Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Helsingin raitiovaunujen ajonopeus vaihteissa ja ristikoissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« : Huhtikuu 17, 2014, 15:52:40 »

Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota Helsingin raitiovaunujen ajonopeuksiin vaihteissa ja ristikoissa. Nopeusrajoitus 10 km/h taidetaan nykyisin ottaa ihan todesta. Toista oli 1970-luvulla. Silloin sai kuljettajasta riippuen lujaa kyytiä sekä vaihteissa että suorilla radoilla. Ristikoita ei siihen aikaan tainnut olla kuin Senaatintorin kulmalla. Nopeusrajoituskylttejä ei muistaakseni ollut. Erityisesti nopea kyyti on jäänyt mieleen vaunuissa sarjoista 1-15, 16 - 30 ja 301 - 330. Kysymys kuuluukin: Jos Variotrameilla ajettaisiin samalla tavalla kuin oli tapana 1970-luvulla, niin tippuisivatko siitä osat kadulle vai hajoaisiko rata?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2014, 04:55:16 »

Vauriotramejahan varten mun ymmärtääkseni ne nopeusrajoituskyltit asennettiin, tietysti koskemaan sitten kaikkea kalustoa. Valmeteillahan pystyisi varmasti ajamaan kovempaakin, Vauriotramit todenänköisesti hajoisivat keskelle risteystä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2014, 08:01:41 »

Tuon Varioiden aiheuttaman alhaisen nopeusrajoituksen takia on yksi ihminen kuollutkin. Pasilassa ratikan kääntyessä risteyksessä vaihteiden yli kerkesi jalankulkijoiden liikennevalo vaihtua vihreäksi ennen kuin ratikka oli ehtinyt risteyksestä läpi. Seurauksena, että jalankulkija astui vihreään valoon luottaen suoraan raitiovaunun eteen ja kuoli.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Janne Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2014, 01:21:48 »

Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota Helsingin raitiovaunujen ajonopeuksiin vaihteissa ja ristikoissa. Nopeusrajoitus 10 km/h taidetaan nykyisin ottaa ihan todesta. Toista oli 1970-luvulla. Kysymys kuuluukin: Jos Variotrameilla ajettaisiin samalla tavalla kuin oli tapana 1970-luvulla, niin tippuisivatko siitä osat kadulle vai hajoaisiko rata?

HKL tiukensi vaihde- ja ristikkonopeuksien valvontaa muistaakseni aikataulukaudeksi 2009-2010. Tätä ennen ainoastaan vastavaihteissa oli virallisesti 10 km/h nopeusrajoitus, ja tällöin sama 10 km/h rajoitus määrättiin myös myötävaihteisiin ja raideristeyksiin. Muutoksen perusteena olivat muistaakseni lähinnä melu- ja tärinävalitukset ja myös radan (matalauraisten risteysten urapohjien) nopea kuluminen.

Aiheesta lisää tässä selvityksessä: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/syvaura_selvitys_2011_4.pdf
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Helsingin raitiovaunujen ajonopeus vaihteissa ja ristikoissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina