...eli kaikki haihattelut jäämeren tavararadasta on syytä unohtaa. Hinnoittelusta sen verran että yhden merikontin kuljetus Kiinan rannikolta Hampuriin maksaa minimissään noin 1500 euroa ja jos kontti on täynnä esim. Niken tossuja, niin yhden tossuparin kuljetus kaikkine (+Hampuri-Helsinki kuljetus) kuluineen Suomeen maksaa noin 15 centiä ja kyseessä on kuitenkin ovh hinnaltaan noin 100-150 euron tossupari. Tämä on sitä klopalisaatiota. Eli Paven sanoin huuuhaaa porukkaa tälläkin sivulla riittää.
Kumiankkoja tai lenkkitossuja, ovat vain tavaraa kuluttajalle, joten jäämerenrataa ei tarvitse unohtaa. Se palvelisi pääasiassa raaka-aine jalosteita sekä vintiin että tuontiin.
Tietenkin, onhan kumiankat tai niket jalostuksen lopputuotos ja tärkeäosa elinkaarta sekä organisoimaan työntekoa ja yksilön itsensä toteuttamista. Mutta jäämerenradan intressit johtuvat aivan muusta.