Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suljetaan rataosa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« : Lokakuu 09, 2013, 13:28:59 »

Trafikverket haluaa lopettaa rataosan Mellerud-Billingsfors (37,9 km) kunnossapidon. Kunnossapidon tarpeeksi sanotaan 200 miljoonaa kerran ja sitten 15 miljoonaa vuosittain. Kunnossapidon lopettaminen tarkoittaa radan liikenteen lopettamista ja sen laittamista pakettiin kolmeksi vuodeksi, minkä jälkeen voidaan tehdä päätös radan lopullisesta sulkemisesta tai uudelleen käyttöönotosta.

Trafikverketin mukaan radan sulkemisesta ei olisi suurta haittaa, koska sillä on henkilöliikennettä vain kesäkuukausina ja ympärivuotisesti radalla liikkuu vain kaksi tavarajunaparia arkipäivisin, kummassakin normaalisti 8-10 lastattua vanua kumpaankin suuntaan. Toiseen suuntaan paperimassaa ja toiseen puutavaraa. Liikenne on viimeaikoina lisääntynyt GreenCargon aktiivisuuden vuoksi tiedonannon mukaan (keskimmäinen linkki).

Radan vaikutusalueella ei olla tyytyväisiä ehdotukseen sen enempää asukkaiden kuin teollisuudenkaan puolesta.

Trafikverketin laskelmissa radan yhteiskunnalliset hyödyt ovat vähäisemmät kuin kunnossapitokustannukset. Alinna on pitkä linkki laskelmiin. Äkkiseltään näyttää, että kuorma-autojen päästoiksi (tai rautatien vähempiin päästöihin) lasketaan vain rataosuus 38 km. Tavara kulkee kyllä pitemmän matkan kummalla tahansa, joten vähän ihmetyttää (seudulla ihmetellään mihin noin suuri kunnostussumma saadaan upotettua).

Joskus kuitenkin nämä jutut ovat henkimaailman hommia, ihan kuin samassa SVT:n nettiuutisessa, josta tämän uutisen hoksasin, oli toinen uutinen: Trafikstyrelsen on kieltänyt numeron 666 laittamisen auton rekisterikilpeen, koska se on "paholaisen numero" (...stötande teckenkombination....i bibeln bibeln omnämns talet 666 som vilddjurets eller odjurets tal. Sifferkombinationen kopplas ofta samman med djävulen.) Kaikkea sitä saa nähdä vielä 2000-luvullakin!

Tässä linkit:
http://www.trafikverket.se/Pressrum/Pressmeddelanden1/Pressmeddelande1/Vastra-Gotaland/2013/2013-10/Forslag-om-att-underhallet-ska-upphora-pa-tva-banor-i-Vastsverige/ 

http://www.bengtsfors.se/download/18.2725d66b1413568efeb759/1380892930416/Samråd+för+upphörande+av+underhåll+Mellerud-Billingsfors+på+bandel+662.pdf

ja 30-sivuinen pdf (pitkä linkki, saa nähdä toimiiko)
http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/Foretag/Planera_o_utreda/Samhallsekonomiskt_beslutsunderlag/Regionoverskridande/4_Drift_och_underhall/LTB662_mellerud_billingsfors/ltb662_mellerud_billingsfors_seb_130927_g.pdf

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2013, 00:26:35 »

Ja siitäkö ei siis ole mitään puhetta, että kunnat ja teollisuus ottaisivat radan omaan hoitoonsa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2013, 04:23:00 »

Ja siitäkö ei siis ole mitään puhetta, että kunnat ja teollisuus ottaisivat radan omaan hoitoonsa?
Logistiikka on Ruotsissa kuluneen yli sadan vuoden  aikana yliöveristynyt ja melkeinpä joka kunnan rakkennetun rautatien  jälkeen saanut monesti luonnollisesti saanut turpaansa, kun verkosto ei toiminut ja monesta osuudesta tuli 60-90-luvun alun edustava koivusafari.

Teollisuutta en valitettavasti usko tarpeekseni löytävän Billingsfors kaltaisesta kaupungista. Uskonpa että hommat loppuu myös Suomesta aikanaan. Mutta enpähän kerro mitä kaikkkea pelkään  (Muutakuin että herttoniemen satamatunneli romahtahtaisi)
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2013, 08:22:38 »

Onpa todella ikävä uutinen. Tämän luonnonkauniin ratalinjan varrella sijaitsee mm. Håverudin erittäin kuvauksellinen akvedukti, ja rataa liikennöidään kiskobusseilla kesäisin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5verud

http://www.dvvj.com/
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2013, 09:35:46 »

Ja siitäkö ei siis ole mitään puhetta, että kunnat ja teollisuus ottaisivat radan omaan hoitoonsa?
Puheet alkoivat heti kun Trafikverketin yllättävä ehdotus tuli julkisuuteen. Köyhällä Taalainmaan maakunnalla ja sen pienellä Bengtsforsin 3000 asukkaan muuttotappiokunnalla on realistisesti ajatellen huonot mahdollisuudet toimia lyhyellä varoitusajalla (vastaus 15.11.2013 mennessä, kunnossapito lakkaa vuoden vaihteessa). En tiedä kuinka nykyaikaisessa kunnossa tehdas on eli kannattaako sen satsata rautatien kunnostukseen vai harkita sulkemista. Vaihtoehtona on kuorma-autokuljetukset alueen ei-niin-hyväkuntoisella-E45:llä.

Kunnan omilta sivuilta ja paikallisista lehdistä voi seurata huonoista lähtökohdista alkanutta yritystä säilyttää rata..
http://www.bengtsfors.se/nyheter/dvvjhotasavnedlaggning.5.2725d66b1413568efeb74a.html
http://ttela.se/nyheter/mellerud/1.2401116-kraftsamling-for-jarnvagen
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2013, 10:49:54 »

Radan lakkauttamista vastustavaan adressiin kerätään nimiä täällä: http://www.skrivunder.com/radda_dvvjbanan
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2014, 10:22:39 »

Vastustus tuotti tulosta ja liikenne Mellerud-Billingsfors välillä tulee alkamaan uudestaan. Kunnostuksen kustannuksiksi arvioidaan nyt 65 miljoonaa kruunua (7 milj. euroa).
http://www.sjk.se/65/artikelarkiv/nyhetsarkiv/2014-02-14-dvvjs-trafik-raddad.html
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2014, 11:34:01 »

Vastustus tuotti tulosta ja liikenne Mellerud-Billingsfors välillä tulee alkamaan uudestaan. Kunnostuksen kustannuksiksi arvioidaan nyt 65 miljoonaa kruunua (7 milj. euroa).
http://www.sjk.se/65/artikelarkiv/nyhetsarkiv/2014-02-14-dvvjs-trafik-raddad.html

Hienoa! Joskus se kansalaisaktivismikin tuottaa tuloksia  Hymyilee

Seuraava kohta Eljaksen linkittämästä uutisesta herättää huomiota: "Beslutet är möjligt tack vare att Trafikverket och Västra Götalandsregionen delar lika på det belopp, 65 miljoner kronor, som krävs för att det åter ska bli möjligt att trafikera banan."

Suomessa tämä ei taitaisi olla mahdollista, koska liikenneväylien ylläpito on tiukasti valtion käsissä, eikä aluehallinnolla ole valtuuksia osallistua tällaisiin hankkeisiin. Täysin eri asia sitten, jos kyseessä olisi raitiotie tai metrorata...
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2014, 15:12:12 »

"Paholaisen numero" on oikeastaan 999, mutta koska piru toimii ... paholaismaisesti niin se on kääntänyt numeron ylösalaisin, ja pahaa aavistamattomat kristityt siis lukevat sen kuusi-kuusi-kuusi.
     Vr 1 # 666, tai edesmenneellä Hv 3 # 999'llä, ei liene osaa eikä arpaa tähän asiayhteyteen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suljetaan rataosa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina