Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #50 : Heinäkuu 06, 2014, 14:07:19 » |
|
Alkuun oli sn230 kyljessä, mutta se muutettiin sn 210 ja syy onkin ylempänä.
Huokaus. Syy ei ole ylempänä. Kerrataan siis jälleen: Lok2000-tuoteperhe suunniteltiin kulkemaan 230 km/h. Tästä huolimatta tämän tuoteperheen versio, joka tunnetaan nimellä Sr2, ei ole koskaan ollut kykenevä kulkemaan kaupallisesti 230 km/h. Alku-urallaan ei lähellekään sitä. Nykyään on koeajojen perusteella päädytty kaupalliseen huippunopeuteen 210 km/h, joka siis vaunukaluston (ja jarrutusvaatimusten vuoksi) käytännössä maksimoituu 200 km/h:iin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #51 : Heinäkuu 06, 2014, 14:52:22 » |
|
Mitenhän monta kertaa tämäkin väite pitää tällä sivulla kumota, ennen kuin porukka alkaa oppimaan...
Niin, monilla on varmasti eritasoinen näkemys viestinnän täsmällisyyden tärkeydestä kuin monilla muilla. Kyllä tänne sivustolle sopii niin virheet kuin virheiden korjauksetkin. Monesti sellaisista on kehittynyt mielenkiintoisia sivuraidekeskusteluja. http://fi.wikipedia.org/wiki/Rektio#Rektio_ei_vaihtele_merkityksen_mukaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #53 : Heinäkuu 06, 2014, 17:32:29 » |
|
Nooo, jos Lajunen oikein tarkasti lukee tuota linkittämääni Wikipedian artikkelia, sen lopussa on täsmälleen samasta lähteestä kerrottu asia rektiosta ja sen käytöstä. Mä alan silti jatkossakin kirjoitella, enkä jaksa alkaa juosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #54 : Heinäkuu 07, 2014, 15:26:59 » |
|
Jaaha, ainakin IC74:stä häviää 11.8 alkaen 1-krs ravintolavaunu ja myös muut yksikerrosvaunut. Koko junakin lyhenee vain 4-vaunuiseksi. Erd neljäntenä vaununa. Vaikuttaa siltä, että tämän ennakoivan toimenpiteen ansiosta ennen pitkää tulee tähän junaan Sr2-veto (tai työntö) ja Edo viidenneksi vaunuksi jolloin Kouvolan käännös voi sujua hiukan nopeammin.. Ja kaluston puolesta on Sn 200 sallittu (ellei Sr2 rajoita 160 km/h telien takia??), vai olivatko kaikki Sr2:t jo Sn 200-kelpoisia?
Aikataulujen perusteella 11.8 ei vielä kuitenkaan oteta suurempia nopeuksia ainakaan Pm-Kuo-välillä käyttöön tällä junalla. Haapakosken kohtaus siirtyy vain muualle ja se nopeuttaa kyseistä junaa.
Vaikuttaa siltä, että Helsingistä itään kulkevista IC-junista vain junapariin 71/78 jää yksikerrosvaunuja, siis muitakin kuin vankivaunu. //Lainaus korjattu
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2014, 15:41:15 kirjoittanut Teemu Peltonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Pauli Kyllönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #55 : Heinäkuu 07, 2014, 23:16:17 » |
|
Ol-Kuo-Ol välillä P714/715 junat muuttuvat IC-juniksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #56 : Heinäkuu 08, 2014, 12:35:03 » |
|
Lok2000-tuoteperhe suunniteltiin kulkemaan 230 km/h. Tästä huolimatta tämän tuoteperheen versio, joka tunnetaan nimellä Sr2, ei ole koskaan ollut kykenevä kulkemaan kaupallisesti 230 km/h.
Tämä vastaa sitä kertomusta, jonka olen ensimmäiseksi tästä aiheesta kuullut (toinen kommentti ylhäältä): http://jlf.fi/f19/453-suomalaisen-veturiteollisuuden-vientimahdollisuudet/index3.html(liekö sama tlajunen kirjoittanut tuonkin?) Tuohon aikaan rataverkolla ei ollut Sn200 -rataa eikä VR:llä Sn 200 -vaunuja, joten kesti aikansa ennen kuin kävi ilmi, ettei Sr2:lla käytännössä pystynyt ajamaan edes 200 km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #57 : Heinäkuu 09, 2014, 15:53:02 » |
|
Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen aikataulut ovat tulleet nettiin. Korkeat vuorot vähenevät entisestään. Esim. Riihimäelle ei veturijunien ohella ole korkeita vuoroja kuin tunnuksettomat ruuhkavuorot ja melkein kaikki T-junat, myös viikonloppuisin. Rantaradallakaan ei enää kovin montaa korkeaa kulje. PS. Pakettikatkojunat ovat saaneet omat aikataulut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #58 : Heinäkuu 09, 2014, 16:50:49 » |
|
PS. Pakettikatkojunat ovat saaneet omat aikataulut.
No niinpäs onkin. Ja ainakin toissapäiväisen katkon perustella (sattu työvuoro siihen) tossa aikataulussa pysytään ellei mitään suurempia tapahdu. Tiistaina Riihimäellä oltiin n. 12 min jäljessä ja Helsingissä n. 10 min. Poikkeusaikataulu on 10 minuuttia normaalia hitaampi. Itse tosin olisin löysentäny vielä vähän kaupunkiradan osuutta muutamalla minuutilla. Paluumatkalla on näköjään Riihimäellä lähtöaikaa siirretty 03:14->03:25 (koska tulojuna saapuu hiukan myöhemmin) ja 11 minuuttia enemmän väljää aikataulussa normaali Sm T-junaan verrattuna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 183
|
« Vastaus #59 : Heinäkuu 09, 2014, 18:11:24 » |
|
PS. Pakettikatkojunat ovat saaneet omat aikataulut.
No niinpäs onkin. Ja ainakin toissapäiväisen katkon perustella (sattu työvuoro siihen) tossa aikataulussa pysytään ellei mitään suurempia tapahdu. Tiistaina Riihimäellä oltiin n. 12 min jäljessä ja Helsingissä n. 10 min. Poikkeusaikataulu on 10 minuuttia normaalia hitaampi. Itse tosin olisin löysentäny vielä vähän kaupunkiradan osuutta muutamalla minuutilla. Paluumatkalla on näköjään Riihimäellä lähtöaikaa siirretty 03:14->03:25 (koska tulojuna saapuu hiukan myöhemmin) ja 11 minuuttia enemmän väljää aikataulussa normaali Sm T-junaan verrattuna. Itse yritin kuvata kyseisen junan Saunakallion asemalla, mutta yllätyksekseni juna ei edes pysähtynyt vaan ainoastaan hidasti kävelyvauhtiin laiturin kohdalla, joten myös kuvatkin jäi saamatta. Harrastettiinko vastaavaa "pysähdytään vain tarvittaessa" -meininkiä kenties muillakin väliasemilla? Toinen havainto oli, että junan kolmesta vaunusta (Eil-Eilf-Eifet) vain keskimmäinen oli avoinna matkustajille. Mikä siis lienee ollut ideana raahata yhtä Eiliä turhana painolastina mukana?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #60 : Elokuu 09, 2014, 10:43:07 » |
|
Ja tämä myös näyttäisi tarkoittavan sitä että suorat yhteydet Helsinki-Riihimäki-Tampere loppuu, eli jäljelle jää Helsinki-Riihimäki R-juna ja erillisenä Riihimäki-Tampere H 34x-38x.
Matkustajien kannalta yhteys lienee edelleen yhtä suora, kuin vaikka IC 77/9 Hki-Jns. Helsingistä arkisin klo 05:19, 12:19, 15:19, 17:19 ja 19:19 on suoria (1 tai 2 runkoa jatkaa Tampereelle). 06:19 (R saapuu raiteelle 7, Tampereelle lähtee raiteelta 4) ja 09:19 (R saapuu raiteelle 7, edessä oleva odottava runko lähtee Tampereelle, saapuvaa junaa ei pilkota). Tietenkin Helsingin suuntaan tällöin myös muutama yhteys on vaihdollinen, mutta nekin näyttävät olevat että Tampereelta saavutaan samalle raiteelle, kuin mistä R-juna eteenpäin lähtee, mutta ei ajeta kiinni R-junaan, eli vaihdollinen yhteys. Viikonloppusin kaikki näyttävät olevan suoria. Lauantaisin ja sunnuntaisin siirretään ensimmäinen Z-juna (nykysin 06:41) lähtemään jo 05:41. Seuraava menee samalla tavalla kuin nykysinkin eli 07:41. M-junien lähtöajat näyttävät muuttuvan, niin että lähtevät yleisemmin :09, :19, :29, :39 jne. kun nykysin ovat lähteneet aina :04, :14, :24 jne.
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2014, 10:56:36 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #61 : Elokuu 09, 2014, 10:59:25 » |
|
Toinen havainto oli, että junan kolmesta vaunusta (Eil-Eilf-Eifet) vain keskimmäinen oli avoinna matkustajille. Mikä siis lienee ollut ideana raahata yhtä Eiliä turhana painolastina mukana?
En ollutkaan huomannut aikasemmin tätä, mutta ootkin saanut vastauksen täällä ( http://vaunut.org/kuva/94107 ).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #62 : Elokuu 09, 2014, 11:28:39 » |
|
M-junien lähtöajat näyttävät muuttuvan, niin että lähtevät yleisemmin :09, :19, :29, :39 jne. kun nykysin ovat lähteneet aina :04, :14, :24 jne.
Tämä tarkoittanee, että vastaavasti A-junat muuttuvat lähtemään xx:x4. Onkohan tällä tarkoitus rytmittää joitain vaihtoyhteyksiä paremmin johonkin, esim. Huopalahteen tai Leppävaaraan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #63 : Elokuu 09, 2014, 14:04:29 » |
|
M-junien lähtöajat näyttävät muuttuvan, niin että lähtevät yleisemmin :09, :19, :29, :39 jne. kun nykysin ovat lähteneet aina :04, :14, :24 jne.
Tämä tarkoittanee, että vastaavasti A-junat muuttuvat lähtemään xx:x4. Onkohan tällä tarkoitus rytmittää joitain vaihtoyhteyksiä paremmin johonkin, esim. Huopalahteen tai Leppävaaraan? Näyttäisi vähän juuri tältä. Nykysin Leppävaarassa länteen on 3 min vaihtoaika A-junasta U-junaan. Jatkossa vaihtoaika on 8 min. En tosin ole ihan varma, onko muutos tehty juuri sen vuoksi vai ei. Toiseen suuntaan on ei ole uusillakaan aikatauluilla järkevää vaihtoyhteyttä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #64 : Elokuu 09, 2014, 17:35:22 » |
|
Matkahaun mukaan Helsingistä klo 18.19. lähtevällä R-junalla pääsisi suoraan Lahteen lauantaisin. Vastaavasti Helsinkiin perjantain ja lauantain välisenä yönä klo 0.12. saapuva H-juna tulisi suoraan Lahdesta muttei seuraavana yönä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #65 : Elokuu 09, 2014, 19:30:08 » |
|
Lauantaisin ja sunnuntaisin siirretään ensimmäinen Z-juna (nykysin 06:41) lähtemään jo 05:41. Seuraava menee samalla tavalla kuin nykysinkin eli 07:41.
Haarajoelta ja Mäntsälästä IC 1:een tähtäävien odotusaika Lahdessa pitenee siis puolesta tunnista puoleentoista tuntiin. Mihinköhän muutos perustuu? Ainakin se luo yhteyden lauantaisin Helsingin suunnasta H 301:een, joka lähtee Lahdesta klo 7.05, mutta sunnuntaisin H 301 ei liikennöi. Lieneekö klo 5.41 lähtö ajateltu ravintolasta palaaville asiakkaille (joille myös tosin tulee puolentoista tunnin odotus)?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #66 : Elokuu 10, 2014, 08:41:09 » |
|
Myös Lahti-Helsinki-suunnassa saapuu ensimmäinen Z Helsinkiin sunnuntaisinkin jo 6.40., seuraava vasta 8.19. ja näin myös lauantaisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #67 : Elokuu 10, 2014, 15:56:34 » |
|
Myös Lahti-Helsinki-suunnassa saapuu ensimmäinen Z Helsinkiin sunnuntaisinkin jo 6.40., seuraava vasta 8.19. ja näin myös lauantaisin.
Tämä kuvio on voimassa vain lauantaisin. Sunnuntaisin ensimmäinen Z-juna saapuu Helsinkiin klo 7.19. Maanantaista lauantaihin klo 6.40 Helsinkiin saapuva juna tulee Kouvolasta asti numerolla H 236.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #68 : Elokuu 10, 2014, 16:50:14 » |
|
Matkahaun mukaan Helsingistä klo 18.19. lähtevällä R-junalla pääsisi suoraan Lahteen lauantaisin. Vastaavasti Helsinkiin perjantain ja lauantain välisenä yönä klo 0.12. saapuva H-juna tulisi suoraan Lahdesta muttei seuraavana yönä.
Eka pitää paikkaansa, toinen ei mun tietojen mukaan pidä paikkaansa vaan junan vaihto Riihimäellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #69 : Elokuu 10, 2014, 19:48:19 » |
|
Myös Lahti-Helsinki-suunnassa saapuu ensimmäinen Z Helsinkiin sunnuntaisinkin jo 6.40., seuraava vasta 8.19. ja näin myös lauantaisin.
Tämä kuvio on voimassa vain lauantaisin. Sunnuntaisin ensimmäinen Z-juna saapuu Helsinkiin klo 7.19. Maanantaista lauantaihin klo 6.40 Helsinkiin saapuva juna tulee Kouvolasta asti numerolla H 236. Kyllä minun tietokoneeni mukaan sunnuntainakin ensimmäinen Z saapuu Helsinkiin 6. 40. ja seuraava 8.19.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #70 : Elokuu 10, 2014, 23:27:09 » |
|
Myös Lahti-Helsinki-suunnassa saapuu ensimmäinen Z Helsinkiin sunnuntaisinkin jo 6.40., seuraava vasta 8.19. ja näin myös lauantaisin.
Tämä kuvio on voimassa vain lauantaisin. Sunnuntaisin ensimmäinen Z-juna saapuu Helsinkiin klo 7.19. Maanantaista lauantaihin klo 6.40 Helsinkiin saapuva juna tulee Kouvolasta asti numerolla H 236. Kyllä minun tietokoneeni mukaan sunnuntainakin ensimmäinen Z saapuu Helsinkiin 6. 40. ja seuraava 8.19. Näköjään verkkokauppa ja lähiliikenteen aikataulukortti näyttää eri tavalla. Kortin mukaan junat kulkisivat kuvailemallasi tavalla, mutta verkkokaupassa ensimmäinen sunnuntailähtö ainakin 17.8. on Lahdesta 6.17 ja saapuminen Helsinkiin 7.19. Kaukoliikenteen aikataulukortti näyttää kuitenkin kuten verkkokauppa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #71 : Elokuu 11, 2014, 10:48:22 » |
|
Kumpi mahtaa olla oikein? Tällaista sekoilua ei saisi olla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #72 : Elokuu 11, 2014, 16:48:47 » |
|
Kumpi mahtaa olla oikein? Tällaista sekoilua ei saisi olla.
Verkkokauppa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #73 : Elokuu 18, 2014, 07:55:53 » |
|
Havahduin eilen siihen, että 79:ssä oli (ja ilmeisesti ihan vakiona on jatkossakin) ravintolavaunu ensimmäisenä (Helsingistö tullessa). Eli kokoonpano Erd + 3 norm.kerrostaloa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #74 : Elokuu 18, 2014, 09:54:17 » |
|
Havahduin eilen siihen, että 79:ssä oli (ja ilmeisesti ihan vakiona on jatkossakin) ravintolavaunu ensimmäisenä (Helsingistö tullessa). Eli kokoonpano Erd + 3 norm.kerrostaloa
Näyttäisi siltä, että tämä uusi yhdenlainen vakiokokoonpano on Helsingin päästä lukien Edb, Ed, Edfs, ERd.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|