Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« : Toukokuu 13, 2014, 18:04:18 » |
|
VR aloittaa matkustajaliikenteessä 500:aa henkilöä koskevat yt-neuvottelut. Vähennystarpeeksi arvioidaan 130 henkilötyövuotta. Yhtiö perustelee yt-neuvotteluja tiedotteessaan asiakaskäyttäytymisen ja joukkoliikenteen kilpailutilanteen muutoksilla. VR:n mukaan ihmiset ostavat lippunsa yhä useammin muualta kuin asemilta ja joukkoliikenteen kilpailu kovenee olennaisesti linja-autoliikenteen vapautumisen myötä. Henkilövähennykset kaavaillaan toteutettavaksi eläke- ja tehtäväjärjestelyin, osa-aikaistamalla nykyisiä työsuhteita sekä irtisanomisin. Junahenkilökuntaa eli konduktöörejä ja junamyyjiä yt-neuvottelut eivät koske. Myös lähiliikenneyksikkö, Pohjolan Liikenne ja ravintolayhtiö Avecra on rajattu ulkopuolelle. VR aikoo lopettaa myös lipunmyynnin joillakin asemilla. Junien liikennöintiin ja odotustilojen aukioloihin muutokset eivät yhtiön mukaan vaikuta. Toukokuun 20. päivänä alkavien neuvottelujen kesto on enintään kolme kuukautta. Muutokset on tarkoitus toteuttaa tämän vuoden aikana. http://www.ess.fi/uutiset/talous/2014/05/13/vr-aikoo-vahentaa-130-matkustajaliikenteen-tyontekijaa?ref=ece_frontpage-section-teaser-groupSection-teaserHalfWidth
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2014, 21:47:47 » |
|
Tässä VR:n intrasta pomittu uutinen samasta aiheesta: --
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2014, 22:34:11 » |
|
138 henkeä lähtee VR:n lipunmyynnistä. Sain tiedon aiheesta juuri hetki sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 14, 2014, 12:21:42 » |
|
Sen kummemmin itse asiaa kommetoimatta, kun en asiasta mitään tiedä, mutta eikö VRleaks perustettu juuri näitä "vuoto" juttuja varten?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 14, 2014, 13:14:26 » |
|
Eihän tässä ole kyse vuodosta, kun kerran asia on uutisoitu jo laajasti valtakunnanmediassa muutenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 14, 2014, 14:05:48 » |
|
HS:n paperilehdessä A.Tiitola mm. mainitsee: "Suomessa lipunmyyntiä on 36 asemalla, Ruotsissa viidellä". Tähän kun meilläkin päästään, niin johan taas johdon palkkiot nousevat. (Veturimieslehti 2/2014 http://www.digipaper.fi/vml/121832/ s.35. Tietoa vuodelta 2013: Konserninliikevoitto +34,6%, johdon palkat ja palkkiot +34,5%, henkilöstön palkat ja palkkiot -3,3%)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2014, 14:31:46 » |
|
Olin jo tiedustelemassa teiltä viisaammilta, missä kaikkialla vielä lippuja myydään, ja sen jälkeen, mikä mahtaa olla vähäeleisin asema, jolta vielä lippuja on ostettavissa. Sitten kuitenkin olin niin nokkela, että totesin kyseisen liikennöitsijän sivuilta lippuja myytävän seuraavilla 35 asemalla:
Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Imatra, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Kajaani, Karjaa, Kemi, Kemijärvi, Kerava, Kirkkonummi, Kokkola, Kolari, Kouvola, Kuopio, Kupittaa, Lahti, Lappeenranta, Mikkeli, Oulu, Pasila, Pieksämäki, Pori, Riihimäki, Rovaniemi, Salo, Seinäjoki, Tampere, Tikkurila, Turku, Vaasa ja Ylivieska.
Nyt vain pitäisi päättää vähäeleisimpien top 3.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 14, 2014, 14:34:28 » |
|
Jos ja kun VR:n "asiakkaat" haluavat tutkitusti, omatoimisesti lippunsa hankkia muita kanavia pitkin kuin VR:n lipputoimistosta, eikö silloin voitaisi lopettaa koko VR:n oma lipunmyynti samalla kertaa? Vai tekeekö se vähemmän kipeätä kun pikkuisia siivuja vain leikataan?
Eikö asiaa voitaisi myös kehittää hieman lisää, jolloin säästöjä saataisiin huomattavasti enemmän?
Aidataan kaikki asemien henkilölaiturit ja laiturille pääsee portista vain lipulla, jonka automaatti tunnistaa ja hyväksyy.
Näin toteutettuna lipuntarkistukseenkaan junissa ei olisi tarvetta ja sitten, voitaisiin virtaviivaistaa ja yksinkertaistaa konnarien ja junamyyjien rivistöä ja mahdolliset valvontaiskut ym. senkaltaiset hommat, voidaan ostaa vartioimisliikkeiltä yksinkertaisesti, joustavasti ja vain tarpeen vaatiessa. Jos junassa sattuu olemaan sinisiä vaunuja, ovien sulkeminen voidaan antaa maksavien asiakkaiden tehtäväksi koska he ovat niin omatoimisia ja tykkäävät tehdä kaiken itse, lisäksi viimeinen junaan nousija heilauttaisi kättään merkiksi veturin tai Edon suuntaan, että mennään jo pois, vihreätä on tarjolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 14, 2014, 14:38:44 » |
|
Ymmärrän, Jarmo, satiirisi, mutta ihmettelisin, ellei jotain tuohon suuntaan viittaavaa tulisi lähivuosina vastaan. Todellisuus kun on joskus tarua ihmeellisempää
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 331
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 14, 2014, 17:11:10 » |
|
Pisararadan valmistuttua strategiat voidaan huipentaa siihen, että junat eivät pysähdy Helsingissä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 14, 2014, 18:30:03 » |
|
InterCityPlus 595 vuonna 2021 Jyväskylästä Helsinkiin. Juna on lähdössä Jyväskylästä, liike laiturilla alkaa vähentyä. Kello tulee lähtöajan verran ja kuljettaja kuuluttaa junaan: "Juna lähtee. Varokaa sulkeutuvia ovia". Kuljettaja tarkkailee sivupeilejä ja napittaa ovet kiinni. Ovivalo sammui ja junan perästä eteen päin, asemalaiturilla olevan kameran langattomasti veturin monitoriin näyttävä kuva kertoo, että laituri on tyhjä. Sr3:n mourutessa liiikkeelle mattimyöhäiset hakeutuvat ravintolapalveluvaunun eteiseen ostamaan automaatista lippua. Joku asiakas tiedustelee jatkoyhteyksiä ravintolavaunun tiskin takana olevalta junapalvelijalta, joka varmistaa näytöltä jatkoyhteydet. "Teille jää hyvin aikaa Tampereella junan vaihtoon, koska Pohjanmaan Express-kiitojuna kulkee tänään myöhässä. Kaksi kahvia, se on sitten 8.40 €" Jämsässä junaan nousee kaksi vartiointiliikkeen paripartiota ja alkavat kulkea junaa päästä päähän "Kaikkien matkalippujen tarkastus, olkaa hyvä". Partiot kohtaavat toisensa junan keskivaiheilla ja jäävät kohta Orivedellä pois junasta. Tällä kertaa ei tarvinnut kenellekään kirjoittaa 400 € tarkastusmaksua. IC+ 595 jatkaa matkaansa kohti Tamperetta.
En toivo näin vähiin puristettua asiakaspalvelua, mutta tässä yksi esimerkki, minkälaiseksi maailma saattaa mennä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 14, 2014, 18:43:38 » |
|
InterCityPlus 595 vuonna 2021 Jyväskylästä Helsinkiin. Juna on lähdössä Jyväskylästä, liike laiturilla alkaa vähentyä. Kello tulee lähtöajan verran ja kuljettaja kuuluttaa junaan: "Juna lähtee. Varokaa sulkeutuvia ovia". Kuljettaja tarkkailee sivupeilejä ja napittaa ovet kiinni. Ovivalo sammui ja junan perästä eteen päin, asemalaiturilla olevan kameran langattomasti veturin monitoriin näyttävä kuva kertoo, että laituri on tyhjä. Sr3:n mourutessa liiikkeelle mattimyöhäiset hakeutuvat ravintolapalveluvaunun eteiseen ostamaan automaatista lippua. Joku asiakas tiedustelee jatkoyhteyksiä ravintolavaunun tiskin takana olevalta junapalvelijalta, joka varmistaa näytöltä jatkoyhteydet. "Teille jää hyvin aikaa Tampereella junan vaihtoon, koska Pohjanmaan Express-kiitojuna kulkee tänään myöhässä. Kaksi kahvia, se on sitten 8.40 €" Jämsässä junaan nousee kaksi vartiointiliikkeen paripartiota ja alkavat kulkea junaa päästä päähän "Kaikkien matkalippujen tarkastus, olkaa hyvä". Partiot kohtaavat toisensa junan keskivaiheilla ja jäävät kohta Orivedellä pois junasta. Tällä kertaa ei tarvinnut kenellekään kirjoittaa 400 € tarkastusmaksua. IC+ 595 jatkaa matkaansa kohti Tamperetta.
En toivo näin vähiin puristettua asiakaspalvelua, mutta tässä yksi esimerkki, minkälaiseksi maailma saattaa mennä.
En tiedä mistä Kimmo tuon jutun tempaisi, keksikö itse, vai kirjoittiko aivan hatusta, mutta tekstihän on aivan loistava! Mitä tähän säästö- ja supistuskuvioon VR:ssä noin muuten tulee, annoin palaa oikein kunnolla tänään Turun Sanomissa: -- http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/629426/Itella+ja+VR++toista+valvotaan+toista+ei
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 899
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 14, 2014, 18:53:37 » |
|
Kimmon kommentti on päivän paras, ehdottamasti.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 14, 2014, 19:02:10 » |
|
Miten olisi tämä visio:
VR lopettaa lippujen myynnin asemilla. Lippujen myynti siirretään R-kioskeihin. Niitä on aika tiheästi eri puolilla Suomea, joten melkein jokaisella on lyhyt matka lähimpään lipunmyyntipisteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #14 : Toukokuu 14, 2014, 19:12:38 » |
|
Eikös tuolla ulkomailla jo olekin tällaisia Kimmon visioimia flex-olosuhteita, että junan kahvilavaunusta voi konduktööriltä ostaa sämpylää ja sama henkilö on matkan aikana milloin missäkin tehtävässä. Ja onko se kuljettajakaan siellä junassa aivan välttämätön. Ei ainakaan Helsingin metropamppujen mielestä, ja hintalapusta päätellen asia toteutetaan, vaikka menisi/menee taloudellisesti miinukselle.
Aika monella alalla ovat lasiluukun takana istuvat ammattikunnat kadonneet. Jokuhan niitten istujien palkat maksaa, eli matkustajat lippujen hinnassa. Joillakin aloilla liput maksavat erikseen, siis se tulostus ja palvelu, esimerkisi tapahtumalippujen myynti. Vaikka sieltä Er-kioskista. (Laajempi kysymys on, mihin asti rationalisointi voidaan viedä: monellako sadalla miljoonalla ihmisellä hoidettaisiin kaikki maapallon työt ja montako miljardia voidaan jättää joutilaiksi. Kuka ostaa niitä lippuja, jos suurin osa on rationalisoitu ostovoimattomaan köyhyyteen, ja mitä siitä seuraa.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #15 : Toukokuu 14, 2014, 19:23:35 » |
|
En tiedä mistä Kimmo tuon jutun tempaisi, keksikö itse, vai kirjoittiko aivan hatusta, mutta tekstihän on aivan loistava!
Hatustapa hatusta. Kiitos kehuista
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #16 : Toukokuu 14, 2014, 20:11:35 » |
|
Eikös tuolla ulkomailla jo olekin tällaisia Kimmon visioimia flex-olosuhteita, että junan kahvilavaunusta voi konduktööriltä ostaa sämpylää ja sama henkilö on matkan aikana milloin missäkin tehtävässä. Norrtågetilla länsinaapurissamme pystyi ainakin viime keväänä ostamaan pienestä kojusta Ramlösaa. Paikallisen vissyveden myi hetkeä aikaisemmin matkustajien liput tarkistanut konduktööri.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #17 : Toukokuu 15, 2014, 10:38:33 » |
|
Norrtågetilla länsinaapurissamme pystyi ainakin viime keväänä ostamaan pienestä kojusta Ramlösaa. Paikallisen vissyveden myi hetkeä aikaisemmin matkustajien liput tarkistanut konduktööri. Näin toimitaan myös Tåg i Bergslagenin junissa. Matkat ovat vähän pidempiä kuin vaikkapa Upptåget-liikenteessä, jossa myyntipistettä ei ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #18 : Toukokuu 15, 2014, 12:11:57 » |
|
Aidataan kaikki asemien henkilölaiturit ja laiturille pääsee portista vain lipulla, jonka automaatti tunnistaa ja hyväksyy.
Tämä käytäntö on itse asiassa nykyään käytössä kaikkialla Alankomaissa sekä ilmeisesti monilla Englannin asemilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #19 : Toukokuu 15, 2014, 13:30:45 » |
|
Nyt nämä VR:n jutut alkavat mennä jo aavistuksen yli hilseen: kuulin sellaisen väitteen, että VR rekisteröisi matkan alkaneeksi vasta sitten, kun konduktööri mitätöi liikkuvassa junassa lipun. Toisin sanoen: jos Helsinki-Tampere-välillä liikkuvan IC:n konduktööri ehtii "leimata" liput vasta Riihimäen jälkeen, tällä logiikalla asiakkaat nousisivat kyytiin vasta Riihimäeltä, vaikka lippu oikeuttaisi miten matkaan Helsingistä Tampereelle.
Eli tällä logiikalla matkustajatilastoja voidaan muuttaa riippuen siitä, missä kohtaa matkaa konduktööri liput leimaa. Faktaanhan tämä VR:ltä kuulemani väite ei voi perustua matkojen tilastoinnin osalta mitenkään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Toukokuu 15, 2014, 14:07:09 » |
|
Nyt nämä VR:n jutut alkavat mennä jo aavistuksen yli hilseen: kuulin sellaisen väitteen, että VR rekisteröisi matkan alkaneeksi vasta sitten, kun konduktööri mitätöi liikkuvassa junassa lipun. Toisin sanoen: jos Helsinki-Tampere-välillä liikkuvan IC:n konduktööri ehtii "leimata" liput vasta Riihimäen jälkeen, tällä logiikalla asiakkaat nousisivat kyytiin vasta Riihimäeltä, vaikka lippu oikeuttaisi miten matkaan Helsingistä Tampereelle.
Eli tällä logiikalla matkustajatilastoja voidaan muuttaa riippuen siitä, missä kohtaa matkaa konduktööri liput leimaa. Faktaanhan tämä VR:ltä kuulemani väite ei voi perustua matkojen tilastoinnin osalta mitenkään.
Sen kokemuksen valossa, mitä mulla on VR:n lipunmyyntilaitteiden toiminnasta (ja sitä on aika paljon), sanoisin että tietosi on lähes täysin varmasti väärää. Tätä tukevat sekä suorat että epäsuorat havainnot sekä lipuntarkistuksen käytännöistä että taustalla olevasta tekniikasta. Ja toki säännöllisesti tehdään matkustajalaskentoja kävelemällä juna läpi ja laskemalla "kaks, neljä, kuus, ..." Ainakin toivoisi, että niihin matkustajalaskentoihin jotain pohjattaisiinkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #21 : Toukokuu 15, 2014, 14:44:36 » |
|
Nyt nämä VR:n jutut alkavat mennä jo aavistuksen yli hilseen: kuulin sellaisen väitteen, että VR rekisteröisi matkan alkaneeksi vasta sitten, kun konduktööri mitätöi liikkuvassa junassa lipun. Toisin sanoen: jos Helsinki-Tampere-välillä liikkuvan IC:n konduktööri ehtii "leimata" liput vasta Riihimäen jälkeen, tällä logiikalla asiakkaat nousisivat kyytiin vasta Riihimäeltä, vaikka lippu oikeuttaisi miten matkaan Helsingistä Tampereelle.
Eli tällä logiikalla matkustajatilastoja voidaan muuttaa riippuen siitä, missä kohtaa matkaa konduktööri liput leimaa. Faktaanhan tämä VR:ltä kuulemani väite ei voi perustua matkojen tilastoinnin osalta mitenkään.
Ihan hölynpölyä mokoma. Yksinkertaisesti sanottuna: ei ole mitään merkitystä missä vaiheessa matkaa lipun leimaa. Tuon perusteella pitää jatkossa entistäkin enemmän epäille sinun kirjoittamiesi juttujen lähteiden todenperäisyyttä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2574
|
« Vastaus #22 : Toukokuu 15, 2014, 14:48:44 » |
|
----- Ja toki säännöllisesti tehdään matkustajalaskentoja kävelemällä juna läpi ja laskemalla "kaks, neljä, kuus, ..." Ainakin toivoisi, että niihin matkustajalaskentoihin jotain pohjattaisiinkin.
Silloin kun Savon radalta lopetettiin yöjunaliikenne, pyysin Liikenneministeriöstä junien matkustajalaskelmat muutaman edellisen vuoden ajalta, sellaiset joita oli tehty n. 4-5 kertaa vuodessa aikaisemmin. Vastauksessa sanoittiin, että en voi saada sellaisia, koska VR.n [silloisen] henkilöliikennejohtaja A. Jaatisen mukaan sellaisia ei enää tehdä. Sellaisten tuloksia ei myöskään hyödynnetty makuuvaunuliikenneselvityksessä. Tuukan vastauksen perusteella voisin melkein luulla, että niitä tehdään edelleenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #23 : Toukokuu 15, 2014, 15:36:36 » |
|
Ihan hölynpölyä mokoma. Yksinkertaisesti sanottuna: ei ole mitään merkitystä missä vaiheessa matkaa lipun leimaa. Tuon perusteella pitää jatkossa entistäkin enemmän epäille sinun kirjoittamiesi juttujen lähteiden todenperäisyyttä. Enhän minä tätä päästäni keksinyt ja toisaalta pidin itsekin koko juttua ns. "ankkana", kuten kirjoitin.
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2014, 18:28:09 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #24 : Toukokuu 15, 2014, 15:45:32 » |
|
Eiköhän kausiluontoisesti tehdä matkustajalaskentoja edelleenkin, kuten Tuukka kirjoitti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|