Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yksi henkilö menehtyi tasoristeysturmassa Äyhöllä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1767


« Vastaus #25 : Toukokuu 09, 2013, 13:34:53 »

Tuo veturin palo on aivan se ja sama tuossa tilanteessa, sitä nyt ei kannata murehtia. Tapaus tuo muutenkin jo ihan tarpeeksi murheita maailmaan.

Näin, varsinkin kun veturikin korvataan auton liikennevakuutuksesta.

Ainakin kotivakuutuksessa lukee jotain "pelastusvelvollisuudesta" tms. Mutta kyseessä taitaa olla vakuutuksenottajan velvollisuus.

Tottahan toki vahinkoja täytyy yrittää rajoittaa ja jos sen lyö laimin, niin korvauksia voidaan alentaa.

Täydessä palossa olevaa autoa ei vaan pysty sammuttamaan jauhesammuttimella eikä kahdellakaan, joten veturimiehellä ei luultavasti ole ollut edes teoriassa mahdollisuuksia tulen taltuttamiseen. Varsinkin kun ensin pitää saada juna pysäytetyksi, pelastautua itse tulipalolta, hälyttää apua ja kenties vielä yrittää pelastaa autossa olevia ihmisiäkin. Tuossa tapahtumaketjussa tuskin voidaan omaisuuden suojaamista nostaa tärkeimmäksi toimenpiteeksi, varsinkin kun sekin olisi luultavasti jäänyt vain yritykseksi.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #26 : Toukokuu 09, 2013, 23:26:41 »

Jos ajolangassa on jännitettä junaa voisi painaa sen 66m eli tolpanvälin verran. Itse ainakin pelastaisin 20  miljoonan markan veturin vaurioilta. Näissä tilanteissa on parempi ajatella maalaisjärjellä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2013, 23:57:03 kirjoittanut Mikko Mäntymäki » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #27 : Toukokuu 09, 2013, 23:39:55 »

Jos ajolangassa on jännitettä junaa voisi painaa sen 66m eli tolpanvälin verran. Itse ainakin pelastaisin 20 markan veturin vaurioilta.

Voisi, jos keulan ilmajohdot eivät vuotaisi.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #28 : Toukokuu 10, 2013, 08:28:15 »

Vaikka junaa onnistuisikin peruuttamaan, auton jäänteet eivät silti välttämättä irtoaisi veturin keulasta. Monessa tasoristeysonnettomuudessa SA3-kytkin on mennyt sisään auton sivuikkunasta.
tallennettu
Petri Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #29 : Toukokuu 11, 2013, 23:43:08 »

Vaikka junaa onnistuisikin peruuttamaan, auton jäänteet eivät silti välttämättä irtoaisi veturin keulasta. Monessa tasoristeysonnettomuudessa SA3-kytkin on mennyt sisään auton sivuikkunasta.

Tätä juurikin tarkoitin lisävahinkojen välttämisellä, siis autossa sisällä olevien ihmisten lisävahinkojen välttämistä. Turha sitä autoa on murskata raahaamalla sitä toiseenkin suuntaan, mutta tulipalo alensi selviytymismahdollisuuden huomattavan alas.
En siis ollut niinkään huolissani junan takana tapahtuvista asioita. Vaikka perä olisi juuri tasoristeyksen kohdalla, ei ainakaan tavarajunan 5 m peräytyksessä saa niin paljoa vauhtia että henkilöautoon saisi naarmua kummempaa, ja kävelijänkin pitäisi ehtiä näkemään/reagoimaan/väistämään tilanne.

Tämä nyt oli tällaista yhden ihmisen jossittelua, joka taitaa kaatua jo siihen keulan ilmavuotoon. Eihän tungeta niitä maissinjyviä nenuun, eihän? Poksahtelevat nimittäin hassusti kun alkaa päässä kuumentua.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #30 : Toukokuu 12, 2013, 00:42:07 »

Ihmettelen, etteivät Topi tai Kimmo ole kommentoineet tarkemmin tapahtumaa. Moisessa tapahtumassa juna varmaankin yritetään pysäyttää hätäjarrutuksella ("jarrujohdosta" poistetaan paine nopeasti). Ennenkuin junan jarrut irtoavat pysähdyksen jälkeen täydellisesti saattaa vaatia "Nortin tai parinkin paussin", ennenkuin junan peräyttäminen olisi mahdollista - jospa kuitenkin poistuisin liekkimeren keskeltä turvaan...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #31 : Toukokuu 12, 2013, 03:22:38 »

Ihmettelen, etteivät Topi tai Kimmo ole kommentoineet tarkemmin tapahtumaa. Moisessa tapahtumassa juna varmaankin yritetään pysäyttää hätäjarrutuksella ("jarrujohdosta" poistetaan paine nopeasti). Ennenkuin junan jarrut irtoavat pysähdyksen jälkeen täydellisesti saattaa vaatia "Nortin tai parinkin paussin", ennenkuin junan peräyttäminen olisi mahdollista - jospa kuitenkin poistuisin liekkimeren keskeltä turvaan...

Kyllä, se juna ei siitä paikasta enää mihinkään liiku. Pikainen poistuminen ja muiden auttaminen tärkeämpää...
tallennettu
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #32 : Toukokuu 12, 2013, 09:20:55 »

Paljaalla kalulla olisi voinut ehkä yrittää ottaa vähän taaksepäin mutta lopputulosta se tuskin olisi mitenkään muuttanut. Veturi on varmaan pian takaisin vahvuudessa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #33 : Toukokuu 12, 2013, 12:44:01 »

Jorma: Topihan se tuossa jo totesi, että jos on jarrujohdon hana poikki keulasta, niin ei hetkeen paljoa junaa liikutella. Kun ei ihan tarkkaa tietoa ole kaikista tapahtuman yksityiskohdista, niin aika paha on asiaa kommentoida. Helposti syyllistyy "maalla ollaan viisaita, kun merellä sattuu vahinkoja" -asenteeseen.

tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #34 : Toukokuu 12, 2013, 20:15:38 »

Onnettomuudessa kärsinyt veturi 3037 näytti olevan Hyvinkään konepajan pihalla odottamassa toimenpiteitä.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Juba Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #35 : Toukokuu 16, 2013, 14:42:42 »

Junakeula volkkari...
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1767


« Vastaus #36 : Toukokuu 16, 2013, 19:19:38 »

Junakeula volkkari...

Kai T5:kin voi junakeulaksi kutsua, vaikka moni voi pitää sitä T2:n rienaamisena.
tallennettu
Juba Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #37 : Toukokuu 16, 2013, 23:00:01 »

^Tässä tapauksessa voi kutsua, vaikka olisi Passat kyseessä.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #38 : Heinäkuu 06, 2013, 23:36:11 »

huomionarvoista näissä tasoristeysonnettomuuksissa jota ei tuoda julkisuudessa esiin on se että tieltä näkemät ovat olleet 75% puutteelliset radan suuntaan.  Nämä voi todeta kun lukee onnettomuustutkintapöytäkirjoja.

Puutteelliset tai ei, missään ei ole kielletty sen maalais- tai kaupunkilaisjärjen käyttöä. Pikemminkin, aina välillä herää kysymys, saavatko porukat syntymän yhteydessä lainkaan tervettä itsesuojeluvaistoa ?!  Huh Toki joskus sattuu inhimillisiä mokia, mutta turhaan riskinottoon jokainen voi vaikuttaa omalta osaltaan.

Toisaalta ei ihmetytä nämä tapaukset, kun miettii millainen on tällä hetkellä tien päällä valllitseva liikennekulttuuri. Liikenteessä on yllättävän paljon autoilijoita, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, jotka kulkevat laput silmillä. Parhaiten tämän huomaa esimerkiksi siitä, että risteysalueelle tullaan täysin omissa ajatuksissa. Pää ei käänny edes sen vertaa, että katsottaisiin ympärilleen ennen (taso)risteykseen menoa. Mitä huonompi näkyvyys, sen enemmän luulisi olevan tervettä varovaisuutta. Sama on pelin henki myös suojateillä eli astutaan tielle, vaikka ei olla varmoja siitä, onko se turvallista.

Tuossa pari vuotta sitten tuli bussimatkalla todistettua, että kyllä se fillaristikin lähtee bussin tuulilasista, kun vain olosuhteet ovat otolliset: bussilla riittävästi vauhtia (ajettiin nopeusrajoituksen mukaan) ja pyöräilijällä myös. Onneksi bussikuski oli sen verran hereillä, että ehti korjaamaan fillaristin tekemää kardinaalimokaa äkkijarrutuksella. Voi vain kuvitella, mitä fillaristin päässä liikkui siinä vaiheessa, kun ajetaan muulivauhdilla mäkeä alas suoraan vilkkaaseen risteykseen, jossa on liikennevalot ja parit suojatiet. Toisin sanoen, fillaristin moka ja tilanteeseen nähden nopeutta oli aivan liian paljon. Fillaristin paria metriä ennen suojatietä tehdystä paniikkijarrutuksesta ei ollut juuri mitään hyötyä.

Jos jonkinlaista selitystä kaipaa, sanoisin että monessa tapauksessa kyseessä on minä-ensin, hällä väliä tai kyllä muut väistää -asenne, joko yhdessä tai erikseen. Pelin henkeen kuuluu se, että aina ei voi voittaa. Joskus kohdalle osuu rosvosektori,  ja yleensä silloin seuraukset tuppaavat olemaan vakavampia.

Eikä tuo tasoristeyksiin ajo ole mihinkään muuttunut. Vaikka näkyvyyttä olisi molempiin suuntiin 500 metriä, siitä huolimatta autolla mennään yli. Tulee ihan mieleen 80-luvun puoliväli. Monta kertaa tuli todistettua paikallisella pääradan ylittävällä tasoylikäytävällä, kuinka puomeja kierrettiin niiden ollessa jo alhaalla sekä junan lähestyessä tasoristeystä.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #39 : Heinäkuu 07, 2013, 02:26:20 »

Veturin molempiin päihin sähkö tai paineilmatoiminen venttiili jolla voidaan tukkia ilmavuoto veturin alle koska esteen raivaaja hoitaa useassa tapauksessa työn. Koska harvoin auto jää veturin alle. Jos kyseessä olisi "ihmisjuna" matkustajia 200- tai yli ja pakettiautossa olijoita ei voisi auttaa jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi repiä juna irti palavasta autosta, jos kyseinen auto on dieselkäyttöinen räjähdysvaara on olematon, auto kuorma remmillä kiinni sähkö tolpan anturaan ja vetoa luulisi irtoavan jos remmi kestää neljäntonnin vedon. Veturi tuottaa sen avaus virralla. Hätätilanteessa voi vähän sääntöjä oikoa jos sillä voidaan estää omaisuus ja henkilövahinkoja.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yksi henkilö menehtyi tasoristeysturmassa Äyhöllä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina