Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Voisiko junan saada pysähtymään tarvittaessa esim. tekstiviestillä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #25 : Toukokuu 17, 2014, 15:27:13 »

Mikäli Mikko on korjannut Jt:nsä asianmukaisin korjauslehdin saatta tieto olla hävinnyt. Toki sivustolla runsaasti kommentoivalla Kimmolla tuo TÄYTYY olla vielä muistossa, mutta nuoriso...
Oikein vanha muistaa sähkösoittokellot höyryvetureissa. Linkin takana Iisalmen varikon kirje 19.5.1932. 
https://www.dropbox.com/s/9bvwdrq4vuu4egb/S%C3%A4hk%C3%B6soittokellot%20Ilm%201932%20IMG_1318.jpg
Meidän perhe matkusti Schwartzkoppfin Hv 2 vetämillä paikallisjunilla Pääradalla aika säännöllisesti about 1955 - siihen saakka kun niitten käyttö loppui 1960-luvun puolivälin paikkeilla. Sen jälkeen näissä junissa nähtiin Hr 1 ja Tr 1 kunnes höyryveturit kokonaan katosivat tältä työmaalta.
     En muista KOSKAAN kuulleeni, että vetureita olisi varustettu minkäänlaisilla sähköisillä yhteydenpitolaitteilla. Radiopuhelimia ei myöskään tuohon aikaan käytetty, sivuhuomautuksena vain joissakin harvoissa vaihto-höyryvetureissa.
     En tiedä miten konduktöörin viestinanto veturinkujettajalle oli mahdollinen, jos matkustaja ilmoitti halustaan jäädä pysäkille "viime tingassa".
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #26 : Toukokuu 17, 2014, 15:29:35 »

En tiedä miksi vastaukseni tulostui noin hulluun muotoon. Minun kommenttini alkaa: "Meidän perheemme"...
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #27 : Toukokuu 17, 2014, 15:48:47 »

En tiedä miksi vastaukseni tulostui noin hulluun muotoon. Minun kommenttini alkaa: "Meidän perheemme"...
Taisi vastaus lipsahtaa väärälle puolelle sitä [ /quote ] -tagia.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2773


« Vastaus #28 : Toukokuu 17, 2014, 16:03:39 »

Jos kerran Martinkaan ei muista seisakejunien vetureiden soittokelloasiaa, niin ei sitten varmaan moni muukaan. Tässä pari asiaa selventävää kirjelmää lisää (yhdistin kummassakin eri sivut, niin ei tule niin montaa linkkiä). Jälkimmäisessä on selkeät perustelut soittokellojen tarpeellisuudesta. 
https://www.dropbox.com/s/dzb3wrwq9pse1bg/Ilm%20soittokello%20IMG_1355%2B1356.jpg 
https://www.dropbox.com/s/gtlzn0l4i27nflu/Ilm%20soittokello%20IMG_1359%2B1360.jpg
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1339


« Vastaus #29 : Toukokuu 17, 2014, 20:40:17 »

ellei erillistä lähtölupaa tarvita, juna vain lähtee.
Tällaista tilannetta ei ole, lähtölupa tarvitaan aina.

Höpsis. Kysymystä ei ollut rajattu ainoastaan lähtöpaikalle.

Ja se oli rajattu vain sähkösoitto-opasteen käyttötapoihin   Hymyilee

Mutta Jorma ja muut: Tampereelta ajettiin puupaikkuja sekä Toijalaan että etenkin Oriveteen ja en kyllä muista, itse asiassa, minkäänlaista viestintätapaa käytetyn tuossa seuraavalla seisakkeella pysähtymisessä. Ainakaan minkäänlaista sähkösoitto-opastetta ei käytössä ollut sen enempää kuin mitään erillisradiota tms.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #30 : Toukokuu 17, 2014, 22:44:05 »

En tiedä miksi vastaukseni tulostui noin hulluun muotoon. Minun kommenttini alkaa: "Meidän perheemme"...
Taisi vastaus lipsahtaa väärälle puolelle sitä [ /quote ] -tagia.
Juuri niin kävi. En tiennyt kuinka tehdä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1443


« Vastaus #31 : Toukokuu 18, 2014, 00:39:22 »

"Pysähdy seuraavalla liikennepaikalla" toivomuksen kondyktööri antoi vaunun ovenraosta näyttämällä "hiljennä" - opastetta (näin ainakin "Hangon paikuissa"). Matkan alkaessa sovittiin kummaltako puolelta kokoontaitettua punaista lippua näytetään ja mieluimmin ensimmäisen vaunun etupään portailta. Tuossa sanailussa otettiin huomioon kuljettajan niskan jäykkyys, jospa koneapulaisella olisi taipuvaisemmat niskanikamat. Peilejähän ei Dv12-vetureissa ollut - tai no, jossain oli sivuikkunan tuulivisiiriin sellaiset asennettu, mutta säätö oli varsin karkea (vanhat visiirin lovet 0°/90°). Jos sattui, että veturimiehistön kesken kehkeytyi syvällisempi jutustelu ja tarkkailu unohtui, alkoi Dv:n käyntisilta kolisemaan sille nakelluista vaununlämmitysklapeista huomion herättämiseksi. Poikkeuksetta pääsi matkustaja laskeutumaan junasta haluamalleen seisakkeelle.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #32 : Toukokuu 18, 2014, 13:11:30 »

Vastaamatta on edelleen kysymys, kuinka höyryveturin miehistölle viestitettiin matkan kuluessa - vai oliko se lainkaan mahdollista näitten, ja konduktöörin välillä. En ole koskaan nähnyt Valtionrautateitten höyryveturissa taustapeiliä - enkä yksityisradoillakaan...
tallennettu
Heikki Itävuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #33 : Toukokuu 18, 2014, 15:12:08 »

Vastaamatta on edelleen kysymys, kuinka höyryveturin miehistölle viestitettiin matkan kuluessa - vai oliko se lainkaan mahdollista näitten, ja konduktöörin välillä. En ole koskaan nähnyt Valtionrautateitten höyryveturissa taustapeiliä - enkä yksityisradoillakaan...

Jossain PoRHa:n tilaisuudessa kuulin tapahtuman, joka meni jotenkin seuraavasti: Junassa oli häirikkömatkustaja, joka oli syytä poistaa junasta. Muuta yhdenpitoväinettä ei ollut, joten konduktööri kirjoitti paperille viestin, sitoi sen polttopuukalikkaan, ja heitti sen aseman kohdalla suorittajalle. Näin saatiin seuraavalle asemalle viesti, että juna on pysäytettävä, ja poliisi vastaan.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Voisiko junan saada pysähtymään tarvittaessa esim. tekstiviestillä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina