Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #100 : Tammikuu 02, 2014, 16:40:00 » |
|
EDIT: lisätäänpä vielä, että näköjään graafiset ovat tällä hetkellä näkyvillä 24.11.2013 asti. Tuleekohan uusia?
Nyt graafiset näkyvillä 29.3.2014 asti. Jees, wau!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #101 : Tammikuu 02, 2014, 17:23:27 » |
|
EDIT: lisätäänpä vielä, että näköjään graafiset ovat tällä hetkellä näkyvillä 24.11.2013 asti. Tuleekohan uusia?
Nyt graafiset näkyvillä 29.3.2014 asti. Jees, wau! asjaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #102 : Tammikuu 02, 2014, 17:56:44 » |
|
EDIT: lisätäänpä vielä, että näköjään graafiset ovat tällä hetkellä näkyvillä 24.11.2013 asti. Tuleekohan uusia?
Nyt graafiset näkyvillä 29.3.2014 asti. Mahtavaa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #103 : Tammikuu 12, 2014, 21:07:53 » |
|
Mutta ilmeisesti keväällä Gratu-palvelu ollaan poistamassa käytöstä? Graafiset aikataulut ollaan siirtämässä ilmeisesti JETI-järjestelmään: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lv_2013-02_rautateiden_verkkoselostus_2015_web.pdf , johon ilmeisesti ei tule pääsemään ilman käyttäjätunnuksia. Mistäs sitten graafiset aikataulut nähdään? Vakinaisten junien listat tietty on yksi tietolähde josta junien kulkuaikoja voisi yrittää tulkita muttei niilläkään tiedoilla pitkälle pötkitä. Palautetta Liikennevirastoon: Olisiko JETI-palveluun kenties mahdollista saada graafiset aikataulut näkyviin julkisena ja kirjautumattomana, ja muut palvelun osat olisivat käytettävissä kirjautuneena? Tai graafisille aikatauluille olisi hyvä järjestää joku muu Gratua vastaava paikka josta niitä voisi hakea. Muuten mennään kyllä ajassa selkeästi taaksepäin tiedon panttaamiseen, ja sillä ei ainakaan tätä harrastusta helpoteta. Avoimuus tällaisten tietojen suhteen on nykypäivää. Kyllä tavarajunistakin pitää olla mahdollista saada aikataulutietoja graafisten aikataulujen avulla, ja kun nämä tiedot ovat julkisia, niiden on oltava kaikkien niitä tarvitsevien, myös rautatieharrastajien saatavilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #104 : Tammikuu 12, 2014, 21:15:19 » |
|
Tästä harrastuksestahan tulee kokoajan vaan vaikeampaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #105 : Tammikuu 13, 2014, 01:21:01 » |
|
Kyllä mielestäni nykyaikana realiaikaiset grafiikat tulisi olla harrastajilla vapaasti saatavilla, tämä vähentäisi huomattavasti tarvetta junanumeroiden kyselyyn jälkikäteen varsinkin kun kyseinen data on olemassa.
Tuosta veturit kartalla palvelusta sen verran että mitä olen jutellut kuljettajien kanssa niin kyllä harmittelevat kovasti kun palvelu ei ole saatavilla nyt. Oli kuulemma niin helppoa ja nopeaa katsoa vaikka lepohuoneessa tai ruokalassa että missä juna on tulossa ja minkä verran on vielä aikaa jäljellä jolloin pitää lähteä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #106 : Tammikuu 13, 2014, 01:47:33 » |
|
Tuosta veturit kartalla palvelusta sen verran että mitä olen jutellut kuljettajien kanssa niin kyllä harmittelevat kovasti kun palvelu ei ole saatavilla nyt. Oli kuulemma niin helppoa ja nopeaa katsoa vaikka lepohuoneessa tai ruokalassa että missä juna on tulossa ja minkä verran on vielä aikaa jäljellä jolloin pitää lähteä.
Kuljettajat saavat halutessaan yhdellä puhelulla tietoonsa paljon tarkemman kulun junalleen, kuin mitä veturit kartalla kertoisi. Lisäksi heillä on pääsy optiin, josta näkee junat. Täytyy todeta näin ei niin superfanaattisena harrastajana, että kiihkein osuus harrastajista on matkalla täyttä höyryä pistoraiteella näiden viestiensä suhteen. Kysyn vain, että mikä taho määrää esittämään rataverkolla liikkuvien yksiköiden kulun julkisesti netissä? Eikös se riitä, että toimitaan need-to-know periaatteella? Uskoisin nimittäin, että mitä useampi jakelukanava=sitä suuremmat kulut. Lentoliikenteeseenkin olen lukenut verrattavan näitä tietoja, pienellä googlauksella löysin kyllä itse merkittäviä eroja ja syitä, siitä miksi lentoliikenteessä tiedot ovat helpommin kaivettavissa esiin. Transponderit, yksityiset ihmiset laitteineen jne. ovat syy miksi esim. flightradar toimii.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #107 : Tammikuu 13, 2014, 02:44:48 » |
|
Kuljettajat saavat halutessaan yhdellä puhelulla tietoonsa paljon tarkemman kulun junalleen, kuin mitä veturit kartalla kertoisi. Lisäksi heillä on pääsy optiin, josta näkee junat.
Tuollaisia puheluita tosin ei ole soveliasta soitella perusteella "olisi kiva tietää", jos puhelimeen vastaavalla on muitakin kiireitä. Ja sinne optiin pääsee tietysti vain sieltä, missä on sellaisen mahdollistava tietokone. Kaikkialla tällä planeetalla ei ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #108 : Tammikuu 13, 2014, 03:19:27 » |
|
Tuosta veturit kartalla palvelusta sen verran että mitä olen jutellut kuljettajien kanssa niin kyllä harmittelevat kovasti kun palvelu ei ole saatavilla nyt. Oli kuulemma niin helppoa ja nopeaa katsoa vaikka lepohuoneessa tai ruokalassa että missä juna on tulossa ja minkä verran on vielä aikaa jäljellä jolloin pitää lähteä.
Kuljettajat saavat halutessaan yhdellä puhelulla tietoonsa paljon tarkemman kulun junalleen, kuin mitä veturit kartalla kertoisi. Lisäksi heillä on pääsy optiin, josta näkee junat. Täytyy todeta näin ei niin superfanaattisena harrastajana, että kiihkein osuus harrastajista on matkalla täyttä höyryä pistoraiteella näiden viestiensä suhteen. Kysyn vain, että mikä taho määrää esittämään rataverkolla liikkuvien yksiköiden kulun julkisesti netissä? Eikös se riitä, että toimitaan need-to-know periaatteella? Uskoisin nimittäin, että mitä useampi jakelukanava=sitä suuremmat kulut. Lentoliikenteeseenkin olen lukenut verrattavan näitä tietoja, pienellä googlauksella löysin kyllä itse merkittäviä eroja ja syitä, siitä miksi lentoliikenteessä tiedot ovat helpommin kaivettavissa esiin. Transponderit, yksityiset ihmiset laitteineen jne. ovat syy miksi esim. flightradar toimii. Ei sitä mikään erityinen taho määrää, eikä varmaan tule sellaista määräystä. Liikenne- ja viestintäministeriö tosin on liikenteen ja viestinnän tietoaineistojen avaamisesta jo päättänyt, mutta se ei koske VR:ää. Tässä nyt vain kävi tämmöinen pieni vahinko, että yksiköiden kulku oli parisen vuotta esillä netissä ja sitten siitä nousi semmoinen kohu kuin nousi. Mainittakoon, että kyllä VR:llä on kuitenkin ollut tieto tästä veturit kartalla ohjelman olemassaolosta syksystä 2011 alkaen. Itse en ole saanut mitään virallista yhteydenottoa, joten en oikeasti tiedä tarkemmin mistä on kyse. Eikä tässä ole myöskään mitään yhteistyökuviota eli en ole itse piilottanut muita junia vaan tiedon saatavuus on vain loppunut. Tuosta kuljettajien käytöstä... Palautetta kartasta on tullut tähän mennessä vähän yli sadan viestin verran, mistä 3/4-osaa lukeutuu tuota karttaa ammatikseen käyttäneisiin. Kyse on lähinnä siitä, että VR on antanut kännyköitä työntekijöilleen ja niillä kännyköillä ei ole pääsyä Optiin tai VR:n intraan ylipäänsä. Sitten joku on keksinyt, että tällainen veturit kartalla on olemassa niin kuljettajat ovatkin alkaneet käyttämään sitä. Äkkiäkös sitä muutkin alkaa käyttämään, kun sana leviää. Ja hyöty on siinä, että junasta näkee suoraan liikenteen kokonaiskuvan ja miten oma juna siihen sijoittuu. Virallinen ohjelma eli Opti on pöytäkoneella jossain toimiston nurkassa, ei junassa mukana. Sitten myös liikenteenohjaaja hyötyy, kun voi keskittyä työhönsä eikä tarvitse joka viides minuutti vastailla kysymyksiin siitä, missä junat menee tai miksi tolppa on punaisena. Ei tässä olla pistoraiteella matkalla, vaan kyse on oikeasti merkittävästä asiasta. Mielestäni need-to-know periaate sopii arkaluontoisempiin asioihin, kuten henkilöitä koskevaan ja henkilötietoja sisältävään dataan. Tässä on nyt kuitenkin kyse valtion omistaman infrastruktuurin käytöstä! Jos jokin rataverkon haltija ei halua näyttää liikennöintiä raiteistollaan niin ei toki tarvitse. Maailmalla on kuitenkin alkanut näkyä esimerkiksi satamien nettisivuilla tyypillisen laivalistan lisäksi myös lista satamassa käyvistä tavarajunista (esim. Felixstowen sataman nettisivuilta löytyy kaikki siellä käyvät noin 60 tavarajunaa ja niiden liikennöistijät). Kyse on lähinnä asiakaspalvelusta ja olemassa olevien liikenneyhteyksien markkinoinnista. Vertaus lentoliikenteeseen ontuu siinä mielessä, että siellä paikantimia eli ADS-B laitteita on asennettu suurimpiin lentokoneisiin lähinnä turvallisuussyistä koneen sijainnin jakamiseen muille koneille. Vähän kuin laivaliikenteessäkin. Junaliikenteessä tällaista vaatimusta ei käytännössä ole. Lentoliikenteen tietoja tuonne flightradariin toimittaa myös FAA lähinnä Yhdysvalloista. Joitain lentokoneita on myös piilotettu tarkoituksella tiettyjen tahojen turvallisuuden ja yksityisyyden suojaamiseksi ja kaikissa ei ole ADS-B laitetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #109 : Tammikuu 13, 2014, 11:42:18 » |
|
Kuljettajat saavat halutessaan yhdellä puhelulla tietoonsa paljon tarkemman kulun junalleen, kuin mitä veturit kartalla kertoisi. Lisäksi heillä on pääsy optiin, josta näkee junat.
Kuljettajilla ei ainakaan virallisesti ole omia tunnuksia Optiin (joka on muuten käytännössä lähes käyttökelvottoman surkea järjestelmä).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #112 : Tammikuu 29, 2014, 15:02:27 » |
|
San Francisco Municipal Railwayn "Muni Metro subway". Maanalaisen liikenne viiden sekunnin välein päivittyvänä snapshottina: http://sfmunicentral.com/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #113 : Tammikuu 30, 2014, 18:55:59 » |
|
Täytyy todeta näin ei niin superfanaattisena harrastajana, että kiihkein osuus harrastajista on matkalla täyttä höyryä pistoraiteella näiden viestiensä suhteen. Kysyn vain, että mikä taho määrää esittämään rataverkolla liikkuvien yksiköiden kulun julkisesti netissä? Eikös se riitä, että toimitaan need-to-know periaatteella? Uskoisin nimittäin, että mitä useampi jakelukanava=sitä suuremmat kulut.
Need-to-know periaate oli voimissaan Kekkoslovakiassa ja iso osa kansastahan haikailee sinne takaisin. Vakavasti puhuen tuollainen salailun kulttuuri on menneisyyttä ja nykyisin viranomaisia kehoitetaan avamaan verovaroin kerättyjen tiedostojen ovet auki kaikille halukkaille. Tämä on kirjattu hallitusohjelmaankin. Esimerkiksi Maanmittauslaitos on avannut julmetun määrän karttoja ja paikkatietoaineistoa vapaasti tutustuttavaksi. Museoiden kuvakokoelmia löytyy netistä jne jne. Liikenneviraston graafiset aikataulut ovat verovaroin tehtyjä, eikä niiden avaaminen taatusti vaaranna isänmaan turvallisuutta tms. VR-konsernissa taasen jylläävät sellaiset liiketalouden opit, että kaikki vähänkin avoin tieto yritetään epätoivoisesti salata ja laittaa ainakin tiedotusosaston ovien taaksen need-to-know -periaatteella aneltavaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #114 : Tammikuu 30, 2014, 20:36:36 » |
|
Sillä välin, kun Suomessa ollaan vakavasti ottaen täysin jumissa asian suhteen, olen vähän kehitellyt UK-versiota kartasta. Siitä löytyy jo muutaman rataosuuden käsittävä koeversio osoitteesta: http://junat.dy.fi/uk_kartta/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #115 : Tammikuu 30, 2014, 22:04:07 » |
|
Tuntuu kyllä todella käsittämättömältä että jopa Briteissä ollaan avoimempia mitä Suomessa, ei kyllä äkkiseltään uskoisi... Näyttää ihan hyvältä tuo brittiseuranta, hienoa työtä jälleen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #116 : Tammikuu 30, 2014, 22:14:02 » |
|
Pirttiksen erikoisalaa ovat Porkkanan kunnostus ja veturikartat. Mukava kartta todellakin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #117 : Helmikuu 02, 2014, 00:22:09 » |
|
Kyllä mielestäni nykyaikana realiaikaiset grafiikat tulisi olla harrastajilla vapaasti saatavilla, tämä vähentäisi huomattavasti tarvetta junanumeroiden kyselyyn jälkikäteen varsinkin kun kyseinen data on olemassa. Ruotsissa vaikuttaisi Trafikverketin sivuilla olevan edellisenä päivänä klo 16.35 tuotettu graafinen aikataulu seuraavan päivän tilanteesta. Seuraavan viikon lehdet näyttäisivät olevan ajettu joko eilen tai tänään ja kun mennään riittävän kauas tulevaisuuteen, lehdet on tehty marraskuun lopulla 2013.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #118 : Helmikuu 02, 2014, 20:34:27 » |
|
Tuntuu kyllä todella käsittämättömältä että jopa Briteissä ollaan avoimempia mitä Suomessa, ei kyllä äkkiseltään uskoisi...
Avoimuutta arvioidessa täytyy tosin ottaa huomioon, että brittikartan tavarajunien numerot eivät ole todellisia. Avoimempaa toki kuin tällä hetkellä kotimaassamme.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #119 : Helmikuu 02, 2014, 20:58:28 » |
|
Avoimuutta arvioidessa täytyy tosin ottaa huomioon, että brittikartan tavarajunien numerot eivät ole todellisia. Avoimempaa toki kuin tällä hetkellä kotimaassamme.
Totta. Noista britannian avoimista reaaliaikaisista feedeistä on jostain syystä haluttu korvata tavarajunan numeron (headcode) kolme viimeistä merkkiä eräänlaisella juoksevalla numeroinnilla (2 numeroa ja kirjain). Todelliset numerot saa virka-aikataulusta ( Working Timetable, WTT), joka löytyy Network Railin sivuilta ja sisältää nuo oikeamuotoiset headcodet. Ei vaan sisällä viimeisimpiä muutoksia aikatauluihin (poikkeavia tai lisäjunia ym.), mutta paikalliset harrastajat tosin näyttää tietävän ne joka tapauksessa. Oikeastaan se vaan helpottaa tietyn yksittäisen junan seuraamista, sillä headcodeja kierrätetään uudelleen ja voi olla useita samanlaisia yhtäaikaa liikkeellä. Juokseva numerointi tarjoaa yksilöivän tunnuksen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #120 : Helmikuu 04, 2014, 13:54:29 » |
|
Tiedoksi. Liikenneministeri Kyllösen vastaus kirjeeseeni, jossa perustelin asioita veturilinkin palauttamiseksi jakeluun. VR yhtymä ei ole kuukauteen vastannut samoihin asioihin. Liikenneministeri vastasi viikossa. Vastaus on tässä: Liikenne- ja viestintäministeriöllä ei ole vastaavia tietokantoja ja VR:N SISÄISET ASIAT KUULUVAT OMISTAJAOHJAUSMINISTERI HAAVISTON TONTILLE, joten niihin allekirjoittaneella ei ole toimivaltaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #121 : Helmikuu 09, 2014, 17:21:13 » |
|
VR:N SISÄISET ASIAT KUULUVAT OMISTAJAOHJAUSMINISTERI HAAVISTON TONTILLE, joten niihin allekirjoittaneella ei ole toimivaltaa.
Alkaahan sieltä löytyä viimein se vastuuhenkilökin, kohta voidaan tehdä porukalla vierailureissu esittääkseemme vienon toiveemme hera Haavistolle
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #122 : Helmikuu 10, 2014, 11:31:13 » |
|
Tiedoksi. Liikenneministeri Kyllösen vastaus kirjeeseeni, jossa perustelin asioita veturilinkin palauttamiseksi jakeluun. VR yhtymä ei ole kuukauteen vastannut samoihin asioihin. Liikenneministeri vastasi viikossa. Vastaus on tässä: Liikenne- ja viestintäministeriöllä ei ole vastaavia tietokantoja ja VR:N SISÄISET ASIAT KUULUVAT OMISTAJAOHJAUSMINISTERI HAAVISTON TONTILLE, joten niihin allekirjoittaneella ei ole toimivaltaa.
Kyllöskä lienee oikeassa, koska kyse on VR-konsernin sisällä olevan tiedon käyttämisestä. Jokos laitoit Haavistolle viestiä? Harmi, että presidentivaalit ovat jo menneet. Ennen vaaleja olisi Haavistolla voinut olla enemmänkin mielenkiintoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #123 : Helmikuu 10, 2014, 18:58:27 » |
|
Olen lähettänyt saman aineiston ministeri Haavistolle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #124 : Helmikuu 11, 2014, 16:33:20 » |
|
Rail track sekasin: P924 Tpe-Tus jarruttelee Nokialle
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|