oli silti työn ja tuskan takana ja tasoristeyksen puomit alhaalla noin 15 minuutin ajan. Myös hiekoitukselle tuntui olevan kovasti tarvetta. Lopulta juna pääsi normaaliin matkavauhtiin, mutta joutui myöhästymisen takia Mäntsälässä päästämään kiireisempiä ohi ja saapui määräasemalleen noin 40 minuuttia aikataulusta jäljessä: https://juliadata.fi/timetables?s=4001&d=16.11.2020&speed=1Video kyseisestä tilanteesta: https://www.youtube.com/watch?v=QaI-3jWzUsQ Usein Kilpilahden suunnasta tulevat etuajassa kulkevat junat pysähtyvät jo ennen esiopastinta Ahjonsillan kohdalle odottamaan kulkutien muodostumista pää-/oikoradalle asti, mutta tällä kertaa juna pysähtyi vasta pääopastimelle juuri ennen tasoristeystä. Liekö videolla esiintyvä tilanne ainakin osittainen syy siihen, miksi monella kuskilla on tapana pysähtyä jo ennen esiopastinta odottamaan värejä? Ainakin kyseisellä menetelmällä saadaan hieman pienennettyä Porvoonkadun tasoristeyksen hälytyksen kestoa, kun ehditään edes hieman kiihdyttää ennen eristysosuudelle saapumista. Ahjossahan on 40 km/h nopeusrajoitus, joka päättyy nelostien alituksen kohdalla ja samoilta paikkeilta alkaa vielä lievähkö nousu kolmioraiteen eteläsivun vaihteelle asti, mikä varmaankin tuo omat haasteensa etenkin syyskeleillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #878 : Marraskuu 18, 2020, 20:10:23 » |
|
16.11. T4001 Kilpilahdesta Kouvolaan kulki alkumatkan hieman etuajassa ja joutui pysähtymään Porvoonkadun tasoristeystä edeltävälle Keravan tulo-opastimelle P641. Vaikka kyseessä ei ollut kovinkaan pitkä ja raskas juna, niin liikkeellelähtö oli silti työn ja tuskan takana ja tasoristeyksen puomit alhaalla noin 15 minuutin ajan. Myös hiekoitukselle tuntui olevan kovasti tarvetta. Lopulta juna pääsi normaaliin matkavauhtiin, mutta joutui myöhästymisen takia Mäntsälässä päästämään kiireisempiä ohi ja saapui määräasemalleen noin 40 minuuttia aikataulusta jäljessä: https://juliadata.fi/timetables?s=4001&d=16.11.2020&speed=1Video kyseisestä tilanteesta: https://www.youtube.com/watch?v=QaI-3jWzUsQ Usein Kilpilahden suunnasta tulevat etuajassa kulkevat junat pysähtyvät jo ennen esiopastinta Ahjonsillan kohdalle odottamaan kulkutien muodostumista pää-/oikoradalle asti, mutta tällä kertaa juna pysähtyi vasta pääopastimelle juuri ennen tasoristeystä. Liekö videolla esiintyvä tilanne ainakin osittainen syy siihen, miksi monella kuskilla on tapana pysähtyä jo ennen esiopastinta odottamaan värejä? Ainakin kyseisellä menetelmällä saadaan hieman pienennettyä Porvoonkadun tasoristeyksen hälytyksen kestoa, kun ehditään edes hieman kiihdyttää ennen eristysosuudelle saapumista. Ahjossahan on 40 km/h nopeusrajoitus, joka päättyy nelostien alituksen kohdalla ja samoilta paikkeilta alkaa vielä lievähkö nousu kolmioraiteen eteläsivun vaihteelle asti, mikä varmaankin tuo omat haasteensa etenkin syyskeleillä. Tuo varoituslaiteiston toiminta on mielenkiintoinen: Kevyenliikenteen puomi 'pompii ylös-alas' ja kellokin lyö ajoittain hyvin epäsäännöllisestl. Hyvän pätkän olet kuvannut, mahtaakohan turvalaitteiden kunnossapidosta vastaavat katsoa moista.....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 183
|
« Vastaus #879 : Marraskuu 18, 2020, 20:18:03 » |
|
16.11. T4001 Kilpilahdesta Kouvolaan kulki alkumatkan hieman etuajassa ja joutui pysähtymään Porvoonkadun tasoristeystä edeltävälle Keravan tulo-opastimelle P641. Vaikka kyseessä ei ollut kovinkaan pitkä ja raskas juna, niin liikkeellelähtö oli silti työn ja tuskan takana ja tasoristeyksen puomit alhaalla noin 15 minuutin ajan. Myös hiekoitukselle tuntui olevan kovasti tarvetta. Lopulta juna pääsi normaaliin matkavauhtiin, mutta joutui myöhästymisen takia Mäntsälässä päästämään kiireisempiä ohi ja saapui määräasemalleen noin 40 minuuttia aikataulusta jäljessä: https://juliadata.fi/timetables?s=4001&d=16.11.2020&speed=1Video kyseisestä tilanteesta: https://www.youtube.com/watch?v=QaI-3jWzUsQ Usein Kilpilahden suunnasta tulevat etuajassa kulkevat junat pysähtyvät jo ennen esiopastinta Ahjonsillan kohdalle odottamaan kulkutien muodostumista pää-/oikoradalle asti, mutta tällä kertaa juna pysähtyi vasta pääopastimelle juuri ennen