Pitää muistaa, että informaation parantuminen on isolta osin Ratahallintokeskuksen ansiota. Muunmuassa Helsingin aseman näyttöjen hoito on siirtynyt VR OY:ltä Ratahallintokeskuksen informaatiokeskuksen hoidettavaksi. Erityisesti tämä on näkynyt silloin , kun on ollut ennen junan lähtöaikaa tiedossa, että junan lähtö tulee myöhästymään joko sen vuoksi, että junan vaunusto tulee toisesta, myöhässä kulkevasta junasta, tai junan saaton lähtö Ilmalan ratapihalta on jostain syystä viivästynyt. Se, että junan lähtöaika meni, vaunustoa ei ole kuulunut ja junakin häipyy näytöstä eikä mitään kuulutuksia kuulu, tuntuu nykyisin olevan mennyttä aikaa. Myös lähiliikenteen seisakkeilla on kuulutukset lisääntyneet ja parantuneet siirron myötä. Näistä kiitokset kuuluvat Ratahallintokeskukselle, ei VR OY:lle.
Mutta kyllä sekin pitää myöntää, että poikkeustilanne kuulutusten taso on junissa parantunut.
Ja RHK:n sivuilta löytyy lisätietoa
http://www.rhk.fi/?x31161=1943969 (sisältää mm. VR Oy:n ja RHK:n loppuraportti matkustajainformaation kehittämisestä).
Ja kun kuunteli Radio Suomea Toijalan onnettomuutta seuraavana päivänä, ja luki sen jälkeisiä sanomalehtiartikkelejä, niin kyllä parannettavaa löytyy edelleen paljon. Samoin VR OY:lle annnettuihin palautteisiin vastatessa on paljon parantamista.
Usein myös tuntuu, että matkustajan havaitsemaan epäkohtaan ei haluta paneutua, tai asiakaan kysymykseen ei vastata, vaan kerrotaan asian sivusta.
Ja eikös Hämeenlinnankin infojärjestelmän käytöstä vastaa myös Ratahallintokeskuksen informaatiokeskus?