Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #25 : Huhtikuu 12, 2013, 18:16:54 » |
|
Heh, mikäli Edot olisivat suuria salaisuuksia niitä tuskin säilytettäisiin vilkkaan veturitien varrella, josta kaikki ohikulkijat voivat ne bongata.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #26 : Huhtikuu 12, 2013, 19:54:22 » |
|
Edon näkee myös Pasilansillalta asti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #27 : Huhtikuu 12, 2013, 22:47:07 » |
|
VR:n sisällä on käynnistetty tutkinta siitä, kuka on kertonut julkisuuteen vaunun siirtokuljetukseen liittyviä aikatauluja, jotka ovat julkisia, ja kenen luvalla vaunua on kuvattu valtion omistamalla rataverkolla. Jopas nyt on maailmankirjat sekaisin. Eihän tuossa ole mitään nokan koputtamista asiaan VR:llä, koska aikataulut ovat kaikkien katsottavissa internetissä. Ja vaunuahan voi kuka tahansa kuvata luvallisella, julkisella paikalla ulkopuolelta, ja julkaista kuvat. Mikään laki, taho tms.. ei voi sitä kieltää. Sisäkuvat ovat toki asia erikseen. On vähän tyhjästä stressaamista tuollainen organisaation käytös.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #28 : Huhtikuu 13, 2013, 03:57:09 » |
|
Jopas nyt on maailmankirjat sekaisin. Eihän tuossa ole mitään nokan koputtamista asiaan VR:llä, koska aikataulut ovat kaikkien katsottavissa internetissä. Ja vaunuahan voi kuka tahansa kuvata luvallisella, julkisella paikalla ulkopuolelta, ja julkaista kuvat. Mikään laki, taho tms.. ei voi sitä kieltää. Sisäkuvat ovat toki asia erikseen. On vähän tyhjästä stressaamista tuollainen organisaation käytös.
Juuri tästä älyttömyydestä johtuen veikkaankin, että kyseessä on jonkinlainen "rikkinäinen puhelin"-ilmiöstä johtuva uutisankka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #29 : Huhtikuu 13, 2013, 07:53:41 » |
|
Jopas nyt on maailmankirjat sekaisin. Eihän tuossa ole mitään nokan koputtamista asiaan VR:llä, koska aikataulut ovat kaikkien katsottavissa internetissä. Ja vaunuahan voi kuka tahansa kuvata luvallisella, julkisella paikalla ulkopuolelta, ja julkaista kuvat. Mikään laki, taho tms.. ei voi sitä kieltää. Sisäkuvat ovat toki asia erikseen. On vähän tyhjästä stressaamista tuollainen organisaation käytös.
Kyselin VRLeaksiltä jonkinlaista todistusaineistoa uutisen tueksi, ettei tarvitsisi uskoa pelkkiä väitteitä. Vastaukseksi sain, että "VRLeaksin juttuihin kannattaa aina suhtautua terveellä lähdekriittisyydellä, kuten minkä tahansa muunkin median esittämiin väittämiin." Sanoisinkin, että tähän uutiseen on hyvinkin syytä suhtautua "terveellä lähdekriittisyydellä". Nousee mieleen ajatus sellainenkin, että VRLeaksiä olisi mahdollisesti vedätetty.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #30 : Huhtikuu 13, 2013, 10:02:12 » |
|
Edo-juna juuri palaamassa Ilmalaan Kytömaalle suuntautuneelta reissulta. Junassa mukana Sr2 3210, Edo 28602 sekä Edfs-vaunu. Tämä taisi olla ensimmäinen koeajo(?) normaalin liikenteen seassa pääradalla.
|
DSC_4053cc.jpg (142.09 kilotavua, 1024x685 - tarkasteltu 895 kertaa.)
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2013, 10:20:13 kirjoittanut Marko Vornanen »
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #31 : Huhtikuu 13, 2013, 16:37:30 » |
|
Nousee mieleen ajatus sellainenkin, että VRLeaksiä olisi mahdollisesti vedätetty. Tämä ei itse asiassa välttämättä ole edes kovin kaukaa haettu ajatus. Tiedän nimittäin, että eräs vedätysprojekti oli käynnissä, jossa ideana olisi ollut juurikin uittaa VRLeaksille jokin täysin keksitty juttu. Projektia ei ilmeisesti kuitenkaan (sillä kertaa?) viety loppuun asti. Tarkennan kuitenkin vielä, että tämän ohjausvaunujutun mahdollisesta vedätysaspektista en tiedä mitään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #32 : Huhtikuu 15, 2013, 17:38:50 » |
|
Toinen Edoista oli päässyt pois seisontaraiteeltaan kun taas toinen ohjausvaunuista (ilmeisesti Edo 28601) oli saanut uuden vaunun testirunkoonsa. Runko maanantaina 15.4.2013: Edo 28601, Rx 26711, Edfs 28330 sekä Ed 28105. Pitäähän testaajilla oma taukovaunu rungossa olla jos vaikka sattuu hiukomaan
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #33 : Huhtikuu 15, 2013, 19:11:39 » |
|
Toinen Edoista oli päässyt pois seisontaraiteeltaan kun taas toinen ohjausvaunuista (ilmeisesti Edo 28601) oli saanut uuden vaunun testirunkoonsa. Runko maanantaina 15.4.2013: Edo 28601, Rx 26711, Edfs 28330 sekä Ed 28105. Pitäähän testaajilla oma taukovaunu rungossa olla jos vaikka sattuu hiukomaan Huomaat aika pian, että syyt Rx:lle ovat toiset
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #34 : Huhtikuu 15, 2013, 22:38:41 » |
|
Muistakaas harrastajat että huomenna on mahdollisuus kuvata Edoa ulkoapäin Helsingin aseman raiteelle 11 n. klo 10-11:30. Vaunun sisälle ei pääse muutoin kuin VR:n henkilökortilla, eli VR:n työntekijät. Lehdistölle järjestetty tutustuminen on myöhemmin samana päivänä, kellonajasta tosin ei ole tietoa. Samassa on myös sitten ne kymmenen onnekasta jotka arvonnassa voittivat mahdollisuuden päästä Edoon tutustumaan. Itse ainakin aion tuolloin aamulla mennä Edo:sta ulkokuvia napsimaan, saa tulla moikkaamaankin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #35 : Huhtikuu 16, 2013, 08:24:56 » |
|
Lehdistölle järjestetty tutustuminen on myöhemmin samana päivänä, kellonajasta tosin ei ole tietoa. Lehdistökutsu aiheesta tuli 11.4. joka ohessa. 11.4.2013 Kutsu tiedotustilaisuuteen: VR:n uudet ohjausvaunut koeliikenteeseen VR:n uudet kaksikerroksiset ohjausvaunut aloittavat koeajot huhtikuun lopulla. Varsinaiseen junaliikenteeseen ja matkustuskäyttöön vaunut saadaan ensi kesästä alkaen. Ohjausvaunujen avulla voidaan parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä. Kaluston uusimisen tarkoituksena on myös parantaa asiakkaiden matkustusmukavuutta. Tervetuloa kuulemaan uudesta ohjausvaunusta ja VR:n junakaluston uudistamisesta tiistaina 16.4. klo 12, VR:n pääkonttorin iso kongressisali, Vilhonkatu 13, Helsinki. Uudistuksista kertovat VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro sekä matkustajaliikennedivisioonan johtaja Antti Tiitola. Paikalla ovat myös liikenneministeri Merja Kyllönen sekä vaunut valmistavan Transtech Oy:n edustajat. Alustusten jälkeen siirrymme tutustumaan ohjausvaunuun rautatieasemalle raiteelle 11. Tervetuloa! Mika Heijari viestintäpäällikkö VR Group
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #36 : Huhtikuu 16, 2013, 08:38:45 » |
|
Kyselin VRLeaksiltä jonkinlaista todistusaineistoa uutisen tueksi, ettei tarvitsisi uskoa pelkkiä väitteitä. Vastaukseksi sain, että "VRLeaksin juttuihin kannattaa aina suhtautua terveellä lähdekriittisyydellä, kuten minkä tahansa muunkin median esittämiin väittämiin." Sanoisinkin, että tähän uutiseen on hyvinkin syytä suhtautua "terveellä lähdekriittisyydellä". Nousee mieleen ajatus sellainenkin, että VRLeaksiä olisi mahdollisesti vedätetty. Median ja syväkurkkujen välinen "suhde" perustuu aina enemmän tai vähemmän väitteisiin, juoruihin tai huhuihin. Monesti niiden taustalla on kuitenkin todellinen asia. Kun syväkurkulle luvataan ehdoton lähdesuoja, niin todisteaineistokin on olematonta tai sitä ei ole lainkaan. Toimituksien tehtäväksi jää yrittää vahvistaa väittämät mahdollisimman monesta eri lähteestä ennen uutisointia. Tämän perusteella sitten tehdään päätös uutisoinnista tai uutisoinnin hylkäämisestä. Luvatun lähdesuojan vuoksi todistelu ei aina onnistu, vaikka itse vuoto olisikin "totta". Tästä oivallisena esimerkkinä STT:n doping-uutisointi vuosien takaa, jolle vahvistus saatiin vasta vuosien päästä. Tarkoituksellista vedättämistä eli perättömien uutisten syöttämistä harrastetaan melko harvoin, koska siitä jää kiinni ja se heikentää organisaation viestinnän uskottavuutta. Se on vähän kuin laskisi housuihinsa talvella: vähän aikaa on lämmin, eli vähän aikaa voidaan naureskella kun media meni lankaan. Seuraavalla kerralla uutisoinnin lähtökohta tai tulokulma organisaatiota kohtaan saattaa ollakin negatiivinen (tai välinpitämätön). Lähdekriittisyys on kaikesta huolimatta aina paikallaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2013, 08:57:20 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #37 : Huhtikuu 16, 2013, 11:31:38 » |
|
Lehdistötiedote aiheesta:
16.4.2013 VR:n uudet ohjausvaunut koeliikenteeseen VR:n uudet kaksikerroksiset ohjausvaunut aloittavat koeajot huhtikuun lopulla. Varsinaiseen junaliikenteeseen ja matkustuskäyttöön vaunut saadaan ensi kesästä alkaen. Kaluston uusimisen tarkoituksena on parantaa asiakkaiden matkustusmukavuutta.
- Uudella junakalustolla palvelemme asiakkaitamme entistä paremmin. Ohjausvaunujen avulla voimme myös tehostaa liikennettä ruuhkaisilla ratapihoilla ja parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä, matkustajaliikennedivisioonan johtaja Antti Tiitola toteaa.
VR tekee lisätilauksen ohjaus- ja ravintolavaunuista
VR tilasi 12 ohjausvaunua ja 15 kaksikerroksista ravintolavaunua Transtech Oy:ltä keväällä 2011. Tilauksen arvo oli yli 90 miljoonaa euroa. Lisäksi kauppaan sisältyi optio 13 ohjausvaunusta ja 11 ravintolavaunusta, jotka VR on nyt päättänyt toteuttaa. Lisäoptioiden arvo on noin 55 miljoonaa euroa.
Ensimmäiset ravintolavaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2014 alussa, ja kaikki uudet ravintola- ja ohjausvaunut ovat liikenteessä syksyyn 2014 mennessä. Lisäoptioihin sisältyvät ravintola- ja ohjausvaunut valmistuvat arviolta vuoden 2015 syksyyn mennessä.
Sekä ohjaus- että ravintolavaunujen kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia. Vuonna 2011 tehtyjen vaunutilausten ja nyt tehtyjen optiotilausten työllistävä vaikutus Suomessa on arviolta 1630 henkilötyövuotta.
Ohjausvaunussa yhdistyvät veturi ja matkustajavaunu
Ohjausvaunu on kaksikerroksinen ja Suomessa aivan uudenlainen vaunutyyppi. Siinä yhdistyvät veturin ja matkustajavaunun ominaisuudet: toisessa päässä on ohjaamo, ja vaunun matkustamossa on noin 100 istumapaikkaa. Vaunun ulkoasu on VR:n vihreän ilmeen mukainen.
Ohjausvaunu muodostaa yhdessä kaksikerroksisten IC2-vaunujen kanssa monipuolisia palveluita tarjoavan junan. Junassa on mm. kaksi matkustusluokkaa, Eko ja Ekstra, MiniBistro-kärrymyynti, invapalvelut sekä erilliset palvelut perheille ja lemmikkieläinten kanssa matkustaville.
Ohjausvaunullisessa IC2-junassa on asiakaspalautteen pohjalta uusittuja työskentelyhyttejä sekä erilliset allergiahytit. IC2-junien palveluihin kuuluvat myös matkatavaroiden kuljetus ja säilytys. Uuden ohjausvaunun myötä esimerkiksi pyöräpaikkojen määrä lisääntyy kahdella, joten niitä on IC2-junissa jatkossa viisi. Ohjausvaunussa on myös uudentyyppinen led-valaistus sekä ilmastointijärjestelmä.
Ohjausvaunut parantavat täsmällisyyttä ja nopeuttavat junamatkaa
Ohjausvaunun avulla junaa voidaan ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa, mikä helpottaa junaliikennettä erityisesti Helsingin ja Tampereen ruuhkaisilla ratapihoilla. Ohjausvaunun käyttöönotto parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä kaikkialla Suomessa.
Ohjausvaunuja käytetään ensivaiheessa nykyisissä IC2-junissa, jotka liikennöivät pääsääntöisesti Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan sekä Poriin, Jyväskylään, Seinäjoelle ja Vaasaan.
Myöhemmässä vaiheessa on mahdollista laajentaa ohjausvaunuilla varustettujen junien reittiverkostoa ja samalla lyhentää tiettyjen reittien, kuten esimerkiksi Helsinki–Kuopio, matka-aikoja.
Huhtikuussa käynnistyvien koeajojen aikana ohjausvaunu liikkuu eri rataosilla. Koeajoissa testataan mm. vaunun kulkuominaisuuksia, turvallisuutta ja matkustusmukavuutta.
Ohjausvaunuja on käytetty Keski-Euroopan junaliikenteessä jo vuosikymmeniä. Suomessa uudentyyppisten vaunujen hankinta on ollut myös tuotekehitysprosessi, johon ovat osallistuneet sekä asiakkaat että VR:n henkilöstö. VR on edellyttänyt, että vaununvalmistajalla on kokemusta ja näyttöä suomalaisissa olosuhteissa käytettävän junakaluston valmistamisesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #39 : Huhtikuu 16, 2013, 14:20:20 » |
|
VR:n kuvista ohjaamokuva http://www.vrgroup.fi/images/5i1M6efAu/6FtaRePzb/Ohjausvaunun_ohjaamo.jpgErgonomia noudattelee näköjään saksalaista standardiohjaamoa: arvatenkin junajarru oikealla ja tehokahva vasemmalla kädellä: tehokahvan perusasento pystyssä ja siitä eteenpäin työnnettäessä tulee tehoa ja pystyasennosta taaksepäin vedettäessä tulee sähköjarrua. Vasemmanlaitimmaisin kahva lienee suunta, kovin kookkaan näköinen sellaiseen tarkoitukseen. Ajopöydän oikeasta reunasta on tunnistettavissa ohjaamon termostaatti ja lasinpyyhkimien tihkukytkin, ja sen ylä- tai alapuolella oleva lienee lasinpyyhkimen kytkin. Teippiteksteillä varustettu lienee puskinvalojen valintakytkin. Istuin on ilmajousitettu penkki, jota voi säätää laajassa skaalassa pystyuunnassakin plus mm. ristiselän tuen säätö. Huomiota kiinnittää myös Pioneerin autostereo: ensimmäistä kertaa linjaliikennekalustossa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #40 : Huhtikuu 16, 2013, 14:27:51 » |
|
Hmm puuttuuko Edosta kahvinkeitin, vai lisätäänkö se vasta myöhemmin. Toisaalta se ehkä mahtuisi kuvasta piiloon tuonne vasemmalle...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #41 : Huhtikuu 16, 2013, 14:48:42 » |
|
Ei ole varmaa tietoa, mutta ymmärtääkseni vasemmanpuoleisin iso kahva on nopeudenasettelua varten. Suuntakahva on erikseen vasemmanpuoleisessa paneelissa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #42 : Huhtikuu 16, 2013, 15:50:10 » |
|
Aahh, niin tietenkin, Nikolas. Ajatuskatkos.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #43 : Huhtikuu 16, 2013, 16:09:20 » |
|
Ergonomia noudattelee näköjään saksalaista standardiohjaamoa: arvatenkin junajarru oikealla ja tehokahva vasemmalla kädellä: tehokahvan perusasento pystyssä ja siitä eteenpäin työnnettäessä tulee tehoa ja pystyasennosta taaksepäin vedettäessä tulee sähköjarrua. Vasemmanlaitimmaisin kahva lienee suunta, kovin kookkaan näköinen sellaiseen tarkoitukseen.