tasoristeystä. Liekö videolla esiintyvä tilanne ainakin osittainen syy siihen, miksi monella kuskilla on tapana pysähtyä jo ennen esiopastinta odottamaan värejä? Ainakin kyseisellä menetelmällä saadaan hieman pienennettyä Porvoonkadun tasoristeyksen hälytyksen kestoa, kun ehditään edes hieman kiihdyttää ennen eristysosuudelle saapumista. Ahjossahan on 40 km/h nopeusrajoitus, joka päättyy nelostien alituksen kohdalla ja samoilta paikkeilta alkaa vielä lievähkö nousu kolmioraiteen eteläsivun vaihteelle asti, mikä varmaankin tuo omat haasteensa etenkin syyskeleillä. Tuo varoituslaiteiston toiminta on mielenkiintoinen: Kevyenliikenteen puomi 'pompii ylös-alas' ja kellokin lyö ajoittain hyvin epäsäännöllisestl. Hyvän pätkän olet kuvannut, mahtaakohan turvalaitteiden kunnossapidosta vastaavat katsoa moista..... En valitettavasti ollut paikalla tasoristeyksen alkaessa hälyttää eli en tiedä toimiko se edes alkuvaiheessa normaalisti, mutta normaalitilassa kellot hiljenevät heti puomien laskeuduttua ja ainakin pari viikkoa sitten laitos vielä toimi normaalisti. Siitä allekirjoittaneella ei ole tietoa, miksi kevyen liikenteen puomi "pomppi" ja kellot kilkattivat epäsäännöllisesti junan ollessa tasoristeyksen kohdalla. Kenties joku turvalaitetekniikkaa tarkemmin tunteva osaa vastata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #880 : Marraskuu 18, 2020, 23:13:38 » |
|
Varsin haastava paikka, loivahko nousu, tiukahko kaarre - ei näyttäisi kovin pahalta paikalta. Koko juna "roikuksissa" ja saatava kerralla liikkeelle, hieman liukasta... parempi odotella esiopastimella. "Kolmion" lähtö ei muistaakseni tuottanut ongelmia. Miksiköhän "Kauko" ei voisi "pedata" valmiiksi värejä - varsin harvoin muu liikenne esteenä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #881 : Marraskuu 20, 2020, 21:52:47 » |
|
19.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6097+6100+6056. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6097+6100+6077. 20.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6078+6056+6094. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6075+6098+6084.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #882 : Marraskuu 21, 2020, 19:23:14 » |
|
21.11. R-junat 9649, 9650, 9665 ja 9666 ajettiin kalustonaan 2×Sm2: 6098+6084 (harvinaista lauantaisin).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #883 : Marraskuu 22, 2020, 15:41:32 » |
|
Hyvinkäällä Kerkkolankadun tasoristeyksestä hävinny valot ja puomit, siihen päättyi hyvän tasoristeyksen historia
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #884 : Marraskuu 22, 2020, 18:27:06 » |
|
Hyvinkäällä Kerkkolankadun tasoristeyksestä hävinny valot ja puomit, siihen päättyi hyvän tasoristeyksen historia Mistäs tiedät, etteivät menneet uusiokäyttöön jollekin toiselle tasoristeykselle?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #885 : Marraskuu 22, 2020, 23:03:34 » |
|
Hyvinkäällä Kerkkolankadun tasoristeyksestä hävinny valot ja puomit, siihen päättyi hyvän tasoristeyksen historia Mistäs tiedät, etteivät menneet uusiokäyttöön jollekin toiselle tasoristeykselle? No se on asia erikseen, sen näkee sitten jossain kohtaa. Voisi olla vahva veikkaus, että johonki menis. Tossa ite tarkotin ennemmin, että hyvän laitoksen historia sillä paikalla päättyy
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 183
|
« Vastaus #886 : Marraskuu 25, 2020, 23:55:18 » |
|
16.11. T4001 Kilpilahdesta Kouvolaan kulki alkumatkan hieman etuajassa ja joutui pysähtymään Porvoonkadun tasoristeystä edeltävälle Keravan tulo-opastimelle P641. Vaikka kyseessä ei ollut kovinkaan pitkä ja raskas juna, niin liikkeellelähtö oli silti työn ja tuskan takana ja tasoristeyksen puomit alhaalla noin 15 minuutin ajan. Myös hiekoitukselle tuntui olevan kovasti tarvetta. Lopulta juna pääsi normaaliin matkavauhtiin, mutta joutui myöhästymisen takia Mäntsälässä päästämään kiireisempiä ohi ja saapui määräasemalleen noin 40 minuuttia aikataulusta jäljessä: https://juliadata.fi/timetables?s=4001&d=16.11.2020&speed=1Video kyseisestä tilanteesta: https://www.youtube.com/watch?v=QaI-3jWzUsQ Usein Kilpilahden suunnasta tulevat etuajassa kulkevat junat pysähtyvät jo ennen esiopastinta Ahjonsillan kohdalle odottamaan kulkutien muodostumista pää-/oikoradalle asti, mutta tällä kertaa juna pysähtyi vasta pääopastimelle juuri ennen tasoristeystä. Liekö videolla esiintyvä tilanne ainakin osittainen syy siihen, miksi monella kuskilla on tapana pysähtyä jo ennen esiopastinta odottamaan värejä? Ainakin kyseisellä menetelmällä saadaan hieman pienennettyä Porvoonkadun tasoristeyksen hälytyksen kestoa, kun ehditään edes hieman kiihdyttää ennen eristysosuudelle saapumista. Ahjossahan on 40 km/h nopeusrajoitus, joka päättyy nelostien alituksen kohdalla ja samoilta paikkeilta alkaa vielä lievähkö nousu kolmioraiteen eteläsivun vaihteelle asti, mikä varmaankin tuo omat haasteensa etenkin syyskeleillä. Tuo varoituslaiteiston toiminta on mielenkiintoinen: Kevyenliikenteen puomi 'pompii ylös-alas' ja kellokin lyö ajoittain hyvin epäsäännöllisestl. Hyvän pätkän olet kuvannut, mahtaakohan turvalaitteiden kunnossapidosta vastaavat katsoa moista..... En valitettavasti ollut paikalla tasoristeyksen alkaessa hälyttää eli en tiedä toimiko se edes alkuvaiheessa normaalisti, mutta normaalitilassa kellot hiljenevät heti puomien laskeuduttua ja ainakin pari viikkoa sitten laitos vielä toimi normaalisti. Siitä allekirjoittaneella ei ole tietoa, miksi kevyen liikenteen puomi "pomppi" ja kellot kilkattivat epäsäännöllisesti junan ollessa tasoristeyksen kohdalla. Kenties joku turvalaitetekniikkaa tarkemmin tunteva osaa vastata. Hieman päivitystä tähän: Tänään T54007 pysähtyi perinteiseen tyyliin samalle opastimelle ja tälläkin kertaa liikkeellelähtö oli hieman hidasta, minkä takia puomit olivat alhaalla reilut viisi minuuttia. Tasoristeys hälytti alkuvaiheessa normaalisti, mutta veturin ollessa noin 20 metrin päässä tasoristeyksestä eli ilmeisesti raideosuudelle R641t saapuessa se meni taas aiemmalla videolla näkyvään "vikatilaan", jossa kevyen liikenteen puomi pomppi ja kello kilkatti satunnaiseen tahtiin risteysosuuden vapautumiseen asti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #887 : Marraskuu 27, 2020, 22:05:10 » |
|
23.11. D 9693 ja R 9710 ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6087+6067+6077. 24.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6056+6100+6087. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6059+6073+6066. 25.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6062+6060+6097. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6081+6086+6079. 26.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6081+6086+6079. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6100+6087+6096.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #888 : Joulukuu 04, 2020, 21:51:47 » |
|
30.11. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6090+6074+6059. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6060+6071+6059. 1.12. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6077+6066+6056. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6084+6096+6079. 2.12. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6071+6087+6066. 3.12. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6060+6090+6062. Lisäksi avoimen datan (sekä Julian että Bussitutkan) mukaan R 9695 ajettiin vain yhdellä yksiköllä neljän sijaan eli Sm2 6056:lla. 4.12. D 9693 ja R 9710 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6074+6084+6086. (Perjantai perustuu avoimeen dataan.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #889 : Joulukuu 12, 2020, 08:13:47 » |
|
8.12. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 2×Sm2: 6066+6087. (Tiistai perustuu avoimeen dataan.) 9.12. R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6066+6087+6073.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #890 : Joulukuu 16, 2020, 22:57:17 » |
|
Liekö tämä ollut jokin pimeässä illassa ajettu koe-ajo tänään (14.12.): MV11931 Ilr-Nlä MV11933 Nlä-Ain MV11934 Ain-Ilr Kalustona Sr2 + Edo + CEd + Edfs.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #891 : Joulukuu 18, 2020, 22:48:03 » |
|
En tiiä onko tää nyt varsinainen havainto, mutta Lohja-Lohjanjärvi rataosuuden purkutyö tällä hetkellä puolessa välissä, eilen oli Tytyrin vartioimattomalla tasoristeyksellä kiskojen raja.
Kummasta päästä kiskojen poistaminen on siis aloitettu? Lohjanjärven liikennepaikan päästä eli Mondin ja Metsä woodin päästä Nyt on kaikki raiteet viety pois. Tai no Mondilla oli vielä Mondin alueelle johtava raiteenpätkä, muttei sitä aiota ilmeisesti purkaa. Sitten oli myös Tytyrin vesiviskuri paikoillaan (onneksi), sekä Tytyrin sivuraiteen tynkä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 183
|
« Vastaus #892 : Joulukuu 22, 2020, 22:27:07 » |
|
Z-juna 9867 Helsingistä Lahteen siirtyi tänään Keravan ja Kytömaan välillä poikkeuksellisesti läntisimmälle raiteelle ja näin ollen päärata ylitettiin "vastaantulijoiden kaistaa" eli Kytömaan siltaa pitkin. Haarajoella siirryttiin takaisin itäiselle raiteelle. Syy tähän lienee, että jostain syystä Sköldvikistä tulleelle T54003:lle asetettiin kulkutie Kytömaan ja Haarajoen välille asti jo samaan aikaan kun Z lähti Keravan asemalta. Aikataulullisesti tästä järjestelystä ei kuitenkaan ollut mitään hyötyä kummallekaan osapuolelle, koska tuo pönttöjuna saapui Kytömaalle vasta noin kymmenen minuuttia zetan jälkeen eli zeta olisi ehtinyt ennen sitä jo Haarajoelle asti normaalia itäistäkin raidetta pitkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #893 : Tammikuu 04, 2021, 20:10:21 » |
|
Sm1 6001 mennyt todella huonoon kuntoon edellisimmän vaunut.org havainnon jälkeen (2018). Havaitsin myös, että joku ikkuna oli auki siitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #896 : Tammikuu 18, 2021, 16:50:37 » |
|
18.1. HV 11662 Riihimäeltä Ilmalaan ajettiin äärimmäisen harvinaisella kokoonpanolla Sm5 55 + Sm5 6418 + Sm4 6407 + Sm5 52. R-junat 9689 ja 9692 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6067+6064+6083.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #897 : Tammikuu 18, 2021, 17:28:53 » |
|
18.1. HV 11662 Riihimäeltä Ilmalaan ajettiin äärimmäisen harvinaisella kokoonpanolla Sm5 55 + Sm5 6418 + Sm4 6407 + Sm5 52. R-junat 9689 ja 9692 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6067+6064+6083.
Onko 11662:n kokoonpano vahvistettu näköhavainnolla? Päivitetty versio siitä avoimen datan mukaan on: RI–ILR: Sm4 18 + Sm4 07 + Sm4 52 + Sm4 55 (259 m)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #898 : Tammikuu 18, 2021, 17:36:16 » |
|
Jaa, nelosen ja viitosenko voi siis kytkeä muitta mutkitta yhteen ja ainakin hinata ehjällä rikkoutunutta? Pystyykö myös syöttämään paineilmaa ja ohjausta esim. jarruille?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #899 : Tammikuu 18, 2021, 17:45:08 » |
|
18.1. HV 11662 Riihimäeltä Ilmalaan ajettiin äärimmäisen harvinaisella kokoonpanolla Sm5 55 + Sm5 6418 + Sm4 6407 + Sm5 52. R-junat 9689 ja 9692 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6067+6064+6083.
Onko 11662:n kokoonpano vahvistettu näköhavainnolla? Päivitetty versio siitä avoimen datan mukaan on: RI–ILR: Sm4 18 + Sm4 07 + Sm4 52 + Sm4 55 (259 m) Facebookissa on kyllä kuva Sm5-rungosta Riihimäelle, joten ainakin sellainen sinne on siis mennyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|