Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Viron Flirt onnettomuudessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« : Huhtikuu 16, 2014, 18:39:48 »

Kaksi kuollutta, toinen junamatkustaja, tasoristeysonnettomuudessa.
http://news.err.ee/v/main_news/f23f133c-a67a-4669-b212-34f27d29948d

Kuvia:
http://www.aripaev.ee/article/2014/4/16/fotod-rongionnetus-raasikul
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2014, 19:09:51 »

N e ä n k ö  oikein, onko tuossa tasoristeyksessä vain valo- ja äänivaroituslaitos, ei puomeja? Kaksiraiteisella radalla. Mielenkiintoista.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2014, 20:07:30 »

Aika pahannäköistä jälkeä on syntynyt tuosta törmäyksestä. Kiskot ovat menneet muutaman metrin matkalta aika tasoristeyksestä pahasti mutkalle. Ja Flirtti näyttäisi jatkaneen matkaansa törmäyksen jälkeen jokusen satametriä eteenpäin, mutta kohtuu hyvin pysynyt kuitenkin kiskoilla. Tässä virolaisen rautatieharrastajan video paikanpäältä: https://www.youtube.com/watch?v=wXbrZ6ebE2I

P.S. Kyseinen harrastaja vastasi kommentiini, että tämä flirtti tultaisiin romuttamaan, jota en kyllä ihan usko, mutta onhan sekin mahdollista. Runko näyttääkin loppujen lopuksi aika pahoin vaurioituneelta törmäyspuolelta, rungon korjaaminen tulisi varmasti aika kalliiksi ja sitä paitsi olisiko flirtti enää turvallinen rakenteensa puolesta korjaamisen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2014, 18:52:22 kirjoittanut Tuukka Varjoranta » tallennettu

Tapani Havia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 59


« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2014, 10:02:01 »

Viron aamuTV:ssä näin videota ja tämä oli ensimmäinen artikkeli minkä löysin netistä. Flirtistä kylkeä auki, ei kyllä pahasti.

http://news.err.ee/v/main_news/f23f133c-a67a-4669-b212-34f27d29948d
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #4 : Huhtikuu 17, 2014, 12:10:14 »

Lisää hyviä kuvia Raasikun onnettomuudesta  http://tinyurl.com/q5nkpt2  Uutisten mukaan tänään 17.4. toinenkin raide on paikalla avattu ja onnettomuusjuna on nostettu kiskoille. Rekka-auto on ainakin mennyt pahaan kuntoon.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2014, 13:33:05 »

Ihan kuin tuossa olisi käynyt niin, että kuorma-auto olisi törmännyt junan viimeiseen tai toiseksi viimeiseen vaunuun? Ensimmäinen vaikuttaa aivan ehjältä ja on kiskoilla. Entistä mielenkiintoisempaa.

Eikös yksi Suomen Flirteistä joutunut onnettomuuteen moottoritiellä Saksassa? Ehkä vaunut viedään takaisin tehtaalle ja katsotaan siellä, voiko niille vielä tehdä jotain.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2014, 14:12:43 »

Junan vauriot ovat aika pieniä kuorma-autoon verrattuna. Ilmeisesti juna on sen verran vahvarakenteinen, että jos siihen törmäisi henkilöauto, ei junassa varmaan kukaan kuolisi tai edes loukkaantuisi vakavasti.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #7 : Huhtikuu 17, 2014, 14:15:08 »

Tasoristeyksessä ei ollut puomeja ja näkemäalue muutenkin hieman "rajoitettu". Kuorma-auto törmäsi junan peräpäähän.

Kyseinen tasoristeys on luokiteltu yhdeksi Viron vaarallisimmista liikennemäärien ja näkyvyyden vuoksi. Palo- ja pelastuslaitos on harjoitellut kyseisessä tasoristeyksessä useampaankin kertaan onnettomuuksien raivausta ja pelastustöitä, sillä onnettomuuden todennäköisyys on luokiteltu erittäin todennäköiseksi. Nyt sitten vellookin jo keskustelu, että kun paikan vaarallisuus on tiedetty, niin miksei asialle ole mitään tehty.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #8 : Huhtikuu 17, 2014, 14:30:47 »

Ilmeisesti juna on sen verran vahvarakenteinen, että jos siihen törmäisi henkilöauto, ei junassa varmaan kukaan kuolisi tai edes loukkaantuisi vakavasti.

Mikäli juna pysyy kiskoilla, kuten yleensä pysyy, niin ei siellä sisällä ole henkilöillä hätäpäivää. Mikäli taas ajoneuvo on sen verran korkea, että rakenteita tai lastia ulottuu ohjaamon tasalle, on junan ohjaamon hyvä olla törmäyshetkellä tyhjä.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #9 : Huhtikuu 17, 2014, 16:08:31 »

Rekkakuski menehtyi onnettomuudessa, samoin yksi junan matkustajista. Junassa oli ollut kaikenkaikkiaan satakunta matkalaista. Pahemminkin olisi voinut käydä...
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #10 : Huhtikuu 17, 2014, 18:42:54 »

Onko tuo onnettomuusjuna nyt sitten sähköflirt vai niitä diesel-versioita? Näinköhän kunnostetaan takaisin ajoon?
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #11 : Huhtikuu 17, 2014, 18:50:18 »

Onnettomuusjuna on diesel-Flirtti ja ei kuulemma tulla korjaamaan: http://youtu.be/wXbrZ6ebE2I?t=42s
tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #12 : Huhtikuu 17, 2014, 18:59:32 »

ei kuulemma tulla korjaamaan

Jos tuon perustat videon kuvaajan kommentteihin, niin aika rankka tulkinta. Ei ole mitään tietoa kuvaajan kyvystä tehdä moista arviota, eikä kysymykseesi saama vastaus ole edes niin ehdoton, kun tässä esität. Videon perusteellakaan ainakaan ei tuollaista loppupäätelmää voine tehdä.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #13 : Huhtikuu 17, 2014, 19:49:10 »

ei kuulemma tulla korjaamaan

Jos tuon perustat videon kuvaajan kommentteihin, niin aika rankka tulkinta. Ei ole mitään tietoa kuvaajan kyvystä tehdä moista arviota, eikä kysymykseesi saama vastaus ole edes niin ehdoton, kun tässä esität. Videon perusteellakaan ainakaan ei tuollaista loppupäätelmää voine tehdä.
Totta on, täytyy vähän perua sanojani. Harrastaja sanoi kommentissaan, että on mahdollista, että Flirtti romutetaan, mutta edelleenkin se on vielä epävarmaa.
tallennettu

Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #14 : Huhtikuu 17, 2014, 20:42:51 »

Auto on siis tullut jostain mutkan tai pensaikon takaa, eikä kuljettaja ehtinyt pysäyttää autoa junan havaitessaan? Voi olla niinkin, että auton jarrut eivät olleet kunnossa. Huh
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #15 : Huhtikuu 17, 2014, 21:15:40 »

Elron on avannut netissä sivun, jonka kautta junassa olleet matkustajat voivat hakea korvauksia onnettomuudesta aiheutuneisiin vahinkoihin vakuutusyhtiö ERGOlta. ERGO oli vakuuttanut onnettomuuden aiheuttaneen rekka-auton. Tässä ko sivu   http://elron.ee/kahjuteave/

Eipä löytynyt aivan varmaa tietoa itse junan tulevasta kohtalosta. Tällaisen dieselyksikön arvoksi arvioidaan n. 6 miljoonaan euroa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Huhtikuu 18, 2014, 07:49:32 »

Elron on avannut netissä sivun, jonka kautta junassa olleet matkustajat voivat hakea korvauksia onnettomuudesta aiheutuneisiin vahinkoihin vakuutusyhtiö ERGOlta. ERGO oli vakuuttanut onnettomuuden aiheuttaneen rekka-auton. Tässä ko sivu   http://elron.ee/kahjuteave/

Eipä löytynyt aivan varmaa tietoa itse junan tulevasta kohtalosta. Tällaisen dieselyksikön arvoksi arvioidaan n. 6 miljoonaan euroa.

Kuormuri törmäsi junan peräpäähän, eli keulimmaiset vaunut ovat täysin kunnossa. Taaemmat vaunut taitavat mennä romuksi, mutta etummaiset säilytettäneen. Tämä siis puhtaasti kuvien perusteella tehtynä päättelynä.

Paikalla ei ole mitään mutkaa, joten tulee mieleen mahdollisuus kuormurikuskin sairaskohtauksesta juuri kriittisellä hetkellä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #17 : Huhtikuu 18, 2014, 13:13:27 »

Lisää videokuvaa onnettomuusjunasta: http://youtu.be/nSWb5XjMFTg
tallennettu

Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #18 : Huhtikuu 19, 2014, 07:56:27 »

Tulee mieleen Hyvinkään pohjoispuolella tapahtunut sora-auton ajaminen porkkanajunan eteen. Auto vippasi sivuttain, jolloin toisella penkkirivillä olleet matkustajat loukkaantuivat ja pieni poika kuoli. Tässäkin tapauksessa olisiko puoliperäauto (oikein ? ) ajanut junan kylkeen (ei vahinkoja etuvaunuissa) ja hyttiosa alkanut laahata junan mukana, jolloin vipannut puoliperän viimeisen moottorivaunun  kylkeen. Tällöin voisi tulla noin isoja vaurioita ja kylki murtua. Ilmeisesti puoliperä ollut tyhjä sillä täydessä lastissa oleva puoliperä ei olisi heilahtanut tarpeeksi paljon.
Lisäksi oletan, että ennen junat tulivat hiljempaa ja tasoristeykset aloittivat hälytyksen huomattavan ajoissa.
Autoilija ajatellut tuosta ennätän vielä. Vuosi sitten oli SRHS:n matka Viroon ja tällöin oli mahdollisuus tutkia tuota tasoristeyskäyttäytymistä. Ei paljon punainen pidätellyt.
tallennettu
Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #19 : Huhtikuu 20, 2014, 14:56:30 »

Elron on avannut netissä sivun, jonka kautta junassa olleet matkustajat voivat hakea korvauksia onnettomuudesta aiheutuneisiin vahinkoihin vakuutusyhtiö ERGOlta. ERGO oli vakuuttanut onnettomuuden aiheuttaneen rekka-auton. Tässä ko sivu   http://elron.ee/kahjuteave/

Eipä löytynyt aivan varmaa tietoa itse junan tulevasta kohtalosta. Tällaisen dieselyksikön arvoksi arvioidaan n. 6 miljoonaan euroa.

Kuormuri törmäsi junan peräpäähän, eli keulimmaiset vaunut ovat täysin kunnossa. Taaemmat vaunut taitavat mennä romuksi, mutta etummaiset säilytettäneen. Tämä siis puhtaasti kuvien perusteella tehtynä päättelynä.

Paikalla ei ole mitään mutkaa, joten tulee mieleen mahdollisuus kuormurikuskin sairaskohtauksesta juuri kriittisellä hetkellä.
Kuvien perusteella sanoisin että kipeetä saaneet vaunut menevät varmasti romuksi ja korvataan uusilla, paljon pienemmät vauriot tulivat yhteen meille tulleeseen vaunuun kun kuljetusauto lipesi tieltä ja sekin meni uusiksi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Viron Flirt onnettomuudessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina