Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: M-juna jää historiaan – kehäradan junien tunnuksiksi I ja P  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 917


« : Heinäkuu 31, 2014, 15:12:46 »

Helsingin seudun liikenne (HSL) on antanut kesällä 2015 liikenteensä aloittavien kehäradan junien tunnuksiksi I ja P. Tämä merkitsee sitä, että nykyinen M-tunnus poistuu lähijunaliikenteen käytöstä.

http://www.metro.fi/uutiset/a1387805898652
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #1 : Heinäkuu 31, 2014, 15:19:05 »

Mielestäni tämä on pyhäinhäväistys sekä Martinlaaksoa että M-junia kohtaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 31, 2014, 15:49:40 »

Mielestäni tämä on pyhäinhäväistys sekä Martinlaaksoa että M-junia kohtaan.
Jännä juttu, että M-junan reittiä ei voitu vaan jatkaa. Tuo P-juna voi mennä Pikajunan kanssa sekaisin. Esim. turisteilla. Olisi niitä muitakin aakkosia ollut.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #3 : Heinäkuu 31, 2014, 17:26:59 »

M myötäpäivään ja V vastapäivään...

No, ei tämä lopputulema kaikkein huonoinkaan ole. Ymmärrän hyvin M-tunnuksesta luopumisen, juurikin tiedotteessa mainitusta syystä. Se on ilmeisesti esimerkiksi juurikin turisteille ollut vähän hämäävää, että kaksi hyvinkin samanluonteista kaupunkijunalinjaa tunnetaan M-tunnuksistaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1460


« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2014, 19:33:20 »


hyvä että M-junasta päästään eroon, sekoittuu liikaa Metroon. Onneksi on sentään käyttäjiäkin ajateltu.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2014, 19:36:42 »

Kestisen Sakarilla oli Facebookin Joukkoliikenneuudistus-ryhmässä mielestäni fiksu idea aiheeseen liittyen:

--

Tästä on JLF:llä keskusteltu pitkään, mutta sanon sen täälläkin: itse brändäisin lähijunat metroiksi tai vaihtoehtoisesti tekisin oman HSL-alueen lähijunabrändin, jossa olisi L1, L2, L3 jne. HSL-alueen ulkopuoliset linjat olisivat automaattisesti taajamajunia (Regio-junia), esim. R1 = Y-juna, R2 = H-juna, R3 = R-juna ja R4 = Z-juna jne. R-kategorian tulisi kattaa koko Suomen, jolloin numeroa jatkettaisiin luontevasti. Tampereellakin voisi kuulua kuulutus "R11 Poriin lähtee raiteelta 4; R12 Mänttään lähtee raiteelta 5".

--

Periaatteessa tätä voisi funtsia oikeastikin, ei yhtään pöllömpi älynväläys.
tallennettu
Olli Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2014, 20:46:36 »

Kestisen Sakarilla oli Facebookin Joukkoliikenneuudistus-ryhmässä mielestäni fiksu idea aiheeseen liittyen:

--

Tästä on JLF:llä keskusteltu pitkään, mutta sanon sen täälläkin: itse brändäisin lähijunat metroiksi tai vaihtoehtoisesti tekisin oman HSL-alueen lähijunabrändin, jossa olisi L1, L2, L3 jne. HSL-alueen ulkopuoliset linjat olisivat automaattisesti taajamajunia (Regio-junia), esim. R1 = Y-juna, R2 = H-juna, R3 = R-juna ja R4 = Z-juna jne. R-kategorian tulisi kattaa koko Suomen, jolloin numeroa jatkettaisiin luontevasti. Tampereellakin voisi kuulua kuulutus "R11 Poriin lähtee raiteelta 4; R12 Mänttään lähtee raiteelta 5".

--

Periaatteessa tätä voisi funtsia oikeastikin, ei yhtään pöllömpi älynväläys.

Tuo kuulostaa minustakin kehityskelpoiselle idealle, mutta toteuttamaan se tarvittaisiin uusi operaattori, ai niin VR:llä on yksin oikeus henkilö liikenteeseen ja VR:n nykyisellä politiikalla ei tulle ikinä toteutumaan...
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2014, 21:03:34 »

Tuo kuulostaa minustakin kehityskelpoiselle idealle, mutta toteuttamaan se tarvittaisiin uusi operaattori, ai niin VR:llä on yksin oikeus henkilö liikenteeseen ja VR:n nykyisellä politiikalla ei tulle ikinä toteutumaan...

Tarkennetaan sen verran, että VR:llä ei ole karrikoiden sanoen osaa eikä arpaa HSL-alueen junista päättämisiin, joten kyllä tämä on HSL:n tehtävä, vaikka VR:llä miten operointimonopoli onkin.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #8 : Elokuu 03, 2014, 00:04:48 »

Mielestäni tämä on pyhäinhäväistys sekä Martinlaaksoa että M-junia kohtaan.
Jännä juttu, että M-junan reittiä ei voitu vaan jatkaa. Tuo P-juna voi mennä Pikajunan kanssa sekaisin. Esim. turisteilla. Olisi niitä muitakin aakkosia ollut.

Samoin S voi mennä sekaisin Pendolinon tunnuksen kanssa. Yksi mahdollisuus olisi nimetä pikajunat ja Pendolinot saksalaiseen tapaan InterRegio- (IR) ja InterCity Express (ICE) -juniksi. Yöpikajunilla pitäisi pitkämatkaisina olla vielä oma nimensä, vaikkapa juuri "yöpikajuna", engl. "night express train". Tunnukseksi yöjunille sopisi ehkä N, jos N-tunnus poistuu kehäradan myötä lähiliikenteen käytöstä ja Keravalle ajetaan vain K-junia.

Mistähän Pendolinon S tulee? Alun perinhän tunnus oli S 220, joten tulisiko se sanasta "Speed" (nopeus)?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Elokuu 03, 2014, 06:47:18 »

Mielestäni tämä on pyhäinhäväistys sekä Martinlaaksoa että M-junia kohtaan.
Jännä juttu, että M-junan reittiä ei voitu vaan jatkaa. Tuo P-juna voi mennä Pikajunan kanssa sekaisin. Esim. turisteilla. Olisi niitä muitakin aakkosia ollut.

Samoin S voi mennä sekaisin Pendolinon tunnuksen kanssa.

Nyt mennään jo ihan hakoteille... Itse en ole kuullut yhtään tapausta jossa P-juna olisi mennyt sekaisin pikajunan kanssa tai S-juna sekaisin Pendolinon kanssa. Molemmissa on kuitenkin junannumerot aina mukana. Mutta niitä olen monesti kuullut ja auttanutkin että M on mennot sekaisin metron kanssa, molempien tunnus kun on pelkkä M, sekä metron että M-junan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #10 : Elokuu 03, 2014, 08:16:45 »

Olin kerran tulossa ravintolasta ja tarkoitukseni oli ottaa Rautatientorilta taksi ja mennä sillä kotiin. Vahingossa menin kuitenkin T-junaan ja heräsin Jokelasta. Tätä sekaannusta ei olisi tapahtunut, mikäli T-juna olisi selvästi erotettu taksista esimerkiksi tunnuksella "EI-Taksi".
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Elokuu 03, 2014, 09:03:50 »

Olin kerran tulossa ravintolasta ja tarkoitukseni oli ottaa Rautatientorilta taksi ja mennä sillä kotiin. Vahingossa menin kuitenkin T-junaan ja heräsin Jokelasta. Tätä sekaannusta ei olisi tapahtunut, mikäli T-juna olisi selvästi erotettu taksista esimerkiksi tunnuksella "EI-Taksi".

 Virnistää Virnistää
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #12 : Elokuu 03, 2014, 19:36:24 »

Mielestäni tämä on pyhäinhäväistys sekä Martinlaaksoa että M-junia kohtaan.
Jännä juttu, että M-junan reittiä ei voitu vaan jatkaa. Tuo P-juna voi mennä Pikajunan kanssa sekaisin. Esim. turisteilla. Olisi niitä muitakin aakkosia ollut.

Samoin S voi mennä sekaisin Pendolinon tunnuksen kanssa.

Nyt mennään jo ihan hakoteille... Itse en ole kuullut yhtään tapausta jossa P-juna olisi mennyt sekaisin pikajunan kanssa tai S-juna sekaisin Pendolinon kanssa. Molemmissa on kuitenkin junannumerot aina mukana. Mutta niitä olen monesti kuullut ja auttanutkin että M on mennot sekaisin metron kanssa, molempien tunnus kun on pelkkä M, sekä metron että M-junan.

Miksiköhän tunnukset eivät voineet edelleen olla M (lähtee Helsingistä läntisiltä raiteilta) ja I (lähtee itäisiltä raiteilta). Ihan kuin nytkin. Eipä olisi matkustajien tarvinnut opetella kovinkaan paljon uutta.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #13 : Elokuu 03, 2014, 20:36:43 »

Eräs konduktöörinä rantatadan Pendossa ollut kertoi, että oli Koivuhoviin vai oliko Kauniaisiin menijä kyydissä. Matkustaja "Kun taulussa luki S..." Kaikki on mahdollista.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Elokuu 03, 2014, 20:51:15 »

Miksiköhän tunnukset eivät voineet edelleen olla M (lähtee Helsingistä läntisiltä raiteilta) ja I (lähtee itäisiltä raiteilta). Ihan kuin nytkin. Eipä olisi matkustajien tarvinnut opetella kovinkaan paljon uutta.

Tämän takia:


Nykytilannehan on, että tosi monien uusien matkustajien pitää opetella jotain uutta: Että M-juna ei aina olekaan sama asia kuin M-juna.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Elokuu 03, 2014, 21:05:44 »

Miksiköhän tunnukset eivät voineet edelleen olla M (lähtee Helsingistä läntisiltä raiteilta) ja I (lähtee itäisiltä raiteilta). Ihan kuin nytkin. Eipä olisi matkustajien tarvinnut opetella kovinkaan paljon uutta.

Tämän takia:


Nykytilannehan on, että tosi monien uusien matkustajien pitää opetella jotain uutta: Että M-juna ei aina olekaan sama asia kuin M-juna.
Kysymys kuuluu: kuka "idiootti" on valinnut lähiliikenteen M-junan väriksin oranssin myöskin? Sekoittuminen on ainakin varmaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Elokuu 03, 2014, 21:13:39 »

Miksiköhän tunnukset eivät voineet edelleen olla M (lähtee Helsingistä läntisiltä raiteilta) ja I (lähtee itäisiltä raiteilta). Ihan kuin nytkin. Eipä olisi matkustajien tarvinnut opetella kovinkaan paljon uutta.

Tämän takia:


Nykytilannehan on, että tosi monien uusien matkustajien pitää opetella jotain uutta: Että M-juna ei aina olekaan sama asia kuin M-juna.
Kysymys kuuluu: kuka "idiootti" on valinnut lähiliikenteen M-junan väriksin oranssin myöskin? Sekoittuminen on ainakin varmaa.

M-junasta piti alunperin tulla metro. Valinta on siis tarkoituksellinen, jotta matkustajat totutettaisiin jo etukäteen tulevaan muutokseen.
Ideana oli siis, että reittiä Kamppi-Meilahti-Munkkiniemi-Huopalahti-Kannelmäki-Martinlaakso kulkisi metrolinja. Munkkiniemen ostarin kellarissa on tätä linjaa varten valmiina asemakin louhittuna, siellä on nyt ilmeisesti squash-kerhon pukukopit tai jotain vastaavaa. Ja lippuhalli siellä aseman yläpuolella on jotain tyyliin Alkon edusta.
Rahat eivät kuitenkaan riittäneet, joten projekti kariutui osittain. Linja toteutettiin niin, että siitä rakennettiin ensialkuun vain pohjoinen puolikas, joka yhdistettiin Rantarataan ja annettiin väliaikaisesti VR:n liikennöitäväksi.
Mikään vaan ei ole niin pysyvää kuin väliaikainen. Esim. Lasipalatsihan on sekin olympialaisia varten rakennettu väliaikaisrakennus, siksi niin hieno pytinki ollaan Helsinkiin saatukin.

Kannelmäen asemalla on yhä kakkosneloset laiturin reunassa. Metrot nimittäin ovat junia sen lankun verran leveämpiä kummaltakin puoleltaan ja ideana on, että kun linja sitten siirretään metroilla liikennöitäväksi, lankut otetaan pois.
Linja on siis merkitty metroksi, koska se on sellaiseksi suunniteltu.

Epäselvyyttä aiheuttavan M-merkinnän lisäksi asiaan liittyy toinenkin ongelma: Asemien omistussuhteet. Asemat Pohjois-Haagasta Martinlaaksoon ovat poikkeuksellisesti Helsingin ja Vantaan kaupunkien hallinnassa, eivät Enneviraston. Tästä seuraa, että kun asemien ylläpito ei ole samalla tavalla kaupunkien ydintoiminta-aluetta kuin se on Enneviraston ydintoiminta-aluetta, kaupungit ovat jättäneet asemien ylläpidon aika pahasti heitteille. Minkä sitten näkee asemien sotkuisuutena, mikä puolestaan näyttäisi aiheuttavan "no kun muutkin paskoo, niin paskon sitten minäkin" -mentaliteettia, mikä taas näkyy M-junan kyydissäkin järjestyshäiriöinä, minkä takia taas M-junat lopettavat nykyään liikennöinnin jo ennen puoltayötä, toisin kuin muut linjat.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Elokuu 03, 2014, 21:23:56 »

Jaa, jaa. Kiitokset Tuukalle selvennyksestä.  Hymyilee En kyllä ymmärrä sitä, kun metrosuunnitelma Vantaankoskelle kariutui, miksei M-junan tunnuksen väriä olisi voinut silloin muuttaa sekaannuksen välttämiseksi. Tai M-junaa ei olisi koskaan tullutkaan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #18 : Elokuu 03, 2014, 22:25:50 »

Mielestäni Kehäradan junien tunnusten pitäisi kuulua näin:
- PM (Pyhän Martinlaakson suuntaan), eli Stadista Martsariin ja edelleen pönden kautta Tiksiin ja takaisin Stadiin
- MP (Martinlaaksoon Pääsee), eli Stadista pääradan kautta pöndelle ja edelleen Martsariin

Näin edes korsolaiset eivät voisi sotkea M-junia metroon, vaikka tuskin kumpaakaan liikennevälinettä ovat koskaan käyttäneetkään.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #19 : Elokuu 03, 2014, 23:39:10 »

Kysymys kuuluu: kuka "idiootti" on valinnut lähiliikenteen M-junan väriksin oranssin myöskin? Sekoittuminen on ainakin varmaa.

M-junasta piti alunperin tulla metro. Valinta on siis tarkoituksellinen, jotta matkustajat totutettaisiin jo etukäteen tulevaan muutokseen.

Vaan valittiinko väri tosiaan jo M-junan liikennöinnin alussa? Eikös nuo eri linjojen värit olekaan myöhempää perua?
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #20 : Elokuu 04, 2014, 00:44:19 »

Saikos Valmetin M-veturi myös tunnuksensa ajatuksesta hoitaa sillä liikennettä suur-Martinlaaksoon, onko Johtajalla tästä tietoa?
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 316


« Vastaus #21 : Elokuu 04, 2014, 05:12:28 »

M-junasta piti alunperin tulla metro. Valinta on siis tarkoituksellinen, jotta matkustajat totutettaisiin jo etukäteen tulevaan muutokseen.
Kuulostaa sinänsä loogiselta yhteydeltä, mutta onko tälle M-kirjaimen valinnalle tähän yhteyteen juuri tässä tarkoituksessa olemassa jokin kirjallinen lähde?
Ideana oli siis, että reittiä Kamppi-Meilahti-Munkkiniemi-Huopalahti-Kannelmäki-Martinlaakso kulkisi metrolinja. Munkkiniemen ostarin kellarissa on tätä linjaa varten valmiina asemakin louhittuna, siellä on nyt ilmeisesti squash-kerhon pukukopit tai jotain vastaavaa. Ja lippuhalli siellä aseman yläpuolella on jotain tyyliin Alkon edusta.
Smith & Polvisen vuoden 1968 raskasraideverkkovisiossa oli kutakuinkin tällainen reitti. Mutta se asemaraakile ei ole Munkkiniemessä, vaan Munkkivuoressa. Squash-halli pukukoppeineen taas sijaitsee (tai on sijainnut ainakin tiettynä aikana) Rautatientorin / Kaivokadun metroaseman alkuperäisellä paikalla, joka taas liittyi Castrénin metroon, ei raskasraidejuttuihin. Munkkivuorikin tuli suunnitelmiin alunperin Castrénin metron yhtenä haarana.
Rahat eivät kuitenkaan riittäneet, joten projekti kariutui osittain. Linja toteutettiin niin, että siitä rakennettiin ensialkuun vain pohjoinen puolikas, joka yhdistettiin Rantarataan ja annettiin väliaikaisesti VR:n liikennöitäväksi.
M:laakson rautatiekin toteutettiin "huokeammin" kuin mitä metro olisi tehty. Rata vietiin S & P:nkin linjausta lännempää ja paljon suoremmin Myyrmäkeen (Castrénin visioissa vastaava rata olisi mutkitellut S & P:täkin enemmän). Ainoaksi tunneliksi jäikin Malminkartanon tunneli. Ja tämä Martinlaakson rata oli 1970-luvun suunnitelmissa tarkoituksena liittää osaksi nk. U-metroa, joka ei olisikaan kulkenut Munkkivuoren kautta, vaan oikaisten Meilahdesta ja Ruskeasuolta Etelä-Haagaan.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #22 : Elokuu 04, 2014, 12:45:02 »

Saikos Valmetin M-veturi myös tunnuksensa ajatuksesta hoitaa sillä liikennettä suur-Martinlaaksoon, onko Johtajalla tästä tietoa?

Tässä näen vakavamman sekaannuksen mahdollisuuden. Valmetin veturia ei olisi tietenkään saanut ristiä M-veturiksi mahdollisen sekaannuksen välttämiseksi, johan noita ämmiä on riesaksi asti. Muutos tulisi tehdä mitä pikimmiten niin, että kaikki viittaukset M-veturiin poistetaan kaikista historiateoksista ja nettisivuilta ja päätetään, että M-veturia ei ole koskaan ollutkaan olemassa (Orwell, 1949).

« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2014, 15:46:02 kirjoittanut Kimmo T. Lumirae » tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #23 : Elokuu 04, 2014, 12:48:18 »



Samoin S voi mennä sekaisin Pendolinon tunnuksen kanssa.

- - -

Mistähän Pendolinon S tulee? Alun perinhän tunnus oli S 220, joten tulisiko se sanasta "Speed" (nopeus)?

Lukiessa Rantaradan aikatauluja, jos junan otsikossa lukee "S", se voi tarkoittaa joko Kirkkonummen nopeata paikkua, Pendolinoa tai vain sunnuntaisin liikennöivää junavuoroa. S-tunnuksen valitseminen Pendoille on ollut suorastaan nerokasta.

S:hän merkitsee kemiassa alkuainetta "rikki".
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #24 : Elokuu 04, 2014, 12:57:54 »

S:hän merkitsee kemiassa alkuainetta "rikki".



* buy-facebook-likes.jpg (13.8 kilotavua, 548x293 - tarkasteltu 290 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: M-juna jää historiaan – kehäradan junien tunnuksiksi I ja P  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina