[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #25 : Tammikuu 27, 2014, 16:32:08 » |
|
Entä jos gps heitti? Tietääkseni vain pendot ja IC2 junat ajavat 200km/h ja sekin on vain todella lyhyt pätkä (kesto noin puol minuttia)
Kaluston puolestahan ko. juna on kuin IC2. Oliko juna kuitenkin tyypiltään IC, eikä IC2? Meinaa, mahtavatko nämä junatyypin määritteet mennä nyt uusiksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #26 : Tammikuu 27, 2014, 16:34:02 » |
|
Entä jos gps heitti? Tietääkseni vain pendot ja IC2 junat ajavat 200km/h ja sekin on vain todella lyhyt pätkä (kesto noin puol minuttia)
Kaluston puolestahan ko. juna on kuin IC2. Oliko juna kuitenkin tyypiltään IC, eikä IC2? Meinaa, mahtavatko nämä junatyypin määritteet mennä nyt uusiksi? Samaa mietin kyllä minäkin. Miksei sitä voida muuttaa IC2 junaksi kun kalusto sen sallisi? Vai onko kyse siitä ettei kaikkiin IC2 juniin olisi edoa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #27 : Tammikuu 27, 2014, 16:49:34 » |
|
Entä jos gps heitti? Tietääkseni vain pendot ja IC2 junat ajavat 200km/h ja sekin on vain todella lyhyt pätkä (kesto noin puol minuttia)
Kaluston puolestahan ko. juna on kuin IC2. Oliko juna kuitenkin tyypiltään IC, eikä IC2? Meinaa, mahtavatko nämä junatyypin määritteet mennä nyt uusiksi? Asiantuntija en ole, mutta voisiko olla mahdollista että jonkun ajan päästä IC/IC2-jaottelu poistuisi ehkä kokonaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #28 : Tammikuu 27, 2014, 16:54:35 » |
|
Kaikkiin juniinhan noita uusia vaunuja ei riitä, joten jatkossakin tarvitaan jokin tyyppitieto, onko junassa oikeat ravintolapalvelut vaiko vain kärrymyynti. Nykyinen jako kertoo sen ja veikkaan, että kertoo jatkossakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #29 : Tammikuu 27, 2014, 17:20:46 » |
|
Hmm. Paljonkohan on kyseisen junan sn...
200km/h se jossai kohti näytti menevän. Entä jos gps heitti? Tietääkseni vain pendot ja IC2 junat ajavat 200km/h ja sekin on vain todella lyhyt pätkä (kesto noin puol minuttia) Hehe Eikös ERd tehty juuri siksi, että saataisiin ravintolavaunullisiinkin juniin Sn200? Eikös koko IC/IC2 -konsepti ala pikkuhiljaa hajota, kun ERd -vaunuja tulee lisää? Lopulta on vain IC -junia, vaikka kaikki vaunut ovatkin kaksikerroksisia.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #30 : Tammikuu 27, 2014, 17:23:55 » |
|
IC2 junat ajavat 200km/h ja sekin on vain todella lyhyt pätkä (kesto noin puol minuttia) No tuohan on kokonaan kaksikerroksinen, eli ic2, siis kalusto sallii 200 km/h. Millään IC:llä ei missään tarvitse ajaa kovempaa kuin 160 km/h pysyäkseen aikataulussa. Sn200 rataa on kyllä huomattavasti enemmän kuin puolen minuutin matkalle, mutta normaalitilanteessa ei niin lujaa tarvitse ajaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #31 : Tammikuu 27, 2014, 17:28:25 » |
|
Muutaman kerran kun olen mennyt Tpe-Hki IC2 junalla niin Hl-Ri välillä pienen aikaa on ajettu 202km/h. Onko se sen takia että on oltu vaikka 3 min myöhässä ja hetkellisesti 202km/h niin taas ollaan ajoissa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #32 : Tammikuu 27, 2014, 18:08:47 » |
|
Onkohan kaikki 26 ERd-vaunua tarkoitus sijoittaa IC-juniin vai joitakin myös IC2-juniin? Entä jääkö kaikkien ERd-vaunujen käyttöönoton jälkeenkin vielä yksikerrosvaunullisia IC-junia? Koska vaunuja ei riitä kuitenkaan kaikkiin IC- ja IC2-juniin, voisi olla järkevää keskittää ne IC-juniin, jos siten kaikki IC-junat saadaan kaksikerroksisiksi sn200-juniksi. Muussa tapauksessa IC-junia jää oikeastaan kolmea eri lajia: sekavaunustoiset junat, kokonaan kaksikerroksiset IC-junat ja IC2-junat. Silloin tarvittaisiin oikeastaan kolme konseptiakin, koska esimerkiksi ravintolavaunu olisi osassa IC-junia esteetön mutta osassa esteellinen. ERd-vaunujen keskittämistä IC-juniin tukee myös se, että pitkämatkaisemmissa IC-junissa ravintolavaunu on jo aiemmin todettu tarpeellisemmaksi kuin lyhyemmillä IC2-reiteillä.
IC- ja IC2-junien merkittävimmät erot nykyisin ovat ravintopalveluissa ja nopeudessa. Aiemmin myös savuttomuus/savullisuus erotti nämä junat. ERd-vaunujen myötä nopeuserokin poistuu. Jos oletetaan, että kaikki ERd-vaunut sijoitetaan IC-juniin ja niitä riittää niihin kaikkiin, ravintolavaunu vs. kärrymyynti jää IC- ja IC2-junien ainoaksi eroksi. Toki IC2:ssa on Edo, mutta junan palvelujen kannalta sillä ei ole merkitystä. Kaikki muu vaunusto on samanlaista eikä esteellisiä vaunuja enää ole. Alun perin kaksikerroksisista vaunuista koostuvaa junaa kuvaamaan vuosituhannen vaihteessa luotu IC2-tunnus ei kuvaa ravintolapalvelujen eroa kovinkaan hyvin. Vaikkapa tunnus ICR (= InterCity Regional) voisi kuvata lyhytmatkaista IC2-junaa paremmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #33 : Tammikuu 27, 2014, 19:16:52 » |
|
Muutaman kerran kun olen mennyt Tpe-Hki IC2 junalla niin Hl-Ri välillä pienen aikaa on ajettu 202km/h. Onko se sen takia että on oltu vaikka 3 min myöhässä ja hetkellisesti 202km/h niin taas ollaan ajoissa?
Nykyään tuo on todennäköisin selitys. Ennen säännöllisen Sn200-liikenteen aloittamista oli liikenteessä joitain ic2-junia joilla ajettiin kaupallisia Sn200-koeajoja. Koeajoluonteen takia niillä oli tarkoitus ajaa kahtasataa aina olosuhteiden salliessa. Jopa säännöllisen liikenteen alkaessa toivottiin että suurempaa nopeutta ajettaisiin vaikka aikataulu ei sitä edellyttäisikään, koska huolto seurasi suuremman nopeuden vaikutusta kaluston huollontarpeeseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #34 : Tammikuu 27, 2014, 21:19:55 » |
|
Onkos kukaan tallentanut tämän ensimmäisen ERd-junan kokoonpanoa kokonaisuudessaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #35 : Tammikuu 27, 2014, 21:48:03 » |
|
Itse yritin kirjata kokoonpanoa ylös, mutta se jäi puutteelliseksi:
IC43: Sr2 3246 + Ed 28092 + ERd 28701 + Edfs + Ed (28093?) + Edb 28432.
Edfs:n ja toisen Ed:n numero kaipaisivat siis varmaa tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #36 : Tammikuu 27, 2014, 21:54:50 » |
|
Onkos kukaan tallentanut tämän ensimmäisen ERd-junan kokoonpanoa kokonaisuudessaan?
Eiköhän siinä junassa matkustanut ees-taas Resiinan tutkiva journalistitiimi, siis Hki-Ol-Hki ravintolavaunussa. Kunhan selviävät matkasta, varmaan kuulemme reseptin miten tuollaisestakin kellonympäri ravintolamatkasta "selviää". "Muistaaksemme meillä oli mukavaa" tms. ™
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roland Sivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 53
|
« Vastaus #37 : Tammikuu 27, 2014, 23:20:28 » |
|
Entä jos gps heitti? Tietääkseni vain pendot ja IC2 junat ajavat 200km/h ja sekin on vain todella lyhyt pätkä (kesto noin puol minuttia)
Kaluston puolestahan ko. juna on kuin IC2. Oliko juna kuitenkin tyypiltään IC, eikä IC2? Meinaa, mahtavatko nämä junatyypin määritteet mennä nyt uusiksi? Samaa mietin kyllä minäkin. Miksei sitä voida muuttaa IC2 junaksi kun kalusto sen sallisi? Vai onko kyse siitä ettei kaikkiin IC2 juniin olisi edoa Edo ei tule tietääkseni ollenkaan muodostamaan eroa IC ja IC2:en välillä, kun niitä olisi tarkoitus käyttää Savon IC -junissa päästäkseen eroon Kouvolan veturinvaihdosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #39 : Tammikuu 28, 2014, 06:38:26 » |
|
Hmm. Paljonkohan on kyseisen junan sn...
200km/h se jossai kohti näytti menevän. Entä jos gps heitti? Tietääkseni vain pendot ja IC2 junat ajavat 200km/h ja sekin on vain todella lyhyt pätkä (kesto noin puol minuttia) Tuota noin... Tuo juna oli täysin kakskerroksinen juna, eli kaluston sekä veturin puolesta suurin mahdollinen nopeus on 200km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #40 : Tammikuu 28, 2014, 07:13:22 » |
|
Tuota noin... Tuo juna oli täysin kakskerroksinen juna, eli kaluston sekä veturin puolesta suurin mahdollinen nopeus on 200km/h.
Ja nykyään aikataulun sn tulee kalustoperusteisesti. Kysymykseni koskikin siis oikeastaan sitä, että oliko aikataulu päivitetty tuoreen kaluston mukaiseksi, ja kaikesta päätellen oli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #42 : Tammikuu 31, 2014, 06:57:43 » |
|
Ainakin tänään 43:n sn näkyy olevan 160, ja ajatus siitä että se olisi jonain toisena päivänä korkeampi kuulostaa aika oudolta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #43 : Tammikuu 31, 2014, 08:30:54 » |
|
Ainakin tänään 43:n sn näkyy olevan 160, ja ajatus siitä että se olisi jonain toisena päivänä korkeampi kuulostaa aika oudolta.
En ollut paikan päällä, joten tämä on arvaus: jos junassa oli jokin vaunu korvattu toisella vaunulla ja tämän korvaavan vaunun sn oli 160? Vastaava tilanne oli 19.1.2014 kun junassa IC63 Expt vaunu oli korvattu Eipt vaunussa. Eipt:in sn 140, tuon takia juna joutui matelemaan 140km/h ja saapui Tampereelle 10min myöhässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #44 : Tammikuu 31, 2014, 09:37:27 » |
|
Tämänpäiväisessä 43:ssa on pelkkää 200 kalustoa, eli ei johtune siitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #45 : Tammikuu 31, 2014, 14:26:17 » |
|
Tsekkasin kuljettajan aikataulut ensimmäisen ERd-liikennöintipäivän osalta, niin 43/58 olivat sn160 junia. Miten lie sitten nopeuden nosto, onnistuuko se jotenkin? Tietävämmät vastannee?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #46 : Tammikuu 31, 2014, 17:44:53 » |
|
Toivottavasti sn pysyy 160:ssa. Lasit saa jo siinä vauhdissa kyytiä liukkailta pöydiltä parissa mutkassa. Oulaisissa jopa pysähdyksen aikana mutkassa kallistuneen vaunun pöydällä ollutta lasia sai pitää paikallaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #47 : Tammikuu 31, 2014, 18:09:46 » |
|
Oulaisissa jopa pysähdyksen aikana mutkassa kallistuneen vaunun pöydällä ollutta lasia sai pitää paikallaan.
Myös Pännäisistä lähdettäessä Pendo kallisti syksyllä ratatöiden aikaan niin voimakkaasti oikealle, että sai pitää kamerastaan kiinni, ettei se luistaisi pöydältä pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #48 : Helmikuu 01, 2014, 14:40:37 » |
|
Tsekkasin kuljettajan aikataulut ensimmäisen ERd-liikennöintipäivän osalta, niin 43/58 olivat sn160 junia. Miten lie sitten nopeuden nosto, onnistuuko se jotenkin? Tietävämmät vastannee?
Onnistuu, hieman kankean yhteydenottorumban jälkeen. Tätä käytetään yleisimmin silloin, kun tavarajuna kulkee pelkkänä veturina. (Tosin tällöin se vaatinee monesti myös junanumeron muutoksen.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #49 : Helmikuu 01, 2014, 14:52:05 » |
|
Tsekkasin kuljettajan aikataulut ensimmäisen ERd-liikennöintipäivän osalta, niin 43/58 olivat sn160 junia. Miten lie sitten nopeuden nosto, onnistuuko se jotenkin? Tietävämmät vastannee?
Onnistuu, hieman kankean yhteydenottorumban jälkeen. Tätä käytetään yleisimmin silloin, kun tavarajuna kulkee pelkkänä veturina. (Tosin tällöin se vaatinee monesti myös junanumeron muutoksen.) Kyllä T3812 (Pri-Tpet) on useamman kerran kulkenut pelkällä/pelkillä vetureilla ja ihan silla 3812 numerolla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|