Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1159
|
« : Kesäkuu 23, 2014, 13:23:48 » |
|
Mikko Laaksonen avasi Facebookin Joukkoliikenneuudistus-ryhmässä varsin mielenkiintoisen ketjun otsikolla: "Minkä pysähdyksen tai palvelun lakkauttamista yksinoikeussopimuksella tuettu VR yhtymä seuraavaksi esittää? Lisätkää vaihtoehtoja ja laittakaa oletetut perustelut kommentteihin." Tässä itse ketju: -- https://www.facebook.com/groups/292234454161439/permalink/753480054703541/
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2014, 13:39:43 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2014, 19:13:33 » |
|
Olisko seuraava lakkautettava Pasilan ja päärautatieaseman välinen liikenne, sehän voidaan muuttaa maksulliseksi kävelytieksi? Linnunlaulun kalliot voitaisiin entisöidä, valamalla ne betonista takaisin, eli kaupunkikuvan "ennallistamista". Samalla Pasilan kohdalla kiskot vain kaartaisivat rantaradalta Tampereen suuntaan, eli suunnanvaihtoakaan ei tarvitsisi tehdä...näin pisaratataakaan ei tarvittaisi, korkeintaan joku ympyrän muotoinen jäähalli jouduttaisiin purkamaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2014, 14:48:43 » |
|
Pasilan ja Heldsingin välinen liikenne on sovittu lakkautettavaksi vasta Pisararadan valmistuttua, joten monta pysäkkiä ehditään lakkauttaa ennenkuin Helsingin ratapiha täytetään liikerakennuksilla. En kyllä osaa veikata, että minne arpa osuu ensi keväänä.
Sinänsä tulee olemaan jännittävä nähdä säilyykö Helsingin asemarakennus. Guggeli ei sitä halunnut, kun oli liian kaukana tulevaisuudessa, mutta ehkä joku muu keksii sille jotain käyttöä. Muutoin voi käydä niin, että vain kiviukot ja torni jäävät muistoksi menneestä käytöstä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2014, 16:06:49 » |
|
Eikös vain lähijunaliikenne siirry tipparadalle ja kaukojunat käyttävät edelleen maanpäällisiä raiteita?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2014, 16:43:03 » |
|
Eikös vain lähijunaliikenne siirry tipparadalle ja kaukojunat käyttävät edelleen maanpäällisiä raiteita?
Osa kaukojunista kierrätetään tipan kautta (varmaan ihan järkevä ajatus) ja osa päätetään Pasilaan. Kyse taitaa olla niin paksuista ruskeista kirjekuorista, ettei ennakkosopimusta hevillä muuteta. Ainahan sitä voi ennen vaaleja kysyä ehdokkailta ja puolueilta, että josko Helsingin aseman lakkauttaminen on jo sovittu vai ei. Ei-vastauksen antaneilta voi kysyä, että saako virallisesti liittää titteliin "emävalehtelija", jos käy toisin. Nikottelujen määrä kertonee, kuinka valmis päätös on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2014, 19:02:51 » |
|
Eikös vain lähijunaliikenne siirry tipparadalle ja kaukojunat käyttävät edelleen maanpäällisiä raiteita?
Osa kaukojunista kierrätetään tipan kautta (varmaan ihan järkevä ajatus) ja osa päätetään Pasilaan. Tämä väite ei kyllä kuulosta kovin uskottavalta, koska siellä Pisaralla tulee olemaan melko täyttä muutenkin, nimenomaan pysähdykset kuluttavat erityisen paljon kapasiteettia ja kaukojunat tarvitsevat pidemmät pysähdykset kuin lähijunat. Lisäksi sinne tunneliin tulee melko jyrkät mäet päihin niin, ettei tunnelia voi käyttää tyypillisillä teho-paino -suhteilla. Eli käytännössä nykykalustosta vain Sm5 taitaa kyetä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2014, 20:23:36 » |
|
Tuukka: Jaa-a, en osaa sanoa tämän pm:n perusteella. Sinänsä ihmettelisin, jos sähköveturi+2-kerrosvaunumahdollisuutta ei ole. Entä Sm3?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2014, 21:09:51 » |
|
Mikko Laaksonen avasi Facebookin Joukkoliikenneuudistus-ryhmässä varsin mielenkiintoisen ketjun otsikolla: "Minkä pysähdyksen tai palvelun lakkauttamista yksinoikeussopimuksella tuettu VR yhtymä seuraavaksi esittää? Lisätkää vaihtoehtoja ja laittakaa oletetut perustelut kommentteihin." Tässä itse ketju: -- https://www.facebook.com/groups/292234454161439/permalink/753480054703541/Mulla ei ole Naamakirja-tiliä joten vastaan tähän (huom tämä ei ole mitään sisäpiiritietoa vaan ihan arvailuja) Tavaraliikenne: - läntinen tavarayhdysliikenne Tornion kautta lakkautetaan heikon kysynnän vuoksi. Tornionjoen ylittävä rata suljetaan "sillan heikon kunnon" vuoksi. - Kun idän tavarayhdysliikenne vapautuu kilpailulle, siirtyy VR:n operoimat idän kuljetukset Suomen puolella kokonaan venäläis-suomalaiselle yhteisyrityskselle Freight One Scandinavia:lle - Säännöllinen tavaraliikenne monilta vähäisen liikenteen radoilta kuten Lahti-Loviisa, Savonlinna-Huutokoski, Äänekoski-Haapajärvi, Lieksa-Kontiomäki ja Seinäjoki-Kaskinen loppuu. Henkilöliikenne: - Ykkös- eli extra-luokka IC- ja pendolino-junista lopetetaan heikon kysynnän vuoksi. Ainoat junat joihin jää ykkösluokka ovat Venäjän liikenteen junat. - Valtioneuvosto ja Eduskunta lopettavat kotimaan matkustuspalvelujen ostamisen VR:ltä ja siirtyvät kokonaan Finnairin ja taksien asiakkaiksi, koska VR ei voi 1. luokan puuttumisen takia taata kansanedustajien ja ministereiden matkustusrauhaa. - Laivapikajunien ajaminen Turun satamaan lopetetaan, koska satamarata liian vaarallinen monien tasoristeyksien vuoksi ja koska varustamot muttavat aikatauluja niin tiheän että junien yhteensovittaminen laivavuorojen kanssa ei kannata. - Samalla lopetetaan henkilöliikenteen matkalippu- ja tariffiyhteistyö UIC:n kanssa ja kansainvälisten lipputuotteiden kuten Inter-Rail korttien myynti ja kelpoisuus loppuu Suomessa. - Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä lopetetaan yöliikenne. Viimeiset lähijunat Helsingistä lähtevät klo 23:30. Perusteluna kysynnän väheneminen Helsingin ravintolaelämän kuihtumisen takia. - Lakkautettavien lähijuna-asemien listalle nousevat jo aiemmin sovittujen Luoman ja Mankin lisäksi Hiekkaharju ja Ilmala, koska kehäradan junien aikataulua ei saada muuten synkronoitua - Kun kolmioraide Riihimäelle Pää- ja Pietarin radan välille valmistuu lakkaavat kaikki kaukojunat pysähtymästä Riihimäellä koska tarvetta vaihtaa junaa siellä ei enää ole. Ne Helsinki-Tampere junat jotka ennen pysähtyivät Rihimäellä alkavat sensijaan pysähtyä Hyvinkäällä. - Junien WC:t muille kuin makuuvaunussa ja ns lapsiperheosastossa matkustaville muuttuvat maksullisiksi. Maksaminen tapahtuu kännykällä. Muut: - VR Track myydään. - VR irtisanoo UIC:n jäsenyyden koska siitä ei ole hyötyä mitenkään koska yhdysliikennettä ja tariffiyhteistyötä jää vain Venäjän kanssa. OSShD:n jäsenenä VR jatkaa. - RAILI eli rautatieliikenteen sisäinen radiopuhelinverkko joudutaan sulkemaan koska taajuudet päällekkäisiä teräväpiirtotelevisiolähetysten kanssa. Yhteydenpito junien ja kauko-ohjauksen välillä tapahtuu jatkossa viestirenkaiden, paukkuopastimien ym välityksellä jonka takia TraFi määrää junien suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 80 km/h. t .Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 30, 2014, 21:15:47 » |
|
Tuukka: Jaa-a, en osaa sanoa tämän pm:n perusteella. Sinänsä ihmettelisin, jos sähköveturi+2-kerrosvaunumahdollisuutta ei ole. Entä Sm3?
Kaupunkiratojen liikenne (siis vain osa lähiliikenteestä) siirtyy näillä näkymin Pisaraan, ja aiheuttaa sinne 5 minuutin vuorovälin per suunta, ja jossa kaikilla junilla on kohtalaisen identtiset pysähdys- ja ajoajat. Ei mahdu muita sekaan, vaikka suorituskyky riittäisikin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 30, 2014, 22:12:18 » |
|
Tuukka: Jaa-a, en osaa sanoa tämän pm:n perusteella. Sinänsä ihmettelisin, jos sähköveturi+2-kerrosvaunumahdollisuutta ei ole. Entä Sm3?
Kaupunkiratojen liikenne (siis vain osa lähiliikenteestä) siirtyy näillä näkymin Pisaraan, ja aiheuttaa sinne 5 minuutin vuorovälin per suunta, ja jossa kaikilla junilla on kohtalaisen identtiset pysähdys- ja ajoajat. Ei mahdu muita sekaan, vaikka suorituskyky riittäisikin. 5 minuutin vuoroväli suuntaansa tarkoittaa, että Pasilaan saapuisi kaupunkiratajuna 5 minuutin välein sekä pohjoisesta että lännestä. Onko noin tiheä liikenne ajateltu koko vuorokauden kattavaksi? Sehän olisi kumpaankin pääradan suuntaan tiheämpi liikenne kuin millään raitiovaunulinjalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 01, 2014, 05:34:38 » |
|
Mainittakoon, että Pisararata on muun muassa Liikenneviraston tarveselvityksessä todettu huuhaa-hankkeeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 01, 2014, 06:31:27 » |
|
5 minuutin vuoroväli suuntaansa tarkoittaa, että Pasilaan saapuisi kaupunkiratajuna 5 minuutin välein sekä pohjoisesta että lännestä. Onko noin tiheä liikenne ajateltu koko vuorokauden kattavaksi? Sehän olisi kumpaankin pääradan suuntaan tiheämpi liikenne kuin millään raitiovaunulinjalla.
Kyllä, näin on käsittääkseni suunniteltu. Pohjoisen suuntaan Pasilasta homma toteutunee jo Kehäradan auetessa, kun taas A-junille jäänee vielä keskelle päivää väljempi liikennöinti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 01, 2014, 06:39:59 » |
|
5 minuutin vuoroväli suuntaansa tarkoittaa, että Pasilaan saapuisi kaupunkiratajuna 5 minuutin välein sekä pohjoisesta että lännestä. Onko noin tiheä liikenne ajateltu koko vuorokauden kattavaksi? Sehän olisi kumpaankin pääradan suuntaan tiheämpi liikenne kuin millään raitiovaunulinjalla.
Kyllä, näin on käsittääkseni suunniteltu. Pohjoisen suuntaan Pasilasta homma toteutunee jo Kehäradan auetessa, kun taas A-junille jäänee vielä keskelle päivää väljempi liikennöinti. 10 minuutin vuoroväli tulee Kehäradalle päivisin, eikä tämä ole "käsittääkseni".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 01, 2014, 16:09:58 » |
|
10 minuutin vuoroväli tulee Kehäradalle päivisin, eikä tämä ole "käsittääkseni".
Näinhän se on suunniteltu. Tällä hetkellä. Mikään ei estä tekemästä uutta päätöstä, jonka mukaan ajettaisiin jollain muulla rytmityksellä. Hyvin epätodennäköistä, mutta mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2014, 18:50:48 » |
|
Näinhän se on suunniteltu. Tällä hetkellä. Mikään ei estä tekemästä uutta päätöstä, jonka mukaan ajettaisiin jollain muulla rytmityksellä. Hyvin epätodennäköistä, mutta mahdollista.
Eli siis spekuloit ja pyörittelet sanoja vailla todellisuus- tai faktapohjaa... Mutta juu, Kehäradalle tosiaan tulee kymmenen minuutin vuoroväli ja liikenne alkaa päivälleen vuoden kuluttua, eli 1.7.2015. Pari viikkoa joudutaan Vantaalla kikkailemaan dösäliikenteen kanssa, kun bussien kesäaikataululiikenne aloitetaan ikään kuin Kehärata olisi jo auki, mutta ei olekaan. Tsiigataan, mitä tuleman pitää. Veikkaan, ettei hyvä heilu, sillä Suomi menee kiinni perinteisesti vasta juhannuksesta, ei koulujen päättäjäispäivänä. Kyllä, tämä oli ja on pelkkää spekulaatiota ja arvailua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Kauhajärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 02, 2014, 00:45:05 » |
|
Offtopic-kysymys. Millaista liikennöintiä Kehäradalle on suunniteltu yöaikaan? Lentokenttä elää 24/7 kuitenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 02, 2014, 03:20:22 » |
|
Offtopic-kysymys. Millaista liikennöintiä Kehäradalle on suunniteltu yöaikaan? Lentokenttä elää 24/7 kuitenkin.
On puhuttu aikasemmin "mahdollisesta harvennetusta pysähdysvälistä öisin", eli voisiko tarkoittaa että saatetaan ehkä ajaa vain suunnassa Hki-Tkl-Lentoasema tms. Mut noikin oli joissain varhaisissa suunnitelmissa. En tiiä onko mitään uutta tullut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 02, 2014, 07:58:50 » |
|
Offtopic-kysymys. Millaista liikennöintiä Kehäradalle on suunniteltu yöaikaan? Lentokenttä elää 24/7 kuitenkin.
Tässä on melko hyvä tietoisku Vantaan linjastosuunnitelmasta Kehäradan avauduttua: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/vantaan_joukkoliikennelinjasto2015.pdf ja tuosta pdf:n sivu 34/42: " Liikennöintiajan päättyminen mitoitetaan niin, että illalla n. klo 23 saapuvien lentojen aallosta tulevat matkustajat voidaan palvella vielä junalla. Arkiaa muisin liikenne alkaa jo n. kello 4, jotta aamun lähtevien lentojen aaltoon on yhteys junalla." Tuo pumaska on muutenkin mielenkiintoista luettavaa, suosittelen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 107
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 02, 2014, 12:18:56 » |
|
^ Hyvä tietää, kun tulee usein käytettyä 0:05 saapuvaa Lufthansaa Frankfurtista. Enpä ole missään tavannut toista lentokenttärataa, joka ei palvele kaikkia lentoja. Pitäköön tunkkinsa FLIRTtinsä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #19 : Elokuu 31, 2015, 15:57:21 » |
|
5 minuutin vuoroväli suuntaansa tarkoittaa, että Pasilaan saapuisi kaupunkiratajuna 5 minuutin välein sekä pohjoisesta että lännestä. Onko noin tiheä liikenne ajateltu koko vuorokauden kattavaksi? Sehän olisi kumpaankin pääradan suuntaan tiheämpi liikenne kuin millään raitiovaunulinjalla. Kyllä, näin on käsittääkseni suunniteltu. Pohjoisen suuntaan Pasilasta homma toteutunee jo Kehäradan auetessa, kun taas A-junille jäänee vielä keskelle päivää väljempi liikennöinti. 10 minuutin vuoroväli tulee Kehäradalle päivisin, eikä tämä ole "käsittääkseni". Topi ja Mikko puhutte kumpikin tosia, tosin eri välin liikenteen osalta Eljas kysyi Pasilan liikennettä Topi totesi todeksi 5 minuutin syklin ja Mikko kirjoitti Kehäradan syklistä. Pasilaanhan tulee päärataa sekä P että K kumpikin 10 minuutin välein lomittaen (siis 5 minuutin välein) ja samaantapaan rantaradan suunnasta tulee I ja A (tosin vain osan aikaa)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 16, 2015, 13:10:37 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 16, 2015, 15:48:40 » |
|
Junaliikenteen lopettaminen kokonaan välillä Toijala-Tampere, koska Tampereen pohjoispuolelle ei jää sarkastisesti muuta kuin metsää ja poroja.. Samalla Tampereella vapautuisi huomattavat määrät kallisarvoista "kaikkien kaupunkilaisten", mutta harvojen rakennusliikkeiden käyttöön sopivaa tonttimaata. Junaliikenne on niin so last season... Säästyttäisiin samalla tavararatapihojen siirroilta Lempäälään ja/tai Pirkkalaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #22 : Syyskuu 16, 2015, 18:28:37 » |
|
Säästyttäisiin samalla tavararatapihojen siirroilta Lempäälään ja/tai Pirkkalaan.
Muistaakseni tavararatapihojen siirto Lempäälään/Pirkkalaan edellyttäisi sitä, että rakennettaisiin rata, joka erkanisi pääradasta Lempäälän paikkeilla, sukeltaisi maanalle ja liittyisi pohjoiseen menevään rataan Ylöjärven jälkeen. Rohkenen kuitenkin luulla, ettei tuollaista rataa olla ihan heti rakentamassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #23 : Syyskuu 16, 2015, 21:52:38 » |
|
Muistaakseni tavararatapihojen siirto Lempäälään/Pirkkalaan edellyttäisi sitä, että rakennettaisiin rata, joka erkanisi pääradasta Lempäälän paikkeilla, sukeltaisi maanalle ja liittyisi pohjoiseen menevään rataan Ylöjärven jälkeen. Rohkenen kuitenkin luulla, ettei tuollaista rataa olla ihan heti rakentamassa.
Joo, mihin sitä ratapihaan tarvitaan, jos päätepiste on Toijala. Toisaalta, ituhipit on jo vuosikausia kohkanneet ekologisuuden ja vihreän jalanjäljen perään. Jos kerran liikennöinti ei kannata, lopetettavat rataosat voisi avata yleiselle resiinaliikenteelle. Mikäs siinä aamutuimaan ja illalla töistä palatessa. Tulisi samalla päivän pakollinen kuntoilu et ulkoilusessio noin niin kuin kaupanpäällisinä kiskoilla resiinaa pumpaten. Kelillä kuin kelillä liikkuminen on vain pukeutumiskysymys. Tosin verottaja varmaan haluaisi verottaa tästäkin hyvituksesta vaikkapa tilapäisellä resiinaverolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|