Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota Helsingin raitiovaunujen ajonopeuksiin vaihteissa ja ristikoissa. Nopeusrajoitus 10 km/h taidetaan nykyisin ottaa ihan todesta. Toista oli 1970-luvulla. Kysymys kuuluukin: Jos Variotrameilla ajettaisiin samalla tavalla kuin oli tapana 1970-luvulla, niin tippuisivatko siitä osat kadulle vai hajoaisiko rata?
HKL tiukensi vaihde- ja ristikkonopeuksien valvontaa muistaakseni aikataulukaudeksi 2009-2010. Tätä ennen ainoastaan vastavaihteissa oli virallisesti 10 km/h nopeusrajoitus, ja tällöin sama 10 km/h rajoitus määrättiin myös myötävaihteisiin ja raideristeyksiin. Muutoksen perusteena olivat muistaakseni lähinnä melu- ja tärinävalitukset ja myös radan (matalauraisten risteysten urapohjien) nopea kuluminen.
Aiheesta lisää tässä selvityksessä:
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/syvaura_selvitys_2011_4.pdf