Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Matkustajajunien aikataulut 11.8.2014 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« : Kesäkuu 11, 2014, 20:21:20 »

Kuten olette varmaan huomanneet 11.8 alkavat taulut ovat ilmestyneet matkahakuun, alkaahan niihin lipunmyyntikin kohta.

Kouvolan seutua ehdin nopeasti vilaista, ja muutama muutos oli:
Junatyyppimuutoksia:
-70/79 S->IC
-104/113 IC->S
-700 IC->S

ja mielenkiintoisimpana
-Kouvola saanee kolmannen Eil-junansa. Aamun Kv-Hki 9814->236 ja illan 9879->237 Hki-Kv. Tämä aiheuttaa myös sen, että jatkossa myös lauantaisin ja sunnuntaisin on mahdollista matkustaa Eilillä. (tiedän että ennen UJAA oli kanssa mahdollista)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2014, 09:36:12 kirjoittanut Riku Outinen » tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2014, 20:44:41 »

Kaikki Kouvolaan ja Tampereelle kulkevat taajamajunat näyttävät kuuluvan jatkossa 300-sarjaan. (pl. Kv Eil)
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2014, 20:49:22 »

Kaikki Kouvolaan ja Tampereelle kulkevat taajamajunat näyttävät kuuluvan jatkossa 300-sarjaan. (pl. Kv Eil)

Tämä saattaa liittyä uuteen lähiliikenneyksikköön. Tämän muutoksen jälkeen taitavat poikkeuksetta junat numerovälillä 8000-9999 kuulua uuden lähiliikenneyksikön ajettaviksi ja kaikki muut sitten "vanhalle" organisaatiolle.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2014, 21:26:32 »

Kaikki Kouvolaan ja Tampereelle kulkevat taajamajunat näyttävät kuuluvan jatkossa 300-sarjaan. (pl. Kv Eil)

Tämä saattaa liittyä uuteen lähiliikenneyksikköön. Tämän muutoksen jälkeen taitavat poikkeuksetta junat numerovälillä 8000-9999 kuulua uuden lähiliikenneyksikön ajettaviksi ja kaikki muut sitten "vanhalle" organisaatiolle.
Ja tämä myös näyttäisi tarkoittavan sitä että suorat yhteydet Helsinki-Riihimäki-Tampere loppuu, eli jäljelle jää Helsinki-Riihimäki R-juna ja erillisenä Riihimäki-Tampere H 37x-38x.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2014, 21:52:33 »

Ja tämä myös näyttäisi tarkoittavan sitä että suorat yhteydet Helsinki-Riihimäki-Tampere loppuu, eli jäljelle jää Helsinki-Riihimäki R-juna ja erillisenä Riihimäki-Tampere H 37x-38x.

Matkustajien kannalta yhteys lienee edelleen yhtä suora, kuin vaikka IC 77/9 Hki-Jns.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2014, 22:26:06 »

IC 1 Helsinki - Joensuu (lähtö Helsingistä klo 7.12) muuttuu ehkä kokokaksikerroksiseksi, koska se saapuu Kouvolaan viisi minuuttia nykyistä aikaisemmin klo 8.33 (nyt 8.38). Tasan tuntia myöhemmin lähtevä IC 71 saapuu Kouvolaan edelleen klo 9.38. Vastaava aikasäästö on tulossa IC 1:n rungon paluujunalle IC 8:lle.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2014, 22:43:02 »

IC2 163 (Helsinki 7.06 - Tampere 8.52) korvataan IC 83:lla (Helsinki 7.06 - Tampere 8.52/9.05 - Pieksämäki 11.28). Samalla IC 905 (Turku 7.00 - Pieksämäki 11.34) lyhenee välille Turku - Tampere. Muutos koskee vain arkipäiviä ma-pe. Lauantaisin ja sunnuntaisin jatkuu nykyinen liikennöinti eli IC 63 Helsinki - Oulu ja IC 905 Turku - Pieksämäki.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2014, 22:47:08 »

-104/113 IC->S
-700 IC->S
Ja kun tuo S 700 tuskin jää Kouvolaan seisomaan, tästä voinee päätellä, että S 104 ja S 700 kytketään Kouvolassa yhteen. Suosikkityömatkajunani IC 104 kalusto muuttuu (omasta mielestäni) ikävämpään suuntaan ja ennen erittäin täsmällisen junan syystaivaalle nousee ainakin pikkuruisia sadepilviä tuon kytkennän tuloksena. Näyttää kieltä
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2014, 22:59:03 »

IC2 181 (Helsinki 19.06 - Seinäjoki 22.21) korvataan S 65:lla (Helsinki 19.06 - Vaasa 23.07). Vaasaan tulee siis uusi myöhäisillan yhteys.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2014, 23:00:37 »

Kuten on huhuttu, kaikki IC2-junat näyttäisivät muuttuvan IC-juniksi 11.8. alkaen. Verkkokaupan symboleista näkee, onko junassa ravintolavaunu vai kärrymyynti.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2014, 09:30:33 »

Ja tämä myös näyttäisi tarkoittavan sitä että suorat yhteydet Helsinki-Riihimäki-Tampere loppuu, eli jäljelle jää Helsinki-Riihimäki R-juna ja erillisenä Riihimäki-Tampere H 37x-38x.

Matkustajien kannalta yhteys lienee edelleen yhtä suora, kuin vaikka IC 77/9 Hki-Jns.

Kyseiset junat näkyvät suorina yhteyksinä Verkkokaupasta katsottuna kun taas Ri-Tpe junat eivät näy enään, jos Hki-Hy väliltä tulee.
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #11 : Kesäkuu 12, 2014, 11:04:32 »

Outoa, jokainen suora juna Riihimäki - Kouvola välillä näyttäisi jatkossa seisovan vähintään 15 minuuttia Lahdessa. Minkä takia tällaista jarruttelua harrastetaan Lahden kohdalla, eli mikä muu muuttuu tai ketä odotellaan?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2014, 20:21:43 »

Erotuksena Tampereen suunnan taajamajuniin, joiden kohdalle on verkkokaupassa merkitty vaihto Riihimäellä, Kouvolan taajamajunat näkyvät verkkokaupassa yhtenä junana ilman vaihtoa Lahdessa. Nämä lähtevät Helsingistä klo 15.41 (H 231), 16.41 (H 235) ja 22.41 (H 237). Verkkokaupassa on kuitenkin yksi R-juna, jonka kohdalle ei ole merkitty vaihtoa. Se lähtee Helsingistä klo 7.19 ja jatkaa Riihimäeltä Lahteen. Lisäksi Helsingistä klo 13.19, 20.19 ja 23.19 lähtevät R-junat on verkkokaupassa kahtena junana, joista toinen olisi Riihimäellä vaihdoton ja toinen vaihdollinen. Klo 13.19 lähtevä juna jatkaa Riihimäeltä Kouvolaan, kaksi muuta Lahteen. Olisiko tässä kyse kaksiyksikköisistä junista, jotka jaetaan Riihimäellä?

Helsingistä klo 22.41 Kouvolaan lähtevä H 237 ja Kouvolasta klo 4.55 Helsinkiin lähtevä H 236 voivat hyvinkin olla Eil-junia (kuten Riku ketjun alussa epäili), sillä vastaavasti Helsingistä klo 16.02 Riihimäelle lähtevä tunnukseton lähijuna H 223 muuttuu jo 16.6. junaksi H 9689 ja Riihimäeltä klo 6.29 lähtevä H 224 junaksi H 9640. Nelinumeroisten junanumeroiden käyttöönotto ko. junissa viittaisi niiden muuttumiseen Sm-kalustolla ajettaviksi. Niinpä Eil-runko vapautuisi Kouvolan suunnalle (ja ilmeisesti siinä tapauksessa viettäisi kesälomaa 16.6.-10.8.).

H 237/236 tulee olemaan ainoa Eil-junarunko (jos ko. junapari Eil-rungolla ajetaan), joka viettää yötä Helsingissä, mutta sekin vain lauantain ja sunnuntain välisen yön. Muut yöt se on Kouvolassa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2014, 20:39:08 kirjoittanut Ari Palin » tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #13 : Kesäkuu 12, 2014, 21:29:17 »

Outoa, jokainen suora juna Riihimäki - Kouvola välillä näyttäisi jatkossa seisovan vähintään 15 minuuttia Lahdessa. Minkä takia tällaista jarruttelua harrastetaan Lahden kohdalla, eli mikä muu muuttuu tai ketä odotellaan?

Noiden taajamajunien lähtöaika Riihimäeltä siirtyy kahdella minuutilla eteenpäin (xx.13 -> xx.15), samoin tuloaika Lahteen (xx.54 -> xx.56). Nykyisin junat päästävät perässä tulevan IC-junan ohi aikataulusta päätellen Kausalassa. Tulevaisuudessa ohipäästö siirtyy Lahteen.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #14 : Kesäkuu 12, 2014, 21:34:20 »

Outoa, jokainen suora juna Riihimäki - Kouvola välillä näyttäisi jatkossa seisovan vähintään 15 minuuttia Lahdessa. Minkä takia tällaista jarruttelua harrastetaan Lahden kohdalla, eli mikä muu muuttuu tai ketä odotellaan?

Nykyisin nuo taajamajunat päästävät perässä tulevan IC-junan ohi aikataulusta päätellen Kausalassa. Elokuussa taajamajunien lähtöaika Riihimäeltä siirtyy kahdella minuutilla eteenpäin (xx.13 -> xx.15), samoin tuloaika Lahteen (xx.54 -> xx.56). Samaan aikaan IC-junien tuloaika Kouvolaan aikaistuu viidellä minuutilla (xx.38 -> xx.33). Silloin ohipäästö ei enää onnistu Kausalassa, jolloin se on ilmeisesti katsottu parhaimmaksi siirtää Lahteen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2014, 23:15:03 kirjoittanut Ari Palin » tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #15 : Kesäkuu 13, 2014, 08:50:03 »

Niinimäessä ja Uudessakylässä näyttäisi Gratusta lunttaamalla noita ohituksia nykyään tapahtuvan. Kausalassahan ei ole enää vaihteita.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Kesäkuu 13, 2014, 09:13:56 »

Erotuksena Tampereen suunnan taajamajuniin, joiden kohdalle on verkkokaupassa merkitty vaihto Riihimäellä, Kouvolan taajamajunat näkyvät verkkokaupassa yhtenä junana ilman vaihtoa Lahdessa. Nämä lähtevät Helsingistä klo 15.41 (H 231), 16.41 (H 235) ja 22.41 (H 237).

Nyt en oikein ymmärrä, nämähän ovat aina näin olleet (lukuunottamatta 237 joka on uusi vuoro), eli ovat näkyneet Verkkokaupassakin vaihdotta. Tosin nykyisellään nuo eivät enään ole Z-junia, vaan taajamajunia. Sitä en tiedä näkyykö sitten asemien info-tauluissakin taajamajunina vai Z-junina.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #17 : Kesäkuu 13, 2014, 13:37:57 »

Kyseiset junat näkyvät suorina yhteyksinä Verkkokaupasta katsottuna kun taas Ri-Tpe junat eivät näy enään, jos Hki-Hy väliltä tulee.

No, tässä on elokuuhun asti aikaa fiksata verkkokauppa siten, että se näyttää vaihdottomat junat vaihdottomina.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #18 : Kesäkuu 13, 2014, 19:38:32 »


Helsingistä klo 22.41 Kouvolaan lähtevä H 237 ja Kouvolasta klo 4.55 Helsinkiin lähtevä H 236 voivat hyvinkin olla Eil-junia (kuten Riku ketjun alussa epäili), sillä vastaavasti Helsingistä klo 16.02 Riihimäelle lähtevä tunnukseton lähijuna H 223 muuttuu jo 16.6. junaksi H 9689 ja Riihimäeltä klo 6.29 lähtevä H 224 junaksi H 9640. Nelinumeroisten junanumeroiden käyttöönotto ko. junissa viittaisi niiden muuttumiseen Sm-kalustolla ajettaviksi. Niinpä Eil-runko vapautuisi Kouvolan suunnalle (ja ilmeisesti siinä tapauksessa viettäisi kesälomaa 16.6.-10.8.).

H 237/236 tulee olemaan ainoa Eil-junarunko (jos ko. junapari Eil-rungolla ajetaan), joka viettää yötä Helsingissä, mutta sekin vain lauantain ja sunnuntain välisen yön. Muut yöt se on Kouvolassa.

Eilin puolesta puhuu myös 6 minuuttia pidempi ajoaika, ainakin aamulla.

Saattapi olla tuo 237 "hieman" vajaakäytöllä, ainakin loppumatkasta.  Virnistää  Aamun junaan Eil onkin ihan tarpeellinen. Se olikin sullomista, kun 9814 oli alunperin vain yhdellä rungolla. Vasta viime kuussa ko. junalla havaihduin siihen, että nykyään siinä on 2 runkoa, joista toinen avataan Lahdessa. Eli kierrot ovat ilmeisesti jotenkin muuttuneet, ennenhän 9814:n edellä Lahteen meni tyhjänä runko.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #19 : Kesäkuu 13, 2014, 23:16:06 »

Niinimäessä ja Uudessakylässä näyttäisi Gratusta lunttaamalla noita ohituksia nykyään tapahtuvan. Kausalassahan ei ole enää vaihteita.

Toki noin. Kiitos korjauksesta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Kesäkuu 14, 2014, 00:31:29 »

sillä vastaavasti Helsingistä klo 16.02 Riihimäelle lähtevä tunnukseton lähijuna H 223 muuttuu jo 16.6. junaksi H 9689 ja Riihimäeltä klo 6.29 lähtevä H 224 junaksi H 9640.

Ja ei siis muutu H-junaksi, kuten joku saattaisi ymmärtää, vaan pysähtyy kuitenkin kuin 223/224 aikasemmin. 9689:llä näyttäisi tosin olevan sama aikataulu kuin 223:lla on, tosin se ero on että Pasilasta lähdetään minuutin aikasemmin.

237 näyttäisi jostain kumman syystä ajavan Lahteen samalla aikataululla kuin nykynen Z 9879 (Sm4), mutta Lahdesta eteenpäin "hitaammalla" aikataululla, ollen 4 minuuttia myöhemmin Kouvolassa kuin nykyisellä aikataululla.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #21 : Kesäkuu 14, 2014, 18:52:34 »

 Näyttää siltä,että IC2-termistä luovutaan, ko. junat ovat kaikki "vain" IC-junia. Paljon junavuorojen tyyppimuutoksia näkyy tulevan samoin kuin junakierroissakin mutta etsikääpä!
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 299


« Vastaus #22 : Kesäkuu 14, 2014, 23:16:24 »

InterPika-junien Ex ja Eipt näkyvät verkkokaupassa korvautuvan Expt:llä. Eipt:t paalaimeen ja Ex-vaunut Vaasan radalle? Tosin kyseessä on verkkokauppa, joten asia ei ole lainkaan sanottua.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #23 : Kesäkuu 15, 2014, 09:46:49 »

InterPika-junien Ex ja Eipt näkyvät verkkokaupassa korvautuvan Expt:llä. Eipt:t paalaimeen ja Ex-vaunut Vaasan radalle? Tosin kyseessä on verkkokauppa, joten asia ei ole lainkaan sanottua.
Eipt-vaunuja tarvittaneen vielä yöjunissa. Puolet sarjasta on käynyt konepajakorjauksessa 2006-07 ja toinen puoli 1998-99. Tälle jälkimmäiselle ryhmälle ei taida hyvä heilua nyt. Seitsemän vaunua riittänee kuuteen yöjunarunkoon ja yksi varavaunuksi.
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #24 : Kesäkuu 15, 2014, 16:34:36 »

InterPika-junien Ex ja Eipt näkyvät verkkokaupassa korvautuvan Expt:llä. Eipt:t paalaimeen ja Ex-vaunut Vaasan radalle? Tosin kyseessä on verkkokauppa, joten asia ei ole lainkaan sanottua.
Eipt-vaunuja tarvittaneen vielä yöjunissa. Puolet sarjasta on käynyt konepajakorjauksessa 2006-07 ja toinen puoli 1998-99. Tälle jälkimmäiselle ryhmälle ei taida hyvä heilua nyt. Seitsemän vaunua riittänee kuuteen yöjunarunkoon ja yksi varavaunuksi.
Eikös järkevämpää olisi poistaa Eip-vaunuja ja laittaa niiden tilalla Eipt?
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Matkustajajunien aikataulut 11.8.2014 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina