Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« : Huhtikuu 01, 2013, 15:20:32 » |
|
Ensimmäinen Edo 28601 on siirretty Ilmalan raiteelle 124. Ohjaamo on Etelään päin ja vaunun pohjoispäähän on liitetty Eil 25042. Vain Sr2 puuttuu tästä kokoonpanosta. Vaikuttaa, että yhdistelmä on valmis koeajoille.
// otsikko korjattu
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2013, 18:47:15 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2013, 16:22:46 » |
|
Minne tuo kokoonpano mahtaa suunnata koeajonsa? Tuskinpa ainakaan Pohjanmaan radalle, mutta kysympä kumminkin... (Kävihän se Flirttikin Rovaniemellä ).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2013, 16:40:50 » |
|
Jokohan se lähtee Laajakankaalle koeajoon vai olisikohan aluksi jotain lyhyitä testejä. Toki jos pakkastestejä halutaan nyt tehdä niin alkaa jo olemaan kiire pohjoiseen, luonnollisesti itse toivoisin Pohjoisen koeajoja vaikka Oulu-Rovaniemi välille
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 01, 2013, 17:38:40 » |
|
Olisiko yksi vaihtoehto, ryynibyy tarkemmin. Tpe - Jy tunneli testit, Lahdenvuori Paasivuori. Tietenkin kaarre testit, Ov - Jäs.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2013, 17:55:18 kirjoittanut Jyrki Talvi »
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2013, 18:20:05 » |
|
En tosin usko että tänään on lähdössä mihinkään testeihin, huomenna hyvinkin voisi. Mutta Eil-vaunu välissä? Kulkeeko tieto siitä läpi, vai testataanko vielä edes ollenkaan ohjusvaunulla ajoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 01, 2013, 19:00:06 » |
|
Kyllähän Eileistä löytyy samainen UIC-kaapeli kuin uudemmissa vaunuistakin. Osassa yksikerrosvaunuja vaan kaapelit tuntuvat olevan erittäin vikaherkkiä.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 01, 2013, 19:44:42 » |
|
Jotenkin loogiselta tuntuisi, että koeajoja tehtäsiin ennen kaikkea siellä, mihin vaunut lopulta tulevat käyttöön. Eli joko siis rantarata tai päärata Tampesteriin asti. Jos Kouvolaan päin menee IC2-junia, sinnekin kai sitten mahdollisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 01, 2013, 20:20:49 » |
|
Kyllähän Eileistä löytyy samainen UIC-kaapeli kuin uudemmissa vaunuistakin. Osassa yksikerrosvaunuja vaan kaapelit tuntuvat olevan erittäin vikaherkkiä.
Okei.. Mietin vain että miksei ajeta niin kuin niillä tullaan ajamaan, Ed vaunu vaikka sinne väliin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2013, 06:50:12 » |
|
Ohjausvaunulla varustettua junaa voi ajaa molemmista päistä. Se nopeuttaa junan suunnanvaihtoa pääteasemilla. VR:n uudenlainen ohjausvaunu on jo nähty raiteilla. Transtechin Otanmäen tehtaalta valmistuneen ohjausvaunun koeajokuvia on julkaistu rautatieharrastajien www.vaunut.org -sivustolla. OHJAUSVAUNU herättää innostusta ja keskustelua alan harrastajien piirissä, sillä se edustaa uudenlaista ajattelua. Ohjausvaunun ansiosta junaa voi ajaa molemmista päistä, ei vain veturista. Kun juna vaihtaa kulkusuuntaa, kuljettaja voi vain kävellä junan toiseen päähän. http://www.hs.fi/paivanlehti/04042013/kotimaa/VRn+uudet+ohjausvaunut+ovat+jo+koeajovaiheessa/a1364966065805
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2013, 09:04:00 » |
|
Mietin tuossa, että voisiko junia koplata peräkkäin siten, että jälkimmäsen veturi jäisi junan keskivaiheille, mutta osallistuisi letkan kuljettamiseen. Sitten risteysasemalla pantaisiin letka poikki ja junat matkaisivat omiin suuntiinsa. Näinhän tehtiin yleisesti lättäaikoina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 04, 2013, 09:21:01 » |
|
Mietin tuossa, että voisiko junia koplata peräkkäin siten, että jälkimmäsen veturi jäisi junan keskivaiheille, mutta osallistuisi letkan kuljettamiseen. Sitten risteysasemalla pantaisiin letka poikki ja junat matkaisivat omiin suuntiinsa. Näinhän tehtiin yleisesti lättäaikoina.
Näinhän tulee tapahtumaan jos pari Edo-runkoa laitetaan yhteen. Uskoisin, että molemmissa vetureissa on veto päällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 04, 2013, 10:13:30 » |
|
En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 04, 2013, 19:32:40 » |
|
En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.
Ymmärrän, mutta jatkossa junia tullaan yhdistämään siten, että samassa rungossa voi olla kaksi veturia ja kaksi Edoa. Tällöin yksi vetureista tulee olemaan junassa keskellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 04, 2013, 20:34:09 » |
|
En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.
Ymmärrän, mutta jatkossa junia tullaan yhdistämään siten, että samassa rungossa voi olla kaksi veturia ja kaksi Edoa. Tällöin yksi vetureista tulee olemaan junassa keskellä. Häh? Hämmentävää. Missä välissä tämä on jossain mediassa kerrottu? Miksi tällaiseen ollaan ryhtymässä, kun tähän mennessä IC2-junien pätkimiselle ei ole nähty tarvetta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 05, 2013, 07:08:59 » |
|
En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.
Ymmärrän, mutta jatkossa junia tullaan yhdistämään siten, että samassa rungossa voi olla kaksi veturia ja kaksi Edoa. Tällöin yksi vetureista tulee olemaan junassa keskellä. Häh? Hämmentävää. Missä välissä tämä on jossain mediassa kerrottu? Miksi tällaiseen ollaan ryhtymässä, kun tähän mennessä IC2-junien pätkimiselle ei ole nähty tarvetta? Lieneekö Naskali tehnyt havaintoja Lyypekin päärautatieasemalla 1990-luvun ruuhkaliikenteen aikoihin. Siellähän jaettiin muutama Hampurista tullut lähiliikennejuna (N) osiin juurikin tuolla tavalla. Ohjausvaunut olivat junan molemmissa päissä ja veturit junan keskekellä. Sitten juna jaettiin Travemünden ja Puttgardenin suuntaan (Neustadt(Holst) ja/tai Puttgarden) jatkaviin paloihin. Aamulla tilanne oli juuri vastakkainen, eli palat yhdistettiin yhdeksi junaksi. Itsekkin olen matkustanut junalla jonka kokoonpano oli varsin mielenkiintoinen: veturi + runko1 + ohjausvaunu1 + ohjausvaunu2 + runko2 + veturi 2 +runko3 + ohjausvaunu3.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 05, 2013, 10:20:10 » |
|
Nämä nyt ovat vain teoreettisia pohdintoja, mutta jos vaikka Helsingistä lähtisi juna jonka vaunuista osa olisi menossa Poriin ja osa Ouluun, tehtäisiin ilmeisesti niin, että Taprereelta liitettäsiin veturi toiseen junanpätkään. Jos info kulkee vaunujen läpi, voisi tosiaan olla molemmissa yhteen kytketyissä junissa omat veturin ja lähtiessä. Eri asia on tietenkin, olisiko se kalustokierron kannalta mielekästä. Ja jos haluttaisiin välttyä veturin siirrosta määränpäässä, myös ohjausvaunuja mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 05, 2013, 11:10:38 » |
|
Jos info kulkee vaunujen läpi, voisi tosiaan olla molemmissa yhteen kytketyissä junissa omat veturin ja lähtiessä.
Juuri näin. Tämä "veturi keskellä"-idea ei edes liity oikeastaan ohjausvaunuihin suoraan mitenkään. Jo nyt se olisi ollut mahdollista, mikäli vaunujen kaapelointi olisi sen mahdollistanut. Toki vasta ohjausvaunuprojekti on tuonut osaan kaksikerrosvaunuja (ja käsittääkseni vain niihin) sopivan kaapeloinnin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 05, 2013, 13:23:32 » |
|
Jos info kulkee vaunujen läpi, voisi tosiaan olla molemmissa yhteen kytketyissä junissa omat veturin ja lähtiessä.
Juuri näin. Tämä "veturi keskellä"-idea ei edes liity oikeastaan ohjausvaunuihin suoraan mitenkään. Jo nyt se olisi ollut mahdollista, mikäli vaunujen kaapelointi olisi sen mahdollistanut. Toki vasta ohjausvaunuprojekti on tuonut osaan kaksikerrosvaunuja (ja käsittääkseni vain niihin) sopivan kaapeloinnin. Kas, missä kaksikerrosvaunuissa sitä ei ole? Lisäksi: Se veturin jättäminen sinne keskelle on varsin poikkeuksellista toimintaa ja sitä tehdään nykyään vain kohtalaisen pienellä joukolla linjoja. Siinä ei ole toki mitään sen kummempaa kuin siinäkään, että pendolinoyksiköstä toiseen ei voi kävellä junan sisäkautta, mutta siihen lienee silti varsin korkea kynnys, kun se tuntuu ensiajattelemalla niin purkkaviritykseltä. Ja tietysti se sitoo ylimääräisen veturin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 05, 2013, 13:34:44 » |
|
Kas, missä kaksikerrosvaunuissa sitä ei ole?
Mulla on sellainen käsitys, että jos vaunussa on "UIC-kaapeli", se ei automaattisesti tarkoita sitä, että kaapelin kaikki säikeet olisivat käytössä, etenkään veturin etäohjauksen vaatimalla laatutasolla. Lisäksi (ainakaan alun perin) kaikkien kaksikerrosvaunujen puskimet eivät olleet sen tyyppisiä - ehkä liian löysät jouset - että niitä olisi voinut käyttää työntöjunissa. Ainakin tällaista puhetta oli ilmoilla aikoinaan, että vain uudemmat kaksikerrosvaunut kelpaavat työntöjuniin, puskin- ja kaapelointisyistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 05, 2013, 15:42:58 » |
|
En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.
Ymmärrän, mutta jatkossa junia tullaan yhdistämään siten, että samassa rungossa voi olla kaksi veturia ja kaksi Edoa. Tällöin yksi vetureista tulee olemaan junassa keskellä. Häh? Hämmentävää. Missä välissä tämä on jossain mediassa kerrottu? Miksi tällaiseen ollaan ryhtymässä, kun tähän mennessä IC2-junien pätkimiselle ei ole nähty tarvetta? Ei kait kaiken täydy olla missään mediassa ollakseen mietinnässä? Ehkä sanamuotoni "tullaan" oli liian ehdoton.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #20 : Huhtikuu 07, 2013, 15:24:40 » |
|
Ilmalassa seisova Edo 28601 on viikon aikana saanut seurakseen vihreän Edfs 28330. Onkohan pariskunta käynyt joku päivä/yö pienellä koeajolla? Taustalla kiireettömästä sunnuntaipäivästä nautiskelee Dv12 2552. Samoihin aikoihin Ilmalaan saapui pääradalta siirtoajona Pohjanmaalta Pendolino 7014.
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 507
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 07, 2013, 18:20:44 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2013, 19:19:48 kirjoittanut Petri Tuovinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #22 : Huhtikuu 09, 2013, 16:07:12 » |
|
Sr2 32xx on nyt kiinni kokoonpanossa Edo 28601 + Edfs 28330, havainto klo 16:45. Luultavasti aika pian aloitetaan testiajot kyseisellä yhdistelmällä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #24 : Huhtikuu 11, 2013, 15:35:34 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|