Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« : Kesäkuu 16, 2014, 14:54:45 » |
|
Aloitan tämän avautumisen huutamalla: EIJA TAKAS! Pääsin kokemaan tämän uuden kuulutuksen ihanuuden IC50:ssä, jossa itseasiassa tätä kirjoittelenkin. Vaikka kuulutukset kuuluvatkin korvakuulolta ihan samalla äänenvoimakkuudella kun aikaisemminkin, hukkuu tuo miesääni junavaunun sisäiseen taustakohinaan ja muihin ääniin niin tehokkaasti, että normaalikuulolla varustettu (korvat tutkittu puoli vuotta sitten) ihminen ei siitä juuri selvää saa. Melkeinpä arvaukseksi menee, mistä siellä mahdettiin informoida. Mitä kokemuksia muilla matkustajilla mahtaa olla? Entä mielipiteitä? Vai pitääkö mennä sinne kuulotutkimukseen uudestaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2014, 15:36:42 » |
|
Matkustinpa tänään myös. Ääni sinänsä ei ole lainkaan paha, mutta volumea kaipaa lisää. Korjattavissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 16, 2014, 18:40:28 » |
|
Matkustinpa tänään myös. Ääni sinänsä ei ole lainkaan paha, mutta volumea kaipaa lisää. Korjattavissa.
Joo, kovin vaisulta Reidarin ääni kuulosti, ei erottunut ollenkaan taustamelusta. t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 16, 2014, 18:59:09 » |
|
R-junassa tänä aamuna kuunneltua.
Liian pehmeä ja matala ääni, joka häviää taustahälyyn. Sitä paitsi junan saapuessa Pasilaan Wasenius kuuluttaa vaihtoyhteydet niin, että hän miltei nielee (kuiskaa) lauseiden lopussa olevat lähtöraiteiden numerot. Paluu-R:ssä kuulutukset eivät toimineet.
YLEn aihetta käsitelleessä uutisjutussa toimittaja tuntui käyneen Kuopioon lähdössä olleessa IC:ssä, jonka kuulutusta sitten sai kuunnella myös uutisissa. Minulle tuli sen kuulutuksen nuotista mieleen sadunkerronta: Olipa kerran intercity-juna Kuopioon...
Mielenkiintoisesti samassa uutisjutussa Waseniuksen normaali puheääni oli huomattavasti pirteämpi ja selkeämpi kuin hänen kuulutusäänensä. Kunpa hän olisi lukenut kuulutuksetkin oikealla äänellään.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 16, 2014, 20:49:50 » |
|
Minulle tuli sen kuulutuksen nuotista mieleen sadunkerronta: Olipa kerran intercity-juna Kuopioon...
Huomasin tuon saman, eli puheen intonaatio vaihtelee hyvin voimakkaasti. Kun Sm1:ssä ja Sm2:ssa on kuulutuksissa usein alhainen äänenvoimakkuus (kuten tänäänkin matkustamissani), kuului vain tavu sieltä ja täältä. Sm4:ssä ääni sen sijaan oli melko kuuluva. Z-junassa oli puolestaan jotain häikkää kuulutuksen koostamisessa. Helsingistä lähtiessä tuli kuulutus: "Hyvät matkustajat. Tämä on Z-juna Lahteen. Pysähdyspaikkamme ovat: Pasila." - "Bästa passagerare. Det här är Z-tåget till Lahtis. Vi stannar i Böle."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 16, 2014, 21:25:16 » |
|
Z-junassa oli puolestaan jotain häikkää kuulutuksen koostamisessa. Helsingistä lähtiessä tuli kuulutus: "Hyvät matkustajat. Tämä on Z-juna Lahteen. Pysähdyspaikkamme ovat: Pasila." - "Bästa passagerare. Det här är Z-tåget till Lahtis. Vi stannar i Böle." Kuulutukset on koostettu oikein, kone vain alkoi n...ia pilkkua ja katkoi kuulutukset siihen. Kohta taas tulee muutkin pysähtymisasemat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 233
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 16, 2014, 21:35:29 » |
|
Mistä tuon kuulutuksen voisi kuunnella? (Onko kukaan esim. äänittänyt sitä youtubeen)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 16, 2014, 21:36:55 » |
|
Mistä tuon kuulutuksen voisi kuunnella? (Onko kukaan esim. äänittänyt sitä youtubeen)
aamulehti.fi/videot löytyy Reidarin kuulutus ja samalla videolla hän kertoo miten kuulutuksia EI tehdä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 17, 2014, 04:00:22 » |
|
Kuulutukset on koostettu oikein, kone vain alkoi n...ia pilkkua ja katkoi kuulutukset siihen. Kohta taas tulee muutkin pysähtymisasemat.
Varmaan vian laajuus on jo tiedossa, mutta varmuuden vuoksi lisätään havaintona, että Jyväskylästä lähdettäessä kuulutti väliasemaksi vain Jämsän ja Tampereelta lähdettäessä Toijalan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 17, 2014, 10:33:51 » |
|
Kuulutukset on koostettu oikein, kone vain alkoi n...ia pilkkua ja katkoi kuulutukset siihen. Kohta taas tulee muutkin pysähtymisasemat.
Varmaan vian laajuus on jo tiedossa, mutta varmuuden vuoksi lisätään havaintona, että Jyväskylästä lähdettäessä kuulutti väliasemaksi vain Jämsän ja Tampereelta lähdettäessä Toijalan. Monissa muissakin lähtökuulutuksissa kuuluttaa vain ekan aseman. Tullut huomattua tuo tässä parin päivän aikana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 18, 2014, 16:20:13 » |
|
Pari päivän kuuntelun perusteella voi lausua seuraavaa: IC ja pendoliinokalustossa ääni kuuluu ihan selkeästi ja kuulostaa miellyttävältä. Sm4 lähijunassa kuulutukset tuppavat peittymään taustameteliin. Pätkimistä ja outoja taukoja on jokaisessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 18, 2014, 16:46:30 » |
|
Sama havainto lähijunista, etenkin sm2 kalustolla, jossa enemmän kalustolähtöistä melua sisätilassa. Matala miesääni hukkuu hälinään. Aiempi korkeampi naisääni kuului myös näissä tilanteissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 151
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 18, 2014, 17:42:36 » |
|
Eilen tullessani Keuruulta Tampereelle kahdella eri vankalla, kuulutusääni hukkui aika tehokkaasti meteliin. Tuntui että äänenvoimakkuus olisi riittänyt, mutta se ei erottunut tarpeeksi hyvin kilpailevasta hurinasta. Muuten on tullut myös tuon sadunkerronta mieleen, kuten aikaisemmin ketjussa mainittiin. Iltalehti tehnyt aiheesta myös laatujournalismia; http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2014061618411706_fd.shtml
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 18, 2014, 21:54:43 » |
|
H446: Taustasärinää äänessä. Jossakin välissä hiukan vaikea saada selvää P449: Ääni kuului puhtaasti ja hyvin. Konduktööri joutui kuuluttamaan ainoastaan kun odotettiin hiukan myöhässä tulleen S53 matkustajia eikä automaattikuulutus mennyt päälle. Kuulutti kuitenkin saman tekstin jonka Reidar oli lukenut 10 minuttia aikaisemmin luullessaan junan lähtevän jota ei kuitenkaan tapahtunut heti. Muuten hyvä mutta äänenvoimakkuutta voisi lisätä koska ei vanhan sinisen kolinassa ja tärinässä kuitenkaan kuulunut kuin muutama pihahdus ja tavu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikael Erkkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 20, 2014, 15:37:31 » |
|
Istun tälläkin hetkellä P924:ssa matkalla turkuun. Jos äänenvoimakkuus pitäisi sanoa asteikolla 1-10. Sanoisin 0,5. Tässä ei ollut kyse siitä että ääni olisi hukkunut vaunun ääniin, vaunu oli nimittäin aivan äänetön. Kuulutus oli muuten hyvä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 20, 2014, 19:56:58 » |
|
Kävin tänään päiväreissulla Kokkolassa junilla 63/858 ja täytyy sanoa, että Reidar lukee kuulutukset erilaisilla äänenpainoilla sekä rauhallisemmin kuin Eija. Kokkolasta lähtiessä konduktööri ei osannut(?) laittaa kuulutusta päälle, joten kuulutteli sitten ominpäin seuraavatpysähdyspaikat.. Kokonaisuutena Reidar on kyllä yllättävän hyvä lukemaan kuulutuksia, täytyy sanoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 21, 2014, 02:24:30 » |
|
Nyt itekkin kuulin tuon uuden äänen ekaa kertaa, mutta ei omasta mielestäni ollut hyvä. Hukku tosi hyvin taustameluun eikä saanut oikein selvää muutenkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 21, 2014, 10:21:35 » |
|
En itse ole kuullut Reidaria, mutta löysinpä Yt:tä yhden clipin - saavumme Turun päärautatieasemalle: http://youtu.be/g_vGkva_8e8. Sitten tässä eräs kuulutus vanhaan hyvään Eija-aikaan. =D En ole aikasemmin kuullut, että kuulutusta olisi näin paljon "hidastettu", saa kyllä paremmin selvää: http://youtu.be/FZ5I_EW_ORo
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 22, 2014, 15:25:15 » |
|
Kokkolasta lähtiessä konduktööri ei osannut(?) laittaa kuulutusta päälle... Todennäköisesti vika kuitenkin muualla kuin konnarin ammattitaidossa, gps-signaalin hukkuminen matkalla lienee yleisin ongelma. Toki automaattia käytetään kun siihen on mahdollisuus
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 22, 2014, 17:00:13 » |
|
Mielestäni Reidar Wasenius on erittäin pätevä speaker oikeastaan tilanteessa kuin tilanteessa. On kuitenkin itsestään selvää, että kestää aikansa tottua Waseniuksen ääneen kaikkien näiden Eija-vuosien jälkeen. Pidin jo alun perin Waseniusta parhaana mahdollisena valintana annetuista ehdokkaista, joten katsotaan miten korva häneen tottuu.
Tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua, odottakaa sulkematta puhelinta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #20 : Kesäkuu 22, 2014, 17:31:49 » |
|
Mielestäni Reidar Wasenius on erittäin pätevä speaker oikeastaan tilanteessa kuin tilanteessa. On kuitenkin itsestään selvää, että kestää aikansa tottua Waseniuksen ääneen kaikkien näiden Eija-vuosien jälkeen. Pidin jo alun perin Waseniusta parhaana mahdollisena valintana annetuista ehdokkaista, joten katsotaan miten korva häneen tottuu.
Tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua, odottakaa sulkematta puhelinta.
Tähän uuteen kuuluttaja ääneen totuttelemisessa taitaa olla vähän sama kuin Edojen kanssa piti tottua siihen, että Edo ohjatuissa junissa veturi on viimeisenä ja vaunu ensimmäisenä niin nyt vaan pitää tottua siihen, että kuuluttaja ääni vaihtui
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 22, 2014, 18:28:31 » |
|
Reidarin sanat eivät mielestäni solju aina luontevasti, tiettyä jännitteneisyyttä kuultavissa ja kenties joitakin sanojen painotuksia muuttaisin. Miehen ääni tuntuu tosiaan hukkuvan Eijaa helpommin taustameluun. Mutta eiköhän tähän totuta.
Tuli myös kokeiltua ensimmäinen (ääni)nostalgiamatka Flirttillä. Niissä on Eija äänessä vielä kesän ajan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #22 : Kesäkuu 22, 2014, 19:52:18 » |
|
Tuosta äänen Reidarin vaimeudesta päässee lisäämällä äänenvoimakkuutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 22, 2014, 20:26:57 » |
|
Mielestäni Reidar Wasenius on erittäin pätevä speaker oikeastaan tilanteessa kuin tilanteessa. On kuitenkin itsestään selvää, että kestää aikansa tottua Waseniuksen ääneen kaikkien näiden Eija-vuosien jälkeen. Pidin jo alun perin Waseniusta parhaana mahdollisena valintana annetuista ehdokkaista, joten katsotaan miten korva häneen tottuu.
Tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua, odottakaa sulkematta puhelinta.
Lukeekos muuten sama ääni mm. tämänkin lauseen: "Vuoro kulkee reittiä Lahti - Mikkeli - Varkaus."?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 299
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 22, 2014, 21:16:46 » |
|
Tuosta äänen Reidarin vaimeudesta päässee lisäämällä äänenvoimakkuutta.
Äänenvoimakkuus on molemmissa kuulutuskonemalleissa salasanan takana, joka ei ole konduktöörienkään tiedossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|