Trafikverket haluaa lopettaa rataosan Mellerud-Billingsfors (37,9 km) kunnossapidon. Kunnossapidon tarpeeksi sanotaan 200 miljoonaa kerran ja sitten 15 miljoonaa vuosittain. Kunnossapidon lopettaminen tarkoittaa radan liikenteen lopettamista ja sen laittamista pakettiin kolmeksi vuodeksi, minkä jälkeen voidaan tehdä päätös radan lopullisesta sulkemisesta tai uudelleen käyttöönotosta.
Trafikverketin mukaan radan sulkemisesta ei olisi suurta haittaa, koska sillä on henkilöliikennettä vain kesäkuukausina ja ympärivuotisesti radalla liikkuu vain kaksi tavarajunaparia arkipäivisin, kummassakin normaalisti 8-10 lastattua vanua kumpaankin suuntaan. Toiseen suuntaan paperimassaa ja toiseen puutavaraa. Liikenne on viimeaikoina lisääntynyt GreenCargon aktiivisuuden vuoksi tiedonannon mukaan (keskimmäinen linkki).
Radan vaikutusalueella ei olla tyytyväisiä ehdotukseen sen enempää asukkaiden kuin teollisuudenkaan puolesta.
Trafikverketin laskelmissa radan yhteiskunnalliset hyödyt ovat vähäisemmät kuin kunnossapitokustannukset. Alinna on pitkä linkki laskelmiin. Äkkiseltään näyttää, että kuorma-autojen päästoiksi (tai rautatien vähempiin päästöihin) lasketaan vain rataosuus 38 km. Tavara kulkee kyllä pitemmän matkan kummalla tahansa, joten vähän ihmetyttää (seudulla ihmetellään mihin noin suuri kunnostussumma saadaan upotettua).
Joskus kuitenkin nämä jutut ovat henkimaailman hommia, ihan kuin samassa SVT:n nettiuutisessa, josta tämän uutisen hoksasin, oli toinen uutinen: Trafikstyrelsen on kieltänyt numeron 666 laittamisen auton rekisterikilpeen, koska se on "paholaisen numero" (...stötande teckenkombination....i bibeln bibeln omnämns talet 666 som vilddjurets eller odjurets tal. Sifferkombinationen kopplas ofta samman med djävulen.) Kaikkea sitä saa nähdä vielä 2000-luvullakin!
Tässä linkit:
http://www.trafikverket.se/Pressrum/Pressmeddelanden1/Pressmeddelande1/Vastra-Gotaland/2013/2013-10/Forslag-om-att-underhallet-ska-upphora-pa-tva-banor-i-Vastsverige/ http://www.bengtsfors.se/download/18.2725d66b1413568efeb759/1380892930416/Samråd+för+upphörande+av+underhåll+Mellerud-Billingsfors+på+bandel+662.pdf
ja 30-sivuinen pdf (pitkä linkki, saa nähdä toimiiko)
http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/Foretag/Planera_o_utreda/Samhallsekonomiskt_beslutsunderlag/Regionoverskridande/4_Drift_och_underhall/LTB662_mellerud_billingsfors/ltb662_mellerud_billingsfors_seb_130927_g.pdf