Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturit kartalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 12 | Siirry alas Tulostusversio
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #25 : Joulukuu 08, 2013, 20:38:49 »

Voit toki esittää tuollaisen mielipiteen, mutta mitä luulet sen auttavan?

Juhani on tehnyt hienon työn veturikartan osalta, mutta jos VR yhtäkkiä poistaa verkosta järjestelmän, josta junien tiedot saadaan, luuletko, että ne veturit sinne kartalle yhtäkkiä itsekseen ilmestyvät?

Kyllä esim. 80-luvulla on junia paljon kuvailtu ja pärjäilty varsin hyvin ilman veturikarttaakin. Siinä, onko nykyisin totuttu kaikkien hienojen järjestelmien myötä liian helppoon elämään, lienee miettimistä.

Ei ne junat kotiovelle tule kertomaan olemassaolostaan, joten sinne radan varrelle vaan kameran ja aikataulujen kanssa. Hus!
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #26 : Joulukuu 08, 2013, 20:42:13 »

Ei ne junat kotiovelle tule kertomaan olemassaolostaan, joten sinne radan varrelle vaan kameran ja aikataulujen kanssa.
Jep Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #27 : Joulukuu 08, 2013, 21:46:58 »

Kyllä esim. 80-luvulla on junia paljon kuvailtu ja pärjäilty varsin hyvin ilman veturikarttaakin. Siinä, onko nykyisin totuttu kaikkien hienojen järjestelmien myötä liian helppoon elämään, lienee miettimistä.

Ehdottomasti näin se täytyy tehdä - onhan niin tehty iät ajat, kun harrastusta on toteutettu. Kaikki ei ole aina niin helppoa kuin se voisi olla, mikä tulee tästä hyvinkin esiin.

Ei ne junat kotiovelle tule kertomaan olemassaolostaan, joten sinne radan varrelle vaan kameran ja aikataulujen kanssa.
Jep Hymyilee

Siinä paras neuvo minkä aiheeseen voi kukaan varmaankaan antaa.
Itseäni helpotti suuresti se, kun löysin graafiset aikataulut käyttööni monta vuotta sitten. Tämä siirsi tavarajunien kuvaamisen omalta osaltani aivan uudelle tasolle, kun aina tiesi mistä päin tulee ja mihin aikaan. Tosin tällöin en tiennyt siitä kuinka paljon ne voivat heitellä...
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 233


« Vastaus #28 : Joulukuu 08, 2013, 22:05:45 »

Kyllä esim. 80-luvulla on junia paljon kuvailtu ja pärjäilty varsin hyvin ilman veturikarttaakin. Siinä, onko nykyisin totuttu kaikkien hienojen järjestelmien myötä liian helppoon elämään, lienee miettimistä.
Samaa mieltä olen minäkin. Silloin kun itse ensin löysin VR:n palvelun, niin se helpotti suuresti, että missä oli tulossa esimerkiksi IC 49, mutta sitten, kun löytyi veturit kartalla oli todella suuri apu siitä, missä oli tulossa esimerkiksi IC 58, jossa oli mukana Edo. Nyt kun tämä palvelu on loppunut, niin kyllä siinä kesti hetken aikaa tottua "normaalitason" harrastukseen, mutta kun tarkemmin ajattelee, niin ehkä se on sittenkin niin, että on mukavempi yllättyä, kuin tietää etukäteen mikä veturi missäkin on. Tosin vaikeammaksi tämä menee siinä mielessä, että esimerkiksi Suupohjan radalla, kun menee vain yksi juna suuntaansa maanantaista perjantaihin milloin mihinkäkin kellon aikaan, niin eipä sitä junaa enää koulupäivinä niin helposti kuvatakkaan, kun ei yhtään tiedä, missä se juna nyt porhaltaa Närpiössa vaiko jo vastaavasti Lohiluomalla. Kyllähän tuo olisi mukava saada takaisin, mutta jos sitä ei tule niin ei elämä siihen pääty.  Iskee silmää
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #29 : Joulukuu 08, 2013, 22:13:45 »

Siinä paras neuvo minkä aiheeseen voi kukaan varmaankaan antaa.
Itseäni helpotti suuresti se, kun löysin graafiset aikataulut käyttööni monta vuotta sitten. Tämä siirsi tavarajunien kuvaamisen omalta osaltani aivan uudelle tasolle, kun aina tiesi mistä päin tulee ja mihin aikaan. Tosin tällöin en tiennyt siitä kuinka paljon ne voivat heitellä...

Toivottavasti graafisia ilmestyy nettiin aina kun edelliset loppuvat, pari kertaa on tullut viikonkin myöhemmin kuin edelliset ovat loppuneet. Tuolloin on jo pieni epäilys hiipinyt, että tuleekohan niitä..

Keskustelua aiheesta: http://junalauta.net/forum/index.php?topic=337.msg1647#msg1647

EDIT: lisätäänpä vielä, että näköjään graafiset ovat tällä hetkellä näkyvillä 24.11.2013 asti. Tuleekohan uusia?
tallennettu

Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #30 : Joulukuu 08, 2013, 22:19:50 »

Itse mietin samaa että tuleekohan uusia graafisia
tallennettu

Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #31 : Joulukuu 08, 2013, 22:25:00 »

Itse mietin samaa että tuleekohan uusia graafisia

Uskoisin että niiden julkaisemista jatketaan. Parin viikon viivästys saattaa tulla, mutta hieman riippuen välttävät hieman vanhemmatkin käyttöön. Hymyilee
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #32 : Joulukuu 09, 2013, 20:31:58 »

Siinä paras neuvo minkä aiheeseen voi kukaan varmaankaan antaa.
Itseäni helpotti suuresti se, kun löysin graafiset aikataulut käyttööni monta vuotta sitten. Tämä siirsi tavarajunien kuvaamisen omalta osaltani aivan uudelle tasolle, kun aina tiesi mistä päin tulee ja mihin aikaan. Tosin tällöin en tiennyt siitä kuinka paljon ne voivat heitellä...

Toivottavasti graafisia ilmestyy nettiin aina kun edelliset loppuvat, pari kertaa on tullut viikonkin myöhemmin kuin edelliset ovat loppuneet. Tuolloin on jo pieni epäilys hiipinyt, että tuleekohan niitä..

Keskustelua aiheesta: http://junalauta.net/forum/index.php?topic=337.msg1647#msg1647

EDIT: lisätäänpä vielä, että näköjään graafiset ovat tällä hetkellä näkyvillä 24.11.2013 asti. Tuleekohan uusia?

Kovin valitettavaa on se, että Gratu ajetaan LIIKE:n tieltä alas. Mistäs kaikille avoimesta lähteestä harrastajat saisivat enää sen jälkeen graafisia aikatauluja käyttöönsä?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #33 : Joulukuu 09, 2013, 20:52:06 »

Siinä paras neuvo minkä aiheeseen voi kukaan varmaankaan antaa.
Itseäni helpotti suuresti se, kun löysin graafiset aikataulut käyttööni monta vuotta sitten. Tämä siirsi tavarajunien kuvaamisen omalta osaltani aivan uudelle tasolle, kun aina tiesi mistä päin tulee ja mihin aikaan. Tosin tällöin en tiennyt siitä kuinka paljon ne voivat heitellä...

Toivottavasti graafisia ilmestyy nettiin aina kun edelliset loppuvat, pari kertaa on tullut viikonkin myöhemmin kuin edelliset ovat loppuneet. Tuolloin on jo pieni epäilys hiipinyt, että tuleekohan niitä..

Keskustelua aiheesta: http://junalauta.net/forum/index.php?topic=337.msg1647#msg1647

EDIT: lisätäänpä vielä, että näköjään graafiset ovat tällä hetkellä näkyvillä 24.11.2013 asti. Tuleekohan uusia?

Kovin valitettavaa on se, että Gratu ajetaan LIIKE:n tieltä alas. Mistäs kaikille avoimesta lähteestä harrastajat saisivat enää sen jälkeen graafisia aikatauluja käyttöönsä?

Voisin tähän antaa esimerkin siitä, miten Iso-Britanniassa asia on järjestetty.

Network Rail Ltd. on avannut koko maan liikenteenohjauksien tuottaman tiedon avoimeksi dataksi.
Tämä tarkoittaa sitä, että kuka vaan voi halutessaan pyytää käyttäjätunnuksen "Data Feeds" -palvelimelle. Sieltä voi sitten tilata reaaliaikaiset syötteet koko maasta tai haluamaltaan ohjausalueelta.

Tietosisältöihin kuuluu junien säännölliset aikataulut, mukaan lukien jatkuvasti päivittyvät perutut junat ja erikseen kulkuun määrätyt. Junien reaaliaikaiset liikkeet on saatavilla myös ja ne on tuotettu akselinlaskennasta tai raidevirtapiireistä (riippuen alueesta). Tulevaisuuden strategia on kuitenkin siirtyä GSM-R/GPS paikannukseen. Lisäksi on saatavilla väliaikaiset nopeusrajoitukset.

Tiedot sisältää kaiken matkustaja- ja tavaraliikenteen ja niiden käyttö on täysin avointa kaikille kehittäjille.

Olen myös ymmärtänyt, että Network Rail on kaupallinen toimija ja heillä ei siten ole mitään julkista velvoitetta tehdä näin.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #34 : Joulukuu 11, 2013, 12:49:43 »

Meikäläinen ei vaan voi ymmärtää MIKSI VR on niin harrastajavastainen kuin olla voi. Ei tuosta tietojen saamisesta olisi ollut mitään haittaa kenellekään. Kuten sanottu niin laivojen ja lentokoneiden liikkeet kyllä löytyvät netistä, lentokoneistakin nykyään jo lähes kaikki vuoroliikenne.

Ja kuten Juhani selittää niin Briteissä tuokin on huomattavasti paremmin hoidettu.

Tässä olisi kyllä paikka Niklakselle, Larille tai ketä muita VR:läisiä täällä sivustolla onkin. Koittakaa nyt hiukan joskus parantaakin työnantajanne julkisuuskuvaa. Eipä oikein mitään positiivista VR:n aikaansaannosta tule nopeasti mieleen. Kohta varmaan hankkivat jotkut tekijänoikeudet juniinsakin niin ettei noiden kuvia saa julkaista ilman lupaa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #35 : Joulukuu 11, 2013, 13:41:45 »

Onhan se käytännössä epätodennäköistä, että veturikartan tietoja voisi käyttää VR:ää vastaan, mutta teoriassa se on mahdollista esimerkiksi ilkivallantekijöille jne.
Mutta se mikä on mielenkiintoista, on se että tätä sovellusta käytettiin VR:n sisälläkin runsaasti, esiintyipä VR:intranetissä kuvakin tästä kartasta puhelimen näytöllä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #36 : Joulukuu 11, 2013, 21:20:25 »

Meikäläinen ei vaan voi ymmärtää MIKSI VR on niin harrastajavastainen kuin olla voi. Ei tuosta tietojen saamisesta olisi ollut mitään haittaa kenellekään. Kuten sanottu niin laivojen ja lentokoneiden liikkeet kyllä löytyvät netistä, lentokoneistakin nykyään jo lähes kaikki vuoroliikenne.

Ja kuten Juhani selittää niin Briteissä tuokin on huomattavasti paremmin hoidettu.

Tässä olisi kyllä paikka Niklakselle, Larille tai ketä muita VR:läisiä täällä sivustolla onkin. Koittakaa nyt hiukan joskus parantaakin työnantajanne julkisuuskuvaa. Eipä oikein mitään positiivista VR:n aikaansaannosta tule nopeasti mieleen. Kohta varmaan hankkivat jotkut tekijänoikeudet juniinsakin niin ettei noiden kuvia saa julkaista ilman lupaa.

On syytä ottaa ihan rauhassa nyt ja odotella hieman, että tämä asia hieman tästä selkiäisi. Oli sitten tarkoituksellisesti tai vahingossa otettu tieto pois saatavilta niin kysyntää tälle palvelulle on ollut riittävästi. Kuten sanottua on palvelu myös VR:llä ollut koko ajan käytettävissä tähän asti.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #37 : Joulukuu 11, 2013, 23:01:21 »

Onko veturit kartalla mahdollisesti tulossa vielä käyttöön?
tallennettu

Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #38 : Joulukuu 12, 2013, 01:02:14 »

Onko veturit kartalla mahdollisesti tulossa vielä käyttöön?
Ei se kysely auta mitään vaikka kysyisit 17 kertaa. Anna pulssin vähän laskea ja katso miten käy. Kukaan ei vastausta kysymykseesi tiedä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #39 : Joulukuu 12, 2013, 02:26:26 »

Mutta onko nyt jollakin varmaa tietoa edes siitä, että kyseinen palvelin tms. on suljettu juuri tämän Veturit Kartalla vuoksi, vai onko esim. Junat Kartalla-palveluun tehty muutoksia, palvelin muutoksia tai muita, jonka vuoksi vanha, mikä lie olikaan, jäi tarpeettomaksi? Junat Kartalla-palveluahan koko ajan uudistetaan ja parannellaan, vaikka kaikki muutokset eivät näkyisikään loppukäyttäjille.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #40 : Joulukuu 12, 2013, 09:58:23 »

Mutta onko nyt jollakin varmaa tietoa edes siitä, että kyseinen palvelin tms. on suljettu juuri tämän Veturit Kartalla vuoksi, vai onko esim. Junat Kartalla-palveluun tehty muutoksia, palvelin muutoksia tai muita, jonka vuoksi vanha, mikä lie olikaan, jäi tarpeettomaksi? Junat Kartalla-palveluahan koko ajan uudistetaan ja parannellaan, vaikka kaikki muutokset eivät näkyisikään loppukäyttäjille.

Sinne on selvästi tehty jotain muutoksia. Odottelen itsekin, mitä sitten seuraavaksi tapahtuu.

Sillävälin laitoin näkyviin veturikartalle edes matkustajajunat ja pienen huomautuksen siitä. Parantelin muutenkin ja nyt tuon pitäisi toimia hyvin myös vanhoissa Internet Explorer -selaimissa (IE7, IE8, IE9). Palautetta on saapunut ihan mukavasti ja se on pelkästään positiivista. Käyttäjämäärästä voisi myös mainita sen verran, että marraskuussa tuolla oli keskimäärin 1026 vierailua päivässä, mistä ainakin 25% on tehty Lumia 520-merkkisistä puhelimista.
tallennettu
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #41 : Joulukuu 12, 2013, 10:28:39 »

Tuohon puhelimien suureen määrään voisi vaikuttaa laskentatapa. Tiedot on ilmeisesti kerätty vain tuon karttasivun lataamisesta eikä API:n kohdistuneista kyselyistä ole laskettu minkäänlaisia käyttöaikoja/-määriä, jotka voisivat sinällään olla mielenkiintoisia Hymyilee
Omalla koneella tuo ainakin pyörii aina kuukausia putkeen. Hymyilee
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #42 : Joulukuu 12, 2013, 10:44:01 »

Tuohon puhelimien suureen määrään voisi vaikuttaa laskentatapa. Tiedot on ilmeisesti kerätty vain tuon karttasivun lataamisesta eikä API:n kohdistuneista kyselyistä ole laskettu minkäänlaisia käyttöaikoja/-määriä, jotka voisivat sinällään olla mielenkiintoisia Hymyilee
Omalla koneella tuo ainakin pyörii aina kuukausia putkeen. Hymyilee
Kyllä vaikuttaa, sillä puhelimella käyttöaika on lyhyt kun taas pöytäkoneella se on pidempi. Laskin äsken osuuden kaikesta kyselyistä ja puhelimien osuudeksi tuli noin 12%.

Ja joo huomasin Hakkaraisen koneen... Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #43 : Joulukuu 12, 2013, 10:47:15 »

mistä ainakin 25% on tehty Lumia 520-merkkisistä puhelimista.


Mulla taitaa ollakkin aavistus mistä juuri tuon merkkisen puhelimen listalla näkyminen johtuu Hymyilee leveästi
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #44 : Joulukuu 12, 2013, 17:55:06 »

Mutta onko nyt jollakin varmaa tietoa edes siitä, että kyseinen palvelin tms. on suljettu juuri tämän Veturit Kartalla vuoksi,

Varmaa tietoa on se, että järjestelmässä oli auki sellainen feedi jonka ei pitänyt olla auki internettiin. Nyt se on suljettu. Aikaisemmin Veturit kartalla käytti tuota feediä.

Toivottavasti joko VR tai LiVi saa tulevaisuudessa auki sellaisen julkisen feedin jossa myös muut kuin Matkustajajunat näkyvät.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #45 : Joulukuu 12, 2013, 18:47:40 »

Vr ei saa aikaiseksi muuta kuin paskaa. Nyt tuli mitta täyteen.

Edit. mielipiteeni koskee vain pelkkää yhtiötä, ei esim. sen työntekijöitä. Monta hienoa ihmistä on tullut tavattua vuosien varrella
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #46 : Joulukuu 12, 2013, 19:01:52 »

Toivottavasti Vr järjestää uuden vastaavan julkisen datalähteen johon tieto tulisi avoimena datana kuten nykyään esim. ilmatieteenlaitoksen säädata.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #47 : Joulukuu 12, 2013, 19:06:04 »

Toivottavasti Vr järjestää uuden vastaavan julkisen datalähteen johon tieto tulisi avoimena datana kuten nykyään esim. ilmatieteenlaitoksen säädata.


Samalla voit uskoa joulupukkiin  Virnistää
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #48 : Joulukuu 12, 2013, 19:14:57 »

Näkyyhän tuolla nyt henkilöjunat, mutta ei tavarajunia. Toivottavasti nekin tulisivat joskus näkyviin..  Näyttää kieltä
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #49 : Joulukuu 12, 2013, 19:24:08 »

Alku on hyvä, mutta oleellisin tieto puuttuu. Ts veturit jäädään odottamaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan  Iskee silmää.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 12 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturit kartalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina