Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Eikö VR kestä palautetta?" kysytään Hämeen Sanomissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Heinäkuu 08, 2009, 06:07:54 »

Löytyy netistä: http://www.hameensanomat.fi/?article=106028

Eikö VR kestä palautetta?
Alanurkka 8.7.2009

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2009, 09:59:57 »

Löytyy netistä: http://www.hameensanomat.fi/?article=106028

Eikö VR kestä palautetta?
Alanurkka 8.7.2009

Olipa hyvä kirjoitus! Aikoinaan Valtionrautatiet aina jakoi auliisti tietoa ja perusteluita kaikille rautateistä kiinnostuneille. Mihin se palveluhenki on kadonnut?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2009, 13:29:58 »

Enpä minäkään lähtisi yhteiselle matkalle kenenkään sellaisen kanssa, joka vain valittaa ja valittaa...

Ei sillä etteikö osa kitinöistä olisi aiheellisisakin, mutta ei kai tuota FB:n ryhmää liene tarkoitettu palaute- vaan tidotuskanavaksi.
tallennettu
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #3 : Heinäkuu 08, 2009, 14:42:07 »

Tuntuu vähän siltä, että VR:n arvostelusta on tullut muotijuttu, jota jokaisen kunnon kansalaisen pitää harrastaa. Ei ole väliä sillä, matkustaako junalla vai ei vai onko oman junan myöhästyminen VR:n vika vai ei. Pääasia on että valittaa!
tallennettu
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #4 : Heinäkuu 08, 2009, 15:18:42 »

Tuntuu vähän siltä, että VR:n arvostelusta on tullut muotijuttu, jota jokaisen kunnon kansalaisen pitää harrastaa. Ei ole väliä sillä, matkustaako junalla vai ei vai onko oman junan myöhästyminen VR:n vika vai ei. Pääasia on että valittaa!

Näin se tosiaan on. Joidenkin pääelinkeinona tuntuu olevan valittaminen..  Pyörittää silmiään
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2009, 19:04:42 »

Kissoja on hyvä nostella pöydälle eikä aina periluterilaiseen tapaan ottaa kaikki ylhäältä vastaan ja kärsiä. Huomatkaa myös - vaikka junalla ei matkusta, sekin päätös voi johtua VR:stä (kalliit hinnat, sopimattomat aikataulut, lopetetut pysähdykset jne.).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 09, 2009, 20:42:00 »

Olen Eljaksen kanssa samaa mieltä että jotakin on hukassa. Kyllä kai omistajilla pitäisi olla oikeus saada yhtiöstään tietoa. VR:n omistaa Suomen Valtio ja sitä kautta Suomen kansalaiset. Ehkä VR:lle on tullut ajattelutapa että jos Ratahallintokeskuksen omistama ajolanka katkeaa niin siitä tiedottaminen ei kuulu VR:lle, vaikka se aiheuttaakin liikennehäiriöitä. Ihmiset eivät ole kai tiedostaneet että jos myöhästyminen johtuu junasta se on VR:n vika mutta jos radasta tai ohjauksesta on syyllinen muualla. VR ei enää omista ratoja. Tänä kesänä on ollut radoista johtuvia liikennehäiriöitä tuontuostakin. Vaikka näistä johtuvat ongelmat eivät suoranaisesti olekaan VR:n syytä, olisi toki hyvän maun mukaista kertoa kuinka asia on ja antaa valituksille oikea osoite. Ylimielisyyteen ei luulisi olevan varaa.
tallennettu
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #7 : Heinäkuu 10, 2009, 08:25:36 »

Vaikka VR on viime vuosina tuntuvasti tehostanut tiedotustaan niin asemilla, junissa kuin kotisivuillaankin, informaatio ei näytä menevän perille. Kotisivuilta löytyvät aikataulut, kulkutiedot ja liikennetiedotteet, asemilla (ainakin Hämeenlinnassa) kerrotaan jopa muutaman minuutin myöhästymiset useilla kielillä ja (ainakin omien kokemusteni mukaan) junissakin tieto kulkee. Silti jatkuvasti kysellään, että miksei mitään kerrota. Ihmeellistä!
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #8 : Heinäkuu 10, 2009, 11:35:47 »

Pitää muistaa, että informaation parantuminen on isolta osin Ratahallintokeskuksen ansiota. Muunmuassa Helsingin aseman näyttöjen hoito on siirtynyt VR OY:ltä Ratahallintokeskuksen informaatiokeskuksen hoidettavaksi. Erityisesti tämä on näkynyt silloin , kun on ollut ennen junan lähtöaikaa tiedossa, että junan lähtö tulee myöhästymään joko sen vuoksi, että junan vaunusto tulee toisesta, myöhässä kulkevasta junasta, tai junan saaton lähtö Ilmalan ratapihalta on jostain syystä viivästynyt. Se, että junan lähtöaika meni, vaunustoa ei ole kuulunut ja junakin häipyy näytöstä eikä mitään kuulutuksia kuulu, tuntuu nykyisin olevan mennyttä aikaa. Myös lähiliikenteen seisakkeilla on kuulutukset lisääntyneet ja parantuneet siirron myötä. Näistä kiitokset kuuluvat Ratahallintokeskukselle, ei VR OY:lle.
Mutta kyllä sekin pitää myöntää, että poikkeustilanne kuulutusten taso on junissa parantunut.
Ja RHK:n sivuilta löytyy lisätietoa http://www.rhk.fi/?x31161=1943969 (sisältää mm. VR Oy:n ja RHK:n loppuraportti matkustajainformaation kehittämisestä).
Ja kun kuunteli Radio Suomea Toijalan onnettomuutta seuraavana päivänä, ja luki sen jälkeisiä sanomalehtiartikkelejä, niin kyllä parannettavaa löytyy edelleen paljon. Samoin VR OY:lle annnettuihin palautteisiin vastatessa on paljon parantamista.
Usein myös tuntuu, että matkustajan havaitsemaan epäkohtaan ei haluta paneutua, tai asiakaan kysymykseen ei vastata, vaan kerrotaan asian sivusta.

Ja eikös Hämeenlinnankin infojärjestelmän käytöstä vastaa myös Ratahallintokeskuksen informaatiokeskus?

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2009, 12:11:03 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Aarne Alameri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2009, 23:58:30 »

Tuntuu vähän siltä, että VR:n arvostelusta on tullut muotijuttu, jota jokaisen kunnon kansalaisen pitää harrastaa. Ei ole väliä sillä, matkustaako junalla vai ei vai onko oman junan myöhästyminen VR:n vika vai ei. Pääasia on että valittaa!
On totta, että sellaisiakin ihmisiä on jotka elävät pelkästään valittamisella, kiusanteolla tms. Silti on hyvä muistaa tämä:
Kissoja on hyvä nostella pöydälle eikä aina periluterilaiseen tapaan ottaa kaikki ylhäältä vastaan ja kärsiä. Huomatkaa myös - vaikka junalla ei matkusta, sekin päätös voi johtua VR:stä (kalliit hinnat, sopimattomat aikataulut, lopetetut pysähdykset jne.).
Nykyään tuntuu olevan niin, että VR:n tekemisistä puhutaan enemmän ja vähemmän, mutta se ei kuitenkaan vaikuta mihinkään. Edes eduskunta ei pysty tekemään mitään omistamalleen yhtiölle, jonka raskas järkähtämätön itsepäinen linja jyrää "yhteiseen matkaan" sopimattomat näkemykset, sekä välillä myös kiusalliset tosiasiat. Koko Kemijärven yöjunafarssi osoitti hyvin VR:n nykyisen luonteen. Pääasia on se, että yhtymä saa tehdä mitä lystää, asiakkaat ja veronmaksajathan maksavat kustannukset. Ja jos ei maksa, sitten ei ajeta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 14, 2009, 19:38:00 »

Pitää muistaa, että informaation parantuminen on isolta osin Ratahallintokeskuksen ansiota.
Eittämättä se onkin parantunut. Esimerkiksi sain havaita viime lauantaina Eläinpuisto-Zoo-seisakkeella (minusta edelleen typerä nimi) täsmälleen kolme minuuttia ennen junan aikataulun mukaista saapumis- ja lähtöaikaa kuulutuksen "Taajamajuna numero 450 saapuu ja lähtee raiteelta yksi" ja sama ruotsiksi ja englanniksi. Tosin kaikilla kuulemillani kolmella kerralla juna oli 5-10 minuuttia myöhässä. Lähtöraiteen mainitseminen on erinomaisen hyvää palvelua sekin. Jos juna Epz:ssa lähteekin raiteelta viisi, on potentiaalinen matkustaja todella hukassa.
tallennettu
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #11 : Heinäkuu 15, 2009, 09:24:52 »

Lainaus
Pääasia on se, että yhtymä saa tehdä mitä lystää, asiakkaat ja veronmaksajathan maksavat kustannukset.

Jotakin on ilmeisesti tehty myös oikein, sillä kuljetaanhan Suomessa junilla joka vuosi entistä enemmän.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #12 : Heinäkuu 20, 2009, 13:22:11 »

Ja ilokseni eilisessä (19.7.09) IC2 184 saavuttaessa Tikkurilaan ennen kuin juna oli pysähtynyt kuuluttaa kuljettaja ruuhkasta Tikkurilan asemalla ja siitä johtuvasta viivästyksestä junan kulkuun. Verrattuna saman junan kuulutuksiin Tampereella, jossa jäimme myöhään odottettuamme S856 matkustajia, tämä oli todella esimerkillistä palvelua.  Toivottavasti tämä ei ole yksittäistapaus.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Eikö VR kestä palautetta?" kysytään Hämeen Sanomissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina