Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« : Heinäkuu 11, 2013, 20:11:33 » |
|
Vankkoja on yhteensä 16 kpl, mutta miten ne ovat sijoittuneet tällä hetkellä? Tätä kirjoittaessani:
4401 Pieksämäki Temu 4402 Ylivieska–Iisalmi-välillä 4403 Hangossa 4404 Hangossa 4405 Savonlinna–Parikkala-välillä 4406 Pieksämäen konepajalla 4407 Tampere–Vilppula(–Keuruu)-välillä 4408 Pieksämäki Temu 4409 Pieksämäki Temu 4410 Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä-välillä 4411 Pieksämäki Temu 4412 Iisalmella 4413 Jyväskylässä 4414 Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä-välillä 4415 Savonlinna–Parikkala-välillä 4416 Tampereen Perkiön varikolla
Oletettavasti siis kalustoa on varattu reiteittäin: Tampere–Vilppula–Keuruu: 2 yksikköä Ylivieska–Iisalmi: 2 yksikköä Hanko–Karjaa: 2 yksikköä Savonlinna–Parikkala: 2 yksikköä Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä: 3 yksikköä
Eli 16 vaunusta 11 on varmuudella käytössä.
4 yksikköä seisoo Pieksämäen Temulla ja 1 konepajalla. Käytetäänkö niitä enää ollenkaan Pieksämäki–Joensuu ja Joensuu–Nurmes-liikenteessä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2013, 20:29:30 » |
|
Käytetäänkö niitä enää ollenkaan Pieksämäki–Joensuu ja Joensuu–Nurmes-liikenteessä?
Lyhyesti ja ytimekkäästi. Ei. (jos pikkeustilanteita ei lasketa)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 339
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2013, 21:04:04 » |
|
Nämähän taitavat ihan viikottain taas vaihtua?
|
|
|
tallennettu
|
"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
|
|
|
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 161
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 11, 2013, 21:15:18 » |
|
Nämähän taitavat ihan viikottain taas vaihtua?
Ooppera(Parikkala-Savonlinna) junissa on pysyny pikään samat Vankat
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Kokkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 11, 2013, 22:40:05 » |
|
Käytetäänkö niitä enää ollenkaan Pieksämäki–Joensuu ja Joensuu–Nurmes-liikenteessä?
Lyhyesti ja ytimekkäästi. Ei. (jos pikkeustilanteita ei lasketa) Onko nuo viisi Pieksamäen ylijäävää Vankkaa ajokelvottomassa kunnossa, vai miksi niitä ei käytetä Pohjois-Karjalan liikenteessä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 12, 2013, 01:36:53 » |
|
Käytetäänkö niitä enää ollenkaan Pieksämäki–Joensuu ja Joensuu–Nurmes-liikenteessä?
Lyhyesti ja ytimekkäästi. Ei. (jos pikkeustilanteita ei lasketa) Onko nuo viisi Pieksamäen ylijäävää Vankkaa ajokelvottomassa kunnossa, vai miksi niitä ei käytetä Pohjois-Karjalan liikenteessä? Kapasiteetti on liian pieni, Dv12+sinisillä saadaan parempi kapasiteetti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 12, 2013, 08:34:00 » |
|
Käytetäänkö niitä enää ollenkaan Pieksämäki–Joensuu ja Joensuu–Nurmes-liikenteessä?
Lyhyesti ja ytimekkäästi. Ei. (jos pikkeustilanteita ei lasketa) Onko nuo viisi Pieksamäen ylijäävää Vankkaa ajokelvottomassa kunnossa, vai miksi niitä ei käytetä Pohjois-Karjalan liikenteessä? Kapasiteetti on liian pieni, Dv12+sinisillä saadaan parempi kapasiteetti. Nyt jälkiviisaasti voidaan todeta Dm12-hankinnan menneen monelta osin pieleen. Miksei hankittu kaksivaunuisia junayksiköitä, joita valmistajalla olisi ollut valmiina tuotteena, vaan VR:lle piti suunnitella oma yksivaunuinen versio? Olisiko matkustamoiden ilmastointi tullut kohtuuttoman kalliiksi? Miksi Dm12:een suunniteltiin käytännössä testaamatonta kuljettajarahastusta, joka sittemmin osoittautui toimimattomaksi? Miksei vaunujen lisätilausoptiota käytetty, vaikka niiden kapasiteettiongelmat havaittiin jo ensimmäisinä liikennöintivuosina?
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 161
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 12, 2013, 09:21:36 » |
|
Käytetäänkö niitä enää ollenkaan Pieksämäki–Joensuu ja Joensuu–Nurmes-liikenteessä?
Lyhyesti ja ytimekkäästi. Ei. (jos pikkeustilanteita ei lasketa) Onko nuo viisi Pieksamäen ylijäävää Vankkaa ajokelvottomassa kunnossa, vai miksi niitä ei käytetä Pohjois-Karjalan liikenteessä? Kapasiteetti on liian pieni, Dv12+sinisillä saadaan parempi kapasiteetti. Nyt jälkiviisaasti voidaan todeta Dm12-hankinnan menneen monelta osin pieleen. Miksei hankittu kaksivaunuisia junayksiköitä, joita valmistajalla olisi ollut valmiina tuotteena, vaan VR:lle piti suunnitella oma yksivaunuinen versio? Olisiko matkustamoiden ilmastointi tullut kohtuuttoman kalliiksi? Miksi Dm12:een suunniteltiin käytännössä testaamatonta kuljettajarahastusta, joka sittemmin osoittautui toimimattomaksi? Miksei vaunujen lisätilausoptiota käytetty, vaikka niiden kapasiteettiongelmat havaittiin jo ensimmäisinä liikennöintivuosina? Nurmeksen liikenteessä Dm12 olisi järkevämpi, koska kaksi Vankka tulee melkein täyteen kun deeveri vetosilla jää poulet paikoista vapaaksi. Suunnilleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 161
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2013, 16:36:56 » |
|
Käytetäänkö niitä enää ollenkaan Pieksämäki–Joensuu ja Joensuu–Nurmes-liikenteessä?
Lyhyesti ja ytimekkäästi. Ei. (jos pikkeustilanteita ei lasketa) Onko nuo viisi Pieksamäen ylijäävää Vankkaa ajokelvottomassa kunnossa, vai miksi niitä ei käytetä Pohjois-Karjalan liikenteessä? Kapasiteetti on liian pieni, Dv12+sinisillä saadaan parempi kapasiteetti. Nyt jälkiviisaasti voidaan todeta Dm12-hankinnan menneen monelta osin pieleen. Miksei hankittu kaksivaunuisia junayksiköitä, joita valmistajalla olisi ollut valmiina tuotteena, vaan VR:lle piti suunnitella oma yksivaunuinen versio? Olisiko matkustamoiden ilmastointi tullut kohtuuttoman kalliiksi? Miksi Dm12:een suunniteltiin käytännössä testaamatonta kuljettajarahastusta, joka sittemmin osoittautui toimimattomaksi? Miksei vaunujen lisätilausoptiota käytetty, vaikka niiden kapasiteettiongelmat havaittiin jo ensimmäisinä liikennöintivuosina? Nurmeksen liikenteessä Dm12 olisi järkevämpi, koska kaksi Vankka tulee melkein täyteen kun deeveri vetosilla jää poulet paikoista vapaaksi. Suunnilleen. Deeveri vetosilla junilla on Hirveen iso dieselin kulutus verrattuna vankkaan.
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 19, 2013, 01:37:31 » |
|
Toisin sanoen VR:n julkisuudessa antama väite, että Dm12-kalustoa ei riitä esim. Proxionille vuokrattavaksi on vanhentunut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 161
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 19, 2013, 08:16:46 » |
|
Toisin sanoen VR:n julkisuudessa antama väite, että Dm12-kalustoa ei riitä esim. Proxionille vuokrattavaksi on vanhentunut. Tai sitten VR pitää vankkoja varauksessa esim. Joensuu-Nurmes välillle tai pitää niittä varalla jos muualla hajoo vankkoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 21, 2013, 03:52:17 » |
|
Toisin sanoen VR:n julkisuudessa antama väite, että Dm12-kalustoa ei riitä esim. Proxionille vuokrattavaksi on vanhentunut. Tai sitten VR pitää vankkoja varauksessa esim. Joensuu-Nurmes välillle tai pitää niittä varalla jos muualla hajoo vankkoja. Yli 40 % varakalustoaste on kyllä linjassa VR:n muun kalustopolitiikan kanssa, *krhm* Sm6 *krhm*
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 07, 2017, 22:52:21 » |
|
Kun sinisiä ei ole enää toviin käytetty taajamajunissa vaan kaikki kiskobussirataosien vuorot ajetaan kiskobusseilla, on aika päivittää tätä listausta. Koska perjantai on kaikkein ruuhkaisin päivä junaliikenteessä, otin viime suvelta satunnaisen heinäkuun perjantain (29.7.2016) ja viime perjantain (3.3.2006) tähän esimerkiksi, lähteenä julia.dy.fi:
pe 29.7.2016: Jy–Hpk–Sk: 2xDm12 Tpe–Hpk–Keu: 2xDm12 Hnk–Kr: 2xDm12 Jns–Nrm: 1xDm12 Pm–Jns: 1xDm12 Yv–Ilm: 1xDm12 Par–Sl: 1xDm12
Eli yhteensä 10xDm12.
pe 3.3.2017: Jy–Hpk–Sk: 2xDm12 Tpe–Hpk–Keu: 2xDm12 Hnk–Kr: 2xDm12 Jns–Nrm: 1xDm12 Pm–Jns: 1xDm12 Yv–Ilm: 2xDm12 Par–Sl: 2xDm12
Eli yhteensä 12xDm12.
Pieksämäki–Joensuu-reitin osalta tosin näytään satunnaisesti ajettavan 2xDm12, joskus, kuten H729 ti 14.2. 3xDm12, mikä johtunee kaluston vaihdosta.
Säännölliseen kiskobussiliikenteeseen sitoutuu siten näin talvella 12–13 Dm12-yksikköä, ja varakalustoksi tarvitaan 10 %, mikä tässä tapauksessa ylöspäin pyöristettynä on 2 yksikköä. 1–2 yksikköä jää siten "yli".
Mielestäni tällä "ylijäämäkalustolla" voisi kokeilla Turku–Uusikaupunki-liikennettä. Sikäläiset firmat (Valmet Automotive ja Yara) tuskin saavat kaikkia työläisiään asutettua Ugiin, ja monet luultavasti pendelöivät Turusta. Uusikaupunki myös täytää 400 vuotta tänä vuonna, joten olisi matkailullisestikin perusteltua liikennöidä Uuteenkaupunkiin. Matka-aika ilman radan parantamista olisi noin 1:15…1:20 h eli 3 h kierrosaika olisi täysin mahdollinen. Henkilöautolla tämä on sellainen noin tunnin sivu, mutta vaikka matka-aika onkin junalla pidempi, sen ajan voisi käyttää leväten. Uudenkaupungin aseman ja tehtaiden välillä toki tarvittaisiin kuljetusta, mutta sen voisi hoitaa hyödyntämällä koulukyytiautoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 07, 2017, 23:03:20 » |
|
Säännölliseen kiskobussiliikenteeseen sitoutuu siten näin talvella 12–13 Dm12-yksikköä, ja varakalustoksi tarvitaan 10 %, mikä tässä tapauksessa ylöspäin pyöristettynä on 2 yksikköä. 1–2 yksikköä jää siten "yli".
Mielestäni tällä "ylijäämäkalustolla" voisi kokeilla ...
Ei se ylijäämäkalusto todellisuudessa ole käytettävissä, vaan seisoo korjaamolla. Parhaana päivänä niitä on ehkä 2 korjaamolla. Yleensä enemmän ja tällöin niitä on pois junista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 08, 2017, 07:58:44 » |
|
Säännölliseen kiskobussiliikenteeseen sitoutuu siten näin talvella 12–13 Dm12-yksikköä, ja varakalustoksi tarvitaan 10 %, mikä tässä tapauksessa ylöspäin pyöristettynä on 2 yksikköä. 1–2 yksikköä jää siten "yli".
Mielestäni tällä "ylijäämäkalustolla" voisi kokeilla ...
Ei se ylijäämäkalusto todellisuudessa ole käytettävissä, vaan seisoo korjaamolla. Parhaana päivänä niitä on ehkä 2 korjaamolla. Yleensä enemmän ja tällöin niitä on pois junista. Kuten Juhani sanoi. Dm12-vajaus on jatkuva riesa erinäisten vikojen ja onnettomuuksien takia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 08, 2017, 17:05:37 » |
|
Ai tilanne onkin näin päin! Tulee väkisinkin mieleen, että tätä voisi paikata ajamalla pidempiä reittejä, kuten Pieksämäki–Joensuu kokonaan veturijunilla. Joko Dv12+siniset tai Dr16+Ex+Ex+EFit. Tarkemmin asiaa mietittyäni Uudenkaupungin rata ei nykyisellään toimisi Dm12-ratana muutenkaan. Koska matka-aika olisi pidempi kuin suoralla bussivuorolla eikä Dm12:n matkustusmukavuus ole parempi kuin nykyaikaisella linja-autolla (peräti päinvastoin), ei junasta olisi lisäarvoa varsinkaan autotehtaan työmatkaliikenteeseen. Linja-auto voisi Turun päässä lähteä jo vaikka Varissuolta ja poimia matkan varrelta matkustajia pitkin kaupunkia, juna palvelisi pistemäisesti vain päärautatieasemaa (ja mahdollisesti Kupittaata). Uudenkaupungin liikenteessä ennen mahdollista perusparannusta ja sähköistystä ainoa toimiva ratkaisu Dv12+siniset (kallista) tai sitten puhdas nostalgialiikenne HMVY:n kalustolla kesäviikonloppuisin (kallista tämäkin, mutta myös supersuosittua). Autotehtaan työmatkaliikenteessä juna alkaa olla järkevä sitten, jos Turun suunnasta tulee enemmän kuin pari bussilastillista työläisiä per työvuoro. Sen sijaan jos Norrbottenin lääni saa junansa kulkemaan Haaparantaan asti ja VR saa vankkansa kuntoon, voisi yksi Dm12 sahata Haaparanta–Kemi-väliä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 08, 2017, 17:42:21 » |
|
Itse toivoisin, että tuo Hanko-Hyvinkää sähköistettäisiin niin sieltä saataisiin yksikköjä lisäämään tarjontaa muualla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 08, 2017, 18:52:36 » |
|
Sen sijaan jos Norrbottenin lääni saa junansa kulkemaan Haaparantaan asti ja VR saa vankkansa kuntoon, voisi yksi Dm12 sahata Haaparanta–Kemi-väliä.
Ruotsalaisten pendelijuna Luulaja-Boden-Haapranta on näillä näkymin aloittamassa aikaisintaan joulukuussa 2018. Siihen mennessä luulisi Suomessa olevan askelmerkit valmiina myös VR:n monopolin purkuun, ellei näitä suunnitelmia ole siirretty sinne kuuluisaan Ö-mappiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 09, 2017, 13:38:18 » |
|
Ei se ylijäämäkalusto todellisuudessa ole käytettävissä, vaan seisoo korjaamolla. Parhaana päivänä niitä on ehkä 2 korjaamolla. Yleensä enemmän ja tällöin niitä on pois junista.
Kuten Juhani sanoi. Dm12-vajaus on jatkuva riesa erinäisten vikojen ja onnettomuuksien takia. Tästä kertoo myös tämä Karjalaisen uutinen viime perjantailta: ”Junassa on ollut helmikuun puolivälistä lähtien vain yksi yksikkö eli vaunu, sillä toinen yksikkö on ollut huollossa. VR ei pystynyt keskiviikkona täysin varmistamaan, onko vaunuja tänä viikonloppuna yksi vai kaksi, mutta on toiveikas: - Tämän hetken tietojen mukaan yksikkö pyritään saamaan viikonlopun aikaan liikenteeseen, ilmoitti VR:n viestintäasiantuntija Taina Kuitunen keskiviikkona illansuussa. Varsinkin viikonloppuisin osa kiskobussin matkustajista on joutunut seisomaan yli kahden tunnin matkan ajan. Kiskobussi on taajamajuna, eikä siihen myydä paikkalippuja.”
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|