Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2573
|
« Vastaus #200 : Kesäkuu 07, 2014, 15:13:54 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #201 : Kesäkuu 07, 2014, 15:21:40 » |
|
Lukekaa tämä juttu klo 16.00 jälkeen, kun tämä tulee julki. Veikkaisin, ettei asia ehkä jää tähän: -- http://vrleaks.wordpress.com/2014/06/07/a07062014/[/quote puhutaan 30 min aikasäästöistä, mutta onko nyt sekoitettu se että liittyy laajempaan nopeutukseen Kuopioon ja Haukivuori on osa minuuttipeliä;-) tosin senvert joutuu kommentoimaan tohon"Kyseessä on siten suuret henkilökohtaiset taloudelliset edut, joten on ymmärrettävää, että VR pyrkii maksimoimaan tuloksensa käyttäen kaikkia mahdollisia säästökeinoja hyväkseen." Tappiooko sen sitten pitäis jauhaa? Isot kalustoinvestoinnit jatkuvat, vaatii hyvää tuloskuntoa viedä ohjelma läpi. Hyvästä johdosta kannattaa maksaa, se on selvää yksityisellä puolella. Veikkaanpa että huono johto sais vr:n tappiolliseksi vajaassa vuodessa ja puhuttaisiin kaksinumeroisista lukemista. Ja miten toisessa aiheyhteydessä saadaankin näin isot säästöt aikaan kun ajetaan ohi Haukivuoren? käsittääkseni säästöt 10 Eur luokkaa per stoppi, ei tämä nyt selitä tuloksen paranemista suuntaan eikä toiseen. Sen takia Haukivuori vs Bonarit ei mitään tekemistä toistensa kanssa..
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2014, 15:48:19 kirjoittanut Toni Hartonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #202 : Kesäkuu 07, 2014, 15:33:35 » |
|
Valituskelpoinen päätös: http://rautatiematkustajat.fi/LVM_Haukivuori_20140604.pdfEli nyky-yhteiskunnan käytänteiden mukaista asian uudelleenkäsittelyä voi kuka tahansa, joka on tavalla tai toisella asiaan osallinen, vaatia! Yksin tai yhdessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2573
|
« Vastaus #203 : Kesäkuu 07, 2014, 15:37:02 » |
|
Tonin kommenttiin: Ollaankohan Ruotsissa sitten jotenkin tyhmiä, kun valtionyhtiöiden johtajilta kiellettiin bonukset ja sellaiset jo vuosia sitten. Meni oma etu ja valtion etu sekaisin ja helppo arvata kumpi etu veti pitemmän korren ristiriitatilanteissa. Eri asia sitten, jos tarkoitus on siirtää valtion omaisuus yksityisiin taskuihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #204 : Kesäkuu 07, 2014, 15:42:42 » |
|
Toni puhuu asiaa että esim kalustoinvestoinnit sitä rahaa syö. Vaikka monet harrastajat rakastavatkin vanhoja (sinisiä sekä Sm1 ja 2) kalustoa ja saavatkin orgasmin kukkasia niistä (välillä ainakin tuntuu siltä) ja ajattelevat miksei niillä voisi liikennöidä vielä pidempään, niin fakta on että eivät ne enään nykyisin palvele sitä, mitä matkustajat vaativat. Kyseisetkalustot nyt vaan ovat vanhahtavia eikä matkustajia houkutella millään vanhoila romuilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #205 : Kesäkuu 07, 2014, 16:48:56 » |
|
Kalustoinvestointien sotkeminen tähän vie nyt kyllä täysin harhaan.
Ensinnäkin, järkevät kalustoinvestoinnit eivät johda siihen, että pysähdyspaikkoja joudutaan karsimaan, vaan ne voivat jopa mahdollistaa lisää pysähdyksiä. Toisekseen, Haukivuoren ohiajoa ei ole edes operaattori itse perustellut ensisijaisesti taloudella tai suoraan väittänyt pysähdyksiä tappiollisiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2573
|
« Vastaus #206 : Kesäkuu 07, 2014, 16:52:32 » |
|
Toni puhuu asiaa että esim kalustoinvestoinnit sitä rahaa syö. Vaikka monet harrastajat rakastavatkin vanhoja (sinisiä sekä Sm1 ja 2) kalustoa ja saavatkin orgasmin kukkasia niistä (välillä ainakin tuntuu siltä) ja ajattelevat miksei niillä voisi liikennöidä vielä pidempään, niin fakta on että eivät ne enään nykyisin palvele sitä, mitä matkustajat vaativat. Kyseisetkalustot nyt vaan ovat vanhahtavia eikä matkustajia houkutella millään vanhoila romuilla.
Joskus vanha kalusto on parempi vaihtoehto kuin ei mitään. Haukivuorelle pääsee bussilla perjantaina iltapäivällä ja seuraavan kerran maanantaina aamupäivällä. Sama juttu Haukivuorelta poistumisen kanssa. Jos nyt Haukivuorella kysyttäisiin, että olisiko kivempi matkustaa Sm1-2 paikuilla Pm-Mi välillä vai katsella kun Pendot ja 2-kerrosvaunuiset pyyhätää ohi, niin arvaa vain kumpi vaihtoehto voittaisi. Ziggy taitaa olla liian nuori muistamaan seuraavan episodin: Mikkeliin menijät pakotettiin vaihtamaan junaa Kouvolassa, jotta Helsingin asemalla näkyisi enemmän punavalkoisia vaunuja ja vähemmän sinivalkoisia. Sinivalkoiset kelpasi kyllä Kouvolasta pohjoiseen, kun ne eivät siellä olleet rh:n johdon silmissä. Näkyy Suomessakin vihreä aate voittavan, ihmiset suurkaupunkeihin ja maaseutu luonnontilaan paikallisille ötököille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #207 : Kesäkuu 07, 2014, 18:56:42 » |
|
Toni puhuu asiaa että esim kalustoinvestoinnit sitä rahaa syö. Vaikka monet harrastajat rakastavatkin vanhoja (sinisiä sekä Sm1 ja 2) kalustoa ja saavatkin orgasmin kukkasia niistä (välillä ainakin tuntuu siltä) ja ajattelevat miksei niillä voisi liikennöidä vielä pidempään, niin fakta on että eivät ne enään nykyisin palvele sitä, mitä matkustajat vaativat. Kyseisetkalustot nyt vaan ovat vanhahtavia eikä matkustajia houkutella millään vanhoila romuilla.
Joskus vanha kalusto on parempi vaihtoehto kuin ei mitään. Haukivuorelle pääsee bussilla perjantaina iltapäivällä ja seuraavan kerran maanantaina aamupäivällä. Sama juttu Haukivuorelta poistumisen kanssa. Jos nyt Haukivuorella kysyttäisiin, että olisiko kivempi matkustaa Sm1-2 paikuilla Pm-Mi välillä vai katsella kun Pendot ja 2-kerrosvaunuiset pyyhätää ohi, niin arvaa vain kumpi vaihtoehto voittaisi. Ziggy taitaa olla liian nuori muistamaan seuraavan episodin: Mikkeliin menijät pakotettiin vaihtamaan junaa Kouvolassa, jotta Helsingin asemalla näkyisi enemmän punavalkoisia vaunuja ja vähemmän sinivalkoisia. Sinivalkoiset kelpasi kyllä Kouvolasta pohjoiseen, kun ne eivät siellä olleet rh:n johdon silmissä. Näkyy Suomessakin vihreä aate voittavan, ihmiset suurkaupunkeihin ja maaseutu luonnontilaan paikallisille ötököille. Näinpä, komppaan Jarkkoa - olipa mukavaa, kun ennen Helsinkiin asti menneet/sieltä lähteneet Savon radan pikajunavuorot lakkautettiin imagosyistä Hki-Kv-Hki väliltä. Luulenpa, että keskiverto haukivuorelaismatkustajaa ei tosiaankaan kiinnosta, onko kalustona elinkaarensa loppupuolella oleva romu vai uutuudenkarhea. Ihme pätemistä taas nämä kalustojen ikien sekoittamiset tähän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #208 : Kesäkuu 07, 2014, 20:06:07 » |
|
Kiitos Jarkolle asiaan liittyvästä linkistä. Siitä käykin ilmi, ettei liikenneministeri ole käynyt rautatieasemalla - Järnvägstation - Railway station - Bahnhof: "...liikenne- ja viestintäministeriö antaa VR-Yhtymä Oy:lle luvan lopettaa velvoiteliikenne Haukivuoren juna-asemalle..." Asia olisi pitänyt prosessoida insinöörin logiikalla seuraavasti: 1. Jos näyttää siltä, että matkustajamäärät laskevat, niin selvä ilmoitus asiasta etukäteen, että katsotaan yksi vuosi, mikä määrä matkustajia löytyy ja päätös sen jälkeen. Väitän, että näin matkustajamäärät olisivat nousseet. 2. Matkustajalaskentaan mukaan ne, jotka ostavat halvemman lipun joltain toiselta / jollekin toiselle asemalle, mutta Haukivuori on todellinen asema, jota käyttävät. 3. Matkustajia ei tule laskea pelkästään kuten lampaita aidan veräjällä, vaan minkä hintaisen lipun ovat ostaneet (minne/mistä), eli lipputulot. 4. Itse olen nähnyt toisenlaisia matkustajamääriä, mutta nuo eivät tietysti edusta keskiarvoa http://vaunut.org/kuva/91851?u=2471http://vaunut.org/kuva/91863?u=24715. Päätöksenteossa olisi pitänyt huomioida ympäristö- ja liikenneturvallisuusnäkökulmaa, sekä vaikutusta paikalliseen liiketoimintaan (kuten taksit). Jos Haukivuorelle ei pääse 125 vuoden jälkeen enää junalla, niin ajelen sitten Bemarilla 570 km / reissu kaikenlaisten kaahaajien joukossa - vihrein valinta? Menestystä kuitenkin rautatieliikenteelle Suomessa. Jukka
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #209 : Kesäkuu 08, 2014, 05:30:58 » |
|
Toni puhuu asiaa että esim kalustoinvestoinnit sitä rahaa syö. Vaikka monet harrastajat rakastavatkin vanhoja (sinisiä sekä Sm1 ja 2) kalustoa ja saavatkin orgasmin kukkasia niistä (välillä ainakin tuntuu siltä) ja ajattelevat miksei niillä voisi liikennöidä vielä pidempään, niin fakta on että eivät ne enään nykyisin palvele sitä, mitä matkustajat vaativat. Kyseisetkalustot nyt vaan ovat vanhahtavia eikä matkustajia houkutella millään vanhoila romuilla.
Joskus vanha kalusto on parempi vaihtoehto kuin ei mitään. Haukivuorelle pääsee bussilla perjantaina iltapäivällä ja seuraavan kerran maanantaina aamupäivällä. Sama juttu Haukivuorelta poistumisen kanssa. Jos nyt Haukivuorella kysyttäisiin, että olisiko kivempi matkustaa Sm1-2 paikuilla Pm-Mi välillä vai katsella kun Pendot ja 2-kerrosvaunuiset pyyhätää ohi, niin arvaa vain kumpi vaihtoehto voittaisi. Ziggy taitaa olla liian nuori muistamaan seuraavan episodin: Mikkeliin menijät pakotettiin vaihtamaan junaa Kouvolassa, jotta Helsingin asemalla näkyisi enemmän punavalkoisia vaunuja ja vähemmän sinivalkoisia. Sinivalkoiset kelpasi kyllä Kouvolasta pohjoiseen, kun ne eivät siellä olleet rh:n johdon silmissä. Näkyy Suomessakin vihreä aate voittavan, ihmiset suurkaupunkeihin ja maaseutu luonnontilaan paikallisille ötököille. Näinpä, komppaan Jarkkoa - olipa mukavaa, kun ennen Helsinkiin asti menneet/sieltä lähteneet Savon radan pikajunavuorot lakkautettiin imagosyistä Hki-Kv-Hki väliltä. Luulenpa, että keskiverto haukivuorelaismatkustajaa ei tosiaankaan kiinnosta, onko kalustona elinkaarensa loppupuolella oleva romu vai uutuudenkarhea. Ihme pätemistä taas nämä kalustojen ikien sekoittamiset tähän. En kyllä nyt puhu mistään Haukivuorelaisista vaan ihan yleisellä tasolla. Missään kirjoituksessani ei tietääkseni mainittu että puhuisin nyt Haukivuorelaisista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #210 : Kesäkuu 08, 2014, 13:17:29 » |
|
Harmittaa haukivuorelaisten puolesta tämä takinkääntely. Ensin ilmoitetaan, että pysähdykset lakkaavat, mutta vähän ajan kuluttua ilmenee, että asiassa on tapahtunut virhe ja junat seisahtuvat jatkossakin Haukivuorella. Jälleen menee tovi, kun norsunluutornista tulee uusi tiedonanto junien pysähdysten lakkaavan sittenkin. Anteeksipyyntö olisi paikallaan LVM:n ja VR:n taholta.
Edelleen jaksaa ihmetyttää, miksi pysähdysten lakkauttamista perustellaan matkustajamäärillä. Mm. Kesälahden matkustajamäärät ovat samaa tasoa ja siellä junat pysähtyvät myös jatkossa (onneksi niin). Lakkauttamisen todelliset syyt on syytä tuoda julkisuuteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #211 : Kesäkuu 08, 2014, 13:30:43 » |
|
Pasi: lue VRLeaksin tuorein juttu. Siitä selviää paljon asioita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #212 : Kesäkuu 08, 2014, 13:51:10 » |
|
Matkailun näkökulmasta rautatieasema sijaitsee erinomaisella paikalla. Kun katsoo linkkiä, niin voisi ajatella, että junamatkailu Haukivuorelle kannattaisi sekä myyjälle, että ostajalle. http://www.yritysopas.com/vrrautatieasemahaukivuori/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #213 : Kesäkuu 08, 2014, 14:15:02 » |
|
Toni puhuu asiaa että esim kalustoinvestoinnit sitä rahaa syö. Vaikka monet harrastajat rakastavatkin vanhoja (sinisiä sekä Sm1 ja 2) kalustoa ja saavatkin orgasmin kukkasia niistä (välillä ainakin tuntuu siltä) ja ajattelevat miksei niillä voisi liikennöidä vielä pidempään, niin fakta on että eivät ne enään nykyisin palvele sitä, mitä matkustajat vaativat. Kyseisetkalustot nyt vaan ovat vanhahtavia eikä matkustajia houkutella millään vanhoila romuilla.
Joskus vanha kalusto on parempi vaihtoehto kuin ei mitään. Haukivuorelle pääsee bussilla perjantaina iltapäivällä ja seuraavan kerran maanantaina aamupäivällä. Sama juttu Haukivuorelta poistumisen kanssa. Jos nyt Haukivuorella kysyttäisiin, että olisiko kivempi matkustaa Sm1-2 paikuilla Pm-Mi välillä vai katsella kun Pendot ja 2-kerrosvaunuiset pyyhätää ohi, niin arvaa vain kumpi vaihtoehto voittaisi. Ziggy taitaa olla liian nuori muistamaan seuraavan episodin: Mikkeliin menijät pakotettiin vaihtamaan junaa Kouvolassa, jotta Helsingin asemalla näkyisi enemmän punavalkoisia vaunuja ja vähemmän sinivalkoisia. Sinivalkoiset kelpasi kyllä Kouvolasta pohjoiseen, kun ne eivät siellä olleet rh:n johdon silmissä. Näkyy Suomessakin vihreä aate voittavan, ihmiset suurkaupunkeihin ja maaseutu luonnontilaan paikallisille ötököille. Näinpä, komppaan Jarkkoa - olipa mukavaa, kun ennen Helsinkiin asti menneet/sieltä lähteneet Savon radan pikajunavuorot lakkautettiin imagosyistä Hki-Kv-Hki väliltä. Luulenpa, että keskiverto haukivuorelaismatkustajaa ei tosiaankaan kiinnosta, onko kalustona elinkaarensa loppupuolella oleva romu vai uutuudenkarhea. Ihme pätemistä taas nämä kalustojen ikien sekoittamiset tähän. En kyllä nyt puhu mistään Haukivuorelaisista vaan ihan yleisellä tasolla. Missään