Arvaisin, että enemmänkin EUDD:tä, eli standardia eurooppalaista ohjaamoa, joka perustuu tuohon DB:n Einheitsführerstandiin. Edo:n ohjaamolla on selvästi enemmän yhtäläisyyksiä EUDD:hen kuin DB:n ohjaamoon, mutta erojakin on. EUDD:n perusidea, eli nappuloiden ryhmitteleminen loogisiksi kokonaisuuksiksi ja selkeästi erilleen toisistaan kuitenkin näyttäisi olevan toteutettu. Mahdollisesti myös siltä osin, että kokonaisuudet ovat karkeasti samoilla paikoilla kuin EUDD:ssa. DB:n Einheitsführerstandista tässä: http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Einheitsf%C3%BChrerstand . EUDD:stä on tullut EUDDplus vuonna 2009. Yritin löytää kuvia plussattomasta EUDD:stä, mutta en ole vielä ihan selvillä siitä, onko sellaista missään veturissa ollut ja jos on, missä. Ajatukseni on, että tuon isot erot EUDDplussaan (ennenkaikkea EUDDplus näyttäisi pohjaavan tietokonenäyttöihin fyysisten mittarien sijaan) johtuisivat siitä, että tuo on enemmänkin vanhan EUDD:n toteutus. Jos nyt ymmärsin oikein, niin BR 185:n ohjaamo olisi tavallaan suorin malli EUDD:lle, eli EUDD olisi kehitelty pitkälti tästä: http://www.flickr.com/photos/92284398@N04/8386398095/ . EUDD:sta uutena ideana kertovia PDF:iä löytyi vuoden 2002 tienoilta, joten tuo vuodelta 1999 voisi todella olla sen esikuva. Tämän PDF:n sivun 4 vasemmassa reunassa on kuva, joka esittää EUDD:n prototyyppiä, jota ei kuitenkaan liene sellaisenaan käytetty missään veturissa: http://www.siemens.com/innovation/pool/de/Publikationen/Zeitschriften_pof/PoF_Herbst_2003/PoF104art15_1195483.pdf .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #44 : Huhtikuu 16, 2013, 16:14:25 » |
|
Kimmon linkkaamassa kuvassa muuten näkyy ohjausvaunun sivuikkunassa saranat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #45 : Huhtikuu 16, 2013, 17:02:29 » |
|
Sr2 3203 on lähtenyt muihin hommiin jo, mutta Sr2 3210 on taas Edojen luona, ilmeisesti kiinni niissä, ei tarkempaa tietoa minkälaisessa rungossa ja kummassa Edossa. Näin vain pikaisesti eikä ollut aikaa jäädä enempää tutkimaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #46 : Huhtikuu 16, 2013, 17:52:32 » |
|
Edo 28601 ja Sr2 3210 ovat parina. Esittelyrunko on jätetty kokonaisuutena viereiselle raiteelle seisomaan, vain Sr2 3203 on poistunut muille kiireille.
