Mutta siis tapauksia on ollut, että firma laskuttaa itseään pöyristyttävillä summilla. Nykykäytännöistä en tiedä.
Kuulostaa vähän Saksalta. Siellähän ratakapasiteetista vastaava viranomainen kuuluu DB-konserniin ja ratakapasiteetin hinnat ovat tähtitieteelliset – tasapuolisesti kaikille firmoille, mukaanlukien DB itse
Sen lisäksi, että tämä "hiukan" hankaloittaa DB-konserniin kuulumattomien firmojen toimintaa, tästä on ollut esim. sellaista seurausta, että muiden junafirmojen junat ajavat päärautatieaseman läpi pysähtymättä. Kaupungista kun löytyy muitakin – halvempia – asemia joilla pysähtyä.
Latviasta olen myös kuullut, että eräs syy Latvian heikkoihin kansainvälisiin junayhteyksiin on ratakapasiteetin korkeissa hinnoissa. Sielläkin infran hallitseminen näyttäisi kuuluvan LDz:lle, ainakin kotisivujen pikaisen vilkaisun perusteella. Ranskassakin on samaa touhua, esim. moni kansainvälinen autojuna on lakkautettu, koska muilla kuin SNCF:llä ei ole ollut varaa ratakapasiteettimaksuihin.