Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 267
|
« : Heinäkuu 03, 2013, 11:08:22 » |
|
Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä Oy ovat päässeet sopimukseen kaukojunaliikenteen jatkosta, ministeriöstä kerrotaan.
VR jatkaa kaukojunien liikennöimistä yksinoikeudella vuoden 2024 loppuun asti.
Valtion ja VR:n tämänhetkinen sopimus yksinoikeudesta liikennöintiin on voimassa vuoden vuoden 2019 loppuun asti. Siihen sisältyi optio sopimuksen jatkamisesta viidellä vuodella.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kaukoliikenteen avaaminen kilpailulle ei olisi perusteltua EU-pelisääntöjen puutteellisuuden vuoksi. Myöskään nykyinen rataverkko ei mahdollista toimivaa kilpailua. http://yle.fi/uutiset/valtio_ja_vr_sopimukseen_-_yksinoikeus_kaukoliikenteeseen_sailyy/6716346
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 267
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2013, 11:09:43 » |
|
Vielä virallinen LVM:n tiedote: LVM ja VR sopimukseen kaukojunaliikenteen hoitamisen jatkosta Tiedote 03.07.2013 11.42
Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä Oy ovat sopineet, että VR-Yhtymä Oy jatkaa henkilöliikenteen hoitamista kaukojunaliikenteen osalta yksinoikeudella vuoden 2024 loppuun asti.
Liikenne- ja viestintäministeriöllä ja VR-Yhtymä Oy:llä on voimassa oleva kaukojunaliikenteen henkilöliikenteen yksinoikeutta koskeva käyttöoikeussopimus ajalle 3.12.2009–31.12.2019. Sopimukseen sisältyy optio, jonka mukaan sopijapuolet voivat vuoden 2015 loppuun mennessä yhteisesti päättää sopimuksen jatkamisesta viidellä vuodella, jos liikenteenharjoittajan tarkoituksena on sopimusaikana tehdä merkittäviä kalustoinvestointeja.
Kaukoliikenteen avaaminen kilpailulle heti vuoden 2019 päättyessä ja voimassaolevaan sopimukseen sisältyvän option käyttämättä jättäminen ei olisi perusteltua, koska kilpailun avaamisen pelisäännöt EU-tasolla eivät ole vielä valmiina. Myöskään rataverkko ei nykyisellään tarjoa mahdollisuuksia toimivalle kilpailulle.
VR-Yhtymä Oy sitoutuu yksinoikeuden vastineeksi kalustoinvestointeihin. Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö voi asettaa VR-Yhtymä Oy:lle vuosittaisen liikennöintivelvoitteen, joka on enintään 20 milj. euroa vuoden 2019 loppuun saakka ja enintään 21 milj. euroa vuoden 2024 loppuun saakka.
Lisätietoja: yksikön päällikkö Tero Jokilehto, p. 040 535 0574
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2013, 11:11:45 » |
|
"Nykyinen rataverkko ei mahdollista toimivaa kilpailua"?
Tuleva rataverkkoko sitten mahdollistaa? Mistä rataverkko ylipäätään tietää, että kenen kalustoa siellä liikkuu, kun ratakapasiteetti kuitenkin jaetaan Livissä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2013, 11:41:51 » |
|
Nyt vaan heti kannetta nostamaan EU-tuomioistuimelle! Sakkojen maksajista huolimatta rötöstelyrekisteriä "huippu valtiosta" on luotava, jotta saataisiin joskus aikaan puolueettomia päätöksiä.
Ratahallintokeskus, Vr-yhtymä ja vasemmistopuolueet ovat täysin jääviä päättämään keskenään asioista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 03, 2013, 11:59:14 » |
|
Näin täällä monopolien takapajulassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 03, 2013, 12:46:45 » |
|
Uutisesta seuraa välittömästi kysymys, miten tuleva EU:n neljäs rautatiepaketti suhtautuu nyt tehtyyn sopimukseen.
Mainittu neljäs rautatiepaketti on tosin vielä auki, mutta on epätodennäköistä, että piskuisen Suomen ajama "markkinatesti" menisi EU-tasolla läpi. Jos markkinatestiä ei neljänteen rautatiepakettiin tule, seuraa tästä väistämättä, että LVM:n ja VR:n yksinoikeussopimus on neljännen rautatiepaketin vastainen. Siis oikeudenkäyntiä odotellessa.
Toinen mielenkiintoinen tulevaisuudennäkymä syntyy, kun muistetaan että HSL on nyt tehnyt päätöksen junaliikenteen kilpailuttamisesta. Olkoon tuleva operaattori mikä hyvänsä, joutuu se nyt toden teolla tekemään töitä hinnan ja palvelun laadun eteen voittaakseen kilpailutuksen.
HSL-alueelle ollaankin saamassa ensivuosikymmenellä entistä parempaa ja edullisempaa junaliikennettä. Kun samaan aikaan VR:n annetaan harjoittaa kaukoliikennettä näivettävää kannattamattomuustaloutta, ajan oloon kansakin huomaa, mikä hyöty monopolista on.
Murheellisinta yksinoikeussopimuksessa on, että siitä kärsivät yhtälailla matkustajat kuin rautatieläisetkin, VR:n johdon vain kohentaessa kannustinohjelmaansa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 03, 2013, 14:35:40 » |
|
Tämä on ilon ja onnen päivä, melkeinpä pitää sanoa – rukouksiimme on vastattu.
Ilouutisen kuultuani radiosta, vetäisin siniristi lippumme salkoon oitis. Onhan tämä yksi suurimmista ”saavutetun edun” päivistämme, itsenäisyytemme aikana.
Vielä kun saataisiin samanlainen suoja-aika bussi puolelle ja jos, sitä ei pystytä koko valtakuntamme alueelle säätämään niin ainakin niille alueille, jossa Pohjolan Liikenne liikennöi, sekin kyllä riittäisi aivan hyvin.
Onneksi saatiin kunnon stoppi, kaiken maailman KERMANKUORIJOIDEN tulolle valtakuntamme rataverkolle.
Tämä päivä on melkeinpä sellainen, että tämä pitäisi julistaa palkalliseksi vapaapäiväksi koko valtakuntamme alueelle, pois lukien ne entiset läänit, joiden alueella ole VR:n rautateitä ollut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 03, 2013, 16:29:19 » |
|
Tämä on ilon ja onnen päivä, melkeinpä pitää sanoa – rukouksiimme on vastattu.
Ilouutisen kuultuani radiosta, vetäisin siniristi lippumme salkoon oitis. Onhan tämä yksi suurimmista ”saavutetun edun” päivistämme, itsenäisyytemme aikana.
Vielä kun saataisiin samanlainen suoja-aika bussi puolelle ja jos, sitä ei pystytä koko valtakuntamme alueelle säätämään niin ainakin niille alueille, jossa Pohjolan Liikenne liikennöi, sekin kyllä riittäisi aivan hyvin.
Onneksi saatiin kunnon stoppi, kaiken maailman KERMANKUORIJOIDEN tulolle valtakuntamme rataverkolle.
Tämä päivä on melkeinpä sellainen, että tämä pitäisi julistaa palkalliseksi vapaapäiväksi koko valtakuntamme alueelle, pois lukien ne entiset läänit, joiden alueella ole VR:n rautateitä ollut.
Minäkin juhlin onnesta, taas saa seuraavat 11 vuotta nauttia vielä kalliista lipuista, heikoista yhteyksistä, lakkautettavista junavuoroista sekä lähes aina toimivista pendoliinoista. Kyllä on juhlaa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 339
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 03, 2013, 16:40:40 » |
|
Tämä on ilon ja onnen päivä, melkeinpä pitää sanoa – rukouksiimme on vastattu.
Ilouutisen kuultuani radiosta, vetäisin siniristi lippumme salkoon oitis. Onhan tämä yksi suurimmista ”saavutetun edun” päivistämme, itsenäisyytemme aikana.
Vielä kun saataisiin samanlainen suoja-aika bussi puolelle ja jos, sitä ei pystytä koko valtakuntamme alueelle säätämään niin ainakin niille alueille, jossa Pohjolan Liikenne liikennöi, sekin kyllä riittäisi aivan hyvin.
Onneksi saatiin kunnon stoppi, kaiken maailman KERMANKUORIJOIDEN tulolle valtakuntamme rataverkolle.
Tämä päivä on melkeinpä sellainen, että tämä pitäisi julistaa palkalliseksi vapaapäiväksi koko valtakuntamme alueelle, pois lukien ne entiset läänit, joiden alueella ole VR:n rautateitä ollut.
Minäkin juhlin onnesta, taas saa seuraavat 11 vuotta nauttia vielä kalliista lipuista, heikoista yhteyksistä, lakkautettavista junavuoroista sekä lähes aina toimivista pendoliinoista. Kyllä on juhlaa! Voi kyllä, viimein on rukouksiini vastattu! No ei todellakaan. Viime aikoina olen itse huomannut junalippujen hinnat ja siitä asti elätellyt toiveita että kaukoliikenteeseenkin saadan halpaliikennettä. Kohta tullaan sanomaan "mikset matkusta Onnibussilla", syy on yksinkertaisesti bussi. Junassa jaksaa matkata, bussissa ei tule paljoa kysymykseenkään. Tietyt poikkeukset silti.
|
|
|
tallennettu
|
"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 03, 2013, 17:13:19 » |
|
Voi kyllä, viimein on rukouksiini vastattu!
No ei todellakaan. Viime aikoina olen itse huomannut junalippujen hinnat ja siitä asti elätellyt toiveita että kaukoliikenteeseenkin saadan halpaliikennettä. Kohta tullaan sanomaan "mikset matkusta Onnibussilla", syy on yksinkertaisesti bussi. Junassa jaksaa matkata, bussissa ei tule paljoa kysymykseenkään. Tietyt poikkeukset silti.
Sama juttu, bussilla en mene ellei ole aivan pakko. Piti ensi viikolla tehdä junamatka Kuopio-Joensuu-Kuopio, mutta junia menee niin harvoin että olisin Kuopiossa vasta klo 21 jälkeen, mikä taas ei sovi omaan aikatauluun. // ylimääräiset lainaukset poistettu
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2013, 18:13:34 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 03, 2013, 17:51:09 » |
|
"Ja kun kerman päältä puolet joudut kurria separoimaan". Näin laulaa eräs kansanedustaja joka harvoin alentuu junalla matkustamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 03, 2013, 17:55:12 » |
|
Jälleen nähtiin miten, hampaattomia. Brysselissä ja Trasbuorgissa ollaan, Eu:kin on pukki kaalimaan vartiana. Hupsista lallaa näin 2010 luvulla, luulisi että tälläinen kikkailu. Kuuluu Tsaarin aikaan eikä nykyaikaan.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 03, 2013, 18:03:38 » |
|
"Nykyinen rataverkko ei mahdollista toimivaa kilpailua"?
Tuleva rataverkkoko sitten mahdollistaa? Mistä rataverkko ylipäätään tietää, että kenen kalustoa siellä liikkuu, kun ratakapasiteetti kuitenkin jaetaan Livissä?
Juu ei varmaan. Vielä ei kyetty tunnustamaan sitä tosiasiaa, että monopoliasemassa häärivä VR on lähinnä kaiken kehityksen suurin jarru ja este. VR on siitä jännä "yritys", että se ei saa edes monopoliasemassa bisnestä "tuottavaksi", kun ei ole tarvetta yrittää. Kerman kuorintaa voi tehdä jatkossakin oikein päättäjien suosiollisella avustuksella. VR:n alkuperäinen tehtävä on tosin ollut palvella suomalaista yhteiskuntaa, johon luulisi kuuluvan jo lähtökohtaisesti edulliset hinnat oli kyseessä teollisuuden kuljetukset tai joukkoliikenne. Mutta ei, keskitytään vain jatkossakin hintojen nostoon sekä kuluttajille kohdennettaviin näennäisiin tarjouksiin, joista hyödyn saa vain silloin, kun matkanteko perustuu 5-vuotissuunnitelmiin. Tämä päätös takaa sen, että maakunnissa työmatkalaisia palveleva kattava kiskobussiliikenne ei tule kehittymään ainakaan seuraavien kymmenen vuoden aikana. Kyse on melkoisesta resurssien haaskauksesta kun ottaa huomioon, että rataverkko halkoo montaa radan varrelle jäävää kylää ja taajamaa, joissa olisi varmasti potentiaalisia käyttäjiä, jos vain tarjonta olisi jollain tapaa säädyllisellä tasolla. No, ei VR:n Helsinki-keskeisiltä herroilta kannata liikoja odottaa. Firman laatu- ja asiakaspalvelukriteerit on muutenkin vedetty niin alakanttiin, että mitä tahansa muutosta parempaan voidaan tulkita aina suurena parannuksena. Tässä taannoin mainostettiin kovasti lippujen hintojen alenemista, mutta matkalaskuja tehdessä on saanut huomata, että VR:n alennukset tarkoittavat yleensä aina hintojen nostoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 03, 2013, 19:05:16 » |
|
Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle tuskin hyödyttäisi ratakilometrin 200 "yläpuolella" asuvia millään tavoin. Etelän kaupunkeihin kai ne uudet tulijat tähtäävät. Vaikea uskoa, että esimerkiksi Pieksämäki-Savonlinna -väliä saa itsekannattavaksi, vaikka mikä Roksiooni, Veolia tai Kerisalon kyyti liikennöisi sillä. Ei paljon auta, jos joku mummo matkustaa Kolkontaipaleelta Savonlinnaan kerran pari viikossa. Nollatuloksella tai pikkukatteilla ei ajele mikään pulju.
Mielenkiintoista olisi tietää, mitä VR:n harjoittama kaukoliikennettä näivettävä kannattamattomuustalous tarkoittaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 03, 2013, 19:07:31 » |
|
Hohhoijaa, sama perseily rautateillämme jatkuu. Eikä edes bussiliikenteessä saada monopoleja tuhottua, jotta junan voisi vaihtaa Onnibussiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 03, 2013, 19:45:14 » |
|
Kannatan kilpailua. Kodinkonekauppa, polttoaineet, tietoliikenne, pankki- ja vakuutuspalvelut, torikauppa ja facediilit yms. ovat toimivia esimerkkejä siitä miten kuluttaja hyötyy kilpailusta/kilpailuttamisesta. Käänteinen esimerkki on päivittäistavarakauppa, jossa kilpailua ei ole ja se vaikuttaa osaltaan siihen, että maksamme eurooppalaisittain kalleinta ruokaa. Sen sijaan esim. matkapuhelut ovat meillä edullisimpia koko Euroopassa, kiitos kilpailun. Kuitenkaan tämä kilpailu ei ole estänyt teknologista kehitystä, on nopeat datayhteydet ja vielä nopeampia rakennetaan, vaikkei olisi välitöntä tarvettakaan.
Miksei raideliikenteessä voisi toimia sama? VR hehkutti tämän päiväistä päätöstä mm. sillä, että se takaa VR:n kalustoinvestoinnit. Kyllä, mutta eihän se tarkoita, että kilpailun myötä uudet toimijat eivät voisi tarjota yhtä nykyaikaista kalustoa / palvelutasoa. Tähän pystyy palvelun ostaja vaikuttamaan. On väitetty, että kilpailijat kuorivat kermat vilkkailla reiteillä. Eikö VR tee sitä parhaillaan? Käsittääkseni kohtalainen määrä liikennesuoritteista on yhteiskunnan ostamaa eli verovaroin tuettua. Miksei joku toinen yritys saisi ottaa osaansa tästä?
Olen useita kertoja kulkenut junalla Kouvolan yläpuolella arki-iltaisin. Kyllä, junia kulkee riittävästi, mutta aika väljästi saa matkustaa eli ei niitä ajeta liiketaloudellisin perustein. Joskus talvi-iltaisin junassa on se normaali 5-6 vaunua ja matkustajia lähes yhtä monta, tällöin olen miettinyt, että mitä järkeä tässä on. Samaa mietitään varmasti VR:kin, mutta mitäs se on väliä, kun LVM maksaa.
Uskoisin, että kilpailijat ovat kiinnostuneet kaikista reiteistä. Tuskin Veoliaa tms. haittaisi höylätä tyhjää junaa Kouvola-Kuopio-välillä, kun joku kuitenkin sen maksaa. Väitän myös, että kilpailijat todella haastaisivat VR:n erityisesti ostoliikenteessä ja sehän VR:ta varmasti pelottaakin. Miksi kyseinen yhtiö toisaalta toivottaa kilpailun tervetulleeksi, mutta kulisseissa tekee kaikkensa estääkseen sen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 03, 2013, 22:34:50 » |
|
Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle tuskin hyödyttäisi ratakilometrin 200 "yläpuolella" asuvia millään tavoin. Etelän kaupunkeihin kai ne uudet tulijat tähtäävät. Niin, mitä sitä suotta muuta Suomea kehittämään millään tavalla. Ei muuta kuin kaikki vain sinne Kehä III:n sisäpuolelle "nauttimaan". Kumma juttu, kun sentään verot kelpaavat - sai vastineeksi minkäänlaista yleispalveluperiaatteella toteutettua palvelua tai ei. Kun VR:n monopoliasemaa halutaan pitää väkisin, silloin myös vaatimuksena pitäisi olla todellinen velvoite rautatieliikenteen kehittämiseen kaikkialla Suomessa. Tarjonnan pitäisi olla muutakin, kuin täysin ylihinnoiteltua inter-city bisnesmatkustamista (firman piikkiin) vain muutaman suurimman kaupungin välillä. Ihmisiä asuu myös niiden suurimpien kaupunkien välissä. Raideliikenteen kannattamattomuudesta kuulee usein mussutusta. Realiteetti on kuitenkin se, ennen kuin saadaan käyttäjiä, palveluntarjonnan on oltava uskottavalla tasolla. Kun nyt alkuun saataisiin edes tarjontaa, joka vastaisi työmatkaliikenteen tarpeisiin niin vuorojen kuin hinnan osalta. Vakituisia käyttäjiä ei saa parin kuukauden vippaskonsteilla tai näennäisillä mainoskamppanjoilla, vaan toiminnan on oltava määrätietoista ja sen tulee perustua pitkän aikavälin suunnitelmiin. Se ei riitä edes Kehä III:n ulkopuolella, että pisteiden A ja B välillä kulkee yksi tai kaksi junavuoroa päivässä täysin ihmeellisiin aikoihin. Tuollainen tarjonta ei palvele ketään - ei edes sitä Pihtiputaan mummoa. Vaikea uskoa, että esimerkiksi Pieksämäki-Savonlinna -väliä saa itsekannattavaksi, vaikka mikä Roksiooni, Veolia tai Kerisalon kyyti liikennöisi sillä. Ei paljon auta, jos joku mummo matkustaa Kolkontaipaleelta Savonlinnaan kerran pari viikossa. Nollatuloksella tai pikkukatteilla ei ajele mikään pulju.
Koko touhuun kaivattaisiin täysin uutta ajattelua. Mikä estää esimerkiksi miettimästä vaikkapa Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueen kattavaa kokonaisuutta ? Aluetta, jossa esimerkiksi bussiliikenteen tarjontaa on karsittu, ja näin ollen mahdollisuus julkisten käyttöön on täysin olematonta tai ainakaan sen varaan ei voi suunnitella mitään. Samalla saataisiin asutus leviämään tasaisemmin, jotta kaikkien ei tarvitse ängetä työn ja huonojen kulkuyhteyksien vuoksi asumaan sille samalle neliömetrille. Mielenkiintoista olisi tietää, mitä VR:n harjoittama kaukoliikennettä näivettävä kannattamattomuustalous tarkoittaa?
No, se tarkoittaa mm. sitä, että minkäänlaista muuta palvelua ei voi edes harkita, kun pysähtyminen maksaa ja asiakkaat tuovat vain hiekkaa kiskobussin tai vaunun lattialle. Hieman erikoinen lähtökohta, että ratainfraa rakennetaan ja kunnostetaan veronmaksajien rahoilla, mutta samaan aikaan yksi valtion omistama monopoli kuorii kermat pullasta. Kaikki on "voittajia" paitsi se veronmaksaja, joka maksaa infran ja koko ajan kallistuvat junaliput. Mikä muuten estää uusia toimijoita erikoistumasta ? Eikös VR tee tälläkin hetkellä parhaansa, jotta raiteilla tapahtuvat tavarankuljetukset saataisiin siirrettyä kumipyörille. Aika lyhytjänteistä toimintaa monopoliasemassa toimivalta operaattorilta. Suomessa on koko kilpailutus käsitteenä todella outo. Otetaan esimerkiksi energian myynti. Ennen kerrostalossa sähkölasku oli luokkaa 40-50 euroa/laskutusväli. Sitten alkoi kilpailu ja kilpailutus, jonka seurauksena sitä luulisi, että sähkölasku olisi voinut jopa laskea. Juuei ! Nykyisin maksat keskimäärin yhden vanhan sähkölaskun verran jo pelkästä sähkönsiirrosta, ja tämän päälle tulee varsinainen kulutus. Kilpailutuksen seurauksena sähkölaskun onkin yllättäen 90-100 euroa/laskutusväli. Kaikki on voittajia - paitsi kuluttaja, joka ei voi edes kilpailuttaa sähkönsiirtoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 04, 2013, 14:32:03 » |
|
VR on siitä jännä "yritys", että se ei saa edes monopoliasemassa bisnestä "tuottavaksi", kun ei ole tarvetta yrittää. Kerman kuorintaa voi tehdä jatkossakin oikein päättäjien suosiollisella avustuksella. VR:n alkuperäinen tehtävä on tosin ollut palvella suomalaista yhteiskuntaa, johon luulisi kuuluvan jo lähtökohtaisesti edulliset hinnat oli kyseessä teollisuuden kuljetukset tai joukkoliikenne. Mutta ei, keskitytään vain jatkossakin hintojen nostoon sekä kuluttajille kohdennettaviin näennäisiin tarjouksiin, joista hyödyn saa vain silloin, kun matkanteko perustuu 5-vuotissuunnitelmiin.
"Superlauantait" ja muut päivän erikoistarjoukset juontanevat juurensa nykyisen matkustajaliikennedivisioonajohtajan päivittäistavarakauppataustasta (mielenvikainen yhdyssanapari!). VR-Groupin johtoon on viime vuosina noussut väkeä, joilla ei ole varsinaista rautatiealan osaamista. Suurin osa johtoryhmän jäsenistä on ollut VR:n palveluksessa alle viisi vuotta: http://www.vr-konserni.fi/fi/index/vr_konserni_2/Konserninrakenne/Johtoryhma.htmlMonopoliyhtiön johdon ja henkilökunnan kannalta on ymmärrettävää, että vanhoista turvallisista rakenteista halutaan pitää kiinni, eikä nykyisellä liikenneministerilläkään ole mitään tätä vastaan, päinvastoin. Asiakas tuppaa vain jäämään tässä leikissä ikuiseksi kakkoseksi...
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 04, 2013, 16:10:03 » |
|
"Superlauantait" ja muut päivän erikoistarjoukset juontanevat juurensa nykyisen matkustajaliikennedivisioonajohtajan päivittäistavarakauppataustasta (mielenvikainen yhdyssanapari!).
Matkustajaliikennedivisioonajohtajan päivittäistavarakauppataustasta johtuen lienee norsunluutornissa pelottava tietoisuus siitä, miten ulkopuolelta tuleva haastaja voi päästä iskemään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #19 : Heinäkuu 04, 2013, 21:52:42 » |
|
Nyt täytyy sanoa että meni kuppi nurin, suora kysymys ketä palvelee VR:n monopoliasema. Tiettyjä tahoja palvelee kun on niin vahva poliittinen tahto asiaan. Kertokaa ja "vuotakaa".. Itse ainakin aktivoidun ja tutkin juridiset taustat ja valitus Eu:n elimiin. Alkaa olla nimittäin tosi paksuu. Henkilökohtaisesti päätin spontaanisti että junaan en astu ennenkuin kuin liikenne on vapautettu , VR:n operatiivinen henkilöstö asiantuntevaa , tämä ei ole heille vaan tahoille jotka itsekkäästi ajavat omia etujaan ja hyötyvät taloudellisesti huomattavia summia. Liikenneviraston ilmoitus että rataverkko on este kilpailun avaamiseen täysin absurdi, esim Oulu-Rovaniemi , mitä estettä infra aiheuttaa että joku muu mahdollisesti operoiva operaattori liikennöi yhteysvälillä? Se että kilpailu estetään lähes koko rataverkolla , on kyse siitä halveksutaan Eu:n peruskirjaa tavaroiden ja palveluiden vapaasta liikkumisesta. Kansalaisyhteiskunta , aktivoitukaa ja käyttäkää tästä lähtien busseja ja omia autoja! Gaddafikin kaatui kun riittävän suuri osa ei uskonut vanhaan isäntään, Suomi joka ottaa 9 miljardia joka vuosi, yrittää pönkittää vanhoja monopolirakenteita. Uskomatonta, mutta tullaan näkemään aika kun vanhat rakenteet sortuvat hieman jopa yllättäen..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #20 : Heinäkuu 04, 2013, 22:05:07 » |
|
Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle tuskin hyödyttäisi ratakilometrin 200 "yläpuolella" asuvia millään tavoin. Etelän kaupunkeihin kai ne uudet tulijat tähtäävät. Vaikea uskoa, että esimerkiksi Pieksämäki-Savonlinna -väliä saa itsekannattavaksi, vaikka mikä Roksiooni, Veolia tai Kerisalon kyyti liikennöisi sillä. Ei paljon auta, jos joku mummo matkustaa Kolkontaipaleelta Savonlinnaan kerran pari viikossa. Nollatuloksella tai pikkukatteilla ei ajele mikään pulju.
Mielenkiintoista olisi tietää, mitä VR:n harjoittama kaukoliikennettä näivettävä kannattamattomuustalous tarkoittaa?
Niin pointi on se että kilpailu vapaaksi välillä Pieksämäki-Savonlinna, antaa jonkun yrittää ja todeta että onko bisnekseksi vai ei. Turhaa sitä funtsii ulkopuolisena ettei kilpailu hyödytä ketään, tai pitää sanoa että operointikielto Liikenneviraston hallinnoimalla rataverkolla. VR sama kuin Pohjolan liikenteen monopoli tieverkolla bussiliikenteessa, miltä kuulostais?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #21 : Heinäkuu 05, 2013, 06:58:21 » |
|
Niin pointi on se että kilpailu vapaaksi välillä Pieksämäki-Savonlinna, antaa jonkun yrittää ja todeta että onko bisnekseksi vai ei. Turhaa sitä funtsii ulkopuolisena ettei kilpailu hyödytä ketään, tai pitää sanoa että operointikielto Liikenneviraston hallinnoimalla rataverkolla. VR sama kuin Pohjolan liikenteen monopoli tieverkolla bussiliikenteessa, miltä kuulostais? [/qote]
Eipäå taida nykysopimuksella onnistua kuin Huutokoski - Savonlinna, sillä VR-yhtymä Oyn matkustajajunat Pieksämäen ja Joensuun nvälillä kulkevat Pieksämäen ja Huutokosken välillä, vaikka eivät pysähdykkään Huutokoskella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #22 : Heinäkuu 05, 2013, 08:38:09 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 267
|
« Vastaus #23 : Heinäkuu 05, 2013, 09:55:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #24 : Heinäkuu 05, 2013, 10:09:13 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|