Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #150 : Maaliskuu 11, 2014, 16:48:20 » |
|
Onko Suomen puolelta kuulunut mitään uutta, eli onko toiveita saada näkymään muutakin kuin matkustajajunat kartalle ?
Eipä ole mitään. Ompa ikävä tilanne, nyt kun vielä on auringon pilkkuja turkasen paljon -> hiivatinmoiset ulkomaanhäiriöt -> Jkv perusteella kuuntelu päivänvalon aikana on niin toivotonta että ihan muutaman kilometrin päästä erottaa junan, kun yleensä kuuluu yli 20km päästä. Eli normaali oloissa minulla olisi yli 15min aikaa mennä kuvaamaan mutta nyt tahtoo olla päiväsaikana että 3min jää aikaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #151 : Maaliskuu 15, 2014, 08:08:34 » |
|
Mitä taajuutta kuuntelet ja minkälaisilla vehkeillä? Olisi hienoa kokeilla tuota.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #152 : Maaliskuu 15, 2014, 16:09:29 » |
|
Mitä taajuutta kuuntelet ja minkälaisilla vehkeillä? Olisi hienoa kokeilla tuota.
Jkv veturilaitteen lähettämä taajuus on 27.115Mhz ja Usb modella kuuluu Jkv vinkuna parhaiten. Kuuntelussa voi käyttää Cb-radiota koska lähete sattuu kanavalle 13 tai vaihtoehtoisesti jotain softaradiota. Hyvä antenni on kuitenkin kaikki kaikessa ja itselläni on kotona 5/8 aallon keppi (pituus noin 7m) savupiipun nokassa. Toki myös autoon pystyy asentamaan laitteet ja autoantennit ovat hieman lyhyempiä (esim hyvät antennit noin 2m mittaisia)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #153 : Maaliskuu 15, 2014, 19:31:16 » |
|
Mitä taajuutta kuuntelet ja minkälaisilla vehkeillä? Olisi hienoa kokeilla tuota.
Jkv veturilaitteen lähettämä taajuus on 27.115Mhz ja Usb modella kuuluu Jkv vinkuna parhaiten. Kuuntelussa voi käyttää Cb-radiota koska lähete sattuu kanavalle 13 tai vaihtoehtoisesti jotain softaradiota. Hyvä antenni on kuitenkin kaikki kaikessa ja itselläni on kotona 5/8 aallon keppi (pituus noin 7m) savupiipun nokassa. Toki myös autoon pystyy asentamaan laitteet ja autoantennit ovat hieman lyhyempiä (esim hyvät antennit noin 2m mittaisia) Kanavalla 13 kuuluu minun Cd radiossa vai kohinaa mutta johtuuko se liian lyhyestä antennista? Ja mitä tuolta JKV kanavalta edes pitäisi kuulua
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #155 : Toukokuu 16, 2014, 10:08:41 » |
|
Kaikesta päätellen taitaa koko veturikartan saanti entiselleen olla edelleen laskusuhdanteessa. Olisiko kenelläkään tiedossa mitään asiaan auttavaa tapaa toimia, jolla voisi vaikuttaa asiaan että saataisiin veturit kartalla takaisin entiseen loistoonsa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #156 : Toukokuu 16, 2014, 11:55:30 » |
|
Eikö tuo 27,115 Mhz taajuus ole vain energian siirtoon veturista baliisille ja varsinainen data siirtyy 4,5 Mhz taajuudella? Jonkinlainen kellopulssi lienee tuossa 27 Mhz taajuudessa mukana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #157 : Toukokuu 16, 2014, 14:06:31 » |
|
Kaikesta päätellen taitaa koko veturikartan saanti entiselleen olla edelleen laskusuhdanteessa. Olisiko kenelläkään tiedossa mitään asiaan auttavaa tapaa toimia, jolla voisi vaikuttaa asiaan että saataisiin veturit kartalla takaisin entiseen loistoonsa.
Voisiko Veturikartasta tehdä jonkinlaisen adressin, jonka rautatieharrastajat, veturinkuljettajat ja muut allekirjoittaisivat? Silloin oikeasti esim. Liikennevirasto näkisi, että tiedoille on käyttöä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilari Inkiläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 37
|
« Vastaus #158 : Toukokuu 16, 2014, 14:22:49 » |
|
Adressi olisi ihan hyvä idea, mutta pahaa pelkään, ettei se paljoa auta. Voihan sitä kokeilla. Tämä Veturit kartalla -palvelu olisi kyllä tosi hienoa saada takaisin käyttöön.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #159 : Toukokuu 16, 2014, 15:01:05 » |
|
Liikennetietoja ollaan kyllä avaamassa jo. http://www.lvm.fi/tyoryhmat-ja-selvitysmieshankkeet/-/mahti/asia/61766Tuon kauhean pitkän selostuksen voi tiivistää parilla lainauksella: "Liikenneviraston tietopolitiikka periytyy tie-, rata- ja meripuolen virastoissa noudatetuista periaatteista. Aiempien virastojen tietopoliittiset lähtökohdat ja toimintaympäristöt poikkeavat liikennemuodoittain jossain määrin toisistaan. Harmonisointityö on meneillään ja viraston yhtenäisiä käytäntöjä määritetään." "Reaaliaikaisen liikennetiedon avaamista toteutetaan osana Liikenneviraston liikenteenohjausjärjestelmien uudistushanketta seuraavien viiden vuoden aikana. Hankkeen yhteydessä huomioidaan julkisen tiedon uudelleenhyödyntämisen edellyttämien rajapintaratkaisujen toteutus. Vuoden 2013 aikana määritellään tarkempi eteneminen reaaliaikaisen tiedon avaamiselle ja eri tietolajien palvelutasolle." Mainittu "reaaliaikainen liikennetieto" on toisaalla julkistetun aikataulun mukaan tulossa vuonna 2015.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #161 : Toukokuu 16, 2014, 18:55:02 » |
|
Tuo lausunto oli esillä tässä ketjussa jo aiemmin. Asenne on semmoista perus-VR:ää - ei mitään uutta taivaan alla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #162 : Toukokuu 16, 2014, 20:23:25 » |
|
Kaikesta päätellen taitaa koko veturikartan saanti entiselleen olla edelleen laskusuhdanteessa. Olisiko kenelläkään tiedossa mitään asiaan auttavaa tapaa toimia, jolla voisi vaikuttaa asiaan että saataisiin veturit kartalla takaisin entiseen loistoonsa.
Voisiko Veturikartasta tehdä jonkinlaisen adressin, jonka rautatieharrastajat, veturinkuljettajat ja muut allekirjoittaisivat? Silloin oikeasti esim. Liikennevirasto näkisi, että tiedoille on käyttöä. Adressit ovat huuhaata. Tai ei ihan, vaan vastapuolen kannalta hyvinkin kannatettavaa, mutta mihinkään johtamatonta puuhastelua. Tätä asiaa pitäisi ryhtyä purkumaan Livin kautta. Liikennevirasto on viranomainen ja rautatiet ovat valtion liikenneverkkoa. Livillä on tieto rautateiden reaaliaikaisesta liikenteestä ja hallinnon avoimuusperiaatteen mukaisesti se tieto pitäisi saattaa maksutta kansalaisten käyttöön. Avoimuuden periaatteena on jättää väliin perinteinen pohdinta siitä, että onko tiedolle tarvetta tai käyttöä kansalaisilla. Ei pohdintaa, vaan tiedot jakoon. Jos joku sitten innovatiivisesti kehittää sitä käyttävää teknologiaa, niin valtiovallan tavoite on saavutettu. Lainsäädäntö on sinällään selvää eli viranomaisen hallussa oleva tieto on julkista ja sen saa pyytämällä. Näin ollen rautateiden reaaliaikainen liikenne pitäisi periaatteessa olla saatavilla Livistä. Asianharrastajien kannattaisi ottaa yhteyttä Liviin ja pyytää vaikka neuvottelua asiantiimoilta. Sittenhän kumpikin osapuoli tietäisi, missä mennään ja minkälaisia kantoja, esteitä ja tarpeita eri osapuolilla on. Adressilla ei saavuteta mitään tuollaista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #163 : Toukokuu 16, 2014, 20:48:44 » |
|
Asianharrastajien kannattaisi ottaa yhteyttä Liviin ja pyytää vaikka neuvottelua asiantiimoilta. Sittenhän kumpikin osapuoli tietäisi, missä mennään ja minkälaisia kantoja, esteitä ja tarpeita eri osapuolilla on.
Britanniassa vastaavien tietojen avaaminen meni suunnilleen noin. Eräs henkilö kysyi junaliikenteen tietojen avaamisesta Network Raililta ja asiaan suhtauduttiin myönteisesti. Tarvittavat järjestelmät avattiin ja neljän kuukauden kuluttua tiedot oli kaikkien käytettävissä. Tavaraliikennettä koskevat tiedot avattiin hieman myöhemmin neuvottelujen jälkeen. Tavarajunista haluttiin pois tiedot junan operaattorista, numerosta ja kuljetettavasta lastista. Nykyään tuolla avoimella tiedolla on useampia satoja jatkokäyttäjiä ja sivuvaikutuksena ohjelmistojen kehityksestä on tullut halvempaa ja nopeampaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #164 : Toukokuu 17, 2014, 10:50:37 » |
|
Samalla tavalla täällä Suomessakin voitaisiin anonymisoida tavarajunien tiedot ja ne saataisiin näkymään kartalla taas (kuten tuossa avoimen datan työryhmän ehdotuksessa olikin, että julkaistavat tiedot anonymisoidaan). Toivotaan että asialla olisi myönteistä kaikua (Liikenneviraston LIIKE:n rajapinnan kautta).
VR pelkää että anonymisoinnista huolimatta tietoja voitaisiin käyttää operaattoria vastaan. Turha pelko. Anonymisoiduista tiedoista ei muuta voi päätellä kuin sen, että siellä jotain liikkuu. Tämä tieto olisi erittäin hyödyllinen harrastajien kannalta, kuten se aiemminkin oli. Junia ei turhaan tarvinnut odottaa radan varressa ja toisaalta kynnys kuvaamiseen lähtemiselle oli huomattavan pieni kun näki että liikennettä on todellakin tulossa.
Eikä tavarajunien kulkutietojen hyöty tosiaankaan rajoittunut harrastekäyttöön, vaan ammattikäyttäjiäkin oli, mm. konduktöörit ja puuautonkuljettajat jne... Näillä perusteilla voisi olla suurempikin painoarvo kuin harrastekäytöllä.
Graafisten aikataulujen osalta tilanne on sama, eli minusta Gratua pitäisi ylläpitää jatkossakin, riippumatta LIIKE:stä.
Tai sitten vaihtoehtoisesti julkaista jossakin muussa palvelussa "todelliset" virkakäytön grafiikat joka päivä, kuten Ruotsissakin toimitaan. Miksi ei täällä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #165 : Toukokuu 17, 2014, 11:13:18 » |
|
Hyvä rustaus Oskarilta, minkä allekirjoitan adressin muodossa täysin... Tämä on kieltämättä hämmästyttävää, että tällaisia tietoja pantataan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #166 : Toukokuu 17, 2014, 11:31:23 » |
|
VR pelkää että anonymisoinnista huolimatta tietoja voitaisiin käyttää operaattoria vastaan. Turha pelko. Anonymisoiduista tiedoista ei muuta voi päätellä kuin sen, että siellä jotain liikkuu.
VR:n suhtautuminen on kyllä perin omituista. Jos VR:llä pelätään kilpailijoita, niin eihän junien liikkeitä kuitenkaan pystytä salaamaan. Jos joku kilpailija väenväkisin haluaa saada kokonaiskuvan VR:n liikenteestä, niin helpollahan laitetaan viikoksi päivystys haluttuihin risteyskohtiin ja liikenne saadaan dokumentoitua paljon tarkemmin kuin vetureiden osalta. Jos kilpailija on käynnistämässä liikennettä esim. 100 miljoonan budjetilla, niin muutaman ihmisen yhden viikon päivystys ei siinä budjetissa maksa yhtään mitään. Toisekseen, VR kuljettajaa asiakkaiden tavaraa, ei omaansa. Tottahan teollisuusyhtiöt kertovat proxioneille ja muille tulokkaille, että paljonko tavaraa liikkuun milloin ja minne. Ei kai kilpailevaa tarjousta muutoin voisi saadakaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #167 : Toukokuu 17, 2014, 11:57:58 » |
|
VR:n suhtautuminen on kyllä perin omituista.
Ylipäätään kaikenlainen salailukulttuuri tai -asenne ei mielestäni istu vuoden 2014 yhteiskuntaan, valtionyhtiöstä puhumattakaan. Täytyy muista se, että VR tekee paljon asioita myös oikein ja yhtiöllä olisi mahdollisuudet vaikka mihin, mutta sitten tsäänssit hukataan aivan käsittämättömällä tunaroinnilla, alkaen nyt vaikka juuri tavarajunien liikennetietojen salaamisesta. Vaikka tämä miten pieneltä asialta tahansa kuulostaa saattaakin, se kertoo silti paljon. Näin viime yönä kauniin unen: VR palveli asiakkaita, eikä asiakkaiden tarvinnut palvella VR:ää. Unessa tosin ei mainittu vuosilukuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #168 : Toukokuu 17, 2014, 14:45:26 » |
|
Samalla tavalla täällä Suomessakin voitaisiin anonymisoida tavarajunien tiedot ja ne saataisiin näkymään kartalla taas.
