Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #25 : Helmikuu 23, 2014, 16:00:44 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #27 : Helmikuu 23, 2014, 21:15:06 » |
|
Alkuperäisissä suunnitelmissa Soklin rata olisi sähköistämätön. Vielä muutamia vuosia sitten tuskin kukaan osasi kuitenkaan kuvitella että langan pää on kohta Isokylässä asti, joten mahdollisen Soklin radan sähköistykselle on ainakin pitkälle pedattu ja valmisteltu peti. Toisaalta pelkän sähköistyksen jatkaminen Kemijärveltä itään on huomattavasti kalliimpi ja suurempi hanke kuin Rovaniemi-Kemijärvi -väli. Pitäisi rakentaa lähes 200 kilometriä lisää sähkörataa syöttöasemineen. Sallan itäpuolella ei sähköäkään ole enää saatavilla sähkörataa varten, joten vaadittaisiin myös uusia siirtolinjoja.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2014, 22:24:18 kirjoittanut Niila Heikkilä »
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #28 : Helmikuu 23, 2014, 23:26:12 » |
|
Jos Soklin rata jätetään sähköistämättä, nähtäväksi jää, vaihdetaanko Soklin juniin veturi Kemijärvellä vai Rovaniemellä. Rovaniemellä se olisi helpompaa, mutta silloin Kemijärven/Isokylän sähköistyksestä ei saada kaikkia hyötyjä irti. Veturin vaihto Kemijärvellä voisi toimia junan tullessa Soklin suunnasta seuraavasti: Sähköveturi ajetaan talleilta kolmioraiteen läntisen sivun kautta eteläiselle sivulle odottamaan idästä saapuvaa junaa. Juna pysäytetään Kemijärven tulo-opastimelle kolmioraiteen itäpuolelle, jonka jälkeen dieselveturi poistuu kolmioraiteen itäisen sivun kautta Kemijärven talleille. Heti dieselveturin poistuttua sähköveturi ajetaan kiinni runkoon ja matka jatkuu kohti Rovaniemeä. Sokliin mennessä homma hoituisi vastaavasti kolmioraiteen länsikärjen luona.
Mahdolliset junakohtaukset voitaisiin hoitaa Isossakylässä, jos sen ratapiha perusparannetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #29 : Helmikuu 24, 2014, 01:18:29 » |
|
Heti dieselveturin poistuttua sähköveturi ajetaan kiinni runkoon ja matka jatkuu kohti Rovaniemeä. Sokliin mennessä homma hoituisi vastaavasti kolmioraiteen länsikärjen luona.
Mikäli junapituus ei olisi rajoittava tekijä, malmijunan veturinvaihto onnistuisi kätevämmin Kemijärven asemalla koska junan kulkusuunnan muuttumisella ei olisi merkitystä. On kuitenkin oletettavaa että Soklin junapituudet olisivat 900 metrin luokkaa, joten kolmion kärkiin täytyy tuossa skenaariossa rakentaa myös junan jarrujentarkastuspaikka/-paikat. Läpimenevässä sähköveturilla ajettavassa liikenteessä ainakin miehistönvaihtopaikka. Rataverkkomme saa myös uuden tunnelin jos Soklin rata toteutuu. Joutsitunturin alueelle louhitaan tuolloin noin 1000 metrin mittainen tunneli. Alun alkujaan suunnitelmissa oli yli 3000m:n mittainen tunneli jolla olisi alitettu koko natura-alue. Koska lähimmät pelastusyksiköt ovat tuolta hyvin kaukana, tunneli jouduttiin turvallisuussyistä lyhentämään kilometrin mittaiseksi ja sen vuoksi osa natura-alueesta ylitetään poikkeusluvan turvin pitkällä maastosillalla ja penkereellä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2014, 12:39:27 kirjoittanut Niila Heikkilä »
|
tallennettu
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #30 : Maaliskuu 04, 2014, 00:19:38 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 75
|
« Vastaus #31 : Maaliskuu 04, 2014, 04:21:30 » |
|
Vähän on sopat kaukana, mutta henkisesti ollaan menossa mukana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #33 : Maaliskuu 08, 2014, 23:05:28 » |
|
Miksihän yöjunat 264 ja 268 näyttävät jäävän Tikkurilaan?
Määränpää on Pasila autojuna-asema, ehkei sitä ole "koodattu" määräasemaksi?
|
264_268.JPG (39.31 kilotavua, 498x415 - tarkasteltu 557 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #35 : Maaliskuu 11, 2014, 17:49:49 » |
|
Näköjään P 265:ssä on ollut mukana ERd viime yönä. (Ari Vanhasen haastattelu ja kuvat vaunun sisältä). ERd palannee etelään illan P 274:ssä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 133
|
« Vastaus #36 : Maaliskuu 11, 2014, 18:08:13 » |
|
Millä sähkövedolla oli kunnia olla ensimmäinen Kemijärvellä? Kenelläkään tarkempaa tietoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #37 : Maaliskuu 11, 2014, 18:09:01 » |
|
Näköjään P 265:ssä on ollut mukana ERd viime yönä. (Ari Vanhasen haastattelu ja kuvat vaunun sisältä). ERd palannee etelään illan P 274:ssä. Varmaan koska mitä ne ERd:llä Kemijärvellä tekisivät
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #38 : Maaliskuu 11, 2014, 18:13:49 » |
|
Millä sähkövedolla oli kunnia olla ensimmäinen Kemijärvellä? Kenelläkään tarkempaa tietoa? Sr2 3219 juhlajunassa. Kaikkien aikojen eka Sr1 3104.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #39 : Maaliskuu 11, 2014, 18:52:57 » |
|
Myös Idän Ihme Nro 3083, vetämä rapu juna lähtee etelään Kjä:stä.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #40 : Huhtikuu 01, 2014, 21:56:31 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #42 : Toukokuu 25, 2014, 19:57:48 » |
|
Sr1 3021 oli P265:n ja P274:n veturina torstaina 22.5.2014. Yleensähän tämä junapari vedetään Sr2-veturilla. Myös keskiviikkona 14.5.2014 P274 oli Sr1-vedolla (3049).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #43 : Kesäkuu 09, 2014, 22:31:20 » |
|
Pikajunassa 266 oli tänään valitettavasti Sr2 3216 ja pikajunassa 274 oli Sr2 3220. Havainnot tehty Rovaniemeltä. Sr1.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #44 : Kesäkuu 10, 2014, 10:26:34 » |
|
Eilisen (9.6) Maaseudun tulevaisuus -lehden mukaan hallitus on vielä ennen heinäkuun loma-aikoja tekemässä päätöksen Soklin liikenneyhteyksien kustannuksiin osallistumisesta. Vaihtoehtoja ovat:
1) Ratayhteys Kelloselän kautta. Isokylä-Kelloselkä-välin perusparannus maksaisi 100-120 miljoonaa euroa ja tulisi ilmeisesti kokonaan valtion kustannettavaksi. 260 miljoonaa tai mahdollisesti jonkin verran vähemmän maksavasta Kelloselkä-Sokli-radasta valtio maksaisi puolet ja Yara puolet. 2) Pelkkä maantieyhteys Sokliin ja malminlastauspaikka Isokylään. Maksaisi noin 95 miljoonaa. 3) Ei tehdä mitään, jolloin myöskään kaivos ei toteudu.
Yaran mukaan ratavaihtoehdon toteutuminen lisäksi Soklin louhintamääriä selvästi ja johtaisi myös hakekäyttöisen kuivatuslaitoksen rakentamiseen polttoöljykäyttöisen sijaan, mikä tarkoittaisi merkittävää puun ostoa alueelta kaivokselle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #45 : Kesäkuu 10, 2014, 22:29:13 » |
|
1) Ratayhteys Kelloselän kautta. Isokylä-Kelloselkä-välin perusparannus maksaisi 100-120 miljoonaa euroa ja tulisi ilmeisesti kokonaan valtion kustannettavaksi. 260 miljoonaa tai mahdollisesti jonkin verran vähemmän maksavasta Kelloselkä-Sokli-radasta valtio maksaisi puolet ja Yara puolet.
Olisiko radalle tulossa myös sähköistys? Koska kustannusarvio on olemassa, päätös sähköistämisestä tai sähköistämättä jättämisestä lienee jo tehty ykkösvaihtoehtoa varten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #46 : Elokuu 20, 2014, 20:25:52 » |
|
Tänään Kemijärvellä oli Ttk2 855 ja Tka 215 sekä BXE 0891. Aamulla näin ja kuulin, kun kakkosraiteelle ilmeisesti laitettiin uusia puupölkkyjä (!).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #47 : Marraskuu 19, 2014, 17:36:33 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #48 : Helmikuu 06, 2015, 23:16:35 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #49 : Helmikuu 07, 2015, 00:21:26 » |
|
Pikajuna 274 oli tänään Sr1-veturilla 3083. Ja viimeisiä kertoja sinisillä päivävaunuilla, koska jo maanantaina siinä on Ex, Expt, ERd ja EFits.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|