Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #75 : Helmikuu 06, 2014, 13:44:00 » |
|
Eli tarkoitettiin varmaan junaparia 917(la 919)/928, joka siis menee reittiä Turku-Tampere-Pieksämäki-Oulu ja junassa on Rkt. Tosin se olikin odotettavissa, koska varmasti Rbkt ja Rkt-vaunut ovat tulleet tiensä päähän. Kuvittelisi, että viimeinen Rkt-sarja 23831-23840 vuodelta 1986 jäisi vielä käyttöön yöjuniin ja sinisiin pikajuniin. Vai onko jotain pääteltävissä siitä, milloin vaunut ovat viimeksi käyneet täyskorjauksessa? Tuosta vuoden 1986 sarjastakin osa on täyskorjattu edellisen kerran n. v. 1998 ja osa n. v. 2007. Olisivatko nämä vuoden 2007 kierroksessa mukana olleet vielä turvassa ja nuo v. 1998 pajalla käyneet uhanalaisia? Rbkt-vaunut menevät varmaan poistoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #76 : Helmikuu 06, 2014, 14:11:42 » |
|
Nämä muutamat lyhyen matkan esim. Seinäjoki-Kokkola, Kokkola-Oulu, Oulu-Rovaniemi, Oulu-Kajaani-Oulu, Seinäjoki-Vaasa jne. eivät omasta mielestäni lyhyen matkansa vuoksi edes tarvitse ravintolavaunua.
Mutta silti junapareista 410/403 ja 401(?)/408 löytyy nykyisin ravintolavaunu. Löytyy löytyy, muttei ole avoinna vaan ainoastaan siirrossa. Just just..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #77 : Helmikuu 06, 2014, 19:50:52 » |
|
ERd:n tulo juniin Ic 917/919 ja 928, on järkevä toimenpide. Mutta minkälaisella aikataululla on tarkoitus, poistaa Rk ja Rx vaunut liikenteestä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2014, 20:20:39 kirjoittanut Jyrki Talvi »
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #78 : Helmikuu 06, 2014, 22:50:26 » |
|
Entä miten IC-junista vapautuvien Rx- ja Rk-vaunujen tuleva käyttö? Ensimmäisenä tulee mieleen, että niistä saataisiin ravintolavaunut kaikkiin niihin pikajuniin, joista sellainen nykyisin puuttuu. Tämä vaatisi lisää Avecran henkilökuntaa. Toisaalta Rx- ja Rk-vaunuilla voitaisiin korvata Rkt-vaunuja (ja ehkä siirtää nämä Rkt-vaunut ravintolavaunuttomiin pikajuniin). Itse uskoisin että Rkt-vaunuja korvattaisiin. Eihän noita pikajunia ilman ravintolavaunua kovin montaa nykyisin ole. Nämä muutamat lyhyen matkan esim. Seinäjoki-Kokkola, Kokkola-Oulu, Oulu-Rovaniemi, Oulu-Kajaani-Oulu, Seinäjoki-Vaasa jne. eivät omasta mielestäni lyhyen matkansa vuoksi edes tarvitse ravintolavaunua. Monesti olenkin ihmetellyt, miksi ovat pikajunina, eikä taajamajunia. Ennenhän esim. P 405 oli H 405 ja vielä viime kesänäkin S 41:llä Ouluun saavuttaessa kuulutettiin "Taajamajuna Rovaniemelle kello 12:40 lähtee raiteelta 3", vaikka todellisuudessa se oli silloin jo pikajuna. Lyhimmille pikajunareiteille ei tosiaan tarvittane ravintolavaunua. Seinäjoki - Vaasa -välillä ei aikataulukirjan mukaan kuitenkaan ole pikajunia. Lyhin väli on Seinäjoki - Kokkola, 123 km. Seuraavaksi tulevat Seinäjoki - Tampere (159 km, P 404) ja Tampere - Turku, 171 km. Kaikki muut reitit ovat pitempiä kuin Helsinki - Tampere ja niille ravintovaunu mielestäni soveltuu, ehkä myös Turku - Tampere -reitille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #79 : Helmikuu 06, 2014, 22:53:47 » |
|
ERd:n tulo juniin Ic 917/919 ja 928, on järkevä toimenpide. Mutta minkälaisella aikataululla on tarkoitus, poistaa Rk ja Rx vaunut liikenteestä.
En usko, että Rx-sarjan vaunut olisivat poistumassa kovinkaan pian liikenteestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #80 : Helmikuu 07, 2014, 08:07:49 » |
|
Entä miten IC-junista vapautuvien Rx- ja Rk-vaunujen tuleva käyttö? Ensimmäisenä tulee mieleen, että niistä saataisiin ravintolavaunut kaikkiin niihin pikajuniin, joista sellainen nykyisin puuttuu. Tämä vaatisi lisää Avecran henkilökuntaa. Toisaalta Rx- ja Rk-vaunuilla voitaisiin korvata Rkt-vaunuja (ja ehkä siirtää nämä Rkt-vaunut ravintolavaunuttomiin pikajuniin). Itse uskoisin että Rkt-vaunuja korvattaisiin. Eihän noita pikajunia ilman ravintolavaunua kovin montaa nykyisin ole. Nämä muutamat lyhyen matkan esim. Seinäjoki-Kokkola, Kokkola-Oulu, Oulu-Rovaniemi, Oulu-Kajaani-Oulu, Seinäjoki-Vaasa jne. eivät omasta mielestäni lyhyen matkansa vuoksi edes tarvitse ravintolavaunua. Monesti olenkin ihmetellyt, miksi ovat pikajunina, eikä taajamajunia. Ennenhän esim. P 405 oli H 405 ja vielä viime kesänäkin S 41:llä Ouluun saavuttaessa kuulutettiin "Taajamajuna Rovaniemelle kello 12:40 lähtee raiteelta 3", vaikka todellisuudessa se oli silloin jo pikajuna. Lyhimmille pikajunareiteille ei tosiaan tarvittane ravintolavaunua. Seinäjoki - Vaasa -välillä ei aikataulukirjan mukaan kuitenkaan ole pikajunia. Lyhin väli on Seinäjoki - Kokkola, 123 km. Seuraavaksi tulevat Seinäjoki - Tampere (159 km, P 404) ja Tampere - Turku, 171 km. Kaikki muut reitit ovat pitempiä kuin Helsinki - Tampere ja niille ravintovaunu mielestäni soveltuu, ehkä myös Turku - Tampere -reitille. Sk-Vs välillä on yksi pikajuna, P 449 M-S klo 18:18-19:08, S 53:n vaihtoyhteys, ainoa pysähdyspaikka matkalla on Tk.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #81 : Helmikuu 07, 2014, 18:12:52 » |
|
Sk-Vs välillä on yksi pikajuna, P 449 M-S klo 18:18-19:08, S 53:n vaihtoyhteys, ainoa pysähdyspaikka matkalla on Tk.
No niinpä onkin. Minusta aikataulukirjassani vielä eilen luki H 449.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #82 : Helmikuu 08, 2014, 21:33:28 » |
|
Ari oli pohtinut todella perusteellisesti vaunujen määriä. Itselle on herännyt ajatusleikki siitä, että Ed-vaunujen määrä nousisi mukavasti Edb-vaunujen avulla. Itseasiassa Edb-> Edp lemmikkipaikkojen vuoksi (p.53-64) ja ERd -> ERdb. Olisikohan mahdollista?
Tämä on täysin omaa pohdintaa, jossa ei ole käytetty tietolähteitä omien korvien välin ulkopuolelta...
Lari esittikin mielenkiintoisen ajatuksen. Jos ERd-vaunun yläkerta muutettaisiin sisäänajovaiheen jälkeen Ekstra-luokan osastoksi, voitaisiin Edb-vaunujen Ekstra-luokka muuttaa vastaavasti Eko-luokaksi. Edb-vaunun Ekstra-luokka muistuttaa pitkälti Eko-luokkaa, joten muutos käy helposti. Istumajärjestyksen 2+1 muuttaminen 2+2:ksi onnistuu yksinkertaisesti aloittamalla käytäväpaikkojen myynti myös toisella puolella käytävää. Itsepalvelutarjoilupiste ja lehtiteline voitaisiin korvata neljällä uudella istumapaikalla. Muuta ei sitten tarvitakaan. Tietoa Edb-vaunusta: http://www.vr.fi/CMS/henkiloliikenne/fi/index/palvelut/vaunukuvasto/vaunutiedot.html.stx?asemanTunnus=Edb. ERd-vaunuissa on yläkerrassa 2+1-istumajärjestys ja siellä on itsepalvelutarjoilupistekin, joten se soveltuu hyvin Ekstra-luokaksi. Tietoa ERd-vaunusta: http://www.vr.fi/CMS/henkiloliikenne/fi/index/palvelut/vaunukuvasto/vaunutiedot.html.stx?asemanTunnus=ERd. Mielenkiinnolla odotamme, mitä aika tuo tullessaan. Ehkä Larin ajatus voi hyvinkin toteutua. Silloin saisimme 26 uutta Ed-vaunua liikenteeseen. Toisaalta ERd-vaunun litterassa ei ole Ekstra-luokkaa ilmaisevaa b:tä mukana eikä litteraa todennäköisesti ryhdytä muuttamaan. On tietenkin mahdollista, että Ekstra-luokkaa ei ole tarvetakaan kuvata litterassa tässä tapauksessa, koska kaikki kaksikerroksiset ravintolavaunut sisältäisivät Ekstra-luokan. Vaunukuvasto tosin kertoo vaunun olevan "yhdistetty ravintola/Eko-luokan kaksikerrosvaunu", mutta vaunukuvasto voi muuttua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #83 : Helmikuu 08, 2014, 21:43:01 » |
|
Ari oli pohtinut todella perusteellisesti vaunujen määriä. Itselle on herännyt ajatusleikki siitä, että Ed-vaunujen määrä nousisi mukavasti Edb-vaunujen avulla. Itseasiassa Edb-> Edp lemmikkipaikkojen vuoksi (p.53-64) ja ERd -> ERdb. Olisikohan mahdollista?
Tämä on täysin omaa pohdintaa, jossa ei ole käytetty tietolähteitä omien korvien välin ulkopuolelta...
Lari esittikin mielenkiintoisen ajatuksen. Jos ERd-vaunun yläkerta muutettaisiin sisäänajovaiheen jälkeen Ekstra-luokan osastoksi, voitaisiin Edb-vaunujen Ekstra-luokka muuttaa vastaavasti Eko-luokaksi. Edb-vaunun Ekstra-luokka muistuttaa pitkälti Eko-luokkaa, joten muutos kä y helposti. Istumajärjestyksen 2+1 muuttaminen 2+2:ksi onnistuu yksinkertaisesti aloittamalla käytäväpaikkojen myynti myös toisella puolella käytävää. Itsepalvelutarjoilupiste ja lehtiteline voitaisiin korvata neljällä uudella istumapaikalla. Muuta ei sitten tarvitakaan. Tietoa Edb-vaunusta: http://www.vr.fi/CMS/henkiloliikenne/fi/index/palvelut/vaunukuvasto/vaunutiedot.html.stx?asemanTunnus=Edb. ERd-vaunuissa on yläkerrassa 2+1-istumajärjestys ja siellä on itsepalvelutarjoilupistekin, joten se soveltuu hyvin Ekstra-luokaksi. Tietoa ERd-vaunusta: http://www.vr.fi/CMS/henkiloliikenne/fi/index/palvelut/vaunukuvasto/vaunutiedot.html.stx?asemanTunnus=ERd. Mielenkiinnolla odotamme, mitä aika tuo tullessaan. Ehkä Larin ajatus voi hyvinkin toteutua. Silloin saisimme 26 uutta Ed-vaunua liikenteeseen. Toisaalta ERd-vaunun litterassa ei ole Ekstra-luokkaa ilmaisevaa b:tä mukana eikä litteraa todennäköisesti ryhdytä muuttamaan. On tietenkin mahdollista, että Ekstra-luokkaa ei ole tarvetakaan kuvata litterassa tässä tapauksessa, koska kaikki kaksikerroksiset ravintolavaunut sisältäisivät Ekstra-luokan. Vaunukuvasto tosin kertoo vaunun olevan "yhdistetty ravintola/Eko-luokan kaksikerrosvaunu", mutta vaunukuvasto voi muuttua. jos tuo yläkerta muutetaan extra luokaksi niin hyvä että varattiin kavereiden kanssa liput ERd:hen hiihtolomalle
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #84 : Helmikuu 08, 2014, 22:25:52 » |
|
Ari oli pohtinut todella perusteellisesti vaunujen määriä. Itselle on herännyt ajatusleikki siitä, että Ed-vaunujen määrä nousisi mukavasti Edb-vaunujen avulla. Itseasiassa Edb-> Edp lemmikkipaikkojen vuoksi (p.53-64) ja ERd -> ERdb. Olisikohan mahdollista?
Tämä on täysin omaa pohdintaa, jossa ei ole käytetty tietolähteitä omien korvien välin ulkopuolelta...
Mielenkiinnolla odotamme, mitä aika tuo tullessaan. Ehkä Larin ajatus voi hyvinkin toteutua. Silloin saisimme 26 uutta Ed-vaunua liikenteeseen. Toisaalta ERd-vaunun litterassa ei ole Ekstra-luokkaa ilmaisevaa b:tä mukana eikä litteraa todennäköisesti ryhdytä muuttamaan. On tietenkin mahdollista, että Ekstra-luokkaa ei ole tarvetakaan kuvata litterassa tässä tapauksessa, koska kaikki kaksikerroksiset ravintolavaunut sisältäisivät Ekstra-luokan. Vaunukuvasto tosin kertoo vaunun olevan "yhdistetty ravintola/Eko-luokan kaksikerrosvaunu", mutta vaunukuvasto voi muuttua. Tämä voisi muuten olla hyvä muutos, mutta silloin ne IC2-junat, jotka eivät lyhyen matkansa vuoksi tarvitse ravintolavaunua, kuten Tampereen ja Turun junat, jäisivät ilman Ekstra-luokkaa, joka löytyy nykyään jokaisesta IC- tai IC2-junasta. Siksi osan Edb-vaunuista voisi jäädä ennalleen, jos nämä ajatukset joskus toteutuisivat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #85 : Helmikuu 08, 2014, 22:39:17 » |
|
Näillä väleillähän taas liikennöi taas Edo-vaunuja ja ne yleensä on Helsingin päässä ekana, että niissä voisi taas olla se ns.1 luokka. Jos nyt ymmärtänyt niin Edoja ja ERd:tä ei vähään aikaan tuskin samassa junassa ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #86 : Helmikuu 09, 2014, 09:07:22 » |
|
Savon radan IC-junissa 69/68, 71/78 ja 73/66 olisi molemmista hyötyä. 74:ssä olisi myös, mutta 77 kun katkaistaan Kouvolassa, siitä puuttuisi kuitenkin veturi toisesta päästä. Alkuvaiheessa ei liene kyllä yhtään Edoa vapaana IC-juniin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2993
|
« Vastaus #87 : Helmikuu 12, 2014, 20:32:49 » |
|
ERd ravintolavaunu kolmonen elikkä 27703 meni Ic-78 Helsinkiin tänään!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #88 : Helmikuu 12, 2014, 21:17:37 » |
|
ERd ravintolavaunu kolmonen elikkä 27703 meni Ic-78 Helsinkiin tänään!
28703...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #89 : Helmikuu 17, 2014, 18:30:21 » |
|
Hmm. Paljonkohan on kyseisen junan sn...
Mikäli veturikartta ei ole sekaisin eikä IC 58 ole Pendokalustolla liikkeellä, kulki juna hetki sitten yli 200 km/h Jepuan ja Riijärven välillä. (Näköjään juna odottelee tällä hetkellä vastaantulevaa T 3041:stä Jepualla).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #90 : Helmikuu 17, 2014, 18:35:20 » |
|
Hmm. Paljonkohan on kyseisen junan sn...
Mikäli veturikartta ei ole sekaisin eikä IC 58 ole Pendokalustolla liikkeellä, kulki juna hetki sitten yli 200 km/h Jepuan ja Riijärven välillä. (Näköjään juna odottelee tällä hetkellä vastaantulevaa T 3041:stä Jepualla). Voi olla, että sn on muutettu 200 km/h ja näyttää olevan ihan aikataulussa tällä hetkellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #91 : Helmikuu 17, 2014, 19:27:54 » |
|
Onko vaunuja 28701 ja 28702 nähty vielä yhtä aikaa liikkeellä? Kysymys toisin muotoiltuna: onko jo jokin toinenkin junapari, jossa olisi ERd?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #92 : Helmikuu 17, 2014, 20:30:27 » |
|
Hmm. Paljonkohan on kyseisen junan sn...
Mikäli veturikartta ei ole sekaisin eikä IC 58 ole Pendokalustolla liikkeellä, kulki juna hetki sitten yli 200 km/h Jepuan ja Riijärven välillä. (Näköjään juna odottelee tällä hetkellä vastaantulevaa T 3041:stä Jepualla). Voi olla, että sn on muutettu 200 km/h ja näyttää olevan ihan aikataulussa tällä hetkellä. IC 58 tänään viisivaunuinen, ERd 28701 mukana, turvavärillinen Sr2 3214 kiskoo. Junaparin 43/58 sn on siis nostettu tästä päivästä lähtien 160km/h -> 200km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #93 : Maaliskuu 05, 2014, 19:03:35 » |
|
Maaliskuun lopulla pääsee ERd:n palveluista nauttimaan seuraavissa junissa: * Helsinki-Joensuu IC 3 Ma-Su * Joensuu-Helsinki IC 10 Ma-Su * Helsinki-Imatra IC 113 Ma-Su * Imatra-Helsinki - IC 104 Ma-La - IC 4 Su * Oulu-Helsinki IC 48 Ma-Su * Helsinki-Oulu IC 55 Ma-Su * Helsinki-Seinäjoki IC 173 Ma-Pe, Su * Seinäjoki-Helsinki IC 184 Ma-Pe, Su Ei muuta kuin reissaamaan vaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #94 : Maaliskuu 14, 2014, 16:55:16 » |
|
Keskiviikkona 12.3. oli IC 78:ssa viimeisenä tavallista kirkkaammilla sisävaloilla varustettu vaunu. Olisiko ERd 28704 saapunut Otanmäeltä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #95 : Maaliskuu 14, 2014, 17:03:50 » |
|
Keskiviikkona 12.3. oli IC 78:ssa viimeisenä tavallista kirkkaammilla sisävaloilla varustettu vaunu. Olisiko ERd 28704 saapunut Otanmäeltä?
Olihan siitä täällä kuvakin: http://vaunut.org/kuva/90768?u=999Ja vaunun numero on 28705. 28704 on toimitettu jo tovi sitten: http://vaunut.org/kuvat/?tag0=7|ERd|28704
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #96 : Maaliskuu 14, 2014, 17:04:04 » |
|
Keskiviikkona 12.3. oli IC 78:ssa viimeisenä tavallista kirkkaammilla sisävaloilla varustettu vaunu. Olisiko ERd 28704 saapunut Otanmäeltä?
http://vaunut.org/kuva/90768
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #97 : Maaliskuu 14, 2014, 21:04:59 » |
|
Kiitos korjauksesta. Tässä viestiketjussa ei ollut havaintoa 28704:stä, joten siksi tein virheellisen päätelmän. Eihän sitä nyt ulkoa voi muistaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #98 : Maaliskuu 15, 2014, 00:50:41 » |
|
Kiitos korjauksesta. Tässä viestiketjussa ei ollut havaintoa 28704:stä, joten siksi tein virheellisen päätelmän. Eihän sitä nyt ulkoa voi muistaa. Niitä näyttää nyt tulevan tasaista tahtia kahden viikon välein, helppo muistaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #99 : Maaliskuu 15, 2014, 01:24:33 » |
|
Kiitos korjauksesta. Tässä viestiketjussa ei ollut havaintoa 28704:stä, joten siksi tein virheellisen päätelmän. Eihän sitä nyt ulkoa voi muistaa. Niitä näyttää nyt tulevan tasaista tahtia kahden viikon välein, helppo muistaa. Näinpä ja sen jälkeen pitäisi tulla taas Edoja ja taas ERd:t.. Tosin saattaahan olla niinkin päin että eka tulee kaikki ERd:t peräkanaa ja sitten vasta optio Edot...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|