Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« : Heinäkuu 28, 2014, 15:48:08 » |
|
•InterCity-vuoroja korvataan Pendolinoilla Helsingin ja Imatran välillä. •Kaksi Pendolino-vuoroa muuttuu Helsingin ja Kajaanin välillä InterCity-juniksi siis junapari 70/79. Samassa yhteydessä nämä junat alkavat pysähtyä Mäntyharjulla. •Illan viimeinen Pendolino-vuoro lähtee Helsingistä Vaasaan noin puoli tuntia aiempaa myöhemmin, klo 19.06. Seinäjoelta on vaihtoyhteys pikajunalla Kokkolaan. •Seinäjoelta klo 18.26 Helsinkiin lähtenyt InterCity-juna poistuu Seinäjoen ja Tampereen väliltä. •VR luopuu InterCity²-junatyypistä. Jatkossa InterCity-nimikkeen alla kulkee junia erilaisilla kokoonpanoilla ja palvelutasoilla.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2014, 16:37:33 » |
|
Tässä on nyt joku jekku (VR:n kannalta edullinen sellainen), joka on meidän toimituksessa tutkinnassa. Palaamme mahdollisesti asiaan, mikäli syytä ilmenee. Se, miksi tuntosarvet nousivat pystyyn, johtuu siitä, että VR voi yksinoikeussopimuksensa pykälien mukaan tehdä "vähäisiä muutoksia" oman riskin liikenteeseensä.
Mutta juu, katsotaan, jos saamme jotain näistä muutoksista irti. Jotenkin tässä nyt joku tuoksahtaa, mutta emme vielä tiedä mikä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2014, 19:10:32 » |
|
Kaukojunien kulkuun tulee muutoksia 11. elokuuta. Matka-ajat lyhenevät erityisesti Kuopion ja Helsingin välillä, jopa puoli tuntia. Vaihdollisia yhteyksiä korvataan suorilla Pendolino-vuoroilla, ja myös InterCity-liikenne nopeutuu. Suora Pendolino-aamuvuoro alkaa kulkea Kuopiosta Helsinkiin maanantaista lauantaihin. Juna lähtee Kuopiosta klo 4.40 ja väliasemalta Mikkelistä klo 6.12. Pendolino korvaa nykyisen vaihdollisen InterCity-yhteyden, ja matka-aika lyhenee puoli tuntia. Myös Helsingistä Tampereen ja Jyväskylän kautta Kuopioon liikennöi jatkossa uusi suora Pendolino-vuoro, joka korvaa vaihdollisen yhteyden. Juna lähtee arkipäivisin ja sunnuntaisin Helsingistä klo 18.30. Kuopiosta on jatkoyhteys Kajaaniin IC-junalla. Nopeampaa InterCity-liikennettäInterCity-yhteydet osuuksilla Helsinki–Kuopio ja Tampere–Kuopio nopeutuvat elokuussa keskimäärin 10–15 minuuttia, parhaimmillaan 30 minuuttia. Helsingin ja Lappeenrannan välillä matka-aika lyhenee noin viisi minuuttia. Aikatauluissa hyödynnetään IC-junien kahdensadan kilometrin tuntivauhtia. Matkustajajunien pysähdykset loppuvat Haukivuoren ja Lievestuoreen asemilla vähäisen käytön vuoksi, mikä mahdollistaa osaltaan junaliikenteen nopeuttamisen Savon suunnalla. Muutoksia kalustoon ja aikatauluihinElokuun 11. päivä tulee voimaan myös joitakin muita junakalusto- ja aikataulumuutoksia: -InterCity-vuoroja korvataan Pendolinoilla Helsingin ja Imatran välillä. -Kaksi Pendolino-vuoroa muuttuu Helsingin ja Kajaanin välillä InterCity-juniksi. Samassa yhteydessä junat alkavat pysähtyä Mäntyharjulla. -Illan viimeinen Pendolino-vuoro lähtee Helsingistä Vaasaan noin puoli tuntia aiempaa myöhemmin, klo 19.06. Seinäjoelta on vaihtoyhteys pikajunalla Kokkolaan. -Seinäjoelta klo 18.26 Helsinkiin lähtenyt InterCity-juna poistuu Seinäjoen ja Tampereen väliltä. -VR luopuu InterCity²-junatyypistä. Jatkossa InterCity-nimikkeen alla kulkee junia erilaisilla kokoonpanoilla ja palvelutasoilla. Matkustajat voivat halutessaan tarkistaa käyttämiensä yhteyksien tiedot VR:n verk-kosivujen matkahausta, aseman lipunmyynnistä tai VR Asiakaspalvelun numerosta 0600 41 900 (1,99 €/vastattu puhelu + pvm). --------------------------------------------------------------------- http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/savon-matkat-nopeutuvat-elokuussa-280720141304/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2014, 20:23:49 » |
|
Vähäisen käytön vuoksi...
Haukivuoren tosiasialliset matkustajamäärät ovat taloudellisesti riittävät.
"Laskennalliset" matkustajamäärät eivät ole oikeita, eivätkä anna oikeaa tietoa.
1. VR tarjoaa pidemmälle matkalle tarjouslippuja, mutta ei lyhyemmälle matkalle Haukivuorelle. Lippu Helsingistä Haukivuorelle maksaa yli kaksi kertaa enemmän, kuin tarjouslippu Haukivuoren ohi. Tällöin Haukivuorelle/Haukivuorelta matkaavaa ostaa ko. pidemmän matkan lipun, mutta asema jota käyttää, on Haukivuori. Tämä vaikuttaa uudelta luokkajaolta. Tästä voi tehdä sellaisenkin johtopäätöksen, että hyvä asiakas ei olekaan se, joka ostaa isommalla rahalla palveluita, vaan se joka matkustaa tietyn paikkakunnan ohi. Oikea tapa on seuraava: Jos myydään esim. Helsinki - Pieksämäki tarjouslippuja, niin samalla hinnalla pääsee tuolloin myös lyhyemmälle matkalle Helsinki - Haukivuori.
2. Pelkkä matkustajamäärä ei anna oikeaa tietoa, koska VR:n tulot perustuvat lipun hintaan, eli mistä minne lippu on ostettu, itseasiassa minkä hintainen lippu on ostettu. Itse ostan Espoo - Haukivuori - Espoo lippuja, jotka maksavat yli 100 €.
3.1 Minulle on käynyt usein niin, että noustessani Haukivuorelta junaan, konduktööri on kulkenut ohitseni ilmoittamatta mitään.
3.2 Konduktööriltä saamani vastauksen mukaan internetistä ostettu lippu ei kirjaannu Haukivuorelle, mikäli konduktööri ei 'leimaa' sitä.
4. Pysähdykset eivät voi loppua ennen kuin Korkein Hallinto-oikeus ym. ovat antaneet mielipiteensä asiasta.
5. Kaiken a ja o on se, että asiat esitetään tosiasioihin perustuen.
yst. terv. Jukka Ahtiainen sähköinsinööri, Espoo (työskennellyt myös Rautatiehallituksessa)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2014, 22:39:43 » |
|
Se on suomalaisten omaa syytä. Mitäpä ovat perse levällään potkua vaille virkamiesten keskuudessa.
Unohtuiko muuten sen rationaalinen perustelu että sopivasti toteutetut pysähdykset leikkaavat työmatka kulujen verojen vähennysoikeutta... Ainiin... vastahan työn sisäiset matkojen piirit leikattiin puoleen esimiehen hyväksi...
Olisitte suomalaiset edes joskus miehiä kuten ukrainalaiset ettekä vikiseviä hiiriä. Puolen saatte polttopulloista ja raketinheittimistä valita, kuten kreikkalaisetkin tekevät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2014, 21:24:29 » |
|
InterCity-yhteydet osuuksilla Helsinki–Kuopio ja Tampere–Kuopio nopeutuvat elokuussa keskimäärin 10–15 minuuttia, parhaimmillaan 30 minuuttia. Helsingin ja Lappeenrannan välillä matka-aika lyhenee noin viisi minuuttia. Aikatauluissa hyödynnetään IC-junien kahdensadan kilometrin tuntivauhtia. Minä ilmoitan, että en pidä tuosta. Olen vältellyt Pendolinoja niiden epämiellyttävän kovan vauhdin vuoksi. Nyt jos IC-junatkin alkavat ajaa kahtasataa, harkitsen siirtymistä bussien käyttöön.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2014, 21:28:16 » |
|
InterCity-yhteydet osuuksilla Helsinki–Kuopio ja Tampere–Kuopio nopeutuvat elokuussa keskimäärin 10–15 minuuttia, parhaimmillaan 30 minuuttia. Helsingin ja Lappeenrannan välillä matka-aika lyhenee noin viisi minuuttia. Aikatauluissa hyödynnetään IC-junien kahdensadan kilometrin tuntivauhtia. Minä ilmoitan, että en pidä tuosta. Olen vältellyt Pendolinoja niiden epämiellyttävän kovan vauhdin vuoksi. Nyt jos IC-junatkin alkavat ajaa kahtasataa, harkitsen siirtymistä bussien käyttöön. Eli junien pitäisi kulkea vanhojen höyryveturien nopeutta sen vuoksi että Vesa voisi junalla matkustaa? Onneksi kuten sanoit, on vaihtoehtoja, bussi. Pakkohan se on junavuoroja jne. nopeuttaa ja ajattaa nopeampaa jos mahdollisuus on että matka-ajat saataisiin lyhyemmiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2014, 22:08:38 » |
|
Kauhea kiire kaikilla joka paikkaan... Minulla ei ole kiire mihinkään ja junassa matkustaminen on mukavaa. 140 km/h riittää ihan hyvin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 31, 2014, 22:17:04 » |
|
Jotkut sanovat Pendolinojen kallistumisen kaarteessa aiheuttavan huonovointisuutta. Minua häiritsee liian nopeasti ohi kiitävät maisemat. Tulee melkein migreeni...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #9 : Elokuu 03, 2014, 10:30:58 » |
|
Jyväskylästä pääsee Tampereelle kiskobussilla Haapamäen kautta (3 tuntia) ja Tampereelta Helsinkiin paikallisjunalla (2 tuntia), joten ei mitään hätää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #10 : Elokuu 03, 2014, 10:56:25 » |
|
4. Pysähdykset eivät voi loppua ennen kuin Korkein Hallinto-oikeus ym. ovat antaneet mielipiteensä asiasta.
Kiirettä pitää, sillä Haukivuoren kaupallisia pysähdyksiä on enää viikon verran jäljellä ja keskimääräinen käsittelyaika KHO:ssa on noin vuosi. Toivotaan silti parasta eli kaupallisten pysähdysten jatkumista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #11 : Elokuu 03, 2014, 11:58:55 » |
|
InterCity-yhteydet osuuksilla Helsinki–Kuopio ja Tampere–Kuopio nopeutuvat elokuussa keskimäärin 10–15 minuuttia, parhaimmillaan 30 minuuttia. Helsingin ja Lappeenrannan välillä matka-aika lyhenee noin viisi minuuttia. Aikatauluissa hyödynnetään IC-junien kahdensadan kilometrin tuntivauhtia. Minä ilmoitan, että en pidä tuosta. Olen vältellyt Pendolinoja niiden epämiellyttävän kovan vauhdin vuoksi. Nyt jos IC-junatkin alkavat ajaa kahtasataa, harkitsen siirtymistä bussien käyttöön. Eli junien pitäisi kulkea vanhojen höyryveturien nopeutta sen vuoksi että Vesa voisi junalla matkustaa? Onneksi kuten sanoit, on vaihtoehtoja, bussi. Pakkohan se on junavuoroja jne. nopeuttaa ja ajattaa nopeampaa jos mahdollisuus on että matka-ajat saataisiin lyhyemmiksi. Vesan olisi täytynyt elää reilut sata vuotta sitten. Vuonna 1891 matka Helsingistä Tampereelle kesti lähes kuusi tuntia.
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2014, 23:02:17 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #12 : Elokuu 03, 2014, 12:08:31 » |
|
Riittää kun palataan 1970-luvun aikatauluihin. Vanhoja hyviä aikoja...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #13 : Elokuu 03, 2014, 12:11:09 » |
|
Liikenne Haukivuoren ohi voi jatkua IC-junilla suunnilleen "Ukko-Pekan" huippunopeudella 110 km/h, eli käytännössä 60-luvun huippunopeudella 120 km/h. Millä toimenpiteillä ja mitä maksaa, jotta Haukivuoren ohi pääsee 200 km/h? http://vaunut.org/kuva/92341?u=2471Vastaukseen lainaan tätä lähdettä: "Valmiina olevan ratalinjan perusparannusten yhteydessä kaarresäteet ovat sitä mitä ovat, eikä niitä voi kohtuullisin kustannuksin suurentaa." 22 • 2011 LIIKENNEVIRASTON TUTKIMUKSIA JA SELVITYKSIÄ Raidegeometrian suunnittelu 3.2.1 Pääraiteen kaarresäteet http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2011-22_raidegeometrian_suunnittelu_web.pdfOma ehdotukseni on se, että hidastetaan suurta joukkoa maanteillä ylinopeudella ajavia ammattiliikenne mukaan lukien. Eli suuremmat sakot ja enemmän valvontaa (joka voidaan rahoittaa sakoilla). Suomessa moni rakentamispäätös voidaan viedä toteutukseen vasta sitten, kun valitukset on käsitelty. Miksi rautatieliikenteen saisi lopettaa virheellisiin tietoihin perustuen ennen kuin valitukset on käsitelty?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #14 : Elokuu 10, 2014, 12:39:39 » |
|
•VR luopuu InterCity²-junatyypistä. Jatkossa InterCity-nimikkeen alla kulkee junia erilaisilla kokoonpanoilla ja palvelutasoilla.
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, vuonna 2000 kesällä alkanut nelitoistavuotinen IC²-konsepti saadaan päätökseen maanantain vastaisena yönä kello 1:02, junan IC² 973 saapuessa Turun asemalle. Ellei sitten tamperelainen IC² 189 varasta titteliä myöhästymällä yli 10 minuuttia enemmän kuin turkulainen. Turun kameramiehistö lienee valmistautunut ikuistamaan tätä historiallista hetkeä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« Vastaus #15 : Elokuu 11, 2014, 16:59:26 » |
|
Useampi idästä Helsinkiin matkaava kaukojuna on joutunut tänään himmailemaan Haarajoella joko madellen tai pysähtyen lopulta Kytömaalle odottelemaan muuta liikennettä. Ironista, että Kouvolasta paahdetaan Haarajoelle asti 200 km/h ja sitten saavutettu aikahyöty valuu hiekkaan, saapuen lopulta myöhässä pääteasemalle. Täytyypä tarkkailla, tuleeko tästä tapa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 108
|
« Vastaus #16 : Elokuu 11, 2014, 18:39:52 » |
|
Useampi idästä Helsinkiin matkaava kaukojuna on joutunut tänään himmailemaan Haarajoella joko madellen tai pysähtyen lopulta Kytömaalle odottelemaan muuta liikennettä. Ironista, että Kouvolasta paahdetaan Haarajoelle asti 200 km/h ja sitten saavutettu aikahyöty valuu hiekkaan, saapuen lopulta myöhässä pääteasemalle. Täytyypä tarkkailla, tuleeko tästä tapa.
Tänään tuntui olevan Helsingin päässä ainakin ruuhkaa ja ongelmaa iltapäivästä. Vähän 16.00 jälkeen oli verrattaen paljon lähtöraidemuutoksia ja esim. 16.19 R-juna Riihimäelle kulki vararungolla. Harmi, että ravintolavaunussa ei ollut tarjoilua. Konduktööri kyllä asianmukaisesti hoiti kyseisen junan kuulutukset. Mistä lie kokonaistilanne johtuneen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #17 : Elokuu 17, 2014, 23:50:27 » |
|
Niinkutsuttujen InterPika-junien kokoonpanossa olleet Rkt ja Eipt on nyt korvattu Rx+Expt -yhdistelmällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #19 : Elokuu 18, 2014, 07:49:51 » |
|
Eiköhän ne siellä ole edelleen. Päivitys on jälleen vähän jäänyt ilmeisesti, ei olisi ensimmäinen kerta. Aikataulujen julkaisemista EI voi lopettaa kilpailu tai mistään muustakaan syystä. Ne kun ovat täysin julkisia asiakirjoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #20 : Elokuu 18, 2014, 19:33:38 » |
|
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, vuonna 2000 kesällä alkanut nelitoistavuotinen IC²-konsepti saadaan päätökseen maanantain vastaisena yönä kello 1:02, junan IC² 973 saapuessa Turun asemalle. Ellei sitten tamperelainen IC² 189 varasta titteliä myöhästymällä yli 10 minuuttia enemmän kuin turkulainen. Mualiman navan eli Kuopion asemalla näyttää tuo IC potenssiin 2 kuitenkin elävän. Ainakin paperisessa lähtevien junien julisteessa (päivätty 11.8.2014) se on vielä junatyyppien selityksessä. Onko Kuopioon edes koskaan kulkenut IC2:ta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 452
|
« Vastaus #21 : Elokuu 18, 2014, 21:24:54 » |
|
Aikataulujen julkaisemista EI voi lopettaa kilpailu tai mistään muustakaan syystä. Ne kun ovat täysin julkisia asiakirjoja.
Valitettava tosiasiahan on vaan se, että liikenneviraston asiasta vastaavat virkamiehet tällä hetkellä luulevat voivansa salata aikataulut itse haluamiltaan osin. Jos liikennevirastosta tiedustelee vaikkapa jonkin junan numeroa tai tietyn rataosan kapasiteettivarauksia (eli täysin julkista aikataulutietoa) niin minkäänlaista vastausta ei tiedusteluunsa saa. Toki ne aikataulutiedot saisi, jos heittäytyisi riittävän hankalaksi (alkaen vaikkapa sähköpostista liikenneviraston johdolle ja päättyen rikosilmoitukseen tai valitukseen oikeusasiamiehelle), mutta se on eri asia kenellä on halua tällaiseen ryhtyä. Vaikka tuo prosessi saattaisi kyllä olla palkitseva siltä osin, että virkamiehet todennäköisesti sen jälkeen ottaisivat asiasta onkeensa. Pahoin pelkään, että myös liikenneviraston ensi vuonna julkaistavaksi kaavaillusta junaliikenteen seurantapalvelusta (jos sitä nyt ylipäätään julkaistaan) tullee puuttumaan keskeistä julkista tietoa, kuten vaikka tavarajunien, vaihtotyöyksiköiden, kalustonsiirtojen ja ratatyökoneiden junanumerot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #22 : Elokuu 19, 2014, 15:45:08 » |
|
Aikataulujen julkaisemista EI voi lopettaa kilpailu tai mistään muustakaan syystä. Ne kun ovat täysin julkisia asiakirjoja.
Valitettava tosiasiahan on vaan se, että liikenneviraston asiasta vastaavat virkamiehet tällä hetkellä luulevat voivansa salata aikataulut itse haluamiltaan osin. Jos liikennevirastosta tiedustelee vaikkapa jonkin junan numeroa tai tietyn rataosan kapasiteettivarauksia (eli täysin julkista aikataulutietoa) niin minkäänlaista vastausta ei tiedusteluunsa saa. Toki ne aikataulutiedot saisi, jos heittäytyisi riittävän hankalaksi (alkaen vaikkapa sähköpostista liikenneviraston johdolle ja päättyen rikosilmoitukseen tai valitukseen oikeusasiamiehelle), mutta se on eri asia kenellä on halua tällaiseen ryhtyä. Vaikka tuo prosessi saattaisi kyllä olla palkitseva siltä osin, että virkamiehet todennäköisesti sen jälkeen ottaisivat asiasta onkeensa. Pahoin pelkään, että myös liikenneviraston ensi vuonna julkaistavaksi kaavaillusta junaliikenteen seurantapalvelusta (jos sitä nyt ylipäätään julkaistaan) tullee puuttumaan keskeistä julkista tietoa, kuten vaikka tavarajunien, vaihtotyöyksiköiden, kalustonsiirtojen ja ratatyökoneiden junanumerot. joo osa siellä liikennevirastossa kovapäistä porukkaa. Olen huomautellut kuolleista linkeistä sivustolla mm. tilastopuolella. Tulee ympäripyöreää vastausta että löytyvät toisessa osoitteesta. En yhtään ihmettele että moni muukin asia tökkii. Pitäiskö laittaa tämän keskustelun pohjalta vähän painavampaa tekstiä "hallintoon päin" . Eihän se ole kuin muutama emaili;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|