Mahdetaankohan yhtään Rkbt-vaunua museoida? Jos, niin sitten aika kuluu nopeasti ja vaunu onkin jo 70 vuotta vanha.
Mitkä vaunut mahdetaan museoida? Eip? Ein? EFiti? Noh siinä on mietittävää. Ja sitten joskus ajamme tällaista romutuskeskustelua n. 15 vuoden päästä niin kyseessä on x-sarjan romutus/museointi. Tuolloin on vuosi 2029.
Joskus sitä miettii että nämä nyt tilattavat vaunut saattavat 30 vuoden päästä olla Myllyojalla (jos selkaista on enää) paalattavana. Tämänkin hetkisellä vanhimmalla IC2-vaunulla, 28001, on periaatteessa 14 vuotta aikaa täysi-ikäisyyteen joka meinaa 30 vuoden ikää. 30 vuoden ikä on ikä jolloin on parempi rakentaa uusi kuin saneerata vanha. Kun vaunu 28001 on 30 vuotta vanha niin almanakassa on menossa vuosi 2028. Se vaunu saatetaan varata Rautatiemuseolle aivan kuin Sm1 6x01. Eli sitä ajettaisiin liikenteessä siihen asti kunnes kissan päivät koittavat ja vaunu pääsee vihdoin lepäämään hurujen ja sinisten sekä puuvaunujen kanssa.
Vuonna 2019 on uusimman resiina, lehden tiedon mukaan on tarkoitus poistaa siniset vaunut liikenteestä. Mutta mika on sen hetkinen, tilanne sen näkee 5:den vuoden päästä.
Tuossa on koko lainaus:
Siniset päivävaunut poistettaneen vakinaisesta liikenteestä 2019 alkuun mennessä. Resiinan 2/2014 Tasoristeys-palsta
Kinuamiasi sarjoja ei museoida automaattisesti. Siihen tarvitaan jälleen kerran resursseja, jotka eivät monessa paikassa tahdo riittää edes nykyisen museokaluston ylläpitoon.
Plootut on poistettu käytöstä hieman yli 30 vuotiaina, ei aina heti tasakymmenen tullessa täyteen. IC-vaunuissa on käytetty eristeenä kivivillaa, joka on paljon plootuissa käytettyä lasivillaa immuunimpi kosteudelle ja homeelle. Kori on lisäksi alumiinia, joten runko ei syövy eikä katto ala vuotaa niin helposti. Ikkunoiden vedenpitävyyskin on varmasti plootuja paremmalla tolalla. Siksi IC-kalustolla on toiveita saavuttaa pidempi käyttöikä.