Melkoisen anonyymiä tietoa ne tavarajunat kartalla olikin sillä ei niistä ollut muuta kuin sijainti ja tunniste, johon harrastajavoimin bongattiin veturille numero. Aikataulutietoja ei ollut. Sitten niitä laitteita vaihtui välillä toiseen ja samalla tunniste vaihtui, joten ei se numerotieto aina ihan varmaa ollut. Kovin moni ihmettelee, mitä salaista siinä voi olla... Britannian avoin data sisältää aikataulut ja suunnitellun veturilajin ja junapainon tavarajunille - myöskin siinä tapauksessa vaikka ne kuljettaisi ydinpolttoaineita tai sotakalustoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #169 : Toukokuu 17, 2014, 20:50:00 » |
|
On tämä turhauttavaa ilman Veturit kartalla -palvelua. Perjantaina odottelin reilun tunnin verran T3647, jota ei koskaan tullut. Esim. viime kesänä pystyi seuraamaan onko juna tulossa Karjaalla, Lohjalla tai yleensäkään onko kyseinen juna liikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #170 : Toukokuu 17, 2014, 21:33:44 » |
|
On tämä turhauttavaa ilman Veturit kartalla -palvelua. Perjantaina odottelin reilun tunnin verran T3647, jota ei koskaan tullut. Esim. viime kesänä pystyi seuraamaan onko juna tulossa Karjaalla, Lohjalla tai yleensäkään onko kyseinen juna liikenteessä. Juuri tuosta syystä en ole vaivautunut ottamaan ainuttakaan kuvaa tai videota junista veturit kartalla palvelun rajauduttua vain matkustajajuniin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #171 : Toukokuu 18, 2014, 08:30:24 » |
|
On tämä turhauttavaa ilman Veturit kartalla -palvelua. Perjantaina odottelin reilun tunnin verran T3647, jota ei koskaan tullut. Esim. viime kesänä pystyi seuraamaan onko juna tulossa Karjaalla, Lohjalla tai yleensäkään onko kyseinen juna liikenteessä. Juuri tuosta syystä en ole vaivautunut ottamaan ainuttakaan kuvaa tai videota junista veturit kartalla palvelun rajauduttua vain matkustajajuniin... Mun mielestä ei se tiedon saaminen ole niin pakollista, että kuvaamista kannattaisi lopettaa. Kuvailtiinhan ennen veturit kartalla-palveluakin, ja junan odotteleminen loi aina jännitystä että tuleeko sitä vai ei. Toki palvelu oli hyödyllinen ja kätevä, mutta ei minun maailma kaatunut kun se loppui
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #172 : Toukokuu 18, 2014, 09:05:00 » |
|
Mun mielestä ei se tiedon saaminen ole niin pakollista, että kuvaamista kannattaisi lopettaa. Kuvailtiinhan ennen veturit kartalla-palveluakin, ja junan odotteleminen loi aina jännitystä että tuleeko sitä vai ei. Toki palvelu oli hyödyllinen ja kätevä, mutta ei minun maailma kaatunut kun se loppui Samaa mieltä kyllä olen. Tieto onkin sellainen lisäarvoa tuottava juttu, minkä puuttumisen takia ei kannata hyvää harrastusta jättää. Enempi minua tällaisen palvelun tekijänä harmittaa kaikenlainen yleisen kehityksen pysähtyneisyys maassamme.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #173 : Toukokuu 18, 2014, 16:39:06 » |
|
Samaa mieltä, tärkeää on minulle myös luonnossa liikkuminen, välillä epätavallisiinkin aikoihin. Junaa odotellessa voi ottaa pari kuvaa vaikka aamusumuisesta järvestä tai hiljaa paikalle uiskentelevasta vesilinnusta. Ja jos jotain jää tulematta, usein tulee sitten vastapainoksi jotain ylimääräistä. Tänään Falunin ja Borlängen välillä yllätti yksinäisenä veturina liikkunut TMX 104. Se jätti kesäiseen metsään melko museaalisen tuoksun, vaikka ei olekaan museoveturi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #174 : Toukokuu 19, 2014, 00:39:33 » |
|
Samaa mieltä, tärkeää on minulle myös luonnossa liikkuminen, välillä epätavallisiinkin aikoihin. Junaa odotellessa voi ottaa pari kuvaa vaikka aamusumuisesta järvestä tai hiljaa paikalle uiskentelevasta vesilinnusta. Ja jos jotain jää tulematta, usein tulee sitten vastapainoksi jotain ylimääräistä. Tänään Falunin ja Borlängen välillä yllätti yksinäisenä veturina liikkunut TMX 104. Se jätti kesäiseen metsään melko museaalisen tuoksun, vaikka ei olekaan museoveturi. Minua henkilökohtaisesti ei suuremmin kiinnosta ajaa yhteensä n. 100 km. (maksaa nykyisin aivan rahaa) viritellä välineet, odotella, odotella ja odotella tietämättä onko juna mennyt jo tunti sitten tai mahtaako olla tunnin myöhässä vai tuleeko lainkaan... Toisaalta taas parin tunnin turhaksi koetun odotuksen jälkeen kun kasaa vermeet kyytiin ja lähdet ajelemaan kotiin niin näet kaivatun junan viilettävän sieltä metsän siimeksestä... Hyvä harrastus, mutta ei ainakaan minulle niin tärkeä että lähtisin hyttysten syötäväksi / pakkasen puremaksi aivan vain huvin vuoksi "erilaista kokemusta" hakemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|