kirjoituksessani ei tietääkseni mainittu että puhuisin nyt Haukivuorelaisista? Käsittääkseni tässä ketjussa ei ole tarkoitus puhua kaluston houkuttelevuudesta tai niihin investoinneista ainakaan yleisellä tasolla, vaan Haukivuoren pysähdyksistä, mukaan lukien mm. sen kannattavuudesta. Kontekstin perusteella voi kohtuudella olettaa, että ne olisivat Haukivuoreen liittyneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« Vastaus #214 : Kesäkuu 09, 2014, 20:54:30 » |
|
Siinä niitä nopeita yhteyksiä 11.8. alkaen nyt sitten on: http://junablogi.fi/Hieman silmänlumetta esim. tuo aamun IC700 muuttuminen Pendolinoksi, matka-aika mm. Mikkelistä Helsinkiin on pidempi kuin S70 nykyisin. Ajankohtainen Mikkeli-Pieksämäki vaikuttaisi nopeutuvan 3-4 minuuttia kuten skeptisimmät täälläkin jo ääneen lausuivat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #215 : Kesäkuu 11, 2014, 19:25:02 » |
|
'Tarina' ei kerro sitä, mikä osuus matka-ajan nopeutumisesta Mikkeli - Pieksämäki välillä on sillä, että 11.8.2014 junien suurin sallittu nopeus sekä kiihtyvyys voivat olla Sr2-vedolla suuremmat kuin nykyinen 140 km/h Sr1-vedolla, suurin sallittu nopeus Haukivuoren kohdalla pysyy 120 km/h ja että Sr2:lla voidaan (pitää) tehdä nyt Haukivuorenkin kohdalla hyötyjarrutus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #216 : Kesäkuu 11, 2014, 19:37:49 » |
|
'Tarina' ei kerro sitä, mikä osuus matka-ajan nopeutumisesta Mikkeli - Pieksämäki välillä on sillä, että 11.8.2014 junien suurin sallittu nopeus sekä kiihtyvyys voivat olla Sr2-vedolla suuremmat kuin nykyinen 140 km/h Sr1-vedolla, suurin sallittu nopeus Haukivuoren kohdalla pysyy 120 km/h ja että Sr2:lla voidaan (pitää) tehdä nyt Haukivuorenkin kohdalla hyötyjarrutus.
No esimerkiksi Toijala-Tampere-välillä Lempäälässä pysähtyminen tai pysähtymättä jättäminen vaikuttaa matka-aikaan 0 minuuttia ja rataosan sn IC²-junilla on 200 km/h. Toijala-Tampere-välin matka on 40 km, Mikkeli-Pieksämäki-välin 71 km. Maalaisjärjellä voisi siten kuvitella, että yksittäisen pysähdyksen vaikutus pidemmällä matkalla on suhteessa pienempi kuin lyhyellä, mutta näinhän asia ei siis ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #217 : Kesäkuu 11, 2014, 19:43:40 » |
|
'Tarina' ei kerro sitä, mikä osuus matka-ajan nopeutumisesta Mikkeli - Pieksämäki välillä on sillä, että 11.8.2014 junien suurin sallittu nopeus sekä kiihtyvyys voivat olla Sr2-vedolla suuremmat kuin nykyinen 140 km/h Sr1-vedolla, suurin sallittu nopeus Haukivuoren kohdalla pysyy 120 km/h ja että Sr2:lla voidaan (pitää) tehdä nyt Haukivuorenkin kohdalla hyötyjarrutus.
No esimerkiksi Toijala-Tampere-välillä Lempäälässä pysähtyminen tai pysähtymättä jättäminen vaikuttaa matka-aikaan 0 minuuttia ja rataosan sn IC²-junilla on 200 km/h. Toijala-Tampere-välin matka on 40 km, Mikkeli-Pieksämäki-välin 71 km. Maalaisjärjellä voisi siten kuvitella, että yksittäisen pysähdyksen vaikutus pidemmällä matkalla on suhteessa pienempi kuin lyhyellä, mutta näinhän asia ei siis ole. Tuota nyt on ihan turha verrata (Lempäälän pysähdystä), koska aikatauluhyöty on tasan 0 min, koska on haluttu säilyttää tasa-aikataulut, eli ei ole haluttu että Lempäälän pysähdys sekoittais nämä tasa-aikataulut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #218 : Kesäkuu 11, 2014, 19:59:08 » |
|
Niitä tasa-aikataulujako ei sitten voi käyttää Mikkeli-Pieksämäki-rataosalla, vaikka vuoroväli siellä toki harvempi onkin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #219 : Kesäkuu 11, 2014, 21:23:22 » |
|
Niitä tasa-aikataulujako ei sitten voi käyttää Mikkeli-Pieksämäki-rataosalla, vaikka vuoroväli siellä toki harvempi onkin?
Niitä ei ole tarpeen käyttää, eikä muutenkaan voida verrata toisiinsa. Ovat ihan eri tyylisiä rataosia, ihan eri matkustajamäärillä ja liikennöintitarpeilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #221 : Kesäkuu 17, 2014, 19:58:34 » |
|
Ehkä hyvä yritys rakentaa perusteluja sen varaan, että koska parissa junassa on niin vähän matkustajia, niin pitää ne muutkin lakkauttaa. Mikkelissä mahdollisesti on joo hyvät puitteet liityntäliikenteelle linja-autoilla, mutta vuoroja ei ole. Dokumenteista ei löydy mitään mainintaa toteutuneista linja-autoliikenteen vähennyksistä tai liityntäliikenteen järjestämisestä. Tämä asettaa koko päätöksenteon kyseenalaiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #222 : Kesäkuu 17, 2014, 20:39:36 » |
|
Tämä keskustelu sisältää mielenkiintoisia väitteitä johtajien bonuksien vaikutuksesta junien lakkauttamiseen.
Mutta kertokaa miten Jyväskylä-Pieksämäki-radalla ennen vanhaan "Isommat asemat olivat Vaajakoskella, Lievestuoreella ja Hankasalmella. Henkilöliikenteessä pysähdyspaikkoja oli esimerkiksi vuonna 1956 kaikkiaan 24. Seisakkeita oli tiheään, esimerkiksi vuonna 1949 Jyväskylän ja Vaajakosken välisellä kahdeksan kilometrin rataosuudella kolme: Aittokallio, Jyskä ja Sammallahti."
Mutta "Lättähatut lopettivat liikennöinnin keväällä 1988 ja viimeisetkin pienten asemien pysähdykset loppuivat vuonna 1992. Paikallisliikenteen taannuttua rata kehitettiin läpikulkuliikenteen tarpeisiin."
Lainaukset Wikipediasta.
Tästä pikkuasemien ja pysäkkien lakkauttamisesta on yli 20 vuotta, mikä se silloin aiheutti tämän lakkautusinnon?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #223 : Kesäkuu 17, 2014, 21:05:32 » |
|
Välillä Tampere-Helsinki kulkee lähijunia, InterCity-junia ja Pendolinoja.
Pendolinolta matka kestää 1½ tuntia, IC-junalta 1 tunti ja 45 minuuttia, mutta lähijunalta vähän yli 2 tuntia. Onko tähän jotain muita syitä kuin useammat pysähtymiset matkan varrella?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #224 : Kesäkuu 17, 2014, 21:29:16 » |
|
Välillä Tampere-Helsinki kulkee lähijunia, InterCity-junia ja Pendolinoja.
Pendolinolta matka kestää 1½ tuntia, IC-junalta 1 tunti ja 45 minuuttia, mutta lähijunalta vähän yli 2 tuntia. Onko tähän jotain muita syitä kuin useammat pysähtymiset matkan varrella?
Pendolinon tai kokonaan kaksikerroksisen IC-junan nopeusrajoitus on 200 km/h. Muun IC-junan tai lähijunan rajoitus on 160 km/h. Tällä välillä on myös mahdollista ajaa pitkiä matkoja täyttä nopeutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|