Miksi HSL-alueen laajeneminen Hyvinkäälle tarkoittaisi sinne päättyviä junia? Luulen, että kilpailutukseen tulevat vain HSL-alueen sisällä kulkevat junat ilman reittimuutoksia. Eli Keravan pohjoispuolelle matkustettaisiin HSL:n lipulla VR:n hoitamilla R-, H- ja Z-junilla (vrt. bussien U-linjat HSL-alueella).
Tämä olisi järkevää, vaikkakin vähän epäloogista. HSL-alueen laajennushan tarkoittaisi silloin siis tosiasiassa pelkkää HSL-lippujen kelpoisuusalueen laajennusta. Ota heistä nyt selko, kaipa sen aika näyttää.
Ei tarkoittaisi.
Se tarkoittaisi, että kokonaisuudessaan HSL-alueen sisällä kulkevien linjojen osalta liikenteen sekä tilaisi että kokonaisuudessaan suunnittelisi HSL. Käytössä olisi näiden linjojen osalta yksinomaan HSL:n lippujärjestelmä.
Tehdäänpä esimerkkejä pari...
Käy huonosti ja HSL-alueen liikenteen kilpailutuksen voittaa Edelaraudtee, joka täten saa operoitavakseen junalinjat S, U, L, E, A, M, P, I, K, N.
Linjat Y, R, H, T, Z jäävät yhäkin VR:n operoitaviksi.
Edelaraudteen operoimista linjoista käytettäköön esimerkkinä vaikkapa linjaa A, vaikkei sillä kyllä ole mitään väliä, mikä linjoista esimerkkinä toimii.
A-juna kulkee kokonaisuudessaan HSL-alueella, mutta nykyisellään siinä käyvät silti myös VR:n liput, koska liikenteen suunnittelee VR. VR suunnittelee liikenteen HSL:ää korvat höröllä kuunnellen, mutta silti päätösvastuun itsellään pitäen. VR:n lippujen kelpaaminen A-junassa on käytännössä HSL:lle tulonmenetystä, koska muuten asiakas matkustaisi töistä palatessaan HSL-lipulla esim. Pitäjänmäki-Leppävaara ja VR-lipulla Leppävaara-Karjaa. Käytännössä tämä tulonmenetys ei kuitenkaan ole ongelma, koska sen vastineeksi liikenteen hinta voidaan neuvotella hitusen matalammaksi kuin se muuten olisi. Se, että A-junasta saadaan VR:lle hiukan tuloja HSL:n maksamien liikennöintikorvausten lisäksi myös suoria tuloja VR-lippujen myynnin kautta, on siis tavallaan osa A-junan liikennöinnistä maksettavaa maksua.
A-junan siirryttyä Edelaraudteen hoidettavaksi VR:n lippujen kelpaaminen A-junassa on käytännössä hyvin hankala toteuttaa. A-junan siirryttyä Edelaraudteelle VR-lippujen tulot eivät päätyisi sen enempää HSL:lle kuin A-junaa operoivalle Edelaraudteellekaan, eikä niitä siis olisi mitään järkeä kyseisissä junissa hyväksyä, jos niistä kerran ei tulisi mitään tuloja. Tämä olisi hoidettavissa niin, että VR maksaisi HSL:lle korvausta siitä, että heidän matkustajansa saavat käyttää HSL:n junia. Arvaan, että tämän neuvotteleminen ei käytännössä olisi mahdollista, koska oikean korvaussumman päätteleminen on käytännössä mahdotonta. Mistään ei voida suoraan päätellä, onko ABC-lippulainen matkalla Karjaalta Pasilaan vai aikeissa vaihtaa Leppävaarassa A-junaan, jolla jatkaa Pitäjänmäelle.
Oikean korvaussumman päätteleminen helpottuu, jos matkustaja lippua ostaessaan nimenomaisesti ilmaisee aikomuksensa jatkaa HSL:n tilaamalla liikenteellä. Tämä voidaan toteuttaa esim. siten, että lipussa lukee kelpoisuusalueena esim.
*BCDEF + HSL B*
tai
Karjaa – HSL B
Ylläolevat merkintä oikeuttaisi vaihtamaan Leppävaarassa Y-junasta A-junaan ja jatkamaan sillä enintään Ilmalaan asti. Kustakin tällaisesta lipuesta VR maksaisi HSL:lle korvausta. Sen ei välttämättä olisi järkeä olla yhtä suuri kuin täysi lipun hinta on, vaan esim. HSL_BC -määränpäästä voisi VR maksaa HSL:lle esim. 1,50€, 2,00€ tai 2,50€, vaikka HSL:n BC-lippu yksinään maksaisi 3,00€. Tämä olisi järkevää, koska jos hinta olisi matkustajalle yksinkertaisesti VR-lipun ja HSL-lipun hintojen summa, matkustaja ei kokisi matkaa yhtenäiseksi matkaksi, vaan kahdeksi erilliseksi huolimatta siitä, että koko reissu hoituu yhdellä lippupaperilla. Kun matkustajalle saadaan fiilis siitä, että häntä halutaan huomioida, saadaan lisää matkustajia. Koska kyseessä on uusi lisämatkustaja sekä VR:lle että HSL:lle, molempien on järkevää suostua hieman matalampaan korvaukseen.
Esim. näin:
1)
* VR:n BCD-lippu 6,50 € (Jokela-Tikkurila)
* HSL:n BC-lippu 5,00 € (Tikkurila–Malmi)
* *BCD + HSL BC* 10,40 € (Jokela-Tikkurila-Malmi) -> VR tilittää HSL:lle 4,45 €.
VR:n tilittäessä HSL:lle tuosta yhdistelmälipusta 4,45 € tulot jakautuvat käytännössä näin:
VR:lle tuloja 5,95 €, HSL:lle tuloja 4,45 €. Matkustaja siis saa lippunsa 1,50 € halvemmalla ostaessaan koko matkan Jokela-Malmi yhtenä pakettina kahden erillisen lipun sijaan ja tämä 1,50 € alennus on pistetty puoliksi HSL:n ja VR:n välillä.
Käytännössä tuo tulonjako ei välttämättä olisi 50%–50%, vaan neuvotteluissa päädytään mihin päädytään. Ehkä 30%-70%, ehkä 70%-30%.
Sitten hieman toiseen asiaan:
Käytännössä tuota liikennettä tuskin voittaa Edelaraudtee. Käytännössä sen mitä todennäköisimmin voittaa VR. Mielenkiintoisesti yllä oleva tullee silti tarpeeseen.
Miksikö?
Kilpailutuksen sääntöjä on erittäin vaikeaa kirjoittaa siten, että operaattorille voitaisiin myöntää oikeus myydä myös oman tariffinsa mukaisia lippuja kilpailutetuilla junalinjoilla, koska mahdollisista operaattoreista vain yhdellä olisi mahdollisuus tästä hyötyä. Vaikka säännöt olisi mahdollista tuon huomioiviksi kirjoittaakin, kyseinen pykälä johtaisi silti suurella todennäköisyydellä siihen, että kilpailutuksen hävinnyt operaattori haastaisi HSL:n oikeuteen, mistä saattaisi aiheutua monenlaisia ongelmia HSL:lle ja myös HSL:n asiakkaille.
Käytännössä helpointa on kohdella HSL:n kilpailuttamaa liikennettä (S, U, L, E, A, M, P, I, K, N) samalla tavalla riippumatta siitä, kuka operoinnin saa hoitaakseen. Tällöin VR-lippujen kelpaaminen sellaisenaan esim. A-junassa loppunee myös siinä todennäköisessä tapauksessa, että kilpailutuksen voittaa VR. Tulonjako yhdistelmälipusta tai mihin ratkaisuun sitten päädytäänkään saattaa perustua nykyiseen tulonjakoon eli se saatetaan sorvata sellaiseksi, että VR:lle Karjaa-Leppävaara-Pitäjänmäki -matkasta tulevat tulot ovat samat kuin nyt, kun huomioidaan A-junan operoinnista VR:lle nykyään koituvat kulut (ja tietenkin jätetään huomiotta siitä VR-lippuina ja HSL-korvauksina saatavat tulot). Tällöin esim. 1,50 € yhdistelmälippualennuksesta todennäköisesti maksaisi HSL noin 1,10 € ja VR 0,40 € tai jotain vastaavaa.
Tietty on mahdollista, että yhdistelmälippu päätyy maksamaan tasan saman verran kuin vastaavat liput erikseen, mikä olisi sekä matkustajan, VR:n että HSL:n tappio. Tuollaiseenkin on valitettavasti päädytty ainakin joissain Saksan kaupungeissa...