|
DSC_4082.jpg (166.87 kilotavua, 1024x685 - tarkasteltu 1172 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #47 : Huhtikuu 16, 2013, 17:58:27 » |
|
Toinen Edoista oli päässyt pois seisontaraiteeltaan kun taas toinen ohjausvaunuista (ilmeisesti Edo 28601) oli saanut uuden vaunun testirunkoonsa. Runko maanantaina 15.4.2013: Edo 28601, Rx 26711, Edfs 28330 sekä Ed 28105. Pitäähän testaajilla oma taukovaunu rungossa olla jos vaikka sattuu hiukomaan Huomaat aika pian, että syyt Rx:lle ovat toiset Ja tänäänhän se syy taisi selvitä http://railpictures.1g.fi/kuvat/Junakuvat/Edo-ohjausvaunun+esittely+16.04.2013/IMG_2136.JPG
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #48 : Huhtikuu 16, 2013, 20:12:47 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #49 : Huhtikuu 21, 2013, 18:23:06 » |
|
Arvaisin, että enemmänkin EUDD:tä, eli standardia eurooppalaista ohjaamoa, joka perustuu tuohon DB:n Einheitsführerstandiin. Edo:n ohjaamolla on selvästi enemmän yhtäläisyyksiä EUDD:hen kuin DB:n ohjaamoon, mutta erojakin on. EUDD:n perusidea, eli nappuloiden ryhmitteleminen loogisiksi kokonaisuuksiksi ja selkeästi erilleen toisistaan kuitenkin näyttäisi olevan toteutettu. Mahdollisesti myös siltä osin, että kokonaisuudet ovat karkeasti samoilla paikoilla kuin EUDD:ssa.
Saksalaisstandardi ja EUDD ovat hyvin lähellä toisiaan; saksalaisstandardiin kuuluu keskellä olevat analogiset mittarit, joista on viimeisimmissä virityksissä luovuttu lasiohjaamon hyväksi: lasiohjaamossa ei ole enää analogisia käyttömittareita, vaan kaikki piirretään (littu)näytöille. Käytännön ero on mitätön. Sen sijaan mainitsemasi käyttökytkinten asettelu on niin kuin kerroit: saksalaiset ryhmittelevät tärkeimmät, lähinnä näyttäisi olevan ainakin Indusin kuittauskytkin ja mitä lie muuta, asiakirjapöydän eteen; EUDD:ssä kytkimet on lajiteltu vasemman ja oikean käden käytettäviksi omiin ryhmiinsä kuten Edossa ja mm. saneeratussa Dv12:ssakin. EUDD:lle on ominaista myös koko ajopöydän puolipyöreä muoto, jota ei ole jostain syystä sovellettu Edoon, vaan kuljettajan edessä oleva tasopinta on, molemmista puheena olevista standardeista poiketen, pyhitetty kokonaan asiakirjoille (ja eväille ) ja muotoiltu niin, että tavarat siinä myös mahdollisimman hyvin pysyvät. Edossa ja ES64U2:ssa eli tuttavallisemmin Tauruksessa on huomattavan paljon samaa: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/FST_Taurus.jpg/800px-FST_Taurus.jpgEDIT: Saksalaisstandardissa näyttää olevan sääntönä, että jarrut ovat oikealla kädellä eli junajarru ja sähköjarru joko vierekkäin erillisillä käyttövivuilla, tai, kuten esim. ICE:ssä, yksi ainoa jarruvipu, josta hallitaan suoraan koko junan jarruja. Sen sijaan EUDD:lle näyttäisi olevan tyypillistä tuo vasemman käden tehovipu, jonka perusasento on pystyssä ja josta tulee teho työntämällä, ja sähköjarru vastaavasti vetämällä eli tässä logiikassa EUDD ja saksalaisohjaamo poikkeavat toisistaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2013, 19:33:38 kirjoittanut Kimmo T. Lumirae »
|
tallennettu
|
|
|
|