Palattiin sitten takaisin Tampereelle "peruuttamalla", kun oli jo veturi paikoillaan. Liekö uudet ohjausvaunut vähän liiankin hienoja... ;-) Tampereelle saapumisaika noin 13:57.
En malta olla lainaamatta tässä kohtaa VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhasen lausuntoa ohjausvaunujen luotettavuudesta, jonka hän antoi Ylen uutisille 23.1.2014:
--
- Ohjausvaunujen tarkoitus on parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä. Toki näissä uusissa vaunuissa on ollut yksittäisiä lastentauteja ja vikoja, jotka valmistaja on tässä syksyn mittaa korjannut. Tällä hetkellä niiden luotettavuus on erittäin hyvä ja olemme niihin hyvin tyytyväisiä.--
(Lähde:
http://yle.fi/uutiset/vr_kiistaa_perustelleensa_asemalakkautuksia_y-junien_myohastelylla/7049154)
Mainittakoon, että jokainen Edo:jen kanssa pelannut tietää totuuden: buutti silloin, toinen tällöin, ehkä vielä kolmas tuolloin. Edo tykkää siitä, että sitä buutataan. Edo:jen suunnittelun lähtökohtana on ollut se, että reset-nappeja on sijoitettu vaunuun metrin, korkeintaan kahden, välein. Edo:n ohjaamossa on erillinen CTRL+ALT+DEL-paneeli, jota painamalla Edo:sta voi muun muassa kirjautua ulos tai avata Tehtävienhallinnan. Myös yksittäisiä prosesseja voi lopettaa. Toisinaan mikään ei kuitenkaan riitä, joten ohjaamoissa on erillinen "Vaihda käyttäjää" -nappi, jota painamalla ensimmäinen kuljettaja lähtee kuukaudeksi hermolomalle ja toinen tulee kokeilemaan onneaan.
Vahvistamattoman tiedon mukaan erään Edo:n "Vaihda käyttäjää" -nappia painettiin eri kuljettajien toimesta neljästi yhden päivän aikana samassa Edo:ssa.
Niin ikään vahvistamattoman tiedon mukaan tulevassa Edo:n firmisversiossa on erillinen komentokehote, jolla ohjausvaunua voidaan
mahdollisessa vikatilanteessa ajaa.