Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Poliisi: Nuorten hölmöilystä tonnien lasku rautateille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Joulukuu 05, 2013, 19:44:32 »

Kannonkosken ratapihan vaihteen raiteensulkijan lukko on rikottu lähiaikoina jo kolmeen otteeseen, kertoo Keski-Suomen poliisilaitoksen tiedotteessaan.

Viimeisin tapauksista on sattunut parin viime päivän aikana. Jälkien perusteella asialla ovat poliisin mukaan olleet nuoret moottoripyöräilijät, jotka ovat ajaneet raiteiden viertä vaihteensulkijan siirtotangon yli. Tässä yhteydessä tangon ottamat osumat ovat rikkoneet lukon.

Vaikka teot ovat poliisin arvion mukaan ehkä seurausta tietämättömyydestä, on niistä aiheutunut suuren luokan lasku. Lukon korjaus maksaa noin 5 000 euroa, joten kolmen sattumuksen yhteissaldo nousee lähes 15 000 euroon.

Poliisi muistuttaa myös, ettei moottoriajoneuvoilla ole raiteille mitään asiaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013120517803271_uu.shtml
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2013, 21:05:32 »

Mielenkiintoinen. Jälkien perusteella päätellään moottoripyöräilijöiden ikä...
tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #2 : Joulukuu 06, 2013, 00:14:10 »

Siis tuohonko noin metrin mittaiseen 15mm vahvuiseen terästangon pätkäänkö saadaan siis tuhlattua 5000€? Järkyttynyt
http://vaunut.org/kuva/59613
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2013, 03:14:39 »

IL:sä oli ensin "Poliisi: nuorten hölmöilystä jattilasku rautateille"?. Jo kertyy tosiaan hintaa ruosteiselle tangonpätkälle. Jos ymmärrän oikein niin tämän on tarkoitus suistaa kalusto kiskoilta, eikö olisi fiksua, että kun ensimmäinen akseli on tippunut kiskoilta niin systeemissä on ns. "murtosokka" joka nimensä mukaisesti murtuu (mopon kumirengas riittää myös tähän) ko. tilanteessa ja sen seurauksena loput akselit pysyvät kiskoilla. Ps. tämä on vaan "yksityisajattelua", Topi L tai Kimmo T L, tietävät varmaan asiasta tarkemmin. Kyllähän tuolle korjaukselle hintaa kertyy kun joku VR päällikkö tilaa korjaustarpeet 1 kpl kerralla "tutun turvallisesta" konepajasta. Hän oli lisäksi sopivasti konepajan saunassa "poikain pikkujouluissa" kun tämä vahinko tapahtui. Tässä näyttää olevan vähän nykyaikaisempi versio ko. "vermeestä" http://vaunut.org/kuva/74960?tag0=17|Rautatieinfra|Turvalaite  . Metron roskiksetkin maksoivat 35 vuotta sitten 4000 mk kappale, niissä kun oli kuulemma "sovittu"  suunnittelu ja valmistus samaan pakettiin. Pieni puolustus, ne olivat kuitenkin rosteria. Vuoden 1975 4000 mk on 2013 rahassa noin 3000 euroa, eli melkein on "markka muuttunut euroksi" (netistä löytyneen kertoimen mukaan).
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2013, 05:24:44 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #4 : Joulukuu 06, 2013, 09:49:04 »

Tuskin tarvitee tilata. Nämä osat muiden ohella ovat varaosa- ja varastotavaraa. Niitä taitaa löytyä opastinmestarien varastoista. Joka lähtöön. Yleensä kaikkiin, mm. vaihteisiin on varaosia. Kuten kieliä.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #5 : Joulukuu 06, 2013, 12:56:48 »

Tuskin tarvitee tilata. Nämä osat muiden ohella ovat varaosa- ja varastotavaraa. Niitä taitaa löytyä opastinmestarien varastoista. Joka lähtöön. Yleensä kaikkiin, mm. vaihteisiin on varaosia. Kuten kieliä.

Vaikka osia varastossa olisikin, niin on niilläkin joku hinta...

Tässä tapauksessa hintalähteenä käytetään Poliisia joka ei kerro miten on hintaan päätynyt.

Mihin "rautateille" tuo lasku sitten menee niin veikkaisin loppukädessä LiViä joka maksaa vaihtokeikasta ylläpitäjälle, ellei tämä kuulu normaalin ylläpitoon. Jos porukka on lähellä niin korjaus mennee halvalla, mutta jos taas pyhänä ja pitää erikseen kaksi miestä ajattaa päiväksi vaihtamaan tankoa niin helposti tulee tonni/kaksi hintaa keikalle.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Joulukuu 06, 2013, 13:19:09 »

Lisäksi, jos rautatieväylän toimimattomuus aiheuttaa viivästyksiä rautatieliikenteelle, viivästyksistä kärsivät operaattorit lienevät oikeutettuja korvauksiin, jotka voivat nousta melko korkeiksikin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #7 : Joulukuu 06, 2013, 14:21:02 »

Jouni: yhden akselin putoaminen kiskoilta ei välttämättä tunnu painavassa roikassa missään. Junia on vedetty kilometrikaupalla niin, että kaikki akselit eivät ole olleet kiskoilla, ja esim. 500 tai 1000 tonnin painoinen tavaravaunuroikka ei tarvitse kummoistakaan alamäkeä alkaakseen vieriä ja kerran liikkeelle lähdettyään siihen tarvitaan aika paljon kitkaa, että se pysähtyy ennen seuraavaa ylämäkeä.

Tuohon tilaamiseen ei tarvita kuin VR:n oma paja, joka on tulosvastuullinen ja joka näkee tällaisessa tilauksessa kerrankin tilaisuuden tehdä vähän ylimääräistä viivan alle. Osa firman omista pajoista hinnoittelee tuotantonsa pilviin, koska kyseessä on vain akuankkarahaa firman taskusta toiseen; se vain saattaa johtaa siihen, että yksityinen tekeekin homman halvemmalla, vaikka raha lähteekin silloin firman taskusta pois. Mutta siis tapauksia on ollut, että firma laskuttaa itseään pöyristyttävillä summilla. Nykykäytännöistä en tiedä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Joulukuu 06, 2013, 14:31:42 »

Mutta siis tapauksia on ollut, että firma laskuttaa itseään pöyristyttävillä summilla. Nykykäytännöistä en tiedä.

Kuulostaa vähän Saksalta. Siellähän ratakapasiteetista vastaava viranomainen kuuluu DB-konserniin ja ratakapasiteetin hinnat ovat tähtitieteelliset – tasapuolisesti kaikille firmoille, mukaanlukien DB itse Iskee silmää

Sen lisäksi, että tämä "hiukan" hankaloittaa DB-konserniin kuulumattomien firmojen toimintaa, tästä on ollut esim. sellaista seurausta, että muiden junafirmojen junat ajavat päärautatieaseman läpi pysähtymättä. Kaupungista kun löytyy muitakin – halvempia – asemia joilla pysähtyä.

Latviasta olen myös kuullut, että eräs syy Latvian heikkoihin kansainvälisiin junayhteyksiin on ratakapasiteetin korkeissa hinnoissa. Sielläkin infran hallitseminen näyttäisi kuuluvan LDz:lle, ainakin kotisivujen pikaisen vilkaisun perusteella. Ranskassakin on samaa touhua, esim. moni kansainvälinen autojuna on lakkautettu, koska muilla kuin SNCF:llä ei ole ollut varaa ratakapasiteettimaksuihin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #9 : Joulukuu 06, 2013, 16:23:38 »

Kunnossapitosopimuksessa on erikseen lisätyönä vauriokorjaukset (vauriokorjauksen piikkiin ko.tapaukset selvästi menee). Hinnat on yleensä ilmoitettava tarjouksessa niinkuin yksikköhinnat muutostöille. Sittenhän saat kyllä tunteja laskuttaa oman tunnon mukaan vauriokorjauksesta. Destia on kunnossapitäjä Äki-Hpj osuudella ja varaosat löytyy varastoista VR Trackilta tai LiVi:llä joskus omalla tontilla. Kuulostaa kyllä kalliille mutta hinta saattaa olla lehtijuttutyyliin liioitteleva. Varmasti kuitenkin hinta on melko kallis, sisältäen korjaustyökustannukset ja materiaalit. Huomoikaa että kyseessä ei ole pelkkä kääntötanko vaan raiteensulun lukko myös joka on taas eri hintaluokassa.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #10 : Joulukuu 06, 2013, 19:26:55 »

--Off-topics-- ai että kun muistelen taas sitä itsenäisyyspäivää 2008, jonka putkassa vietin. Koitin silloin patjalla särkeä sen kameran, jonka herättyäni näin läsnäolevan katossa.

Joten, eiköhän olisi kunnon riistakamerat mäntyyn Pihtiputaalle.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Poliisi: Nuorten hölmöilystä tonnien lasku rautateille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina