Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uusia opastimia Pasilan lähistöllä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 928


« : Toukokuu 09, 2013, 14:32:53 »

Pasilan asemalla ja aseman tuntumassa on nyt kaksi uutta OJ2010-opastinjärjestelmän mukaista opastinta koekäytössä. En osaa itse tarkalleen sanoa, kuinka kauan ne ovat siellä olleet, mutta eivät ilmeisesti ihan hirveän pitkään.

Molemmat opastimet ovat itäisellä keskiraiteella etelään päin. Ensimmäinen (E441, korvaa suojastusopastimen E441) on Pasilan laiturin 2 eteläpäässä. Toinen (E481, korvaa pää- ja esiopastimen E481) on Pasilan pohjoispuolella viimeinen opastin ennen laituria.

Koska kyseisellä raiteella kuljetaan tavallisesti pohjoiseen, on opastimissa varmasti suurimman osan ajasta pelkkä seis-opaste.


* E441.jpg (133.48 kilotavua, 800x556 - tarkasteltu 753 kertaa.)

* E441_2.jpg (24.04 kilotavua, 122x600 - tarkasteltu 685 kertaa.)

* E481.jpg (101.44 kilotavua, 800x517 - tarkasteltu 760 kertaa.)
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2013, 15:36:50 »

Ehdin asiasta jo havainnoimaankin, mutta kieltämättä aihe ansaitsee oman ketjunsa, etenkin kun saatiin kuviakin, mainiota. Hymyilee

En osaa itse tarkalleen sanoa, kuinka kauan ne ovat siellä olleet, mutta eivät ilmeisesti ihan hirveän pitkään.

Käsitykseni mukaan olivat eilen keskiviikkona ensimmäistä päivää käytössä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2013, 15:48:34 »

Ensimmäinen (E441, korvaa suojastusopastimen E441) on Pasilan laiturin 2 eteläpäässä.

Tuo E441 ja viereisen raiteen E440 taisivat/taitavat olla ainoat suojastusopastimet, joilla on pääopastinmainen numero. Ne nimettiin uusiksi jokin aika sitten, ollen aikaisemmin normaalimmin 441e ja 440e.

Tästä voisi ehkä yrittää päätellä, mihin seuraavat yhdistelmäopastimet tulevat...
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 928


« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2013, 16:51:06 »

Ehdin asiasta jo havainnoimaankin, mutta kieltämättä aihe ansaitsee oman ketjunsa, etenkin kun saatiin kuviakin, mainiota.

Oho, tuo havainto on jäänyt itseltäni jostakin syystä kokonaan huomaamatta. Joko se hautautui Edo-viestien alle tai ketjun otsikko ei herättänyt tarpeeksi huomiota. Samaan lopputulokseen kuitenkin päädyttiin. Hymyilee
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2013, 22:59:22 »

Ehdin asiasta jo havainnoimaankin, mutta kieltämättä aihe ansaitsee oman ketjunsa, etenkin kun saatiin kuviakin, mainiota. Hymyilee

En osaa itse tarkalleen sanoa, kuinka kauan ne ovat siellä olleet, mutta eivät ilmeisesti ihan hirveän pitkään.

Käsitykseni mukaan olivat eilen keskiviikkona ensimmäistä päivää käytössä.
Muistaakseni havaitsin Pasilan asemalla raiteella 2 olevan uuden opastimen näyttävän punaista jo tiistaiaamuna. Kuljen siitä ohi päivittäin. Keskiviikkona otin sitten kameran mukaan kuvatakseni sen, mutta kameran akku oli eri mieltä. Jo maanantaina havaitsin, että suojastusopastin oli pimeänä ja ruksitettu, vaikka uutta opastinta ei vielä ollut tai siinä ei ollut valo päällä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2013, 00:04:57 »

Lainaus käyttäjältä:  Topi Lajunen
Käsitykseni mukaan olivat eilen keskiviikkona ensimmäistä päivää käytössä.
Muistaakseni havaitsin Pasilan asemalla raiteella 2 olevan uuden opastimen näyttävän punaista jo tiistaiaamuna. Kuljen siitä ohi päivittäin. Keskiviikkona otin sitten kameran mukaan kuvatakseni sen, mutta kameran akku oli eri mieltä. Jo maanantaina havaitsin, että suojastusopastin oli pimeänä ja ruksitettu, vaikka uutta opastinta ei vielä ollut tai siinä ei ollut valo päällä.

Ok, arveluni keskiviikosta perustui osin epäsuoriin päätelmiin. Hymyilee

Varmuudella ainakaan sunnuntaina niitä ei vielä ollut, joten olisikohan maanantain aikana otettu käyttöön.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2013, 13:48:26 kirjoittanut Topi Lajunen » tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2013, 08:25:19 »

Mistä löytäisin piirustuksia edellisestä opastimallista, siitä, mikä yhteiskuvasta puuttuu.
Pää- ja esiopastimista, sekä opastinmastoistakin.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 500


« Vastaus #7 : Toukokuu 19, 2013, 20:41:57 »

Pasilan ykkösraiteen eteläpäähän on nyt ilmestynyt uudenmallinen opastin luultavasti tällä viikolla. Aja, Odata aja -opaste näytetään siten että ylin vihreä valo palaa ja odota aja -opaste annetaan niin, että alin vihreä valo vilkkuu. Vanha suojastusopastin E440 oli varustettu pätemättömyys merkein.


* WP_20130519_003 – kopio (3).jpg (396.54 kilotavua, 2000x3552 - tarkasteltu 732 kertaa.)
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 20, 2013, 07:32:14 »

Pasilan ykkösraiteen eteläpäähän on nyt ilmestynyt uudenmallinen opastin luultavasti tällä viikolla. Aja, Odata aja -opaste näytetään siten että ylin vihreä valo palaa ja odota aja -opaste annetaan niin, että alin vihreä valo vilkkuu. Vanha suojastusopastin E440 oli varustettu pätemättömyys merkein.

Tämä opastin näytti äsken tälle I-junalla vihreetä, yks pimea valo välissä ja sen alla vilkkuva vihree. Mitäköhän se meinaa?
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #9 : Toukokuu 20, 2013, 11:27:44 »

Pasilan ykkösraiteen eteläpäähän on nyt ilmestynyt uudenmallinen opastin luultavasti tällä viikolla. Aja, Odata aja -opaste näytetään siten että ylin vihreä valo palaa ja odota aja -opaste annetaan niin, että alin vihreä valo vilkkuu. Vanha suojastusopastin E440 oli varustettu pätemättömyys merkein.

Tämä opastin näytti äsken tälle I-junalla vihreetä, yks pimea valo välissä ja sen alla vilkkuva vihree. Mitäköhän se meinaa?

Tuossa lainaamassasi viestissä on vastaus kysymykseen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2013, 17:11:56 »

Pasilan ykkösraiteen eteläpäähän on nyt ilmestynyt uudenmallinen opastin luultavasti tällä viikolla. Aja, Odata aja -opaste näytetään siten että ylin vihreä valo palaa ja odota aja -opaste annetaan niin, että alin vihreä valo vilkkuu. Vanha suojastusopastin E440 oli varustettu pätemättömyys merkein.

Tämä opastin näytti äsken tälle I-junalla vihreetä, yks pimea valo välissä ja sen alla vilkkuva vihree. Mitäköhän se meinaa?

Tuossa lainaamassasi viestissä on vastaus kysymykseen.

Joo niinpä onkin... Olim jotenkin lukenut että keltainen vilkkuuu...  Virnistää
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 928


« Vastaus #11 : Toukokuu 20, 2013, 20:01:56 »

Tuo esiopastimen valo vilkkuu siten, että valo on aina päällä (jos esiopastin siis näyttää jotakin opastetta), mutta lamppu on vuorotellen kirkas tai himmeä. Vilkku on teräväreunainen, eli valo vaihtuu suoraan kirkkaasta himmeäksi tai päinvastoin.

Kaksi kännykällä kuvattua lyhyttä videota: http://sdrv.ms/YUPkmI
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #12 : Toukokuu 20, 2013, 23:00:09 »

Oliko se niin, että kaikki Suomen opastimet korvautuvat vähitellen näillä uusilla?
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 500


« Vastaus #13 : Toukokuu 28, 2013, 16:18:43 »

Pasilan ja Käpylän välille ilmestynyt varmaankin tässä lähiviikkojen aikana uuden järjestelmän mukainen opastin E 480 raiteelle 4. Tämä taitaakin olla ensimmäinen OJ2010 järjestelmän opastin, joka on asetettu opastinportaaliin Hymyilee leveästi. Sen vieressä on jo ollutkin jo jonkun aikaa uudenmallinen opastin E481. Havainto tehty P266:n ikkunasta 27.5.2013


* IMG_1098_2.JPG (302.26 kilotavua, 4752x3168 - tarkasteltu 783 kertaa.)
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 928


« Vastaus #14 : Toukokuu 28, 2013, 20:02:05 »

Siellähän se tosiaan vilkutteli korkeuksissa. Tuo on nyt sitten ensimmäinen opastin, jonka osalta vanhan opastinjärjestelmän opastin on kokonaan poistettu. Kaikki muut kolme tolppaa ovat yhä paikoillaan pätemättömyysmerkein varustettuina. Vanha opastinyhdistelmä E480 oli ainakin tällä hetkellä vielä aidan vieressä maassa rautatiealueen ulkopuolella.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 928


« Vastaus #15 : Kesäkuu 12, 2014, 22:37:48 »

Laitetaanpa tämä vaikka tähän ketjuun. Taannoin oli puhetta, ettei yhdistelmäopastimista ole juuri tietoutta Liikenneviraston suunnalta jaossa, mutta tällainen on nyt hiljattain ilmestynyt:

Yhdistelmäopastin - järjestelmämäärittely: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lop_2014-04_yhdistelmaopastin_jarjestelmamaarittely_web.pdf
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #16 : Kesäkuu 13, 2014, 14:47:29 »


Kas. Tuolla on esitetty myös yhdistelmäopastimen käyttö laituriopastimena, jollaisen toimintalogiikka on täysin uutta Suomessa (vai onko jopa maailman mittakaavassa?).
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 500


« Vastaus #17 : Kesäkuu 13, 2014, 15:53:02 »


Kas. Tuolla on esitetty myös yhdistelmäopastimen käyttö laituriopastimena, jollaisen toimintalogiikka on täysin uutta Suomessa (vai onko jopa maailman mittakaavassa?).
Saksassa Münchenissä, kaupungin alittavalla S-Bahn junien tunneliradalla on käytössä lähes samalla idealla toimiva laituriopastin: http://www.youtube.com/watch?v=f59i7MArCBw
Kohdassa 7:02 lähdetään Karlsplatzin asemalta ja heti laiturin päässä on opastin joka näyttää keltaista valoa pienen valkoisen valon kera tunnelin katonrajassa oikeassa yläkulmassa. Tämä opaste, jota esiopastin keltainen+pieni valkoinen valo näyttää tarkoittaa että seuraava pääopastin on lähempänä kuin normaalisti (saksassa 1000m-1200m). Tässä tilanteessa n. 200m-300m seuraavalle pääopastimelle, joka näyttää punaista ja seuraavalla asemalla München Hauptbahnhof on S-Bahn juna laiturilla juuri lähdössä, mutta varaa edelleen raideosuuden. Edellä menevän junan ohitettua laiturin päässä oleva opastin sammuu seis-opastetta näyttävä laituriopastin ja kulkutie vapautuu laiturin päähän saakka, tämä kohta näkyy 7:20 alkaen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2014, 18:36:03 kirjoittanut Tuukka Varjoranta » tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #18 : Kesäkuu 13, 2014, 17:02:29 »

Edellä menevän junan ohitettua laiturin päässä oleva opastin sammuu seis-opastetta näyttävä opastin ja kulkutie vapautuu laiturin päähän saakka, tämä kohta näkyy 7:20 alkaen.

Kas. Aika jännä muuten, että täysin pimeä opastin on tuossa tapauksessa normaalitilanne. Tällaiselle fail safe -ajattelijalle tuo tuntuu vähän hurjalta idealta. Hymyilee
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1176


« Vastaus #19 : Kesäkuu 13, 2014, 17:32:13 »

Lajunen, lues privaviestisi. Tarttisin sulta pari tarkistusta, notta olenko varmasti kirjoittanut nyt noi opastinasiat oikein.

Laitan viestin ihan just.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1176


« Vastaus #20 : Kesäkuu 13, 2014, 20:39:27 »

Lajusella lienee kiireitä, enkä saanut häneltä kommenttia tähän hätään, joten alla listani opastimista ja opasteista. Korjatkaa, jos muistan osan väärin:

--

Laitetaanpa tämä vaikka tähän ketjuun. Taannoin oli puhetta, ettei yhdistelmäopastimista ole juuri tietoutta Liikenneviraston suunnalta jaossa, mutta tällainen on nyt hiljattain ilmestynyt

Moni ei välttämättä tiedä, mutta yhdistelmäopastimessa on hyvinkin paljon yhtä vanhan opastinjärjestelmän kanssa, kuten Teemun linkittämän pdf:n (http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lop_2014-04_yhdistelmaopastin_jarjestelmamaarittely_web.pdf) sivulta 12/136 voidaan huomata.

Tolppia tuossa havainnollistavassa kuvassa 1 (kuva alla) on yhteensä 14, joista oikeanpuoleaisimmat kaksi (O401 ja421) vastaavat nykysilmiä (raideopastimia). Mutta enivei, mennään vasemmalta oikealle tuota listaa, kerron miten nämä olivat vanhassa opastinjärjestelmässä. Kasasin alle tietonipun niitäkin varten, joille vanha opastinjärjestelmä on höplöppiä. Käytän alla seuraavia lyhenteitä: pääopastin Po ja esiopastin Eo:

--

- 1. tolppa: aina seis kaikilla opastinjärjestelmillä
- 2. tolppa: kiinteä vihreä
- 3. tolppa: sama kuin yhdistelmäopastimella
- 4. tolppa: Po kiinteä vihreä, Eo vilkkuva valkoinen
- 5. tolppa: Po kiinteä vihreä, Eo vilkkuva vihreä
- 6. tolppa: Po kiinteä vihreä, Eo kiinteä vihreä
- 7. tolppa: Po kiinteä vihreä-keltainen, Eo vilkkuva valkoinen
- 8. tolppa: Po kiinteä vihreä-keltainen, Eo vilkkuva vihreä
- 9. tolppa: Po kiinteä vihreä-keltainen, Eo kiinteä vihreä
- 10. tolppa: Po (ei voinut antaa tällaista opastetta), Eo vilkkuva valkoinen
- 11. tolppa: Po (ei voinut antaa tällaista opastetta), Eo vilkkuva vihreä
- 12. tolppa: Po (ei voinut antaa tällaista opastetta), Eo kiinteä vihreä

Silmät:

- 13. tolppa: silmät klo 11:n suuntaan kallellaan
- 14. tolppa: silmät klo 13:n suuntaan kallellaan

Lisäksi vanhassa opastinjärjestelmässä silmillä voitiin antaa myös opaste aja, kun silmät seisoivat pystyssä. Silmien seisoessa Seis-asennossa, ne olivat alarivin vaakatasossa.

Tästä on helppo tehdä johtopäätös siitä, mistä Jokelan junaonnettomuus johtui - sakea sumu, jolloin vilkkuva vihreä saattoi näyttää kiinteältä vihreältä esiopastimessa. Tästähän onnettomuudessa oli oikeasti kyse, toki myös kaikista muista mahdollisista syistä ja seurauksista, mutta tuo oli se suurin pointti.


* Yhdistelmäopastin.png (86 kilotavua, 1086x911 - tarkasteltu 1132 kertaa.)
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #21 : Kesäkuu 13, 2014, 22:07:29 »

Vanhan opastinjärjestelmän esiopastimen vihreät opasteet eivät olleet noin yksiselitteisiä kuin Mikko antaa ymmärtää. "Odota aja" saatettiin tilanteesta riippuen näyttää myös vilkkuvalla vihreällä.

Vanhaa järjestelmää on toki käytössä vielä Helsingissä, jossa esiopastimen opasteet ovat nykyään jälleen poikkeavat. Eivät vilku, eikä "odota aja 35"-opastetta ole tosiasiassa ollenkaan.

Tämä onkin meikäläistä ihmetyttänyt pitkään, että mikään säännöstö ei mainitse tätä jossain määrin riskialtista puutetta. Toisaalta myös Helsingin liikennepaikan alueella voi tulla pääopastimen "aja 35" suoraan suojastusopastimen vihreän "aja(, odota aja)" jälkeen. Tosiasiallisesti siis Helsingin liikennepaikalla vanhan opastinjärjestelmän alueella opastimista ei saa ennakkotietoa "aja 35"-opasteesta lainkaan. Tätä ei vain säännöstössä mainita missään, mikä on vähän outoa. Siihen kun riittäisi yksi lause.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 928


« Vastaus #22 : Kesäkuu 13, 2014, 22:38:58 »

Kas. Aika jännä muuten, että täysin pimeä opastin on tuossa tapauksessa normaalitilanne. Tällaiselle fail safe -ajattelijalle tuo tuntuu vähän hurjalta idealta. Hymyilee

Tämä on turvalaiteteknisesti tosiaan aika jännä ratkaisu. Saksassa voi joissain tilanteissa alkaa pääopastimelta kulkutie, joka voi olla ns. pitkä tai lyhyt siten, että pitkän kulkutien loppupäässä on lyhyen kulkutien päättävä pääopastin, joka ei kuitenkaan näytä opasteita tällä pitkällä kulkutien versiolla. Näiden opastimien välissä voi olla esimerkiksi vaihde.

Jotta tuo opastin ei jäisi pimeäksi, niin siinä palaa tällöin yksi valkoinen valo sen merkiksi, että opastin on kuitenkin toiminnassa.

Kuva: http://www.bilder-hochladen.net/files/big/5u1n-hy.jpg Tyypillisesti siinä ei ole esiopastinta, mutta tässä kuvan versiossa sellainenkin on.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1176


« Vastaus #23 : Kesäkuu 14, 2014, 11:35:41 »

Vanhan opastinjärjestelmän esiopastimen vihreät opasteet eivät olleet noin yksiselitteisiä kuin Mikko antaa ymmärtää. "Odota aja" saatettiin tilanteesta riippuen näyttää myös vilkkuvalla vihreällä.

Vanhaa järjestelmää on toki käytössä vielä Helsingissä, jossa esiopastimen opasteet ovat nykyään jälleen poikkeavat. Eivät vilku, eikä "odota aja 35"-opastetta ole tosiasiassa ollenkaan.

Juuri näin niin kuin Topi sanoo: vanhassa opastinjärjestelmässä ei ollut opasteita, joiden termi olisi ollut "odota" sitä ja sitä. Mainittakoon, että termi "odota" tulee yksinkertaisesti siitä, että se kertoo odotettavissa olevasta asiasta. Kai tuo on vaan yksinkertaisuuden vuoksi sitten kirjoitettu muotoon "odota".

EDIT: lisätty tämä kappale: kuten Topi ylhäällä kertoo, vanhan opastinjärjestelmän esiopastimella voitiin antaa niin sanotusti "odota aja" vilkkuvalla vihreällä. Helsingistä lähdettäessä lähin tällainen esimerkki löytyy pohjoiseen päin mentäessä Linnunlaulun asetinlaitteen edestä, tai on ainakin löytynyt.

Tämä onkin meikäläistä ihmetyttänyt pitkään, että mikään säännöstö ei mainitse tätä jossain määrin riskialtista puutetta. Toisaalta myös Helsingin liikennepaikan alueella voi tulla pääopastimen "aja 35" suoraan suojastusopastimen vihreän "aja(, odota aja)" jälkeen. Tosiasiallisesti siis Helsingin liikennepaikalla vanhan opastinjärjestelmän alueella opastimista ei saa ennakkotietoa "aja 35"-opasteesta lainkaan. Tätä ei vain säännöstössä mainita missään, mikä on vähän outoa. Siihen kun riittäisi yksi lause.

Helsinki on ollut kaikenlaisine poikkeuksineen jo vuosisatojen ajan hieman erikoinen kokonaisuus, mitä tulee sääntöihin ja säädöksiin.

Hieman ohi aiheen, mutta onko missään enää käytössä kertaajia? Onko edes Helsingissä? Jos ei ole, miksi ei ole? Aina ei nimittäin ole niin ruusuilla tanssimista, että lähimmälle baliisille olisi 10 metrin matka, josta seuraavan tolpan tiedot voisi käydä nappaamassa. Tällöin kertaaja olisi kiva lisä opastimen tiedonvälitykseen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2014, 14:01:55 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Juhana Hietaranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #24 : Kesäkuu 14, 2014, 12:57:59 »

Kas. Aika jännä muuten, että täysin pimeä opastin on tuossa tapauksessa normaalitilanne. Tällaiselle fail safe -ajattelijalle tuo tuntuu vähän hurjalta idealta. Hymyilee
Opastimen pimeäksimeno lie kuitenkin turvallisesti valvottu, ja edellyttää että juna ja kulunvalvontajärjestelmä kommunikoivat keskenään oikein. Aika muodollisuushan tuo opastin tuollaisessa moving block -tyyppisessä tilanteessa on.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uusia opastimia Pasilan lähistöllä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina