Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« : Kesäkuu 06, 2014, 19:20:46 » |
|
Rantaradan liikennettä karsitaan kovalla kädellä. Lauantaipäivistä katoaa 5 junaparia! VR karsii Rantaradan junaliikennettä Turun ja Helsingin välillä. Junavuoroja harvennetaan VR:n mukaan viikonloppuisin vähäisten matkustajamäärien vuoksi. Muutokset astuvat voimaan 16. kesäkuuta, jolloin kaukojunien aikataulukausi vaihtuu. Jatkossa aamulla kello 5.20 Helsingistä Turun satamaan lähtevä vuoro ei kulje enää lauantaisin ja sunnuntaisin. Myöskään kello 6.25 Turusta lähtevä aamujuna ei liikennöi enää viikonloppuisin. Lisäksi lauantai-iltapäivältä poistuvat kello 13.02, 15.02, 17.02 ja 19.02 Helsingistä lähtevät vuorot. Pois jäävät myös Turusta lähtevät lauantain kello 13, 15, 17 ja iltaseitsemän vuorot. http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/637607/VR+karsii+junavuoroja+Turun+ja+Helsingin+valilla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2574
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 06, 2014, 19:34:23 » |
|
Jos tällainen ulkomaan elävä saa kommentoida, niin ensinnä kiinnittyy huomio siihen, että esimerkiksi Ruotsissa rautateiden johto ei saa ottaa bonuksia tai sitoutumuksia rahallista korvausta vastaan. Täällä se olisi lahjus. Suomessa vastuu on hävitetty niin, että päätökseen osallistuneita ei nimetä. Seuratkaa itse, keiden bonus nousee kyseiseisen ratkaisun jälkeen. Täällä puolen rajaa meitä toimittajia suomalaisten itsesensuuri lähinnä naurattaa. EDIT: yksi typo
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2014, 21:43:30 » |
|
Huomio kiinnittyy myös siihen, että samaan aikaan kun Ruotsissa pyritään kiirehtimään rautatieyhteyksiä Suomen suuntaan (Boden - Haaparanta - Tornio), Suomessa heikennetään olemassa oleviakin yhteyksiä Ruotsin suuntaan (IC2 941:n Turku - Turku satama lakkautus la-su).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 06, 2014, 22:13:31 » |
|
Ompa ihmeellistä ja erikoista toimintaa meidän kaikkien veronmaksajien ”yhtiöllämme”, nämä kesä supistukset? Yhtiö, joka on tehnyt erinomaiset ja onnistuneet lippu uudistukset, kehittänyt toimintaansa asiakkaiden vaatimalla tavalla, mm. kehittämällä voimakkaasti asiakkaiden omatoimista itsepalvelua. Ajanmukaistamalla perittäviä maksuja, asiakkaan asioidessa viimehetkellä lipputoimistossa tai saadessaan henkilökohtaista palvelua konnarilta. Myös juna ja päiväkohtainen lippuhinnoittelu on ollut uskomaton menestystarina ja sekin on lähtenyt vain ja ainoastaan, asiakkaiden toiveista ja vaatimuksista. Eikä pidä myöskään, unohtaa VETURI etuja ja näiden kaikkien menestys tarinoiden jälkeen, supistetaan tarjontaa, vetoamalla vähäisiin matkustajamääriin – hyvin ihmeellistä ja erikoista toimintaa, meidän yhteinen ”yhtiömme” harjoittaa! Vai onko kysymyksessä samasta haluttomuudesta kuin Lievestuoreen ja Haukivuoren pysähdyksissä tai Ruosniemen kaasukuljetuksien lopettamisessa. Ei oikein huvita ajaminen kesällä Helsingin ja Turun välillä? Kyseistä väliä hoitaa myös Pohjolan Liikenne. Kenties, sen matkustajamääriä halutaankin vahvistaa? Aikanaan myös edistysmielinen E-osuuskauppaliike keskittyi vain ja ainoastaan supistamaan toimintaansa. Onko meidän yhteinen VR nyt aivan samalla edistysmielisellä tiellä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 06, 2014, 22:29:50 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 07, 2014, 13:47:56 » |
|
Keskustelu asiasta menee mielestäni sivuraiteille. On yleistä maailmalla, että lauantain iltapäivällä ja sunnuntain aamupäivällä liikennöidään harvemmin kuin muulloin, jos matkustajakysyntää ei ole arkipäivien tarjontaa vastaavaan liikennöintiin.Varmaan kivempi matkustaakin noissa jäävissä vuoroissa, kun osastossa on muitakin matkustajia kuin ne pari muuta. Kalustokierron mielestä olisi järkevämpää, että toiseen suuntaan ajettaisiin parillisten tuntien vuorot ja toiseen suuntaan parittomien.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 07, 2014, 23:06:39 » |
|
Kalustokierron mielestä olisi järkevämpää, että toiseen suuntaan ajettaisiin parillisten tuntien vuorot ja toiseen suuntaan parittomien.
Tuossa lienee ajateltu Hangon vaihtoyhteyksiä. Sen vuoksi junien on kohdattava Karjaalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 106
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 08, 2014, 10:14:12 » |
|
Keskustelu asiasta menee mielestäni sivuraiteille.
Minun mielestäni keskustelu ei ole mennyt mitenkään sivuraiteille. Toivottavasti nämä supistukset koskevat vain kesäikaa, muutoin minun täytyy tulevan kesän jälkeenkin käydä Turussa reissuillani henkilöautokyydillä. Olen jo pitkään käynyt täältä Itä-Vantaalta pääradan pikkuseisakkeen vierestä säännöllisen epäsäännöllisin väliajoin viikonloppuisin Turussa eräässä tilaisuudessa. Vaikka Turussa jää mennen tullen lähes tunnin verran luppoaikaa, niin kun kuitenkin ihan periaatteen ja oman mukavuuden vuoksi olen käyttänyt junakyytiä, nimenomaan kun Turun junat sentään ovat kulkeneet tunnin välein. Junan lähtöä odottaessani ole käynyt vaikkapa kahvilla.. Nyt uusien kesäaikataulujen tullessa voimaan ja junatarjonnan olennaisesti heiketessä lähden ilman muuta omalla henkilöautolla Turkuun. Jo mennessä minulle jäisi Turussa huomattavasti luppoaikaa. Ja takaisin lähtiessäni minulle jäisi lähes kaksi tuntia luppoaikaa ennen junan lähtöä Turusta. Johan olisin siinä ajassa omalla autollani lähes kotonani Itä-Vantaalla, vaikka pitäisin matkalla sen lyhyen kahvihetkenkin. Katselin myös bussivuoroja, joilla pääsisi vaihtaen Vantaan lentoasemallekin, mutta jos kerran matkustajat ajetaan tällä tavoin käyttämään maanteitä, niin kokonaismatka-aikaan nähden oma auto on ehdoton vaihtoehto. Vaimoni on ollut usen reissussa mukana, joten omalla autolla matkan tehden hän pääsee ikäänkuin "samalla hinnalla" reissuun. En ole varmaan ainoa VR:n kyydistä omaan autokyytiin vaihtava. Ihmettelen kovasti kun VR ajaa tällä tavoin matkustajiaan maantielle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 08, 2014, 15:05:40 » |
|
Nyt tämä VR:n selittely alkaa jo hiljalleen kääntyä yhtiötä itseään vastaan. Omistajaohjauksen olisi ehdottomasti puututtava tähän - heti. Tällä kertaa VR perustelee Rantaradan lakkautussuunnitelmia aikatauluilla: "Vanhasen mukaan matkustajamäärissä ei kuitenkaan ole tapahtunut viime aikoina merkittäviä muutoksia. – Tarkastelemme aikatauluja aina pari kertaa vuodessa." Toinen olennainen pointti tässä Länkkärin jutussa on tämä lause: "Muutokset tulevat voimaan 16. kesäkuuta ja saattavat olla pysyviä." Ei näin, ei todellakaan näin, nyt vähän tsemppiä VNK. -- http://www.lansivayla.fi/artikkeli/222125-vr-karsii-kolmanneksen-rantaradan-lauantaivuoroista
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2574
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 08, 2014, 15:36:57 » |
|
Eipä taida Hki-Lohja-Turku-radalla olevan mitään edellytyksiä, jos kerran matkustajien kierrättäminen Toijalan kautta katsotaan hyväksi vaihtoehdoksi. Hki-Turku välillä matkustajien aikajouston oletetaan olevan suuremman kuin Mikkelin ja Pieksämäen välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 09, 2014, 07:54:03 » |
|
Elokuun 11. päivän jälkeen näyttää aamuvuoro Turun satamaan muuttuvan taas jokapäiväiseksi mutta muut supistukset jäisivät voimaan. Eli viikossa Hki-Tku suunnassa kulkisi kaksi vuoroa enemmän kuin päinvastoin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 09, 2014, 12:03:59 » |
|
Keskustelu asiasta menee mielestäni sivuraiteille. On yleistä maailmalla, että lauantain iltapäivällä ja sunnuntain aamupäivällä liikennöidään harvemmin kuin muulloin, jos matkustajakysyntää ei ole arkipäivien tarjontaa vastaavaan liikennöintiin.Varmaan kivempi matkustaakin noissa jäävissä vuoroissa, kun osastossa on muitakin matkustajia kuin ne pari muuta. Kalustokierron mielestä olisi järkevämpää, että toiseen suuntaan ajettaisiin parillisten tuntien vuorot ja toiseen suuntaan parittomien.
Suomalaista raideliikennettä kannattaa ehdottomasti kehittää "pohjoisten erityisolosuhteiden" näkökulmasta, ja ottaa vertailukohdaksi se, miten muualla matkustetaan tai miten lentoliikenne ja etenkin sen hinnoittelu toimii. VR:n kannattaisi ehdottomasti viedä ydinosaamistaan ulkomaille, sen verran hyvin on hallinnassa jatkuvat lippujen hintojen nostot sekä vuorotarjonnan ja palveluiden karsimiset - ja vielä monopoliasemassa, kun "mikään ei kannata". Lisää säästöjä saataisiin siitä, että matkustaja saisi matkata itse Helsingin asemalta vuokrattavissa olevalla resiinalla, niin ei tulisi hiekkaa lattialle eikä tarvitsisi liikuttaa junia, joiden pysähtyminen kaiken lisäksi maksaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 11, 2014, 08:38:54 » |
|
VR:n matkahaun mukaan näyttäisi todellakin siltä, että launtaiden supistettu liikenne jatkuu myös syksyllä: Ensi viikolla karsittavat junat eivät siten palaa liikenteeseen myöskään syyslauantaisin.
Korvistani kuuluu naps, naps, naps, kun VR supistaa liikennettään ja pysähdyspaikkoja siellä täällä. Mitä lie tapahtuu asemien lipunmyynneille tulevaisuudessa, kun junalippuja voi nykyään ostaa R-Kioskeilta, se jää nähtäväksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|